Skip to main content

Sinds 2 maanden valt mijn internet verbinding weg. Nieuwe Experiabox en glasvezelrouter zijn reeds geplaatst maar nog steeds valt op onverwachtse momenten mijn internet weg… 

Na advies van KPN helpdesk een KPN Plus abonnement afgesloten omdat die mij in de diepte verder kunnen helpen. Na vandaag voor de zoveelste x met ze gesproken te hebben wordt mij verteld te veel apparaten op het netwerk waardoor handshare problemen ontstaan het buffer vol loopt met gevolg geen internet…..

 

Nu heb ik niks aan mijn aantal devices veranderd maar wel al 2 maanden elke dag een paar x uitval ..

 

Volgens KPN medewerken is het meer dan 16 devices op het netwerk een probleem… in deze tijd waar iedereen wel een aantal devices heeft we de huizen slimmer maken sluit de KPN hardware niet meer aan….

Ik kan het bijna niet geloven en heb toch een apart gevoel hierbij … probeert iemand mij met een kluitje het riet in te sturen…,

 

Wie herkend dit probleem ?

Komt het echt door meer dan 16/20 devices ?

Wie heeft een oplossing ?

 

PS, ondertussen al mijn switches vervangen en alle wifi points al terug factory reset en opnieuw ingericht… switches zitten afzonderlijk op de experiabox aangesloten dus niet achter elkaar geschakeld.. op switchen staat DHCP disabled...

Welk modem en welke WiFi punten gebruik je?

Zeker met WiFi 6 mag het aantal apparaten geen probleem zijn.


Hoi het nieuwste modem (zwart ) van KPN en WiFi van Ubiquiti deze ondersteunen tot Wifi 5


flauwekul,

een router moet echt veel meer devices aankunnen, zelf zit ik thuis op 45 devices zonder problemen (Fritzbox).

Qua diagnose:

Valt je verbinding voor de router weg, of na de router?

dus kun je de router nog bereiken maar geen internet (met als gevolg dat de router opnieuw het IP adres krijgt).

of is de router niet te bereiken en ligt het dus achter op op de router?

Is het wifi en bekabeld (of beide) dat wegvalt?

zit er nuttige informatie in het log van de experiabox?

Je zou de router eens kunnen vervangen door een fritzbox, dat kost dan 2,50 in de maand meer als je al kpn plus hebt. Of je koopt/leent er zelf een.


heb ondertussen wat mensen gesproken en krijg steeds meer gevoel broodje ….

Valt je verbinding voor de router weg, of na de router? … KPN meld dat de verbinding tot aan mijn router prima werkt … het lijkt er dus op dat het aan de andere kant van de router zit. Even de router aan en uit zetten en alles werkt weer super voor een uurtje of 3….

Zowel bekabeld als wifi netwerk valt weg..kan wel gewoon TV blijven kijken...

Mijn kennis gaat niet ver genoeg om de log file te kunnen analyseren.

KPN monteur via KPN + langs geweest maar anders dan met zijn tabled de verbinding checken kon hij niet…. denk dat zijn kennis niet ver genoeg reikte hiervoor….

 

Net even gekeken modem geeft aan 40 devices te zien...

 


Ok, als de tv blijft werken, lijkt het dus inderdaad in de router, en/of daarna te liggen.

Waarom noem je handshake in de titel?

Als je in de gelegenheid bent, zou je eens kabels kunnen afkoppelen.

Als er een device of kabel is die een probleem op je router veroorzaakt, kun je zo misschien ontdekken welke dat is.

Dus een kabel eruit (dan maar even geen verbinding naar de devices daarachter) uithalen en een dagje zonder die “tak” te kijken of  het netwerk dan stabiel wordt. 

 


Beste EAZ1964 

De medewerker van KPN + zei dat het een handshake issue is schijnbaar komt mijn klacht momenteel vaker voor…...

Ik heb al afgelopen weken mijn switches eruit gehaald en een week uit gedaan dan wel vervangen voor andere … dat werkte niet… alle patch kabels zijn vervangen….alles opnieuw aangesloten..

De switches 3 stuks zitten elk afzonderlijk op de router…..  

Jammer dat KPN + niet een monteur met iets meer kennis langs kan sturen die wat dieper in de systemen kan kijken dan alleen naar zijn tablet ...


sinds aanmaken van deze vraag al 4x mijn modem moeten resetten :-(


Ik weet niet genoeg van de glasvezel setup, maar als dat kan zou ik er eens een fritzbox op zetten. Ik heb nog een 7530ax liggen, mocht je in NH wonen mag je die proberen.


kan je de router nog wel pingen op het moment dat je problemen hebt ??? als je verbinding elke keer een paar uur werkt en dan weer weg valt denk ik aan iets van een lus op het netwerk of switches zonder igmp support of iets dergelijks waardoor een switch of iets anders in je netwerk overbelast raakt.


Goed punt! Zeker waard om uit te zoeken https://kb.netgear.com/nl_NL/000060475/Wat-is-een-netwerklus?language=nl_NL

 

ook deze ga je mogelijk tackelen als je een voor een je switches afkoppelt en het effect bekijkt.