Skip to main content
Antwoord

Nextcloud niet te bereiken via poort 443

• July 16, 2025
  • 23 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik zie dat er een hoop onduidelijk is bij mensen. Port 443 gaat inderdaad over HTTPS. Bij interverkeer van-binnen-naar-buiten hoef je niks open te zetten. Men kan gewoon op de PC, laptop, tablet en/of telefoon websites bezoeken die beginnen met https:// 

Wanneer je echter achter je modem een server opzet, die gebruik maakt van HTTPS / port 443, dan heb je het over verkeer van buiten naar binnen. Dan moet je port 443 doorverwijzen (en dus 'openzetten’) naar het (vaste) IP-adres van je PC waar die server op draait. Mensen over de hele wereld kunnen dan naar https://jouw-publieke-ip-adres en komen dan op jouw server terecht.

Al je huisgenoten kunnen nog steeds met hun PC, laptop, tablet en/of telefoon websites bezoeken die beginnen met https:// 

Nu had ik op een adres in Den Haag (met KPN-internet) een nextcloud-server draaien - die bereikbaar moet zijn op port 443 - maar die is ineens onbereikbaar. Daardoor probeerde ik op een ander adres in Den Haag (met KPN-internet) een nextcloud-server op te zetten, maar die blééf een 443-error geven.

Op https://portchecker.co/ zie ik dat op beide publieke IP-adressen port 443 potdicht zit, terwijl ik op adres 1 niks veranderd heb, en het gewoon altijd gewerkt heeft, en op adres 2 alles echt open heb gezet in KPN modem '12’. Ik heb zelfs DMZ geprobeerd. In andere topics op dit forum blijkt dat KPN standaard dichtzit wat betreft port 443.

De klantenservice weigert verder te helpen en wil ook geen ander modem sturen. Dit gaat richting een overstap denk ik. Op een adres met internet van Odido werkt het wel gelijk. Die staat op https://portchecker.co/ ook gewoon open.

Beste antwoord door Mogwai82

Oh god,

Via httpS://localhost:8080 kwam ik op de Nextcloud-pagina waarop ik weer moest 'inloggen’ met de passphrase (wat heel erg op de aanvankelijke installatie lijkt, en niet op inloggen want dat is met “admin” en een heel lang wachtwoord) en daar bleek dat alle Nextcloud-containers op STOPPED stonden, erop wachtend dat ik in de AIO-omgeving op "update mastercontainer” zou klikken. Na de update kon ik op (re?)start mastercontainer klikken.

Toen kreeg ik op nextcloud.richard***.nl weer Nextcloud te zien.

Uiteráárd gaven de websites waarop je kunt controleren of een poort openstaat, aan dat 443 OPEN was.

Ik ben gewoon op het verkeerde been gezet omdat [1] op adres 1 Nextcloud spontaan was gestopt, [2] die websites CLOSED lieten zien, [3] ik op adres 2 het totaal niet van de grond kreeg en [4] die websites ook op dat adres CLOSED lieten zien. Hopelijk heb ik zo mijn domheid een beetje kunnen wegpoetsen.

23 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Mogwai82. Welkom op de KPN Community! Als ik je goed begrijp kan je van buitenaf niet je server bereiken en gaat er iets mis met de port forwarding van 443 op het adres waar de server staat. 

Wat er mogelijk veranderd kan zijn is dat je modem(s) nieuwe KPN Software hebben ontvangen. Bij zo'n migratie van oude modemsoftware naar de nieuwe KPN Software wordt geprobeerd om de instellingen zo goed mogelijk over te nemen, maar daarin kan soms wel eens iets fout gaan. Kun je eens een screenshot plaatsen van de port forwarding instellingen? Dan kunnen we eens meedenken en kijken of er iets gewijzigd dient te worden. 

De klantenservice biedt hier inderdaad geen hulp in om dit in te stellen, omdat het buiten de standaard ondersteuning valt. Een nieuw modem is ook geen oplossing, want je kunt poorten open zetten op elk modem. Hopelijk kun je meer vertellen en laten zien wat betreft de modeminstellingen. Dan denk ik en de rest van de Community graag met je mee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2025

Ik heb uiteraard gecontroleerd of alle instellingen nog goed in het modem staan. Dat is gewoon  het geval. Voor de goede orde hier de instellingen (die altijd gewerkt hebben)

1. Ik heb de PC in de modem een vast IP adres gegeven. 
  2. Onder “Poort Forwarding - IPv4” heb ik onder “Application Configuration” een applicatie aangemaakt voor poort 443 voor zowel TCP als UDP.
  3. Vlak daarboven heb ik een item aangemaakt. De modus staat op "IP-adres”. daaronder het (vaste) IP-adres van de betreffende pc ingevuld. Onder Appnaam de hierboven beschreven ‘app’ geselecteerd.

