Skip to main content

Goedemiddag allemaal,

Eindelijk heb ik signaal van KPN binnen gekregen. Oplossing een patching in de kast van KPN.

Maar nu….

  1. Ik vind de beeldkwaliteit een stuk minder zoals ik gewend ben van Ziggo. Is hier nog wat aan te doen?
  2. Op mijn Ziggo modem had ik de mogelijkheid om de naam van mijn wifi 2G en 5G een aparte naam te geven. Helaas is dit niet mogelijk op het modem BOX 12 van KPN. Ook niet via de Gast instellingen. Wat is hiervoor de oplossing?
  3. Tevens komt de Wifi snelheid niet boven de 300 MB (Up en down) op meerdere apparaten.

Ik heb wel spijt. Was ik maar bij Ziggo gebleven.

Ik hoor graag.

 

Groet Roberto

 

Wat mij opvalt - en daar zou KPN aal kunnen werken - dat out of the box de nieuwe TV+ decoder inderdaad een best wel aardig beetje minder beeld geeft dat de Next en Next Mini. Dan moet je echt in het menu aan de slag gaan om dit zelf te verbeteren. Als je dit eenmaal goed heb gedaan dan is het verschil in beeldkwaliteit een stuk minder. Naar mijn persoonlijke beleving zelfs bij KPN TV+ op de eerste tien kanalen minstens gelijk.

Het is inderdaad zeer vreemd dat KPN niet out-of-the-box de instellingen zo zet dat de maximaal haalbare kwaliteit geboden wordt. Het is net alsof KPN bang is dat haar centrale infrastructuur overbelast zal raken als ze dat wel doet. Misschien raak ik daar ook wel een gevoelige snaar want het zal niet voor niets zo zijn dat bij uitgesteld kijken (en dus unicast via het online TV platform) de beeldkwaliteit van de eerste tien zenders nog altijd achterblijft op live televisie kijken via multicast met de instelling "Automatisch beste kwaliteit".


veel van mijn smarthome producten werken niet met 1 naam voor zowel 2.4/5

ik heb beide netwerken een aparte naam gegeven wat overigens prima kan bij ziggo

 

Dat is niet helemaal correct want wie de Ziggo Pods gebruikt heeft ook verplicht 1 SSiD.

 Ik deel de mening wat hier is genoemd. Ik heb voor ons bed een niet meer in gebruik zijnde device die verbind enkel met 802.11g 2,4 GHz en die doet het prima met een gelijke SSiD voor beide banden.

 

Los daarvan wie de noodzaak heeft voor gescheiden namen zou dat gewoon via het  wifi hoofdmenu moeten kunnen doen.


veel van mijn smarthome producten werken niet met 1 naam voor zowel 2.4/5

ik heb beide netwerken een aparte naam gegeven wat overigens prima kan bij ziggo

 

Dat is niet helemaal correct want wie de Ziggo Pods gebruikt heeft ook verplicht 1 SSiD.

 Ik deel de mening wat hier is genoemd. Ik heb voor ons bed een niet meer in gebruik zijnde device die verbind enkel met 802.11g 2,4 GHz en die doet het prima met een gelijke SSiD voor beide banden.

 

Los daarvan wie de noodzaak heeft voor gescheiden namen zou dat gewoon via het  wifi hoofdmenu moeten kunnen doen.

gelukkig heb ik genoeg aan alleen het modem 


Allemaal dank voor jullie reactie. Nog 1 vraagje. Waar vind ik de  instelling multiculturele? Dit wil ik ook proberen

Hoi @Ikkienew, welkom op ons forum!
In het topic hieronder staat hoe je Multicast/Unicast kunt kiezen:

Hoe zet je de TV+ ontvanger (DIW7022) naar multicast of Unicast?


Volgens de consumentenbond is er geen verschil in beeldkwaliteit en ik geloof dat ook wel. Tv is voor veel mensen belangrijk waardoor kpn het zich niet kan permitteren om een mindere beeldkwaliteit te leveren. 

Op een handjevol uitzonderingen na, werken bij De Consumentenbond uitsluitend digibeten; dat hebben ze keer op keer bewezen. Men zegt wel eens: “in het land der blinden is een eenoog koning”. Consumenten met nóg minder kennis van zaken (blijkbaar bestaan die) laten zich informeren door een eenoog (De Consumentenbond) en geloven alles wat ze lezen.

Ziggo heeft een hogere bandbreedte per kanaal en gebruikt encoder instellingen die leiden tot een beter resultaat. Zelfs een mol ziet het verschil in beeldkwaliteit. Ik heb toegang tot zowel de KPN als Ziggo transport streams (MPEG-TSen die wil je écht niet naast elkaar zien. Dat is de hoofdreden dat ik naast mijn “KPN Internet 1 Gbit/s” nog een lost Ziggo TV abonnement heb. Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in, want dat scheelt natuurlijk in de kosten.


