Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds kort overgestapt naar KPN vanwege de glasvezel. Nu woon ik op de BG van een 3 laags huis die verdeeld zijn in losse appartementen met een gezamenlijke meterkastruimte waarin de glasvezel is aangesloten door teltec waarna op advies van de KPN monteur hier de modem is aangesloten. 

Nu ervaar ik veel hinder van wegvallend WiFi in de eetkamer, slaapkamer, keuken en bijkeuken en heb eigenlijk alleen goede WiFi in de woonkamer. Nu heb ik dit meermaals gemeten via de app en op de site die wisselende metingen aangeeft van 13mbps tot 65mbps in de slechte gedeeltes tot 489mbps in de woonkamer. 

Hierop heb ik contact gezocht met KPN ( wat nogal lastig blijkt te zijn omdat je de hele tijd wordt doorverwezen tussen app en site) die in het telefonisch contact aangeeft dat in de voorwaarden staat aangegeven wat de minimale snelheid dient te zijn voor vast netwerk en WiFi. Ik kreeg te horen dat de minimale snelheid voor WiFi 20mbps is en dit in de voorwaarden staat aangegeven die je bij het aangaan van je contract krijgt toegezonden.

 Nu kan ik dit nergens terug vinden in het contract wat ik ben aangegegaan en ook niet op de site waar alle voorwaardes zijn weergegeven. 

Beetje gek en niet transparant…

Nu ben ik uitgekomen bij de ACM en het blijkt dat er op 27-11-2017 afspraken zijn gemaakt volgens de netneutraliteitsverordering waarin elke provider dient aan te geven wat de consument mag verwachten van de internetdienst die ze af nemen alsmede dat de aanbieder duidelijk moet zijn wat de werkelijke snelheid normaal gesproken geldt bij de consument. De beleidsregel die hierop is gemaakt voor alle providers geldt per 01-01-2018 zoals gepubliceerd in de Staatscourant.

KPN waar staat bij jullie dit toegepaste beleidsstuk en waarom ben ik niet de enige die dit niet kan vinden? Op basis van deze gronden zou men (ik) mijn contract kunnen opzeggen, iets waar ik serieus over nadenk.

Met vriendelijke groet,

Niels V

Nu ben ik uitgekomen bij de ACM en het blijkt dat er op 27-11-2017 afspraken zijn gemaakt volgens de netneutraliteitsverordering waarin elke provider dient aan te geven wat de consument mag verwachten van de internetdienst die ze af nemen alsmede dat de aanbieder duidelijk moet zijn wat de werkelijke snelheid normaal gesproken geldt bij de consument. De beleidsregel die hierop is gemaakt voor alle providers geldt per 01-01-2018 zoals gepubliceerd in de Staatscourant.

Wat daar aangegeven staat is dat providers moeten aangeven welke de snelheid reëel haalbaar is op de aansluiting bij de abonnee. KPN voldoet daar, net als alle andere providers, prima aan. In jouw geval zullen ze waarschijnlijk aangegeven hebben dat op jouw aansluting 1000Mbps downstream en 500Mbps upstream haalbaar zal zijn.

Er zal echter nooit een garantie voor wifi afgegeven worden.

KPN biedt wel op vrijwillige basis aan om gratis twee Experia WiFi's te leveren als de snelheid via wifi onder de 20Mbps blijft.

Hiervoor zal je de KPN WiFi manager moeten doorlopen.


Dat geven ze ook aan bij bestellen.  Die snelheid is dan ook haalbaar.  Bekabeld uiteraard. 


Goedemiddag,

 

Bedankt voor de reactie, inmiddels nogmaal de WiFi manager doorgelopen waarbij de snelheid nog ruim onder de 20mbps zit. Nu krijg ik alleen de optie om twee WiFi versterkers af te nemen als ik er voor betaal.

 

gr Niels


 


En ben je nog een keer naar dezelfde plekken gelopen om nog een keer te meten?


Hoever staat het modem vanaf bijvoorbeeld je woonkamer?


2 meter.

 

Tv box heb ik op kabel.


Wjb,

 

Ik heb gemeten op dezelfde punten sinds ik kpn heb.


En wat is dan het eindresultaat van de wifi manager?


De resultaten zijn zoals afgebeeld in de afbeelding. Dit is nadat hij opnieuw opgestart is en etc. Hierna geeft kpn aan dat ik wifiversterkers kan kopen.

 


De resultaten zijn zoals afgebeeld in de afbeelding. Dit is nadat hij opnieuw opgestart is en etc. Hierna geeft kpn aan dat ik wifiversterkers kan kopen.

Normaliter kun je kiezen tussen 2 gratis Experia WiFi's of SuperWiFi's die je inderdaad moet betalen, maar waar je wel korting op krijgt.


De "meterkastruimte", waar is die gepositioneerd? Ook op de begane grond? Beetje centraal? Heeft u ook tv van KPN? Loopt er een kabel naar de tv? (geen draadloze verbindingset)


Reageer