Skip to main content

Wij zijn verhuisd per 1 november en wilde graag overstappen van Ziggo naar KPN.

Tot onze grote verbazing moeten we van de monteur 3 Coax kastjes aanschaffen, omdat alles in huis kennelijk voor Ziggo was voorbereid. Denk je voordelig uit te zijn, KPN is iets goedkoper dan Ziggo en dan moet je zomaar 3 maal 50 plus 2 maal 25, totaal 200 euro betalen, ze doen maar of het allemaal niks is. Dit zijn echt van die commerciele verzinsels waar je achteraf mee geconfronteerd word.

Wij zijn het met deze manier van werken niet eens, wat kunnen we doen? 


Admin: topic verplaatst naar juiste board

U heeft niet gevraagd wat de reden is? Ik vind het verhaal nogal onduidelijk. Coax heeft niets met KPN te maken namelijk.


De reden was dat alles in huis Coax kabel was en die 3  kastjes van 50 euro waren nodig om de Coax om te zetten in computerkabel. Ik ben niet technisch en ik geloofde die monteur.


Met behoud van de bestaande coax-bekabeling is dat inderdaad de beste oplossing.

Alternatief is wifi gebruiken, maar dat dekt misschien het hele huis niet of de coax links laten liggen en alsnog LAN-bekabeling aan (laten) leggen.

Zie onderstaand een link van de coax-mogelijkheden, vroeger heette dat een MOCA-adapterset:

https://www.kabelnl.nl/Internet-via-de-coax-kabel?gclid=EAIaIQobChMIwpj3gJWO9AIV1uR3Ch1R-QD2EAAYASAAEgLzq_D_BwE


Maar hoe is dit nu de "schuld” van KPN?


Vreemd verhaal. Ruim een jaar geleden heb je een abonnement afgesloten bij Telfort/Kpn. Dan weet je dat DSL niet via coax gaat maar via utp kabels. Kom dan nu niet hier met het verhaal ik wist het niet.


Heeft die monteur de alternatieven met jou besproken?

Betreft het een koopwoning of een huurwoning?

Is er naast de coax aansluiting ook nog een ouderwetse telefoonaansluiting in de woonkamer en op de andere plek waar je een televisie wilt plaatsen?


Heeft Joep soms te diep in het glaasje gekeken? We hebben pas 10 dagen een KPN abonnement, hoezo een jaar?

Hoi WJB, nee, de monteur heeft geen alternatieven besproken, Het betreft een koopwoning. Ja er is een telefoonaansluiting in de woonkamer, maar we willen ook tv boven.

Het blijft heel irritant dat je overstapt en zomaar extra kosten van 200 krijgt.


Als ik het goed begrijp, krijg je internet via de hoofdaansluiting in de woonkamer. Net als bij mij de situatie is. Daarnaast wil je boven tv kijken en heb je op advies van een monteur spullen aangeschaft zodat de verbinding naar boven via de oude coax kabel gaat in plaats van losse kabels via de trap of een powerline adapter. Je krijgt service tot de hoofdaansluiting. Verder is het op eigen kosten. Dus als ik wifi in mijn situatie op zolder wil, kan ik kabels trekken, een powerline adapter gebruiker, een mesh netwerk opzetten wat best duur is en blijkbaar ook via een bestaande coaxkabel iets organiseren. Dat laatste wist ik niet maar is een mooie alternatief. Wel op eigen kosten inderdaad.

 

Begrijp ik het zo goed?


Heeft Joep soms te diep in het glaasje gekeken? We hebben pas 10 dagen een KPN abonnement, hoezo een jaar?

 

O joh ik dacht dat ik dat hier las https://forum.kpn.com/internet-9/abonnementskosten-thuis-514779


Heeft Joep soms te diep in het glaasje gekeken? We hebben pas 10 dagen een KPN abonnement, hoezo een jaar?

Hoi WJB, nee, de monteur heeft geen alternatieven besproken, Het betreft een koopwoning. Ja er is een telefoonaansluiting in de woonkamer, maar we willen ook tv boven.

Het blijft heel irritant dat je overstapt en zomaar extra kosten van 200 krijgt.

