Skip to main content
Beantwoord

Niet tevreden met overstapservice

• February 28, 2022
  • 9 reacties
  • 323 keer bekeken

Beste luitjes,

Op 20 januari 2022 is mijn opzegging geaccepteerd door KPN, met 1 maand opzegtermijn.

Diezelfde dag ontving ik van KPN een SMS met de mededeling dat T-mobile de overstap gaat regelen of ik nog even wil bellen met KPN. Op die dag nogmaals aangegeven dat ik, met inachtneming van 1 maand, stopt bij KPN.

Ik ontving daarna op 20 januari de mail...overstap naar uw nieuwe aanbieder. Ik zou dan voor 20 februari de retour box ontvangen en de officiële opzegging. 

Echter die heb ik nooit ontvangen. Als ik KPN bel dan staat de opzegging wel in het systeem per 19 februari.

Per 20 februari heeft T-mobile het overgenomen via de overstapservice rekening houdend met de maand opzegtermijn van KPN.

Dossiernummer. (...) 

Uw afdeling incasso's kon u in 1 maand tijd niet tijdig informeren. U heeft op 21 februari de maand maart geïncasseerd!!!

Telefonisch heeft u beloofd alsnog de opzegbrief te sturen....helaas tot op heden niks. U heeft ook beloofd de creditnota te sturen, helaas wederom geen bericht.

Ik hoor graag van u!

Met hartelijke groet,

Wan

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

*Admin: gegevens verborgen i.v.m. privacy

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo @Wan14, welkom op het KPN Forum!

@Babylonia Ik vind het jammer dat je @Wan14 meteen het advies geeft om te storneren. Dat is in dit geval namelijk helemaal niet nodig.

Ik ga nu af op de informatie uit het bericht van Wan14. Ik heb nog geen gegevens, dus ik kan het niet controleren in het systeem. Maar op basis van algemene informatie rondom opzegging kan ik het volgende zeggen:

Het abonnement is op 20 januari 2022 opgezegd met een opzegtermijn van een maand. De opzegdatum is dus 20 februari 2022.

Op 20 februari neemt de nieuwe provider de diensten over. Wij stoppen het abonnement dan. Facturatie loopt door tot op de laatste dag van het abonnement.

Incasso vindt plaats op 21 februari, 1 dag na opzegging. Maar! Een incasso vindt 7 dagen na het uitkomen van de factuur plaats. Dat betekent dat de factuur is opgemaakt op 14 februari 2022. Toen was het abonnement nog actief.

Het systeem dat de facturen maakt, zie toekomstige wijzigingen in het abonnement niet. Op 14 februari ziet het systeem dus niet dat het abonnement op 20 februari stopt. Daarom maakt het systeem nog een factuur voor de gehele komende maand.

Maar geen zorgen! Want je hoeft natuurlijk niet te betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Op 14 maart zal het systeem een nieuwe factuur maken. Het systeem ziet dan dat het abonnement op 20 februari gestopt is. Het systeem brengt dan de abonnementskosten van 20 februari tot en met 13 maart in mindering. 

Omdat het abonnement gestopt is, krijg je van ons geen normale factuur meer. Je krijgt wel een slotfactuur. Je zult hierop zien dat je geld van ons terugkrijgt.

Als je de factuur hebt ontvangen, duurt het nog 7 dagen voor het geld op jouw rekening staat. Je kunt dit dus op 21 maart verwachten.

Het kan zijn dat de data niet helemaal kloppen. Zoals ik al zei: ik heb geen gegevens dus kan niet zien wat de precieze data zijn. Maar ik hoop wel duidelijk te hebben gemaakt hoe het werkt.

Het advies van Babylonia om te storneren is dan ook een slecht advies. Door storneren zal er namelijk een deel van het abonnement onbetaald blijven. Onterecht. Ik raad dan ook aan om niet te storneren. Maar wacht de volgende factuur, de slotfactuur, af.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 28, 2022

Uw afdeling incasso's kon u in 1 maand tijd niet tijdig informeren.
U heeft op 21 februari de maand maart geïncasseerd!!!

