Skip to main content

Goedemiddag allemaal,

Eindelijk heb ik signaal van KPN binnen gekregen. Oplossing een patching in de kast van KPN.

Maar nu….

  1. Ik vind de beeldkwaliteit een stuk minder zoals ik gewend ben van Ziggo. Is hier nog wat aan te doen?
  2. Op mijn Ziggo modem had ik de mogelijkheid om de naam van mijn wifi 2G en 5G een aparte naam te geven. Helaas is dit niet mogelijk op het modem BOX 12 van KPN. Ook niet via de Gast instellingen. Wat is hiervoor de oplossing?
  3. Tevens komt de Wifi snelheid niet boven de 300 MB (Up en down) op meerdere apparaten.

Ik heb wel spijt. Was ik maar bij Ziggo gebleven.

Ik hoor graag.

 

Groet Roberto

 

De beeldkwaliteit is gewoon minder. Dat ervaren veel klanten die overstappen van Ziggo naar KPN. Daar is niets aan te doen.

Voor WiFi is er "Extra WiFi". Daarmee kan wel 2,4 en 5 Ghz gescheiden worden. 

U kunt binnen 14 dagen annuleren...


Dank voor je bericht. Waar vind ik "extra wifi"?


Dank voor je bericht. Waar vind ik "extra wifi"?

 


Waarom doet KPN niets om de beeldkwaliteit gelijkwaardig te maken aan Ziggo?


Volgens de consumentenbond is er geen verschil in beeldkwaliteit en ik geloof dat ook wel. Tv is voor veel mensen belangrijk waardoor kpn het zich niet kan permitteren om een mindere beeldkwaliteit te leveren. 


Vooropgesteld dat de KPN ontvanger bij mij bekabeld is. De Ziggo ontvanger was ook bekabeld. Toch is er een essentieel verschil. De kwaliteit van KPN is minder.


Waarom doet KPN niets om de beeldkwaliteit gelijkwaardig te maken aan Ziggo?

U heeft vermoedelijk de TV+ box staat deze wel ingesteld op multicast? Dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn voor de mindere kijkervaring.

 

De bitrate is voor de eerste 10 kanalen nagenoeg gelijk. Nu zijn er nog andere zaken die bij de gebruikte compressie technieken meespelen die invloed hebben.


En ga er eens voor zitten om de tv instellingen aan te passen.  Ik heb mijn tv laten kalibreren en dat moest voor ieder aangesloten apparaat gebeuren. 


Vooropgesteld dat de KPN ontvanger bij mij bekabeld is. De Ziggo ontvanger was ook bekabeld. Toch is er een essentieel verschil. De kwaliteit van KPN is minder.

Zoals eerder vermeld je hebt 14 dagen bedenktijd, echter ik heb op mijn camping Ziggo en thuis KPN en het is beide qua beeld prima en er is  echt geen verschil tussen beide providers.


Jimny schrijft: Zoals eerder vermeld je hebt 14 dagen bedenktijd

Het is niet handig om nu nog daarvan gebruik te maken. Want terug naar je oude abonnement bij Ziggo kan niet. Daar moet je dan een nieuw abo nemen.

Annuleer je binnen de 14 dagen sluit kpn je namelijk af. Want je wilt/neemt het abonnement niet.

Verder vind ik het beeld van TV+ zo spetterend mooi. Ik kan niet helemaal volgen waarom dat bij Ikkienew niet zo is. 

Nogmaals, als ik met de (grote) Next bij de buurvrouw kijk, op een 50”, vind ik het beeld tegenwoordig zelfs ietsje minder bij Ziggo dan bij KPN. Dat was tot een half jaar geleden nog wel andersom.


Wat de Wifi vraag betreft, in principe zou een gelijke SSID niet mogen uitmaken dit is noodzakelijk voor de Bandsteering. Nu weet ik dat er fabrikanten zijn waarvan hun apparaten hier om vreemde redenen niet mee overweg kunnen.

 

De snelheid kan aan instellingen liggen. Mogelijk staat dit bij 5 GHz op 20/40 kanaal breedte niet op 20/40/80 

Wordt er bedraad wel meer gehaald?


 

Nogmaals, als ik met de (grote) Next bij de buurvrouw kijk, op een 50”, vind ik het beeld tegenwoordig zelfs ietsje minder bij Ziggo dan bij KPN. Dat was tot een half jaar geleden nog wel andersom.

Hier ervaar ik het zelfde als ik bij de buren kijken op de Next box vind ik beeld afschuwelijk.

Bij KPN ervaar ik juist beter beeld helemaal met ondertiteling merk je het.

En zeker nu de eerste 10 kanalen van zulke kwaliteit zijn waar ziggo nog van kan leren.

