Skip to main content

Goedemiddag,

Ik moet even wat kwijt. Na ruim 6 maanden ben ik echt zo verbaasd over hoe alles in de wereld van glasvezel internet geregeld is. Mijn gedachte was altijd: hoe groter het bedrijf, hoe beter het geregeld is. Nou ik ben van mening hoe groter het bedrijf hoe slechter het geregeld is. En de service daarbij is om te huilen. Zeker met al die bedrijven die elkaar inhuren...

Dit verhaal begon in september ‘23 een maand voordat we de sleutel van onze nieuwe woning zouden krijgen. Een appartementje waar ik tijdens de bezichtiging al zag dat er een FTU aanwezig was. Ik zag echter via de KPN postcode-glasvezel-check dat deze verbinding niet actief was en ik alleen een ADSL verbinding kon aanvragen. Na veel uitzoekwerk bleek dat deze verbinding dus nooit geactiveerd was. Mij werd verteld om zelf contact op te nemen met KPN Netwerk. Hierin kon KPN niets voor mij betekenen. Dat is toch gek? Je wilt toch een dienst afnemen van KPN en daarvoor moet ik dus een ander bedrijf contacteren? Maar goed. Ik ging bellen naar KPN Netwerk.

Toen begon de ellende. Je moet je postcode inspreken en krijgt de "lokale aannemer”. VolkersWessel. Het bedrijf dat zelf niets doet en alleen maar onderaannemers hebben waar ze tickets voor aanmaken. Ik was echt verbaast over het feit dat daar niemand je goed kan helpen, je niet te woord wilt staan en dat iedere medewerker een compleet ander verhaal verteld. De ene keer zou er al een afspraak staan op 28 juli om de FTU in huis te plaatsen. De andere keer moest er ergens nog gegraven worden & de keer daarop was er ineens een datum in mei bekend waarop alles afgerond zou worden. Ik heb in totaal 18 keer iemand telefonisch gesproken en niemand heeft mij echt verder geholpen.

Nou na ruim 5 maanden lang bellen, mailen en klachten indienen was het zover. Er hing een brief in de flat van KPN zelf met de mededeling dat in de week van 11 maart een monteur zou komen om de bestaande verbinding voor alle bewoners door te meten waarbij dit nog niet gebeurd was. EINDELIJK! Vorige week maandag (11 maart) was het zover, de monteur had de verbinding doorgemeten en alles was goedgekeurd. Ik kon glasvezel aanvragen en kreeg een ONT thuisgestuurd. Installeren was in een minuutje gedaan… toen bleef het "Connection” lampje echter knipperen en gaf mijn internet aan dat er iets mis was met de WAN IP-adres configuratie.

Natuurlijk hing ik gelijk weer aan de telefoon bij KPN, want nu betaalde ik ook nog eens een hoger maandbedrag voor een verbinding die niet werkte. Ik wilde opzeggen… want ik betaalde voor iets wat niet werkte. Nou gelijk kon er de volgende morgen een monteur langskomen. Om 09:00 uur stond er een keurige KPN monteur die wilde checken of mijn ONT correct was geactiveerd. Toen kwam het volgende probleem naar boven… de connectie was geactiveerd op poort 14 in de wijkcentrale. Maar dit moest poort 15 zijn. Echter vertelde de KPN monteur dat hij niet bevoegd was om de wijkcentrale in te mogen. Hij wist wel wat er moest gebeuren, maar omdat hij niet de juiste persoon was kon hij mij niet verder helpen. Hij zou een melding maken bij de onderaannemer… VolkersWessel. Ik zou teruggebeld worden voor een afspraak. De verwachtte termijn waarop dit zou gebeuren? Misschien 1 dag, misschien 1 maand… misschien langer?

Gelukkig werd ik gisteren al terug gebeld, met verbazing hoorde ik iemand opnemen namens KPN Netwerk en die vertelde mij dat ze graag een afspraak wilde maken om dit voor mij op te lossen. Gisteren lukte mij dat helaas niet. Maar de dag erna kon ik vrij nemen om de monteur langs te laten komen. Die moest wat thuis doen en daarna in de wijkcentrale. Nou ik zat vanaf 13:00 uur netjes te wachten op VolkersWessel. Het was ondertussen 17:05 en ik had nog niemand gezien. Tot ik werd gebeld door +31182718002. Nou als ik dat nummer opzocht kreeg ik al rillingen. Het was de onderaannemer van VolkersWessel: NOOR Infra. Ze vertelde mij dat ze in de wijkcentrale wilde komen maar dit niet mogelijk was omdat het slot was aangepast… ze vroegen mij of ik een sleutel had? Natuurlijk niet zei ik. De monteur zei dat ik als ik dit niet wist hij mij niet verder kon helpen. Wellicht kon hij later deze week iemand vinden die wel de juiste sleutel had. Maar hij kon mij niet helpen.

Nu ruim 6 maanden later heb ik dus nog steeds geen werkende glasvezelverbinding. Maar ik heb zoveel vragen…

  • Waarom mag een ervaren KPN monteur de wijkcentrale niet in? De medewerker van NOOR Infra kwam in zijn privé auto en als ik zag hoe dit geregeld was kwam dit nou niet echt professioneel over…
  • Wat doet VolkersWessel hier precies tussen? De monteur was van KPN, de persoon die de wijkcentrale in ging kwam van NOOR Infra? Zijn hun dan een communicatie tussenschakel dat slecht is in communiceren?
  • Waarom moet ik als consument zoveel tijd stoppen in het werkend krijgen van de al bestaande in huis gemonteerde glasvezelaansluiting? Het is toch vreemd als je naar McDonalds gaat en een hamburger wilt dat je dan zelf nog moet leren wat je allemaal voor die burger nodig hebt en hem nog net niet zelf moet maken?
  • Is het niet mogelijk dat al deze partijen loggen of beschrijven wat ze constateren of wat de status is? Iedere medewerker verteld een ander verhaal en der is nou niemand die kennis heeft van het complete plaatje…
  • Het was voor mijn gevoel sneller om zelf te gaan werken bij de desbetreffende partijen om deze werkzaamheden uit te voeren dan de hele tijd maar iedereen na te hoeven bellen hoe het zit en wat nu de volgende stap is.

