Skip to main content

Vandaag heb ik een mediabox v10 plus 4g modem geïnstalleerd. Alle lampjes branden zoals het zou moeten, en van signaal sterkte indicator op het modem branden 2 van de drie lampjes. Helaas volgens de speedtest van KPN is het niets sneller dan in de oude situatie, met de mediabox v12 zonder 4f modem haalde ik  8 mbit up en 0.8 mbit down. Bovendien lijkt het Superwifi 2 punt ook niet draadloos te werken met dit nieuwe modem. Allemaal een beetje jammer…. Of moet ik langer wachten tot e.e.a. goed werkt?

Bovendien lijkt het Superwifi 2 punt ook niet draadloos te werken met dit nieuwe modem. 

Dat klopt. Er moet er minstens 1 bekabeld aangesloten blijven.

Hoe meet u de snelheid? Op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 


Tja daar was ik al bang voor 😞 Ik denk dat ik de experiabox v12 maar terug plaats. Met dat SuperWifi 2 punt had ik in ieder geval goed wifi. Nu ben ik op advies van de KPN over op een buitengebied modem er ga ik er w.b.t. functionaliteit op achteruit. Berg werk voor niets, Jammer.

Of zou een v10a modem mijn probleem oplossen?

Ik heb de snelheid getest op mij tablet (wifi) en pc (kabel) beide hebben min of meer hetzelfde resultaat.


Of zou een v10a modem mijn probleem oplossen?

U krijgt zomaar geen v10a. Dus het antwoord op die vraag is niet relevant. 


Hier een zeer tevreden gebruiker van het sneller internet buitengebied.  Moeiteloos heb ik er 50MB bij sinds ik het 4gmodem heb. Dat heeft me wel wat moeite gekost. Indien interesse deel ik graag mijn ervaringen. 


IK heb net op aanraden van de KPN een superwifi punt gekocht voor bij het v12 modem. En recent heb ik een buitengebied pakket ontvangen om de internet snelheid te verbeteren. Ik had daar waarschijnlijk van afgezien als ik wist dat dit negatieve gevolgen had voor het super wifi. En als een v10a modem wel zou werken had de KPN die ook kunnen opsturen. Morgen maar weer eens bellen met de KPN  🙂 Dus ja, die vraag is wel relevant wat mij betreft.


De koppeling tussen 4g modem en modem kan soms even duren. Op papier 24uur maar meestal veel eerder. En anders beide een goede reset geven middels pinnetje ingedrukt houden. Rustig laten opstarten en wachten tot de koppeling er is. Je zult dan zien dat hij tijdens een speedtest bijschakeld. 

Uiteraard wel van belang dat je enigszins eeen mast in de buurt hebt, anders vangt ie niet zoveel uit de lucht.

 

Wat betreft de Superwifi. Heb je er nu een 2e bij voor naast de v10?

Beleid voor ons monteurs is, in geval er een modem geplaatst waardoor je een wifipunt verliest, zoals hier het geval is, wij er kosteloos een Superwifi bij plaatsen. Dit komt voor bij bijvoorbeeld migratie naar pairbonding, of zoals hier naar 4g buitengebied.

 


Hier kan je jouw positie zien tov de zendmasten.


Ik heb al meerdere keren opnieuw gestart en zelfs de sim kaart opnieuw geplaatst. Ik heb uren en uren gewacht en vele malen de kpn speedtest gedaan, helaas zonder succes.

Volgens de webpagina van het sagem modem is er verbinding met het internet. Het modem staat op de 1st verdieping achter een raam met enkel glas op 2km van de toren. Als e.e.a. werkt was ik eigenlijk van plan om het modem op zolder te plaatsen en de router op de 1st verdieping iets centraler in het huis. Mogelijk heb ik dat superwifi punt dan niet meer nodig.

Maar ik moet zeggen dat ik wat teleur gesteld ben dat dat, deze maand gekochte, superwifi punt niet met het v10 modem werkt. Als een v10a modem wel werkt dan had kpn dat modem moeten sturen. Ik heb nu 1 superwifi punt gekocht en dat zou voldoende moeten zijn, ik zit er niet op te wachten om nog meer stroom adapters te moeten plaatsen :)

Naar aanleiding van de bovenstaande link heb ik het modem aan de andere zijde van het huis geplaatst. Ook achter enkel glas op de 1st verdieping. Dit zou voor mij de beste situatie moeten zijn. Helaas brand er nu nog maar 1 van de drie blauwe lampjes.


De SuperWiFi werkt wel met de Experiabox v10. Hij moet alleen bekabeld aangesloten zijn.


Hij werkt wel, maar volgens mij schakelt de interne wifi dan uit. Ik gebruikte hem draadloos en toen loste het mijn wifi problemen op 🙂 Als een v10a wel draadloos werkt dan wil ik die router en anders krijgt de kpn het superwifi punt weer retour.


Naar aanleiding van de bovenstaande link heb ik het modem aan de andere zijde van het huis geplaatst. Ook achter enkel glas op de 1st verdieping. Dit zou voor mij de beste situatie moeten zijn. Helaas brand er nu nog maar 1 van de drie blauwe lampjes.

 

Reset geven zodat hij opnieuw de dichtstbijzijnde mast gaat zoeken.


Dat heb ik gedaan en nu branden er weer twee lampjes. Helaas is de internet speed test niets sneller. Jammer. Maar ik bel nu met de kpn, hopen op het beste, maar blijkbaar zijn alle medewerkers in gesprek :)


Met de bijbehorende buitenantenne werd de snelheid die ik had 4x hoger. Het is wat werk maar dan heb je ook wat.