 

Meningen verschillen dus per klant gelukkig hoor ik hier om me heen de mensen zeggen juist blij te zijn overgestapt zeker voor het internet zit ik bij KPN beter stukken stabieler zeker als je veel online games speelt


Allemaal dank voor jullie reactie. Nog 1 vraagje. Waar vind ik de  instelling multiculturele? Dit wil ik ook proberen


Wat de Wifi vraag betreft, in principe zou een gelijke SSID niet mogen uitmaken dit is noodzakelijk voor de Bandsteering.

Waarom zou je anno 2023 nog bandsteering willen, je bent toch sowieso altijd aangesloten op wifi 5 of 6?


Wat de Wifi vraag betreft, in principe zou een gelijke SSID niet mogen uitmaken dit is noodzakelijk voor de Bandsteering.

Waarom zou je anno 2023 nog bandsteering willen, je bent toch sowieso altijd aangesloten op wifi 5 of 6?

Eens en op de meeste netwerken is het juist beter het uit te schakelen voor een betere verbinding


Wat de Wifi vraag betreft, in principe zou een gelijke SSID niet mogen uitmaken dit is noodzakelijk voor de Bandsteering.

Waarom zou je anno 2023 nog bandsteering willen, je bent toch sowieso altijd aangesloten op wifi 5 of 6?

Hoezo altijd wat een aannames weer en alsof een jaartal daar iets mee te maken heeft. Hier in huis is hooguit 1 wifi 6 (802.11 AX) geschikt apparaat, de box12  de cliënten geen van allen. Een paar apparaten komen zelfs niet hoger dan Wifi 4. 

 

Ps is optie om dit aan of uit te zetten eigenlijk nog aanwezig? Ik zie het nergens terug.

 


Wat de Wifi vraag betreft, in principe zou een gelijke SSID niet mogen uitmaken dit is noodzakelijk voor de Bandsteering.

Waarom zou je anno 2023 nog bandsteering willen, je bent toch sowieso altijd aangesloten op wifi 5 of 6?

Hoezo altijd wat een aannames weer en alsof een jaartal daar iets mee te maken heeft. Hier in huis is hooguit 1 wifi 6 (802.11 AX) geschikt apparaat, de box12  de cliënten geen van allen. Een paar apparaten komen zelfs niet hoger dan Wifi 4. 

Dat jaartal is alleen maar om de huidige tijd aan te duiden.

Ik heb helemaal geen wifi 6 thuis maar toch heb ik absoluut geen behoefte aan bandsteering.

Elk apparaat dat 5GHz wifi ondersteunt (wifi 4 en wifi 5) zal door onze hele woning en in een groot deel van de tuin en hebben dus geen bandsteering nodig, sterker nog, dat werkt vaak averechts. En apparaten die alleen 2.4GHz ondersteunen (wifi 3 en wifi 4) hebben uiteraard ook niets aan bandsteering. 


Bandsteering is/was er toch puur om de belasting beter te verdelen. Ik gaf verder puur en alleen maar aan dat de gelijke SSiD er vanwege deze reden is.

De Extra wifi optie zou niet nodig zijn als er weer twee ssid's instelbaar zijn op de 'gebruikelijke' manier.


Bandsteering is/was er toch puur om de belasting beter te verdelen. 

Maar dat is in consumenten netwerken toch helemaal niet meer nodig, de capaciteit van de 5GHz wifi toegangspunten is ruim voldoende.

 

Ik gaf verder puur en alleen maar aan dat de gelijke SSiD er vanwege deze reden is.

En ik gaf alleen maar aan dat die reden vandaag de dag mijns inziens niet echt valide meer is en zelfs beter losgelaten kan worden.


 

 

Ik gaf verder puur en alleen maar aan dat de gelijke SSiD er vanwege deze reden is.

En ik gaf alleen maar aan dat die reden vandaag de dag mijns inziens niet echt valide meer is en zelfs beter losgelaten kan worden.

 

Als die reden van een gelijke SSiD niet meer valide is, waarom is er dan die Extra Wifi noodzaak en kunnen we niet meteen in het hoofdmenu twee ssid's instellen.

 

​​​​Zelf heb ik ook al jaren 1 ssid, al ver voor Bandsteering bestond. 


Galdor68 schreef:

Als die reden van een gelijke SSiD niet meer valide is, waarom is er dan die Extra Wifi noodzaak en kunnen we niet meteen in het hoofdmenu twee ssid's instellen.

Daar is ook geen enkele noodzaak voor, KPN had net zo goed kunnen implementeren dat mensen gewoon verschillende SSID's voor 2,4GHz en 5GHz zouden kunnen instellen.