Heel simpel.

Storneer de automatische incasso bij de bank.
Kijk zelf na wat eventuele nabetaling van bijv. nog lopende telefoongesprekken voor een eindafrekening U nog verschuldigd bent, maak dat verschil alsnog over, zodat U formeel niets aan KPN bent verschuldigd tot aan 20 februari 2022.

Verstuur KPN apparatuur in eigen kartonnen doos (bij de supermarkt liggen er genoeg), naar:

KPN
Antwoordnummer 10119        (antwoordnummer = zonder eigen kosten)
2400VB Alphen aan den Rijn

Maak evt. nog een smartphone fotootje als bewijs van doos + aanbieden bij een post agentschap. Bewaar het verzend reçu heel goed.
Tevens alle relevante mails en berichten, en de berichten van dit onderwerp.
(Want die zult U naderhand mogelijk nog nodig hebben als “bewijs”).

Daarmee hebt U formeel juridisch aan al uw verplichtingen voldaan, en kan KPN U niet alsnog met allerlei vervelende incasso's bestoken met extra aanmaningskosten etc.

Dat KPN zijn zaakjes niet op orde heeft (genoeg vergelijkbare onderwerpen hier op het forum te vinden) is niet uw probleem, maar dat van KPN zelf.

En als u volgende maand opnieuw weer een rekening / incasso zou krijgen, storneert u ook die weer. (Er zijn voorbeelden waarbij incasso's nog maanden doorlopen).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 28, 2022

Dank je wel Babylonia voor de gouden tip!

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • March 2, 2022

Hallo @Wan14, welkom op het KPN Forum!

@Babylonia Ik vind het jammer dat je @Wan14 meteen het advies geeft om te storneren. Dat is in dit geval namelijk helemaal niet nodig.

Ik ga nu af op de informatie uit het bericht van Wan14. Ik heb nog geen gegevens, dus ik kan het niet controleren in het systeem. Maar op basis van algemene informatie rondom opzegging kan ik het volgende zeggen:

Het abonnement is op 20 januari 2022 opgezegd met een opzegtermijn van een maand. De opzegdatum is dus 20 februari 2022.

Op 20 februari neemt de nieuwe provider de diensten over. Wij stoppen het abonnement dan. Facturatie loopt door tot op de laatste dag van het abonnement.

Incasso vindt plaats op 21 februari, 1 dag na opzegging. Maar! Een incasso vindt 7 dagen na het uitkomen van de factuur plaats. Dat betekent dat de factuur is opgemaakt op 14 februari 2022. Toen was het abonnement nog actief.

Het systeem dat de facturen maakt, zie toekomstige wijzigingen in het abonnement niet. Op 14 februari ziet het systeem dus niet dat het abonnement op 20 februari stopt. Daarom maakt het systeem nog een factuur voor de gehele komende maand.

Maar geen zorgen! Want je hoeft natuurlijk niet te betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Op 14 maart zal het systeem een nieuwe factuur maken. Het systeem ziet dan dat het abonnement op 20 februari gestopt is. Het systeem brengt dan de abonnementskosten van 20 februari tot en met 13 maart in mindering. 

Omdat het abonnement gestopt is, krijg je van ons geen normale factuur meer. Je krijgt wel een slotfactuur. Je zult hierop zien dat je geld van ons terugkrijgt.

Als je de factuur hebt ontvangen, duurt het nog 7 dagen voor het geld op jouw rekening staat. Je kunt dit dus op 21 maart verwachten.

Het kan zijn dat de data niet helemaal kloppen. Zoals ik al zei: ik heb geen gegevens dus kan niet zien wat de precieze data zijn. Maar ik hoop wel duidelijk te hebben gemaakt hoe het werkt.

