Skip to main content

Een van mijn vrienden is klant bij KPN voor internet en IPTV. De lijnsnelheid van deze aansluiting ligt rond de 20Mbit. Hij haalt momenteel op de huidige aansluiting een (bedrade) downloadsnelheid van 18Mbit. Dit is vreemd, aangezien er aan het begin van de straat (ongeveer 70 meter vanaf het huis) al enkele jaren een SDF-kast staat, waar vanuit op de lijnen in het gebouw er aan de andere zijde vlak naast 200Mbit mogelijk is met VPlus. Tevens is hem nog nooit het 4G versneller-pakket aangeboden en lijkt pair bonding volgens de postcodecheck niet mogelijk te zijn, ondanks het feit dat de vorige eigenaars aangeven op dit adres een ISDN-aansluiting te hebben gehad. De telefonische klantenservice wimpelt hem af met de uitspraak dat “meer niet mogelijk is” en er “op korte termijn ook niets veranderen zal”. Een andere collega heeft hem wel 2 Experia WiFi versterkers aangesmeerd met de belofte dat dit de lage snelheid op zou lossen. Mijns inziens was dat incorrect, aangezien deze medewerker had moeten kunnen inzien dat de lijnsnelheid tussen Experiabox en MDF losstaat van de sterkte van het WiFi-signaal(wat al ruim voldoende was zonder de 2 Experia WiFi versterkers).

Ik zou graag door KPN webcare het volgende laten onderzoeken:

  1. De mogelijkheid om als tijdelijke tussenoplossing voor deze aansluiting een 4G-versneller aan te vragen;
  2. De mogelijkheid tot het laten inlassen van een extra aderpaar. Controle van de gegevens in KANVAS op een fout, aangezien de bonding mogelijkheid wel door enkele andere aanbieders via KPN Wholesale wordt aangeboden en er vroeger een ISDN aansluiting was;
  3. De reden dat de aansluitingen in deze straat nog steeds aan de MDF hangen, terwijl er een SDF op 70 meter afstand staat. In het geval van een afwijkende route van de telefoonlijnen onderzoek naar de mogelijkheid om de straatkabel om te lassen naar een bundel naar de SDF aan het begin van de straat OF de mogelijkheid om een nieuwe lijn naar de SDF te laten leggen door middel van de aanvraag van een nieuwe analoge PSTN telefoonlijn met belbudget.

Hallo @Digitimes , is jouw vriend niet zelf bij machte een vraag aan KPN te stellen?

1. 4G i.c.m. xDSL modem wordt onder voorwaarden alleen verstrekt in bepaalde buitengebieden.

2. Jouw vriend kan een monteur aanvragen om e.e.a. te onderzoeken en aan te passen.

3. Dat er iets verderop een moderne SDF kast staat wil nog niet zeggen dat jouw vriend daar op aangesloten is, hij kan best wel op een andere centrale (kast) aangesloten zijn. De infrastructuurwegen van KPNNetwerk zijn ondoorgrondelijk.

Een bekabelde xDSL snelheid van 18Mbit/s is een hele nette snelheid, ik moest het tot 1 jaar terug met 12Mbit/s doen en werkte ook.

De snelheid wordt bepaald door de afstand tot de centrale (kast) waar je op aangesloten bent.

Er zijn legio klanten die het met minder moeten doen i.v.m. de afstand tot de centrale.

 


@Digitimes  Is er in die straat ook coaxkabel internet mogelijk?


Op deze site kun je zien wat KPN kan leveren op zijn adres: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

 


Allereerst dank aan allen voor hun antwoord.

Hallo @Digitimes , is jouw vriend niet zelf bij machte een vraag aan KPN te stellen?

1. 4G i.c.m. xDSL modem wordt onder voorwaarden alleen verstrekt in bepaalde buitengebieden.

2. Jouw vriend kan een monteur aanvragen om e.e.a. te onderzoeken en aan te passen.

3. Dat er iets verderop een moderne SDF kast staat wil nog niet zeggen dat jouw vriend daar op aangesloten is, hij kan best wel op een andere centrale (kast) aangesloten zijn. De infrastructuurwegen van KPNNetwerk zijn ondoorgrondelijk.