Niks werkt (meer).

Ik heb zelfs het (vaste) IP adres van de betreffende PC in DMZ gezet.

Werkt ook niet.

Zowel https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ als https://portchecker.co blijven roepen dat 443 op het publieke IP adres CLOSED is. 

Ik heb zelfs IPv6 op het modem uitgezet. Werkt ook niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

@Mogwai82 Portforwarding werkt met bepaalde firmware versies alleen via modem DHCP reservering toegewezen ip adressen en niet voor vaste ip adressen ingesteld in apparaten zelfs.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2025

Ik heb toch aangegeven dat ik de PC in de modem een vast IP adres heb gegeven?

• July 18, 2025

1. Onder “Poort Forwarding - IPv4” heb ik onder “Application Configuration” een applicatie aangemaakt voor poort 443 voor zowel TCP als UDP.
  2. Vlak daarboven heb ik een item aangemaakt. De modus staat op "IP-adres”. daaronder het (vaste) IP-adres van de betreffende pc ingevuld. Onder Appnaam de hierboven beschreven ‘app’ geselecteerd.

Jij hebt een Experiabox v10 met oude firmware? 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 18, 2025

Wat is type en firmware versie van het modem?  “Application configuration” klinkt als V10 oude firmware. Als bij de port forwarding “internet adres” staat (niet bij V10 oud),  dan moet dat blanco blijven en in geen geval uw externe IP adres. Port forward naar een HTTPS server moet gewoon werken, zowel met oude als nieuwe firmware. Vreemd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2025

Model H369A
Serienummer ZTEEG8GHBL03627
Hardware versie V1.00
Software versie V1.01.00T04.4Intermediate
Boot loader versie V1.0.00
xDSL PHY versie A2pvfbH046w.d27j
MAC adres [knip]

Er is geen invulveld genaamd "internet adres”.

• July 18, 2025

Kan je eens een schermafdruk plaatsen van de instellingen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 18, 2025

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Gateway juist ingesteld 192.168.2.254.

anders overwegen om even je modem default te trekken en het op nieuw te doen.

udp op https is niet nodig want deze gebruik je niet

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Inderdaad V10 oude firmware. Dat heeft altijd gewerkt. Applicatie HTTP is prima, dit is poort 80 + 443, een nieuwe applicatie aanmaken is helemaal niet nodig, ik weet niet of dat misschien stoort. Als applicatie HTTP of HTTPS nog ergens anders naar toe geforward zijn is er een probleem. 

Klopt het externe ip adres? (whatismyip.nl). Dit verandert eigenlijk nooit of u moet toevallig net van DSL naar fiber gemigreerd zijn. 

Bij de V10 oude firmware geldt inderdaad dat Nextcloud zijn IP via DHCP moet krijgen en dat dit adres vastgezet moet zijn. Een statisch adres zonder DHCP gebruiken kan problemen geven.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2025

Het externe ip adres klopt. Ik kan pingen naar het subdomein dat ik heb aangemaakt, en dan komt het externe ip adres naar boven. Als ik dat externe ip adres (of het subdomein) invoer in de genoemde websites die checken of poort 443 openstaat, is de reactie CLOSED.

Ik heb aan de DHCP-instellingen niks veranderd. Ik heb enkel onder DHCP-binding de PC een vast IP-adres toegekend.

Even ter herinnering: Op adres 1 (met de oude v10) heeft alles lange tijd gewoon gewerkt. Op adres 2 krijg ik het niet aan de praat omdat tijdens de installatie het subdomein niet geverifieerd kan worden… omdat poort 443 dus dichtzit / niet geforward wordt.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Probeer het is met een modem default zodat heel dat modem schoon opstart.

Daarna een dhcp reservering maken ver boven in de pool 2.240 bv en daarna tcp https openen. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Of ik lees niet goed, maar misschien even bij stap 1 beginnen: kan je lokaal je server op poort 443 bereiken? Via nmap, of gewoon in de browser lokaal-ip:443. 

Beste is even via nmap, en controleer meteen of andere poorten ook zichtbaar zijn. (klik)

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 20, 2025

Misschien ten overvloede: port checkers kunnen NIET controleren of op de router een poort open staat. Ze kunnen alleen controleren of er aan het eind van de keten een programma draait waarmee een TCP verbinding op te zetten valt. Dus dat houdt in:

Router port forwarding moet in orde zijn.