Het advies van Babylonia om te storneren is dan ook een slecht advies. Door storneren zal er namelijk een deel van het abonnement onbetaald blijven. Onterecht. Ik raad dan ook aan om niet te storneren. Maar wacht de volgende factuur, de slotfactuur, af.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 2, 2022

Dat KPN een zodanig eigenwijs vreemde reken en facturatiemethodiek gebruikt, dat zelfs over een periode na beëindigen van een abonnement er toch nog opnieuw voor een niet meer rechtsgeldige abonnementsperiode opnieuw wordt geïncasseerd, wordt het echt de hoogste tijd dat KPN haar systemen aanpast dat het wel direct correct wordt doorgevoerd.

Tenslotte is de opzegging reeds 20 januari 2022 "binnen" en als zodanig ook teruggekoppeld met de klant. Het zou vanaf die dag prima geautomatiseerd in alle achterliggende systemen meteen kunnen worden meegenomen. Dat is zelfs heel ruim vóór 14 februari.
De datum die KPN nu zegt te hanteren.  Waarom moet dat zo lang duren??

Het is niet zo dat klanten zich zouden moeten aanpassen aan vreemdsoortige onconventionele rekenmethoden die maatschappelijk gezien niet zijn uit te leggen.
Maar andersom, dat bedrijven hun systemen zodanig aanpassen dat het voldoet aan een logische rekenstructuur, waarbij geen bedragen meer worden opgevoerd voor niet meer bestaande abonnementsperiodes.

Alle terugbetalingen van die onterecht geïncasseerde bedragen nadien ten spijt.

Het advies van Babylonia om te storneren is dan ook een slecht advies. Door storneren zal er namelijk een deel van het abonnement onbetaald blijven.

Nee, want heb ook heel duidelijk aangegeven dat evt. verschillen m.b.t. bijv. telefoniekosten nog wel zelf meteen extra te betalen. Daarmee heeft de klant formeel juridisch aan alle verplichtingen voldaan.

KPN kan dan zo hoog of zo laag springen als ze willen, er zelfs rechtszaken over voeren.
Dat verliest KPN.  Want er is geen juridische rechtsgrond om überhaupt een zaak aan te spannen.
(Heb het zelf vergelijkbaar meegemaakt en liet het gewoon voorkomen. De andere partij, had toen echt het nakijken, en moest mij zelfs nog een bepaalde vergoeding betalen + alle proceskosten).

Dat het voor KPN in hun vreemde manier van rekenmethoden administratief heel vervelend uitkomt, dat kan ik me prima voorstellen. Maar eigenlijk zouden ALLE klanten die hun abonnement opzeggen mijn eerdere advies in overweging kunnen nemen, zodat KPN onderhand eens gedwongen wordt hun systemen te herzien naar normaal maatschappelijk verantwoorde rekenmethoden, die sneller worden afgewikkeld, dan wat KPN nu hanteert.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2022

Rondom 14 maart kan ik dus een creditnota verwachten. Dat is al meer informatie dan dat ik van KPN zelf krijg...dus ik zet het in de agenda!

Stoneren had ik gedaan, kpn gaf aan dat zijn systeem alleen maar meer ellende gaat geven. Ik had de verbruikskosten wel netjes overgemaakt. Op hun advies heb ik de rest overgemaakt. Ik kreeg vandaag een reminder dat ik nog 3 dagen heb om over te maken. Anders volgt er een herinnering met 20 euro extra kosten.

Van die 20 euro extra kosten kunnen ze dan met de hele afdeling gaan borrelen!

Algehele oplossing voor het KPN systeem is werken met een overschrijving. Elke maand een link sturen om te betalen....hoeven er ook geen creditnota's meer uit. En al helemaal geen eerste herinneringen met 20 euro extra ...dat mag wettelijk gezien niet eens. Klant moet eerst herinnerd worden aan een vergeten betaling en dan nog 14 dagen de tijd krijgen om te betalen.

