Skip to main content

Hallo, ik maak dit topic (excuses voor de verminkte titel, daar ging iets fout) zodat ik bij een volgend gesprek met de KPN klantenservice wat foto’s kan tonen (videobellen was vorige keer tot 5 maal niet gelukt 😭) maar misschien dat iemand uit de community dit ook wel weet.

 

 

Ik ben langs een KPN winkel geweest om internet te bestellen en toen ik via PostNL mijn pakket kreeg bleek daar geen ONT in te zitten voor mijn glasvezel aansluiting. Zie aansluiting:

 

 

 

 

Toen heb ik gebeld en na eerst 3x verkeerd doorverwezen te zijn gaf de medewerker aan mij het verkeerde / onvolledige pakket te hebben gestuurd. Toen kreeg ik 2 dagen later deze ONT:

 

 

 

 

 

Deze gaat duidelijk niet schuiven op mijn glasvezelaansluitpunt. Omdat ik toch even een stad in moest ben ik een andere KPN winkel ingelopen en heb met foto’s aangetoond wat mijn situatie is. De medewerker zei er niet veel verstand van te hebben maar vertelde dat er wel eens klanten wat spul retourneren en gaf mij vervolgens deze ONT mee:

 

 

 

 

Als ik deze er op schuif en aansluit op spanning dan branden zowel Power als Alarm. Nu lees ik dat dit kan komen omdat het nog niet mijn officiele aansluitdatum is (die is op 27 juni, vandaag is 23 juni) maar ik lees ook elders dat het kan omdat ik mijn ONT serienummer moet doorgeven zodat ze deze kunnen activeren. Ik heb nu dus geen idee of dit over 4 dagen gaat werken en ik meteen kan genieten van internet.

 

 

Ik hoop dit topic te kunnen gebruiken in een telefoongesprek met de KPN klantenservice, maar mocht u er kennis van hebben laat het mij vooral weten!

 

 

Dank

Ik ben me nog even wat verder aan het inlezen en de opgestuurde ONT zou misschien met dit moeten worden aangesloten? https://www.tkf-telecom.eu/566046.html
 

nu wordt het helemaal verwarrend 😅


Wat een hoop moeite voor niets. Als het goed is krijgt u van KPN rond de aansluit datum de juiste ONT, of via een monteur waarvoor een afspraak gemaakt kan worden.

En de ONT moet inderdaad geregistreerd worden.


Wat een hoop moeite voor niets. Als het goed is krijgt u van KPN rond de aansluit datum de juiste ONT, of via een monteur waarvoor een afspraak gemaakt kan worden.

En de ONT moet inderdaad geregistreerd worden.


Bedoelt u dat de ONT altijd los van de router (KPN box 12) wordt opgestuurd en dat ik deze dan 27 juni zal ontvangen? Dat is vreemd, mij werd verteld dat ze een onvolledig doe-het-zelf aansluitpakket hadden verzonden… Mij is in de winkel verteld dat ik geen monteur nodig had dus daar is ook geen afspraak voor. (Router, WiFi en computers aansluiten lukt me ook wel)


Er zijn twee mogelijkheden; 0800-0402 bellen en om een monteur vragen (die heeft de juiste ONT bij zich), of u ontvangt een pakket met de Experiabox en de ONT en instructie   hoe deze te plaatsen. 
Beste is dus nu die monteur te bestellen.


Hoi @J. Dwars . Hoe is dit afgelopen. Heb je nog contact gehad met de helpdesk? Is er een monteur ingeboekt?


Hoi @J. Dwars . Hoe is dit afgelopen. Heb je nog contact gehad met de helpdesk? Is er een monteur ingeboekt?

Ik ben langs een KPN XL winkel gegaan en gesproken met een medewerker die vertelde mij dat hij er nog niet zo lang werkte, die niet-passende ONT nog nooit had gezien en dat de XGS-PON ONT nu eigenlijk nog de enige juiste ONT zou moeten zijn en dat deze morgen 27 juni “gewoon zou moeten werken” zonder deze aan te hoeven melden bij KPN en dat ik hem daarin “op zijn blauwe ogen” moet vertrouwen. 😂

 

Als ‘t na morgen niet werkt dan ga ik maar weer bellen met de klantenservice.


Zoals verwacht werkt de in de winkel verkregen ONT niet (alarm lampje), maar ik vond toch nog ergens de ONT van de oude bewoner zonder adapter dus ik heb de adapter die ik uit de winkel kreeg er op aangesloten en nu werkt alles prima, 800mbps up en down.

 

Nu hopen dat de klantenservice niet alsnog perongeluk 1 van die andere ONT’s gaat aanmelden want dan valt de boel hier zekers weer weg 🥲

 

Anyway, voorlopig tevreden klant hier, ik ga gamen. doei


Zoals verwacht werkt de in de winkel verkregen ONT niet (alarm lampje), maar ik vond toch nog ergens de ONT van de oude bewoner zonder adapter dus ik heb de adapter die ik uit de winkel kreeg er op aangesloten en nu werkt alles prima, 800mbps up en down.

 

Nu hopen dat de klantenservice niet alsnog perongeluk 1 van die andere ONT’s gaat aanmelden want dan valt de boel hier zekers weer weg 🥲

 

Anyway, voorlopig tevreden klant hier, ik ga gamen. doei

 

Mag ik een gokje doen? De oude NT van de vorige bewoner die je nu hebt aangesloten, heeft de lampjes “Glas”, “Power” en “Ethernet"? Dus geen “Connection” en “Alarm”?