Galdor68 schreef:

Als die reden van een gelijke SSiD niet meer valide is, waarom is er dan die Extra Wifi noodzaak en kunnen we niet meteen in het hoofdmenu twee ssid's instellen.

Daar is ook geen enkele noodzaak voor, KPN had net zo goed kunnen implementeren dat mensen gewoon verschillende SSID's voor 2,4GHz en 5GHz zouden kunnen instellen.

Inderdaad. Dat Extra WiFi zou er helemaal niet moeten wezen. Het is een lapmiddel om een niet bestaand probleem op te lossen. 

Ingewikkeld voor mensen die niet zo handig zijn met zulk soort dingen. Terwijl diezelfde mensen vaak wel weten wat "splitsen" van 2,4 en 5 Ghz is. Want dat deden ze bij hun vorige provider ook.

Je zou bijna denken dat er daar bij KPN iemand op het kantoor zit met een gigantisch groot ego die niet toe wil geven dat onmogelijk maken van splitsen van het WiFi netwerk niet zo'n goed idee was.


veel van mijn smarthome producten werken niet met 1 naam voor zowel 2.4/5

ik heb beide netwerken een aparte naam gegeven wat overigens prima kan bij ziggo

 


Ik moet af en toe lachen om de reacties in dit topic en andere topics over vergelijk beeldkwaliteit Ziggo en KPN. Vooral om de uitspraken van bij mijn buren die Ziggo hebben is het beeld minder goed dan bij mijn televisie met KPN.

Een echt vergelijk kan je alleen maken met dezelfde televisie. En dan nog is beeldkwaliteit altijd een persoonlijke beleving. De televisie van de buren kan van een mindere kwaliteit zijn. Zeker bij grotere schermen gaat dit op een gegeven moment een minder fraai beeld opleveren. Het vergelijk tussen bijvoorbeeld een 43 en 50 inch televisie is op zich al een oneerlijk vergelijk.

De topicstarter weet echt zelf het beste wat hij ziet.Hij heeft immers op dezelfde televisie zowel de Ziggo als KPN decoder ‘aan het werk’ kunnen zien. Wat mij opvalt - en daar zou KPN aal kunnen werken - dat out of the box de nieuwe TV+ decoder inderdaad een best wel aardig beetje minder beeld geeft dat de Next en Next Mini. Dan moet je echt in het menu aan de slag gaan om dit zelf te verbeteren. Als je dit eenmaal goed heb gedaan dan is het verschil in beeldkwaliteit een stuk minder. Naar mijn persoonlijke beleving zelfs bij KPN TV+ op de eerste tien kanalen minstens gelijk. Ik heb het geluk dat ik de mogelijkheid heb om Next en TV+ op dezelfde televisie gelijktijdig te kunnen vergelijken. Maar ik ga niet zeggen - in welke bewoordingen dan ook - dat de topicstarter ‘uit zijn nek lult’. Hij beleeft dit zo en dus is het voor hem persoonlijk ook zo.

KPN moet nu echt eens werk gaan maken om de performance van de TV+ decoder out of the box te verbeteren. En nu eens die automatisch HDR weer terig in de software te brengen. Vragen als staat uw ontvanger op multicast of singlecast zouden niet gesteld hoeven te worden. Voor de meeste abonnees zijn dergelijke woorden abracadabra in het kwadraat. Hoe goed werk het team rondom de verdere ontwikkeling van HD+ het nu doet. die ontwikkeling had achter de schermen moeten plaatsvinden voordat KPN de YV+ decoder als verplichte decoder voor nieuwe klanten of bestaande klanten die het abonnement vernieuwd  had aangewezen. TV+ is een groei saffier die echter nog aan het groeien is. Maar ik kan mij voorstellen dat een overstapper van Ziggo naar KPN stelt dat het beeld bij Ziggo beter is. En dat komt omdat de ontwikkeling van Next/Next Mini verder is dan TV+. En vooral omdat de Next/Next Mini het out of the box het veel beter doet.


veel van mijn smarthome producten werken niet met 1 naam voor zowel 2.4/5

ik heb beide netwerken een aparte naam gegeven wat overigens prima kan bij ziggo

 

Hallo @robinjoo1 dat ligt aan de kwaliteit van de gebruikte hardware/firmware.

Goede kwaliteit devices kunnen heel goed de 2.4-band van de 5.0-band automatisch onderscheiden en hebben daar geen ‘extra wifi’ met gescheiden banden/c.q wifinamen voor nodig.

Apparatuur van inferieure kwaliteit betreffende hardware/firmware kan dan alleen via de ‘extra wifi’ werken omdat ze bewust aangestuurd moeten worden naar een bepaalde band en dat niet zelf kunnen.