Vervang de telefoonkabel naar de woonkamer door een UTP netwerkkabel en zorg er voor dat KPN de Moca adapter in de woonkamer weer terugneemt.

Kijk of je de coax kabel naar boven kunt vervangen door een UTP netwerkkabel en lever dan ook die ander Moca adpaters weer in bij KPN.


Met behoud van de bestaande coax-bekabeling is dat inderdaad de beste oplossing.

Alternatief is wifi gebruiken, maar dat dekt misschien het hele huis niet of de coax links laten liggen en alsnog LAN-bekabeling aan (laten) leggen.

Zie onderstaand een link van de coax-mogelijkheden, vroeger heette dat een MOCA-adapterset:

https://www.kabelnl.nl/Internet-via-de-coax-kabel?gclid=EAIaIQobChMIwpj3gJWO9AIV1uR3Ch1R-QD2EAAYASAAEgLzq_D_BwE

Dit is inderdaad ongeveer hetzelfde product als wat wij op de bus hebben. 150 euro voor 3 is bij ons de prijs zoals Tommie verteld.

Heeft de monteur niet gekeken of het mogelijk was om de coax te vervangen? Tenzij het een erg oud huis is of er beton in de leiding zit is dit de beste oplossing en vaak nog goedkoper ook. Zelf reken ik rond de 30 a 45 euro per kabel die ik. Afhankelijk van de lengte en hoe makkelijk dit gaat. Een vaste internet kabel is namelijk stabieler en gebruikt ook geen stroom. 

Die 2x 25 euro is neem ik aan de installatie van een tweede en derde tv? Want volgens mij is er niks j  ons assortiment wat wij verkopen voor 25 euro behalve dat. Op de werkbon welke u per mail heeft gekregen staan de kosten uit gespecificeerd. 


Heeft Joep soms te diep in het glaasje gekeken? We hebben pas 10 dagen een KPN abonnement, hoezo een jaar?

 

Verklaar dit dan eens😱😱

 

 


Nog steeds hebben mensen geen idee hoe bepaalde apparaten aangesloten moeten worden. Dit leid dus vaak voor verassingen als een KPN monteur het komt aansluiten. 

Vraag is, hoe ver moet je gaan in de voorlichting vooraf? Word het je verteld, in de winkel, aan de telefoon, of staat op de site als je daar besteld?

Als je het eenmaal weet dan weet je het. Ziggo gebruikt coaxkabels. Alle andere andere providers utp kabels.

 

Monteurs hebben verschillende oplossingen bij zich. Ze kunnen kabels trekken, kabels vervangen (mits ze niet vast zitten), en draadloze oplossingen. Maar dit dient wel vooraf besproken te worden zodat je zelf kunt kiezen wat je wil, en akkoord kunt gaan met de bijbehorende kosten. Alsnog een vervelende verrassing als je een "gratis installatiemonteur" verwacht. 

 

Ieder huis is weer anders, en akan soms echt een uitdaging zijn voor een monteur om dingen aan te sluiten. KPN kan dit natuurlijk nooit voorzien. Wellicht wel nog duidelijker voorlichten mbt soort kabel e.d.


Ik denk dat veel mensen niet willen betalen en alles maar onder service vinden vallen. Ik heb ook moeten accepteren dat overal wifi niet meer haalbaar is zonder daar flink in te investeren. Reclames (ook die van KPN) zijn daar vaak misleidend in. Maar in dit geval gaat het volgens mij @Tommie12345 om een stukje service om na de hoofdaansluiting ook boven een bepaalde verbinding te krijgen. Moet KPN daar van te voren beter over informeren?


Ik vind eigenlijk dat het best wat duidelijker op de site te vinden mag zijn, en dan doet KPN het nog geeneens als slechtste, op XS4ALL heb ik me rot gezocht welke Fritzbox je nu krijgt.

Maar aan de andere kant, al staat het er grote letters bij, dan nog word er niet gelezen, kijk maar naar de promotie actie van smartphone fabrikanten, hoe vaak komt de opmerking niet dat het gratis extra item er niet bijzit, en voor mij staat dat er duidelijk bij dat je het zelf moet claimen.


Kpn schrijft vast op B1 niveau :joy: B2 is vaak al te lastig,...