Een bekabelde xDSL snelheid van 18Mbit/s is een hele nette snelheid, ik moest het tot 1 jaar terug met 12Mbit/s doen en werkte ook.

De snelheid wordt bepaald door de afstand tot de centrale (kast) waar je op aangesloten bent.

Er zijn legio klanten die het met minder moeten doen i.v.m. de afstand tot de centrale.

 

  1.  De voornaamste voorwaarde van 4G i.c.m. VDSL is een lijnsnelheid van 30Mbit of minder. Dit weet ik doordat ik deze combinatie al eerder voor een andere klant met een lijnsnelheid van 25Mbit geregeld heb.
  2.  De telefonische klantenservice blijft steken bij het aanpassen van de WiFi-stellingen van de Experiabox en Experia WiFi repeaters. Een monteur sturen wil men daar niet, omdat men ervan overtuigd is dat het WiFi-signaal het probleem is. Echter, na wat testen met InSSIDer en Iperf3 komen we tot de conclusie dat WiFi-signaal en -snelheid ruim voldoende zijn. De internetsnelheid via WiFi naar het internet toe is nagenoeg gelijk aan de snelheid van de bekabelde verbinding.
  3. Daarom heb ik bovenstaande lijst ook samengesteld voor KPN webcare om te onderzoeken. Ik heb zelf al wat vooronderzoek gedaan, waarvan ik de bevindingen in de topicstart heb beschreven. 
     

18Mbit was in het ADSL2+ tijdperk inderdaad een nette snelheid. We zitten nu in het tijdperk waarin we allen thuiswerken(dus met meerdere mensen tegelijk), de te versturen bestanden steeds groter zijn en het televisiesignaal ook via DSL gaat(dus ook internetsnelheid kost). 
In dat geval is 18Mbit downstream karig, de upload van 1.5Mbit helemaal.

@Digitimes  Is er in die straat ook coaxkabel internet mogelijk?


Coax is geen optie in dit geval. Mogelijk staat er wel in enkele maanden FttH in de planning. Echter, als dit daadwerkelijk aangelegd wordt en de bewoners van de straat er gebruik van willen maken, dan dienen zij KPN op te zeggen. KPN biedt namelijk geen internet aan op FttH anders dan de Reggefiber / KPN NetwerkNL netwerken. Het FttH wat misschien aangelegd wordt is van Delta Fiber.

Op deze site kun je zien wat KPN kan leveren op zijn adres: https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

 


Dank voor de tip. Dit is inderdaad de eerste stap om een aansluiting te controleren. 


@Digitimes  Is er in die straat ook coaxkabel internet mogelijk?

Coax is geen optie in dit geval. Mogelijk staat er wel in enkele maanden FttH in de planning. Echter, als dit daadwerkelijk aangelegd wordt en de bewoners van de straat er gebruik van willen maken, dan dienen zij KPN op te zeggen. KPN biedt namelijk geen internet aan op FttH anders dan de Reggefiber / KPN NetwerkNL netwerken. Het FttH wat misschien aangelegd wordt is van Delta Fiber.

Ik neem maar even aan dat er geen coaxkabel ligt, ‘geen opte’ wat je zegt kan nog iets anders betekenen, b.v. omdat het te duur is of Ziggo of andere kabelaar ongewenst is.

Met die info m.b.t. mogelijk FttH heb je denk ik voor al je vragen wel antwoorden. KPNnetwerkNL zal de nodige onderzoeken waarvan jij de uitkomst wil weten al lang gedaan hebben, maar dat vertellen ze jouw niet, ook niet de uitkomst. Zie o.a. uitzending op NPO1 van Radar over handdoekje leggen. Wiens handdoek ligt er al of bijna?

 

 


Hoi @Digitimes, ik kan je niets beloven maar kijk graag even naar de mogelijkheden. Zou je me in een privébericht het betreffende adres willen sturen?


Hoi @Digitimes, ik kan je niets beloven maar kijk graag even naar de mogelijkheden. Zou je me in een privébericht het betreffende adres willen sturen?


Hoi @Thomas , dank voor het bericht. Zojuist heb ik een privébericht gestuurd.