Als dat zo is, dan blijft het gewoon werken want dan heb je helemaal geen XGS-PON aansluiting maar een oudere AON aansluiting. 

En dan heb je in eerste instantie een NT met de goede techniek, maar voor het verkeerde type aansluiting, ontvangen. En die uit de KPN winkel is een XGS-PON ONT en die zal nooit werken op een AON aansluiting.


Zoals verwacht werkt de in de winkel verkregen ONT niet (alarm lampje), maar ik vond toch nog ergens de ONT van de oude bewoner zonder adapter dus ik heb de adapter die ik uit de winkel kreeg er op aangesloten en nu werkt alles prima, 800mbps up en down.

 

Nu hopen dat de klantenservice niet alsnog perongeluk 1 van die andere ONT’s gaat aanmelden want dan valt de boel hier zekers weer weg 🥲

 

Anyway, voorlopig tevreden klant hier, ik ga gamen. doei

 

Mag ik een gokje doen? De oude NT van de vorige bewoner die je nu hebt aangesloten, heeft de lampjes “Glas”, “Power” en “Ethernet"? Dus geen “Connection” en “Alarm”?

Als dat zo is, dan blijft het gewoon werken want dan heb je helemaal geen XGS-PON aansluiting maar een oudere AON aansluiting. 

En dan heb je in eerste instantie een NT met de goede techniek, maar voor het verkeerde type aansluiting, ontvangen. En die uit de KPN winkel is een XGS-PON ONT en die zal nooit werken op een AON aansluiting.

 


 

Uw aanname over de lampjes is correct en dan zal het inderdaad geen PON zijn.


Wat een chaos allemaal.   Ik heb dit topic doorgestuurd naar iemand die betrokken is bij de uitrol van glasvezel.   Hopelijk kunnen we de training bij sommige van onze medewerkers over dit onderwerp aanscherpen. 


Wat een chaos allemaal.   Ik heb dit topic doorgestuurd naar iemand die betrokken is bij de uitrol van glasvezel.   Hopelijk kunnen we de training bij sommige van onze medewerkers over dit onderwerp aanscherpen. 

Ik hoop het ook maar ik geef direct toe dat het niet altijd even makkelijk is. Als medewerker van KPN moet je in de leverstraat kunnen zien welke techniek er bij het adres staat (EoF, GoF of XGS-PON) . En dan weten welk kastje bij welke FTU hoort zodat je uiteindelijk kan bepalen welke (O)NT nodig is.

Daarom is dit zoveel mogelijk geautomatiseerd en kan je de winkelmedewerker eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij  of zij niet beter wist.

@Erwin_ Als het adres van de vraagsteller beschikbaar is, zou je me dat willen mailen? Dan ben ik benieuwd of er niet toevallig een verkeerde FTU in het systeem staat. En dat dat de reden is van het ontvangen van de verkeerde NT in eerste instantie. 


ygm @Ward_ 


Ik zie nu dit topic, en omdat @Erwin_ het over trainingsdoeleinden heeft: mijn buurman heeft min of meer hetzelfde probleem. Hij heeft dezelfde FTU als de topic-opener (TK-01), en heeft van KPN een ONT thuisgestuurd gekregen. De verkeerde, precies dezelfde als die van de topic-opener (ty01-p2210).

Hij heeft gebeld met 0800-0402 om te vragen of alsnog de juiste ONT gestuurd kan worden, maar nu wil KPN persé een monteur langssturen en moet hij dus nog ruim een week wachten voor hij verder kan… Behoorlijk zonde van de tijd en het geld.

Mochten jullie het interessant vinden om er naar te kijken: adres van mijn buurman is mijn huisnummer -2, postcode is identiek ;)


Ik zie nu dit topic, en omdat @Erwin_ het over trainingsdoeleinden heeft: mijn buurman heeft min of meer hetzelfde probleem. Hij heeft dezelfde FTU als de topic-opener (TK-01), en heeft van KPN een ONT thuisgestuurd gekregen. De verkeerde, precies dezelfde als die van de topic-opener (ty01-p2210).

Hij heeft gebeld met 0800-0402 om te vragen of alsnog de juiste ONT gestuurd kan worden, maar nu wil KPN persé een monteur langssturen en moet hij dus nog ruim een week wachten voor hij verder kan… Behoorlijk zonde van de tijd en het geld.

Mochten jullie het interessant vinden om er naar te kijken: adres van mijn buurman is mijn huisnummer -2, postcode is identiek ;)

Dat klinkt als de enige juiste oplossing, @posttoast .  Hoe vreemd dat ook mag klinken.  (ik ben het met je eens, qua tijd en geld)

En als er een monteur is ingeboekt zal de aansluitdatum automatisch mee veranderen.  Dat is ook niet terug te draaien.   

TS in dit topic had het ‘geluk’ dat hij die oude terugvond.  Anders was het ook op een monteur uitgedraaid. 

 


Hier hetzelfde probleem. Die ONT gekregen die jij in je laatste foto laat zien. 
Aansluiten op glasvezelpunt met het blauwe klepje dicht (zoals in de handleiding staat), dan krijg ik hem met geen mogelijkheid op. Als ik het blauwe klepje zelf opendoe en hem er dan op wil zetten schuift hij er zonder problemen op. Alleen nog steeds geen verbinding. Ook alleen power en alarm….

Wat kan er mis zijn? 


@Paul2412 Ik zie dat je hier een eigen topic voor hebt aangemaakt en mijn collega @Thomas  deze in beheer heeft. 

Dan is het zinloos dat ik er mee bezig ga. Ik hoop dat de monteur het snel voor je oplost.