Skip to main content
Vraag

Netwerkswitches zonder IGMP snooping: allebei vervangen of 1?

• 29 juli 2025
  • 4 reacties
  • 83 keer bekeken

Over enkele weken stap ik over naar KPN glasvezel en krijg een KPN box 12 en een drietal TV+ boxen toegestuurd. In mijn huidig netwerk gebruik in de meterkast een Netgear GS108 switch. Van hieruit gaat o.m. een netwerkkabel naar mijn huiskamer waarop een Netgear GS105 is aangesloten en verder een netwerkkabel van de GS108 naar een slaapkamer waarop tevens een Netgear GS 105 is aangesloten. Na de overstap naar KPN wil ik op beide GS105 een KPN TV+ box aansluiten. Uit diverse discussies op o.a. dit forum lijkt het erop dat ik noch de gs108, noch de gs105 kan gebruiken voor een storingsvrije ontvangst omdat genoemde typen geen z.g.n. IGMP Snooping hebben. Moet ik de GS108 en beide GS105 gaan vervangen door de Netgear GS108E (niet te bestellen in de kpn shop) resp.de GS105E (wel te bestellen in de shop) ? Of is alleen vervanging van de GS108 door de GS108E nodig onder handhaving van de beide GS105 ?

4 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 22 reacties
  • 29 juli 2025

Indien de E versies van de Netgear nodig zijn moet je dan de GS108Ev4 resp. De GS105Ev2 hebben?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10407 reacties
  • 29 juli 2025

Beste ​@BrouwerH welkom vast bij KPN en het forum.

Het voordeel van glasvezel is dat de router niet meer in de meterkast hoeft te staan, maar kan dus overal in huis, als je er maar een netwerkkabel naar toe kan trekken.

Het voordeel van de router in de huiskamer bijvoorbeeld, is dat je meteen betere wifi hebt en een ingebouwde switch waar je o.a. de tv-decoder op aan kunt sluiten.

Als je op beide switches een tv-decoder van KPN aan wilt sluiten, dienen ze beide over IGMP Snooping te beschikken, de E-versie dus, of dat nu een 4-, 8- of 16-poorts is maakt niet uit, als het maar een E-versie is.

Haal dan meteen bij Netgear de nieuwste firmware op.

Het zijn zogenaamde managed switches, maar je hoeft er in principe niets aan te managen, standaard uit de doos werken ze meteen goed.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7678 reacties
  • 1 augustus 2025

Goedemorgen ​@BrouwerH. Ik zie dat ​@JanD je van uitstekend advies heeft voorzien. Beide switches zullen dan moeten voorzien zijn van IGMP snooping maar ik deel Jan zijn advies om in eerste instantie dan eens eerst naar de plaatsing van het KPN modem te kijken. Strategisch plaatsen lost vaak al heel wat op.

Mocht je verder nog vragen hebben stel die dan gerust!

PeterG
Superuser
  • 64314 reacties
  • 2 augustus 2025

Probeer de tv boxen eerst eens via de wifi van de Box12. Dan omzeil je die ongeschikte switches. 

Reageer