Wat zal ik blij zijn de 14de  met de teruggave van mijn eigen geld minus die paar euro gebruikerskosten. Ik zal er champagne van kopen om het te vieren....zucht

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 3, 2022

Stoneren had ik gedaan, kpn gaf aan dat zijn systeem alleen maar meer ellende gaat geven.

Dat is een probleem van KPN, niet van jou.

Ik had de verbruikskosten wel netjes overgemaakt. Op hun advies heb ik de rest overgemaakt. Ik kreeg vandaag een reminder dat ik nog 3 dagen heb om over te maken. Anders volgt er een herinnering met 20 euro extra kosten.

Volledig onterecht.
Als je aan je financiële verplichtingen hebt voldaan, mogen er via slimme administratieve wisseltrucjes die KPN hanteert met onterecht en niet rechtsgeldig uitgeschreven abonnementsperioden die erna weer worden teruggestort, niet alsnog extra kosten in rekening worden gebracht.

KPN moet eens ophouden met dit soort mafia praktijken.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

@Wan14 Bedankt dat je de betaling hebt gedaan! De slotnota volgt nog.

In de algemene voorwaarden is het volgende opgenomen: “We kunnen vragen dat u eenmalige vergoedingen en abonnementsgeld vooruitbetaalt.” Dit is ook precies wat wij doen. Wij vragen je de abonnementskosten voor een gehele maand vooruit te betalen.

Als achteraf blijkt dat je te veel of te weinig hebt betaald, dan verrekenen we dit meestal op de volgende (normale) factuur. Alleen in bijzondere gevallen kunnen we tussentijds bedragen in rekening brengen. Dit geldt ook voor terugbetalingen.

De betalingstermijn staat op de factuur. Als er toch geen betalingstermijn op staat, is die termijn 21 dagen na de factuurdatum.

Is de betalingstermijn voorbij en heb je nog niet betaald? Dan krijg je een (gratis) betalingsherinnering. Je krijgt dan opnieuw een betalingstermijn. Is de factuur dan nog niet betaald? Dan krijg je een tweede betalingsherinnering én 20 euro aan herinneringskosten. Bij de eerste herinnering hoef je dus niet gelijk herinneringskosten te betalen. In de brief die je krijgt, waarschuwen we alleen voor de herinneringskosten bij de tweede herinnering.

Waarom niet op 14 februari alleen betalen tot en met 20 februari?

Een overstap kan vertraging oplopen. Of je kunt juist net iets eerder terecht bij de nieuwe provider. Jouw nieuwe provider geeft ons een seintje wanneer zij de diensten overnemen. Pas dan weten we precies tot wanneer jij voor jouw diensten bij KPN moet betalen.

Als je maar tot en met 20 februari betaalt en de overstap is pas op 22 februari geregeld, dan moeten wij dus alsnog een factuur sturen voor 2 extra dagen. Of je betaalt tot 20 februari, maar de overstap was tot op 18 februari. Ook dan moeten we een factuur sturen, want je hebt 2 dagen te veel betaald.

Bovendien moet er sowieso nog een factuur komen voor de extra verbruikskosten die áltijd achteraf berekend worden.

Kortom: Hoe je het ook went of keert, er moet een slotnota komen. Het is voor iedereen gemakkelijker om de abonnementskosten nog voor de hele maand te betalen. Om dan achteraf nog weer geld terug te krijgen.

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 9, 2022

In de algemene voorwaarden is het volgende opgenomen: “We kunnen vragen dat u eenmalige vergoedingen en abonnementsgeld vooruitbetaalt.” Dit is ook precies wat wij doen. Wij vragen je de abonnementskosten voor een gehele maand vooruit te betalen.

Alleen is er na 30 dagen na opzegging helemaal geen sprake meer van een abonnement.
De overeenkomst tussen klant en KPN is dan namelijk officieel volledig beëindigd.
l'accordo è terminato - finito - completato - basta

Dus die voorwaarden waar je naar verwijst gelden na die periode helemaal niet meer.

