Skip to main content
Vraag

Nieuw abonnement gestart, internet blijkt langzamer dan besteld!

• April 14, 2026
  • 2 reacties
  • 4 keer bekeken

beste Forumleden,

Onlangs heb ik een nieuw KPN abonnement afgesloten, ik kreeg een Experia box V10 en die heb ik keurig netjes aangesloten volgens het toegeleverde stappenplan. ( via DSL.)

Nadat ik alle draadloze apparaten heb verbonden via WiFi wou ik graag mijn internetsnelheid meten.

Dit doe ik op mijn studio PC, een krachtige PC gericht op gamen en foto's editen. Ik zag dat de internetsnelheid niet boven de 98mbps komt. Verbonden via CAT.5 ethernetkabel van 3 meter. (kabel gaat naar boven toe.)

Wat ik apart vindt aangezien ik het 200mbps pakket heb gekocht. wat ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen is;

• Modem herstarten. (geen verandering)
  • Modem 30 seconden van de stroom af. (geen verandering)
  • Ethernetkabel in de eerste slot gedaan. (geen verandering)
  • Ethernetkabel uit de PC gehaald en er opnieuw ingeplugd. (geen verandering)
  • PC herstart. (geen verandering)
  • In de MijnKPN omgeving dubbel gecheckt of ik het juiste abonnement heb aangeschaft.
  • Modem verplaatst naar een andere locatie. (geen verandering)

De kabel staat vrij van andere elektronische apparaten.

als iemand iets weet wat ik ben vergeten te doen of dat het een server/KPN intern probleem is, laat het mij z.s.m. weten.

alvast bedankt.

:)

Arthuritto

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 14, 2026

Je kunt in de router kijken bij thuisnetwerk > Ethernetpoorten of de poort waarop de pc zit wel echt op 1Gbps staat. Is dat niet zo, dan moet je het toch in de kabels of stekkers zoeken.

Staat is wel op 1Gbps, dan kan het nog zijn dat 1 van de 2pairs voor de bonded pair DSL niet goed aangesloten is (en normaal haal je max 100Mbps met 1 pair).

Ps. Modem verplaatst? Heb je deze niet direct in de meterkast op het isra punt hangen? Heb je met de Y-kabel wel beide stekkers verbonden met de KPN lijn? (Dus 2 aderparen)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 14, 2026

Verbonden via CAT.5 ethernetkabel van 3 meter. (kabel gaat naar boven toe.)

Cat5 is voor maximaal 100Mbs, wat ook klopt met gemeten 98Mbs. Je moet tenminste Cat5e hebben, of beter Cat6