Ik weet dus echt niet waarover je het hebt. De bandbreedte van de eerste tien kanalen is bij KPN hoger dan bij Ziggo. Dus dat zou jij moeten een aks je de transportstream echtkan uitlezen. Dat je een betere beeldkwaliteit bij Ziggo ervaart, ja dat kan. Ervaringen zijn persoonlijk. En wat betreft encoder en de instellingen hiervan. Zijn geen noemenswaardige verschillen bij mijn weten. Dus dat een mol het verschil in beeldkwaliteit kan zien dat is echt heel overdreven. Nogmaals je kan het beeld als beter ervaren. Maar anderen zullen wellicht het beeld van KPN als beter ervaren.

 

De providermonitor van de Consumentenbond is ook geen vergelijkende test. Het zijn klanten van de eigen provider die het beeld beoordelen. Het is meer een tevredenheidsonderzoek. 


hogere bandbreedte betekent niet altijd beter beeld


Wel als dezelfde codecs worden gebruikt.


Ik weet dus echt niet waarover je het hebt. De bandbreedte van de eerste tien kanalen is bij KPN hoger dan bij Ziggo. Dus dat zou jij moeten een aks je de transportstream echtkan uitlezen. Dat je een betere beeldkwaliteit bij Ziggo ervaart, ja dat kan. Ervaringen zijn persoonlijk. En wat betreft encoder en de instellingen hiervan. Zijn geen noemenswaardige verschillen bij mijn weten. Dus dat een mol het verschil in beeldkwaliteit kan zien dat is echt heel overdreven. Nogmaals je kan het beeld als beter ervaren. Maar anderen zullen wellicht het beeld van KPN als beter ervaren.

Je haalt twee dingen door elkaar: kwaliteit en smaak. Kwaliteit is objectief en smaak is subjectief. Ik heb beschikking over het bronmateriaal (zoals het bij Ziggo en KPN wordt aangeboden) van een aantal programma's en kan dus eenvoudig een vergelijking doen middels een AviSynth script om te berekenen welke transport stream (Ziggo vs. KPN) het dichts in de buurt komt bij het origineel. De gemiddelde bitrate ligt bij Ziggo op 14.7 Mb/s, terwijl dat bij KPN slechts 11.9 Mb/s is. Daarnaast heeft Ziggo betere encoders (of encoder instellingen).

 

Wel als dezelfde codecs worden gebruikt.

Je haalt wederom twee zaken door elkaar. Je hebt codecs en encoders. Het H.264/AVC codec kent verschillende encoders (bijvoorbeeld x264 en FFmpeg). Het eindresultaat hangt enorm af van de gebruikte encoders en instellingen. M.a.w. een stream van 10 Mbit kan er beter uit zien dan een stream van 12 Mbit.

 

PS. Los van de deinterlacer, hebben TV's een heel arsenaal aan “beeldverbeteraars”. Vaak laten die niets meer van het oorspronkelijke beeld over, waardoor veel detail verloren gaat en je het verschil niet meer ziet tussen een goede en een slechte stream. Dergelijke filters komen slechte streams ten goede, maar werken juist nadelig voor goede kwaliteit streams.

Als je TV over een goede deinterlacer beschikt (Sony is daar nog altijd heer en meester in), kun je de KPN Box beter het 1080i signaal “untouched” door laten geven aan de TV, want de ingebouwde deinterlacer van de meest recente TV-ontvanger is tranentrekkend slecht.


Ik denk dat jij een aantal dingen door elkaar haalt. Ik heb namelijk ook toegang tot de gegevens die jij hebt. En het is juist andersom. KPN heeft de 14+ Mbps streams van de eerste tien zenders. En encoders? Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt. Maar ik zou nog een keer bij je bron navraag doen.

En voor de rest heb ik geen zin in een welles/nietes spelletje. Als jij denkt dat jouw waarheid de waarheid voor jou is dan moet je daar gewoon aan vasthouden. Ik en anderen (op dit forum zijn diverse onafhankelijke metingen van anderen te vinden die vaststellen dat de KPN HD+ streams 14+ zijn) hebben dan een andere waarheid als jou.


Beste mensen 

 

Ik heb wel iets losgemaakt voor deze discussie. Het maakt mij niet uit wat voor tv en de techniek erachter of hoe de consumentenbond wel niet denkt. Ok ben een consument die overstapt van Ziggo naar KPN. Wat mij als eerste dus opval de mindere beeldkwaliteit zowel op mijn Philips tv en ook op mijn Sony tv. Hoe de techniek in elkaar steekt interesseert mij helemaal niets. Ook heb ik dit tegen de medewerker van KPN toen ik mijn abonnement beeindigde. Hij vertelde mij dat ik gelijk had en dat de beeldkwaliteit bij KPN minder is. Hoe dan ook veel succes met de achterliggende techniek en/of KPN wel of niet beter is. Ik als leuk constateer gewoon een veel mindere beeldkwaliteit bij KPN! Nog een tip van mij aan KPN.

1. Doe iets aan de beeldkwaliteit

2. Doe iets aan het HDMI handshake probleem

 

Met vriendelijke groet,

Een teleurgestelde KPN klant