Een factuur van KPN voor nog een extra te betalen maandtermijn erna is daarmee onrechtmatig!
Daar hoeft een „voormalig“ klant zich dan ook in het geheel niet aan te conformeren.

Alleen bedragen die nog openstaan uit hoofde van de „eerdere“ overeenkomst vóór de beëindiging van de overeenkomst mogen in rekening worden gebracht.

In de gang van zaken eerder, (toen de overeenkomst nog wel geldig was) is het opmerkelijk dat men zelf als klant een maand vooruit moet betalen.
Daarbij berekende telefoonkosten van de afgelopen periode, in de factuur zijn meegenomen,
tot één dag ervoor dat de factuur wordt opgemaakt. Dus daar zit maar één dag verschil in.
En dan steevast na gemiddeld 3 dagen dat een factuur is opgemaakt, daarbij incasso volgt.

Dus als KPN zelf geld wil vangen, zijn ze daar heel vlot mee.
Dat kan administratief allemaal in enkele dagen geregeld zijn.

Maar "terugbetalingen" door KPN rekt men met allerlei trucs en smoesjes op tot een maand EXTRA nadat de overeenkomst is beëindigd. Feitelijk wordt voor een klant daarmee een periode van twee maanden ingebouwd in financiële afhandeling in de plaats van één maand (+ enkele dagen).
(De afhandeling begint formeel namelijk al vanaf het moment dat een klant het abonnement opzegt, en heeft doorgaans voor de lopende maand het abonnement reeds betaald).

Dat is het uiterst dubieuze aan de hele afhandeling- en facturatie procedure die KPN hanteert.

Men zou mogen verwachten gewoon een dag na overzetten bij de andere provider, dat je een slotfactuur krijgt, die na 3 dagen wordt verrekend, zonder onrechtmatig ingecalculeerde wisseltrucs met extra maand abonnementsperioden die nog eens worden meegenomen.

Precies zo, zoals het aansluit bij de wijze van verrekening met vooruit betalingen van abonnementen eerder, wat misschien al "jarenlang" op die wijze heeft plaatsgevonden.

En mocht de overstap bij uitzondering toevallig 2 dagen over een periode heen zijn en diensten 2 dagen langer worden aangeboden als geste van soepele overgang. Simpelweg de slotfactuur 2 dagen later opmaken en verrekenen.

Andersom als de overstap 2 dagen eerder heeft plaatsgevonden - 2 dagen eerder alles afronden.

Zoiets kan allemaal in een geautomatiseerd proces verlopen.

En mochten opzeggingen halverwege een lopende abonnementsperiode worden gedaan,
kunnen met inbegrip en inachtneming van de geldigheid van een overeenkomst voor nog slechts 30 dagen, dit soort berekeningen met de juiste rekenalgoritmes ook correct worden uitgevoerd met lopende maandperiodes, en verrekening, meteen direct aan het eind van die 30 dagen en overstap. Daar heeft men geen onrechtmatige wisseltrucs voor nodig met fictieve nieuwe maandperiodes.

Hoe simpel kan het zijn?
Maar meer nog zal een dergelijke werkwijze door „voormalig klanten“ dat wel als begrijpelijk en in breder verband ook maatschappelijk als „normale“ en correcte handelwijze worden gezien.
Beslist niet de door KPN gehanteerde werkwijze, waarbij hier op het forum daar geregeld berichten en klachten over te vinden zijn. Hoe zou dat toch komen??  KPN lijkt blind te zijn in die signalen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 9, 2022

Enige dat ik hiervan heb geleerd, aangezien ik geen dubbele lasten wil dragen in een maand tijd, is dat ik nooit meer gebruik maak van een overstapservice.…

#teveel gedoe # teveel gezeur # teveel rompslomp