Het is een lang verhaal geworden en ik verwacht ook niet dat iemand zin heeft om dit te lezen. Maar ik wilde gewoon even mijn frustratie en verbazing kwijt over hoe dit hele verhaal tot nu toe verloopt. Ik sta echt te kijken van de onkunde en chaos die ik heb meegemaakt in de zoektocht naar een werkende glasvezelverbinding. En als je dan denkt… jezus waarom stop je hier zoveel moeite in? Hieronder staat een foto van de huidige situatie. Ik heb in alle muren kabels getrokken en in alle kamers stopcontacten met UTP aansluitingen. Echter zijn alle kabels getrokken naar de FTU die niet werkt. Daarnaast hebben we ook geen stroom bij de oude ADSL aansluiting omdat hier nooit rekening mee is gehouden.

Wanneer ik meer weet zal ik het hier plaatsen. Laten we hopen dat het snel is opgelost.

 

 

Dat u geen stopcontact op de juiste plek in huis heeft kan KPN niets aan doen…

Het eerste stuk van uw verhaal tot:

Er hing een brief in de flat van KPN zelf met de mededeling dat in de week van 11 maart een monteur zou komen om de bestaande verbinding voor alle bewoners door te meten waarbij dit nog niet gebeurd was.

Was gewoon ongeduld van uw kant. Men was nog bezig met de aanleg van het netwerk. Het was gewoon nog niet klaar.

  • Waarom mag een ervaren KPN monteur de wijkcentrale niet in? De medewerker van NOOR Infra kwam in zijn privé auto en als ik zag hoe dit geregeld was kwam dit nou niet echt professioneel over…

Omdat sommige KPN monteurs wel met leuke KPN bedrijfskleding lopen, maar ondertussen gewoon ingehuurde ZZPers zijn volgens mij. Die mogen de wijkcentrale niet in. Of in ieder geval niet alles daar doen.


Goedenavond Nick83, 

Gezien uw reactie en de 34991 reacties daarvoor zal u vast een functie hebben bij KPN. Ik zag al eerder dat u erg verdedigend voor KPN / KPN Netwerk opkomt. Waarom is dat zo?

Was gewoon ongeduld van uw kant. Men was nog bezig met de aanleg van het netwerk. Het was gewoon nog niet klaar.

 Dat is zeker niet waar. De glasvezelaansluitingen zijn in de flat rond 2020 aangebracht. Omdat er vaak buitenlandse niet Nederlands sprekende monteurs voor de deur stonden die om 21:00 nog even je glasvezel aansluiting wilde doormeten heeft de vorige bewoner hier niets mee gedaan om ze dit niet vertrouwde. Snap ik helemaal. Ook dat dit dan nu mijn probleem is, maar dat ik dan 6 maanden contact met hebben voordat ze langs kunnen komen vind ik wat aan de lange kant.

Dat u geen stopcontact op de juiste plek in huis heeft kan KPN niets aan doen…

Dat klopt, maar dat was ook geen verwijt naar KPN maar een reden waarom ik zo graag over wil naar de werkende glasvezelaansluiting.

Omdat sommige KPN monteurs wel met leuke KPN bedrijfskleding lopen, maar ondertussen gewoon ingehuurde ZZPers zijn volgens mij. Die mogen de wijkcentrale niet in. Of in ieder geval niet alles daar doen.

Dat vind ik dan maar vreemd. Iemand in een bus van KPN, met kleding van KPN & een tablet van KPN die binnen in mijn huis van alles mag doen kan de wijkcentrale niet in. Iemand die voor mijn gevoel nog net aan van school afkomt kan in zijn privé auto zonder werkkleding wel de wijkcentrale in. Dat kwam voor mij wat onprofessioneel over. Zeker toen die ook nog eens geen toegang tot de wijkcentrale had omdat zijn sleutel niet in het slot paste.


En waarom zou @Nick83 niet mogen opkomen voor KPN? Vind het maar een vreemde constatering. Het is maar hoe je zijn reactie wil interpreteren. Ieder zijn mening. 


Hmm, ik snap heel erg goed dat je niet zo blij bent met deze situatie @demcvanld, excuus voor hoe dit allemaal gelopen is 😕

Eerst al de lange wachttijd voordat er iets ging gebeuren en vervolgens alle onduidelijkheid over wie nou wel of niet iets kan of mag doen, niet zo fraai allemaal. Het aanleggen van het netwerk zelf, daar heeft de klantenservice van het providerdeel van KPN (waar je nu contact mee hebt) geen invloed op. Ook kunnen alléén de collega's van de netwerkafdeling alles inzien, dus ik ben bang dat ik zelf niet echt inhoudelijk kan reageren op de vragen die je hebt over het aanlegtraject. 

Ik hoop dat er snel iemand opgetrommeld wordt die wél in die wijkcentrale kan, zodat je alles eindelijk via je FTU kan laten lopen en niet meer hoeft te struikelen over dat verlengsnoer 😬

 


Reageer