Windows/Linux firewall moet open staan voor de wereld  op die poort

De applicatie moet draaien en luisteren naar alle bestaande IP adressen  op de uitgaande netwerk interface.  Alleen als aan alle voorwaarden voldaan is, is de poort open.

Als van binnen uit een verbinding kan worden gemaakt ben je al een heel eind, alleen moet dan de firewall nog gecontroleerd worden. Die moet verbindingen van buiten en niet alleen vanuit het LAN toestaan. Daarna komt de port forwarding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2025

Beste ikheetjeff, Bedankt voor je bijdrage. Ik heb (naast TCP uiteraard) UDP ook open laten staan op 443, omdat ik onthouden had gelezen te hebben dat daar mogelijk ook iets mee gedaan zou worden.

Ik test de boel door via het mobiele abonnement van mijn telefoon te proberen de boel te bereiken, evenals via de genoemde websites die checken of een poort openstaat / geforward is.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Hoi ​@Mogwai82, check. Ben je in de buurt van de locatie van de server? Probeer dan even op een laptop/computer of telefoon te verbinden met het zelfde netwerk als de server. 

Probeer op dat apparaat verbinding te maken met het lokale ip. Als dat namelijk al niet werkt, zal portforwarding zelf ook niet werken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2025

Het ding is dat nextcloud er een beetje op staat, dat je verbinding maakt via de opgegeven (sub)domeinnaam.

Vind het wel een goede opmerking dat je óók de reactie CLOSED krijgt, als het goed gaat met de portforwarding, maar de server zelf niet reageert.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Vind het wel een goede opmerking dat je óók de reactie CLOSED krijgt, als het goed gaat met de portforwarding, maar de server zelf niet reageert.

Klopt inderdaad, om die reden is het inderdaad belangrijk om eerst even lokaal te controleren. 

En als het echt niet werkend te krijgen is, kan je ook even op ander linux device een apache server draaien en kijken of je die vanaf buiten bereikbaar kan krijgen. 

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • July 20, 2025

Als extra (waarschijnlijk heb je dit al gedaan maar voor het geval dat ;)) , bij portforwarding op de oude firmware van de V10 was het nog wel eens nodig om na een aanpassing de moden te herstarten

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 20, 2025

Oh god,

Via httpS://localhost:8080 kwam ik op de Nextcloud-pagina waarop ik weer moest 'inloggen’ met de passphrase (wat heel erg op de aanvankelijke installatie lijkt, en niet op inloggen want dat is met “admin” en een heel lang wachtwoord) en daar bleek dat alle Nextcloud-containers op STOPPED stonden, erop wachtend dat ik in de AIO-omgeving op "update mastercontainer” zou klikken. Na de update kon ik op (re?)start mastercontainer klikken.

Toen kreeg ik op nextcloud.richard***.nl weer Nextcloud te zien.

Uiteráárd gaven de websites waarop je kunt controleren of een poort openstaat, aan dat 443 OPEN was.

Ik ben gewoon op het verkeerde been gezet omdat [1] op adres 1 Nextcloud spontaan was gestopt, [2] die websites CLOSED lieten zien, [3] ik op adres 2 het totaal niet van de grond kreeg en [4] die websites ook op dat adres CLOSED lieten zien. Hopelijk heb ik zo mijn domheid een beetje kunnen wegpoetsen.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Dus conclusie; het werkt weer als een zonnetje? ​@Mogwai82 Dat is het belangrijkste! :)

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • July 21, 2025

Als het om Linux gaat, er is een programmatje “nc” uit pakket (Fedora) “netcat” of “nmap-ncat” waarmee je op iedere willekeurige poort kunt zenden en ontvangen, ook UDP. 

In dit geval is “nc -l 443” voldoende om de portchecker op “open” te krijgen. Waarna het programma eruit springt, tenzij je “nc -k -l 443” gebruikt, de “keep-open” optie. 

Poorten <1024 vereisen root rechten. Uiteraard, als de webserver draait gaat het niet door, dan krijg je “Ncat: bind to :::443: Address already in use. QUITTING.”  . Maar dan zal de port checker ook al “Open” geven, tenzij firewall of port forwarding incorrect zijn.

Op die manier is iedere port forward te controleren zonder dat er iets geïnstalleerd hoeft te worden, ook bijv. OpenVPN of Wireguard UDP door een “nc” te laten zenden in een venster “echo hoi  | nc -u extadres 1194” en “nc -u -l 1194” in een ander.