Skip to main content

Het is niet mogelijk om een ping of trace route uit te voeren vanuit een ander ISP netwerk. Er zijn vanuit verschillende plekken tests uitgevoerd door vrienden. Elke persoon heeft moeite met de laatste paar next-hops richting het KPN netwerk.

Soms komt het bij KPN binnen en vallen de hops weg, soms komt het binnen en gaat het niet door. Deze vrienden kunnen dan ook niet op de KPN.net / .com domeinen komen.

Omdat het andersom, vanuit mijn netwerk naar bijv Ziggo, wel lukt, lijkt het mij dat er ergens tussendoor een probleem ontstaat bij KPN bij het behandelen van de packets.

Tracert vanuit een Ziggo netwerk:

3 11 ms 13 ms 11 ms dynamic.upc.nl

4 8 ms 11 ms 10 ms 212.142.55.137
5 14 ms 13 ms 11 ms asd-tr0021-cr101-be110-2.core.as33915.net [213.51.7.84]
6 15 ms 14 ms 44 ms nl-ams04a-ri3-ae51-0.aorta.net [213.51.64.194]
7 14 ms 16 ms 12 ms asd-s4-rou-1041.NL.eurorings.net [134.222.249.78]
8 16 ms 13 ms 18 ms asd2-rou-1022.NL.eurorings.net [134.222.48.240]
9 * 14 ms 13 ms nl-asd2-pice-ir01.kpn.net [134.222.129.237]
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.

Hoi Richard, welkom! Ik begrijp uit jouw bericht dat het probleem eigenlijk is dat die vrienden van je, die op een niet-KPN netwerk zitten, KPN websites niet kunnen bereiken, klopt dat? 

In de basis zijn uitvallende pings & traces over het algemeen geen probleem. Onze core servers (ruwweg de 134/139/145 servers) reageren maar heel beperkt op dergelijke verzoeken. Hierdoor kan het lijken alsof er een probleem is terwijl dat in de praktijk niet zo is. 

Kun je wat specifieker aangeven wat er precies gebeurt? Welke site(s) proberen ze te bereiken? Werken deze nooit, of is het af en toe dat het niet werkt. Jij kunt, vanuit je eigen KPN verbinding, deze sites wel bereiken?


Hoi Richard, welkom! Ik begrijp uit jouw bericht dat het probleem eigenlijk is dat die vrienden van je, die op een niet-KPN netwerk zitten, KPN websites niet kunnen bereiken, klopt dat? 

In de basis zijn uitvallende pings & traces over het algemeen geen probleem. Onze core servers (ruwweg de 134/139/145 servers) reageren maar heel beperkt op dergelijke verzoeken. Hierdoor kan het lijken alsof er een probleem is terwijl dat in de praktijk niet zo is. 

Kun je wat specifieker aangeven wat er precies gebeurt? Welke site(s) proberen ze te bereiken? Werken deze nooit, of is het af en toe dat het niet werkt. Jij kunt, vanuit je eigen KPN verbinding, deze sites wel bereiken?

Het gaat hier niet specifiek om websites. Het gaat hier om het feit dat mijn vrienden niet in staat zijn om mijn publiek IP adres te benaderen. Daarbij hebben zij ook last van het feit dat ze KPN.com op die tijd niet konden benaderen.

De traceroute hierboven gaat vanuit een Ziggo netwerk richting mijn publieke IP adres. Hier is dan ook te zien dat het bij KPN binnenkomt, maar niet verder komt richting mijn publieke IP adres.

Nogmaals om het duidelijk uit te leggen:

Het gaat niet om de websites.

Ze proberen mijn IP adres te benaderen.

Het gaat fout bij connecties binnen KPN (vanuitgaand de traceroute).


Ze proberen mijn IP adres te benaderen

Waarom is dat in 's hemelsnaam nodig? Heb je een eigen website op een eigen server in huis draaien?

Ik zou niet eens wíllen dat mijn IP bij derden bekend is.


Ze proberen mijn IP adres te benaderen

Waarom is dat in 's hemelsnaam nodig? Heb je een eigen website op een eigen server in huis draaien?

Ik zou niet eens wíllen dat mijn IP bij derden bekend is.

Bij vrienden, niet bij derden….


Het gaat hier niet specifiek om websites. Het gaat hier om het feit dat mijn vrienden niet in staat zijn om mijn publiek IP adres te benaderen. Daarbij hebben zij ook last van het feit dat ze KPN.com op die tijd niet konden benaderen.

De traceroute hierboven gaat vanuit een Ziggo netwerk richting mijn publieke IP adres. Hier is dan ook te zien dat het bij KPN binnenkomt, maar niet verder komt richting mijn publieke IP adres.

 

Check, dank voor de verduidelijking. Eerst nog even los van het feit dat kpn.com op die momenten ook niet benaderbaar is/was. Ik neem dan aan dat zij jou proberen te bereiken om verbinding te maken met het een of het ander. Een NAS, of een server of iets dergelijks, ja? Heb je daarvoor de juist port forwards ingesteld?


Een Experia Box reageert niet op ping verzoeken vanaf het Internet.

Dat is de reden waarom die trace route niet tot een goed einde lijkt te komen.

Er is echter niets mis met de verbinding.

Als je een apparaat als DMZ Host achter jouw Experia Box zou plaatsen die wel op pings reageert dan zal je zien dat je ook vanaf die Ziggo aansluiting zo'n trace route wel jouw publieke IP adres zal bereiken.