Skip to main content
Beantwoord

Na modem update geen 2.4 GHz WiFi meer op V10A

• March 27, 2025
  • 3 reacties
  • 64 keer bekeken

L.s, na een update van het modem gisteren nacht is er geen 2.4 GHz WiFi netwerk meer.

Android werkt prima op 5 Ghz, maar m’n laptop (Asus met een Realtek RTL8723 BE WiFi adapter, driver 2024.0.4.208) kan alleen met 2.4 GHz overweg.

Op de ExperiaBox V10A een tweede netwerk op 2.4 GHz aangemaakt, maar zowel de laptop als een WiFi analyzer op het Android toestel zien dat netwerk niet. Als ik het guest account activeer op de Experia wordt dat wel gezien op de WiFi analyzer (maar niet op de laptop, want 5 Ghz).

ExperiaBox al ge-reset, spanningsloos gemaakt, niets helpt.
De Realtek driver is van 2024 en voor de update werkte het perfect, hoe los ik dit op?

Beste antwoord door BeauBeau

Opgelost!

Het duurde even voordat ik door had hoe de kanaal instelling verandert kan worden, maar dat gaat dus als volgt: inloggen op het modem => tab Wifi Network => tab Wifi Signal => ‘custom’ kiezen en in plaats van ‘auto’ een kanaal kiezen.

Kanaal van de 2.4 GHz op 12 gezet en vanaf dat moment staat er in de tab ‘Spectrum’ ineens wel een groene balk. En ziet de laptop het ‘dual band’ netwerk ook weer en kan ik inloggen. 

Het lijkt erop dat er in de stand ‘auto’ voor de 2.4GHZ een kanaal gekozen wordt wat niet gebruikt kan worden (?)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • March 28, 2025

Hi ​@BeauBeau, welkom bij onze community. 

Voor de duidelijkheid: als je in de interface inlogt zoals hieronder aangegeven, staat daar 2,4 Ghz aan? Dan is het wel vreemd dat je het niet kan zien, ook niet met een WiFi analyzer. Heb je ook een ander kanaal geprobeerd? 

Zo ja, dan heb je alles al wel gedaan en adviseer ik je om contact met ons op te nemen. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2025

Hi Alex, alles staat zoals het zou moeten staan (extra Wifi netwerk op 2.4 GHz only).

Omdat je vraagt of ik een ander kanaal geprobeert heb, heb ik het tab ‘spectrum’ geopend en daar staat 2.4 GHz op kanaal 11 ingesteld, maar daar zie ik geen ‘groene balk’ (ook geen grijze balk, helemaal niets). Op 5 GHz wordt kanaal 108 gebruikt en daar staat wel een groene balk.

Als de rest van het gezin, later vandaag, de telefoon en tablet even wegleggen zal ik het kanaal aanpassen.

Wordt vervolgd…..

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • March 29, 2025

Opgelost!

Het duurde even voordat ik door had hoe de kanaal instelling verandert kan worden, maar dat gaat dus als volgt: inloggen op het modem => tab Wifi Network => tab Wifi Signal => ‘custom’ kiezen en in plaats van ‘auto’ een kanaal kiezen.

Kanaal van de 2.4 GHz op 12 gezet en vanaf dat moment staat er in de tab ‘Spectrum’ ineens wel een groene balk. En ziet de laptop het ‘dual band’ netwerk ook weer en kan ik inloggen. 

Het lijkt erop dat er in de stand ‘auto’ voor de 2.4GHZ een kanaal gekozen wordt wat niet gebruikt kan worden (?)