Skip to main content

Ik krijg binnenkort overzetting van ziggo naar kpn glasvezel, met internet, 2x t.v. en vaste telefoon. Wil binnenshuis alles aansluiten met ethernetkabels, is dat zelf te doen?

 

Ja. Dat is goed te doen. Als u handig bent...


Hoi @JanDirk44 ,

Ligt een beetje aan hoe je huis in elkaar zit en of je de juiste materialen hebt.

Ga je het door een buis trekken?Of gewoon langs de plint?Hoe dik zijn de buizen als je het door een buis wilt leggen?


Woon in rijtjeshuis, 2 verdiepingen, tussenmuren gipsplaat, houten tussenvloeren.

Ziggo kabel komt binnen in de woonkamer, met 5 aansluitingen ethernetkabel vanaf modem: 1 tv/radio woonkamer, Next-box; 1 computer woonkamer; 1 tv slaapkamer 1e verdieping, Next-box; 1 computer op aanliggende kleine kamer en DECT telefoon Chicago met 3 units. Heb deze aansluitingen op advies Ziggo gekozen i.v.m. "lekken” wifi in de buurt en uit-/terugval bij overbelasting. Geactiveerd door monteur in 2021. Werkte tot heden vrij goed. Wel telefoonstoringen en wisselvallige internetsnelheid, ook in de buurt. En veel meters kabel!

Ik wil veilige verbindingen en zo min mogelijk storing.

Nu: Glasvezel KPN in de meterkast + modem. Wat is per unit max. lengte ethernetkabel en kan ik evt. splitsen?


De maximale kabellengte is 100mtr en om te splitsen moet u een switch gebruiken. 


Nu: Glasvezel KPN in de meterkast + modem. Wat is per unit max. lengte ethernetkabel en kan ik evt. splitsen?

Omdat je glasvezel hebt mag het modem ook op een andere plek in huis, wat je zelf handig vindt, daardoor wordt ook de wifi verbeterd.

Je moet alleen zorgen voor een internetkabel tussen glaskast en modem/router. Kwaliteit kabel minimaal CAT5e of CAT6.


Kunt u met een utp-kabel vanuit meterkast bij de tv komen? Dan is dat de enige kabel die u moet leggen. De rest kan dan hetzelfde blijven.


Dank allen voor de snelle reactie. Zo kom ik er wel uit.

Aanvullende informatie vind ik allemaal op de website en in gesprek met de (voortreffelijke) KPN helpdesk. Hoop, na bijna 3 jaar wachten aansluiting glasvezel, op goede ontvangst.  


en om te splitsen moet u een switch gebruiken. 

En let hierbij wel op, dat als je een TV ontvanger op de switch wil aansluiten dat de switch IGMP snooping ondersteund🙂

 


Ik kom er nu wel uit, mét een monteur, voor alle zekerheid.

Bedankt, fijn weekend