Skip to main content

Gister heb ik, na een herhaal email van KPN, mijn eigen modem even gewisseld met de Experia Box V10 om zo de update uit te voeren. Daarna krijg ik mijn eigen modem niet meer aan de praten.

Ik heb bevestigd dat ik nu een nieuwe WAN IP adres gebruikt, dus het lijkt wel of de update is gelukt. Verder heb ik ook de VLAN in mijn eigen modem gewijzigd van 34 (was voorheen Telfort) naar 6, maar steeds krijg ik geen verbinding via mijn eigen modem (UniFi USG). Ik heb tevens ook VLAN 34 weer geprobeerd, maar nu werkt het op geen enkel manier.

Ik heb nog altijd DHCPv4 gebruikt voor het ophalen van het IP adres, maar ik zie elders op internet dat het via PPPoE moet worden ingesteld. Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

De modem is meerdere keren opnieuw opgestart, maar helaas werkt het nogsteeds niet. 

Enigiemand met soortgelijke ervaring die mij misschien kan helpen, zou ik oneindig dankbaar zijn.

Hallo @thekevinkalis 

 

Het schijnt niet uit te maken wat je daar invult, in de 1ste link hieronder post 5 en 6.

Zie dit topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/links-en-tips-voor-het-instellen-en-gebruiken-van-een-eigen-modem-493813

 

En deze van wjb: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609


@GeSp bedankt voor het info. Het lijkt of de PPPoE optie voor mij n.v.t. is omdat ik glasvezel hebt. Als ik die optie invult, verdwijnt mijn WAN opties voor de eigen router helemaal. Als ik voor DHCPv4 kiezen (zo stond het ook altijd voor de update) krijg ik wel de WAN opties te zien, maar alleen maar 0.0.0.0 als IP.


Ook op glasvezel is PPPoE van toepassing. Het klopt wel denk ik dat dan de opties wat betreft ip adressen en dergelijke verdwijnen.


Ik gebruik nog wel DHCP omdat ik op deze locatie een Solcon abo heb, maar ik zie geen 0.0.0.0

 

Als ik vervolgens PPPoE kies dan zie ik dit:

 

In beide gevallen kan je geen ip-adres invullen, behalve dan voor de DNS servers.

 

Ik draai wel de laatste firmware op mijn USG, wellicht heb jij nog een oudere?


@nick

Hmm, dat lijkt ook helaas niet te helpen. Ik heb met PPPoE verbinding, internet / internet, als gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld. Maar daar kom ik ook niet verder mee. 

Maakt het wat uit dat ik nu ook een IPv6 adres heb? Dat ik dat misschien ook op de router moet instellen.

Zelf zou ik het ook niet meer weten. Ik weet de verbinding werkt, want zodra ik de Experia Box terughangt, dan werkt alles weer, het’s alleen via de UniFi dat het niet gaat.


@GeSp dat komt beetje met mijn verwachting overeen, omdat ik voor de update ook geen PPPoE gegevens gebruikten. De IP adres zie ik bij: Instellingen → Internet

 


Ik gebruik nog wel DHCP omdat ik op deze locatie een Solcon abo heb...

Hoe bevalt Solcon? Veel storing? Heb je ook tv?


Ik gebruik nog wel DHCP omdat ik op deze locatie een Solcon abo heb...

Hoe bevalt Solcon? Veel storing? Heb je ook tv?


Dat bevalt prima, ik heb hier een zakelijke 100/100 glasvezel verbinding, ik heb alleen telefonie, geen TV, dus dat werkt allemaal prima met een USG en een Gigaset SL450 GO voor telefonie.

Ik ben net geen 3 jaar geleden overgestapt van Telfort toen die stopten met DVB-C over glasvezel.

Maar een paar keer gehad dat het niet werkte, waarvan 1 keer een hele dag vanwege een defecte kaart in de wijkcentrale.


@GeSp dat komt beetje met mijn verwachting overeen, omdat ik voor de update ook geen PPPoE gegevens gebruikten. De IP adres zie ik bij: Instellingen → Internet

 

Jij hebt hem dus op de nieuwe interface staan, ik gebruik de oude, kan je meer mee bekijken/instellen.

Volgens mij zou je daar toch wel een ip-adres moeten krijgen, ik heb nog even ingelogd op een USG-4-Pro waar 2 glasvezel verbindingen binnenkomen waarvan de ene DHCP met VLAN is, dat ip-adres zie ik dan wel staan via de nieuwe interface.

 

Blijft raar dat hij geen connectie wil maken.

Probeer het anders eens met wat wjb gebruikt (staat in de 1ste link):

Zelf gebruik ik iMAC adres]@internet met als wachtwoord ppp


@thekevinkalis ,  Is het nog gelukt om weer verbinding te krijgen?


@GeSp het’s helaas niet gelukt, ik heb de <MAC-adres>@internet, met dan “internet” en daarna “ppp” als wachtwoord geprobeerd, geen van beide gaf mij een WAN IP. Ook heb ik het met IPv6 instellingen geprobeerd, allemaal zonder geluk.

Mijn volgende stap is nu het resetten van de USG en opnieuw adopten vanuit de controller software, maar daar moet ik de juiste moment voor vinden.

Ik update deze post wel als ik dat heb gedaan voor het geval iemand anders een soortgelijke probleem ervaart.


Update, voor gebruikers met soortgelijke problemen. Na een harde reset en opnieuw adopteren van de USG is het aanvankelijk niet gelukt. Na de juiste instellingen zijn ingevuld, zoals KPN aangaf, de modem een 5 minuten uit te schakelen en daarna weer aan, is’t gelukt.

 

Deze zijn dan de instellingen: