Skip to main content
Beantwoord

Na overstap naar kleinzakelijk via glasvezel, snelheid niet boven de 40Mb

• 6 augustus 2025
  • 7 reacties
  • 77 keer bekeken

Dealict
Helper
Forum|alt.badge.img

Mijn neef werd benaderd door de KPN op zijn zakelijke adres dat zijn KPN privĂ© abonnement ( heeft ook 3 mobiele abonnementen op dat account ) zou komen te vervallen en dat door de aanleg van glasvezel hij over moest naar KPN kleinzakelijl via glasvezel. Hij is hiermee akkoord gegaan met de mededingen dat als het maar niet slechter zou worden. Nu maanden verder heeft hij dan KPN klein zakelijk wat niet boven de 40 Mb uit komt tis echt verschrikkelijk. Nog geen 5 meter van zijn modem valt de dekking al weg. Kan dus op zijn zakelijk adres niet meer uit de voeten met dit trieste abonnement. Tevens  is er ook nog maar 1 mobiel abonnement zichtbaar in zijn Mijn KPN account de andere 2 spoorloos. 
Hij heeft zelf totaal geen verstand van deze materie en heeft de KPN gebeld en zijn frustratie geuit. Kreeg te horen dat hij maar even met de kanalen moest spelen in het modem? Hij weet niet eens hoe je in het modem moet komen laat staan hoe je kanalen aan moet passen. Kreeg ook te horen dat de dekking normaal is en dat hij dan maar even wifi versterkers moet kopen! Hij is uiteraard woest omdat hij nog aangeven had dat het niet slechter mocht worden. 

Daar ik altijd wel te spreken ben over de KPN ben ik bij hem geweest en heb het 1 en ander bekeken . Ten eerste viel me al op dat er een dongel in het modem zat? Waarom ? En heb de kanalen en beveiliging aangepast maar helaas kom niet boven de 40 Mb uit. 
Heb er een sw1 en een sw2 wifi versterker van mijzelf bij geplaatst om een beetje dekking te krijgen. 
vraag: hoe is het in godsnaam mogelijk dat deze verbinding niet boven de 40 Mb uitkomt terwijl hij dus nu glasvezel heeft en waarom kan hij zijn mobiele abonnementen niet meer zien?

en waarom laat de KPN medewerker iemand zo aan zijn lot over en zegt dat hij maar even moet spelen met de kanalen!

40 Mb is toch niet meer van deze tijd en moet toch anders kunnen ?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Dealict, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat JanD je al goed heeft geholpen. Met glasvezel en bekabeld zou je zeker boven die 40 Mbps moeten komen, dit moet dus op te lossen zijn. Heb je ook al de modem en glasvezelkastje een aantal minuten stroomloos gemaakt? Als dat ook niet lukt, laat hem dan contact met ons opnemen en aangeven dat bekabeld de snelheid niet wordt gehaald. Dan kan hier een ticket voor worden aangemaakt. 

Dit kan makkelijk met een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom hij ook een eventuele wachtrij. Bij een KPN EEN abonnement bel je met 0800 0403.

Dat hij zijn mobiele abonnement niet meer ziet in Mijn KPN kan ik ook niet verklaren, wij verwijderen dat niet zomaar in een app. Gelukkig is dit niet ingewikkeld om weer toe te voegen als hij deze stappen volgt. Lukt het op deze manier. 

Ik hoor graag van je en wens je voor nu een fijne vakantie. 

Bekijk origineel

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10526 reacties
  • 6 augustus 2025

Beste ​@Dealict een glasvezelabo is tegenwoordig minimaal 100/100Mbit/s, dus hoe jij bij 40Mbit/s komt is mij een raadsel of bedoel je soms draadloos via wifi???

Dat is een heel ander verhaal.

Draadloze snelheid is geen maatstaf voor goed of slecht internet. Wat meet hij bekabeld op 1 pc rechtstreeks aan de modem met alle overige (draadloze) apparatuur uit???

Hij zou daartoe de wifimanager kunnen doen en het advies van de wifimanager opvolgen, zie de link hieronder:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

Succes

Dealict
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 6 augustus 2025

Beste JanD,

Voor mij dus ook een raadsel. Ook bedraad Max 40 MB helaas. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10526 reacties
  • 6 augustus 2025

Beste ​@Dealict haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en na herstart geef de modem/router eens een herstart.

Beter nu?

Wel bekabeld testen, zoals ik eerder beschreef via onsterdaande link:

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Succes

Dealict
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 6 augustus 2025

Ik zal het na mijn vakantie even bij hem testen Jan. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24427 reacties
  • Antwoord
  • 9 augustus 2025

Hi ​@Dealict, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat JanD je al goed heeft geholpen. Met glasvezel en bekabeld zou je zeker boven die 40 Mbps moeten komen, dit moet dus op te lossen zijn. Heb je ook al de modem en glasvezelkastje een aantal minuten stroomloos gemaakt? Als dat ook niet lukt, laat hem dan contact met ons opnemen en aangeven dat bekabeld de snelheid niet wordt gehaald. Dan kan hier een ticket voor worden aangemaakt. 

Dit kan makkelijk met een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom hij ook een eventuele wachtrij. Bij een KPN EEN abonnement bel je met 0800 0403.

Dat hij zijn mobiele abonnement niet meer ziet in Mijn KPN kan ik ook niet verklaren, wij verwijderen dat niet zomaar in een app. Gelukkig is dit niet ingewikkeld om weer toe te voegen als hij deze stappen volgt. Lukt het op deze manier. 

Ik hoor graag van je en wens je voor nu een fijne vakantie. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5023 reacties
  • 9 augustus 2025

Je zegt dat er een dongel in het modem zit, dit klinkt mij als een 4G back-up wat bij KPN EEN MKB wordt geleverd. Dit levert internet wanneer het vaste signaal (glasvezel) niet werkt. Dit is is gecapt rond de 40mb. Het zou dus goed kunnen dat heel het glasvezel niet werkt en hij volledig op de 4G back-up draait. Je neef kan het beste met KPN bellen op 0800-0403. 

​@Alex van KPN die terugbelafspraak, die is volgens mij enkel voor CM en KZM, en niet voor KPN EEN. Weet jij dat? 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24427 reacties
  • 11 augustus 2025

Nee, KPN EEN heeft een andere ingang en dat is 0800 0403. Ik las Kleinzakelijk en dan kun je wel een terugbelafspraak maken, dat wordt behandeld door de reguliere klantenservice. 

Reageer