De voor mij beste zendmast staat op 2.6 km. Er staat er ook een op 2 en 3.3 km maar die zenden en ontvangen in richtingen die niet gunstig zijn. Misschien heb ik ook wel zo'n externe antenne nodig. Maar ik was eigenlijk al van plan om een kabel naar de zolder te trekken. Daar is volgen mijn mobiel het 4g signaal het sterks. Maar voor ik daar aan begin wil ik eerst weten of de apparatuur die ik heb levensvatbaar is. Als het goed is wordt ik gebeld door een monteur van KPN :)


@uberprutser wanneer je de vraag stelt of het levensvatbaar is zou ik zeggen “Nee”. Glasvezel is meer levensvatbaar. Zelf heb ik ook een V10 met daaraan een 4G modem (buitengebied) en ben erg tevreden. Volgend jaar wordt er glasvezel aangelegd in het buitengebied en dan stap ik toch over op glasvezel en helaas zal ik dan ook moeten overstappen naar een andere provider. Zijn er bij jou dan geen plannen voor de aanleg van glasvezel?


Wat verwacht je van het gesprek met de monteur?


Het zou zo maar kunnen zijn dat de KPN iets fout heeft ingesteld na de recente abonnement wijziging.  Tenslotte heeft de vaste telefoon er toen ook een tijdje uit gelegen. En de kpn maar beweren dat we er niets van zouden merken. Een foutje is snel gemaakt. Ook door mijzelf natuurlijk :)

Ook hoop ik de v10 modem te vervangen door een v10A zodat mijn super wifi punt weer werkt.

Er moet hier in de buurt ergens wel een glasvezel kabel liggen. Maar het was nogal duur om dat laatste stukje aan te leggen. Bovendien was de snelheid niet echt nodig en wouden we geen onderbrekingen en geen ander telefoon nummer en email adres.


Helaas heb ik het belletje van de monteur gemist. Maar volgens zijn voicemail bericht zou het 4gmodem probleem opgelost moeten zijn. En dit klopt 🙂 Ik haal nu tot 50 mbit download en 20 mbit upload. Een mooie verbetering en het modem staat nog niet eens op zolder. Hoeft ook niet w.m.b. :)

Onder extra opties, bij mijn kpn zie ik nu " Sneller Internet Buitengebied” staan.  Ik weet redelijk zeker dat dit er eerst niet stond. Zoals ik het kan beoordelen moest er inderdaad nog een optie aangezet worden.  Jammer want dit had beter gekund -1 voor KPN, en zo stonden al op minpunten nadat de vaste lijn het niet deed na een abonnement wijziging. Volgens de verkoper zou ik hier niet van merken, tja verkopers :)

Morgen maar weer bellen of ik het v10 modem kan ruilen voor een v10a. En zo niet dan wil ik dat superwifipunt weer terug sturen. Maar it zou geen probleem moeten zijn want ik heb nog maar 3 weken in huis.

En voor het niet opsturen van het juiste modem krijgt kpn ook een min punt, jammer  :)


U heeft het beste modem wat kpn heeft.  Het gebeurt regelmatig dat de v10a gewisseld wordt voor een v10. Ik vraag me zelfs afof u met de v10 wel een super wifi nodig heeft.


Terug sturen kan tot 14 dagen. 2 weken dus. Maar misschien kunt u de KPN medewerker zo gek krijgen dat die een 2de SuperWiFi opstuurt. Gezien de reactie van @DennisA78 is dat soort van protocol. 

Beleid voor ons monteurs is, in geval er een modem geplaatst waardoor je een wifipunt verliest, zoals hier het geval is, wij er kosteloos een Superwifi bij plaatsen. Dit komt voor bij bijvoorbeeld migratie naar pairbonding, of zoals hier naar 4g buitengebied.

 


Volgens het installatie A4tje dat ik bij het superwifi 2 punt kreeg, zou een v10a draadloos kunnen werken met een superwifi punt. Nu kan dit niet, en om eerlijk te zijn is goed wifi belangrijker dan absolute snelheid.

En ik wil eigenlijk geen tweede  superwifi punt, want dan heb ik ook weer meer stopcontacten nodig ,en moet ik nog weer meer apparatuur een plekje geven. Bovendien wordt de kans dat er iets defect raak ook weer groter. En dan is er nog het extra stroom gebruik. Een v10a zou de ideale oplossing zijn, ik had een v12 modem plus een superwifi 2 punt op aanraden van kpn. Ze hadden ook even hun huiswerk kunnen doen om meteen het juiste materiaal op te sturen. Nu zorgen ze alleen maar voor extra werk en frustratie  :)


Als je goed wifi wil dan bekabel je het wifipunt anders verlies je veel snelheid. Draadloos werkt NOOIT zo goed als bekabeld. 


De SuperWiFi bekabeld aansluiten is altijd veel beter. Het draadloos verbinden van de SuperWiFi moet je eigenlijk zien als een tijdelijk slecht presterend lapmiddel. Het streven zou altijd moeten zijn om op termijn een kabel te leggen. Want dat is gewoon veel en veel beter.

Maar los daarvan: 1 SuperWiFi bij een Experiabox v10 heeft niet zoveel zin. Want het WiFi op de Experiabox v10 gaat dan uit. Dus je gaat van 1 WiFi punt, de Experiabox v10, naar 1 ander WiFi punt, de SuperWiFi. Het voegt eigenlijk niets toe.


Dat ben ik helemaal met je eens. Er gaat niets boven een kabeltje. Maar wifi is al een stuk beter dan in de tijd van 802.11, en het is ook wel lekker makkelijk als het goed werkt :)


Net met de kpn gebeld er morgen kan ik het v10 modem  ruilen voor een v10A, bij een kpn service punt. Het gaat de goed kant uit :)