Hoi Ik_hussel, De Kpn monteur heeft alleen gezegd dat er 3 coax kastjes nodig waren, hij heeft niet gesproken over het vervangen van de kabels. Ons huis is uit 2005, dus redelijk nieuw.

De aansluiting is vanuit de meterkast in de gang gedaan.

De 2 keer 25 euro, is voor algemene activatiekosten en voor het aansluiten van de ITV en activeren.

Misschien moet KPN de boel opnieuw komen aansluiten en de coax kabels komen vervangen door die computerkabel, dan hebben we die 3 dure kastjes niet nodig.


U weet dat een monteur die kabels gaat vervangen ook geld kost? In sommige gevallen is een monteur gratis maar zoals ik u verhalen lees moet u denk ik gewoon betalen.


Concluise:

De monteur heeft ons dus niet goed geinformeerd met als gevolg dat wij 200 euro extra kosten hebben. Daarom willen we toch wel graag een reactie van KPN, hoe we dit oplossen? Mijn voorstel is compensatie of een goedkopere nieuwe installatie met computerkabels. 

Het klopt gewoon niet dat je overstapt en plotseling zomaar met 200 euro extra kosten te maken krijgt!

 


Als het huis uit 2005 is, dan snap ik niet dat er gewoon utp kabels liggen. Ons huis komt uit 2000, 5 jaar ouder dus. Bij ons ligt overal coax en utp. Wel utp cat 5 zonder e. Was toendertijd bedoelt voor isdn. Maar het ligt er wel.


U weet dat een monteur die kabels gaat vervangen ook geld kost? In sommige gevallen is een monteur gratis maar zoals ik u verhalen lees moet u denk ik gewoon betalen.

Voor kabels trekken moet gewoon betaald worden. Daar gaat extra tijd in zitten wat betaald moet worden. De kabels zelf moeten betaald worden. Er moeten wandcontactdozen komen die betaald moeten worden. 

Zo'n setje op coax kabels steek je er zo op en klaar. Geen arbeidskosten en geen overige kosten. Het is nog maar de vraag wat goedkoper is en hoeveel het scheelt. 


Concluise:

De monteur heeft ons dus niet goed geinformeerd met als gevolg dat wij 200 euro extra kosten hebben. Daarom willen we toch wel graag een reactie van KPN, hoe we dit oplossen? Mijn voorstel is compensatie of een goedkopere nieuwe installatie met computerkabels. 

Het klopt gewoon niet dat je overstapt en plotseling zomaar met 200 euro extra kosten te maken krijgt!

 

Zoals andere mensen zeggen zijn dit geen extra kosten, 25 euro is aansluitkosten en 25 euro voor de tweede Itv tuner. Dan zouden er nog kosten en arbeid komen voor het trekken van twee nieuwe kabels. Op zijn best was je 50 euro goedkoper uitgekomen, maar dit systeem kan je eventueel ook in een toekomstig huis gebruiken waardoor je het niet opnieuw hoeft uit te geven. Of als je terug zou gaan naar ziggo liggen de kabels er al. Dit heeft dus ook een hoop voordelen die je nu achterwege laat.


Ik kijk graag nog eens mee naar de bon van de monteur. Ik zie echter dat de laatste van maart is afgelopen jaar en daar staat dit niet op vermeld. Ik vermoed dan dat het adres niet klopt. Kun je de juiste gegevens in jouw profiel zetten? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik eens kijken wat ik hier in kan betekenen. 


Dat kan toch niet, hij heeft pas 10 dagen KPN en komt van Ziggo af volgens eigen zeggen.😳😳😳

We krijgen tenminste geen andere reactie op zijn vorige topics die die geplaatst heeft, hij wist niet dat KPN UTP ipv Coax gebruikte.🤪🤪


Dag Bart_Z, ons oude adres stond nog in de instellingen, ik heb het adres zojuist aangepast.

Graag horen wij wat u voor ons kan betekenen?

En ja, Doornekamp33, ik ben geen techneut en wist niet dat KPN UTP, gebruikt. En daarnaast hebben wij 3 weken voor de verhuizing ons bij KPN aangemeld en ik wist niet wat ik zou tegenkomen in de meterkast.