Skip to main content

Vandaag het installatiepakket binnengekregen voor mijn aansluiting (pairbonding en SIB) die a.s. dinsdag (21-02) officieel ingaat.

Ik dacht slim te zijn door alvast het modem aan te sluiten zodat het dinsdag automatisch kan gaan werken.

Tot mijn verbazing maakte het modem meteen verbinding en heb ik internet, maar slechts 1 lijn is UP, de andere is DOWN. (Ik had jaren geleden al pairbonding, dus de aansluitdoos is al geschikt)

Het 4G modem heeft allemaal blauwe lampjes en 2 streepjes bereik maar lijkt ook niet bij te springen.

Kan ik er vanuit gaan dat vanaf a.s. dinsdag alles werkt zoals het hoort?

 

Ik belde overigens de telefonische klantenservice voor dit probleem, maar die beweerde dat met de WIFI-manager mijn snelheid hoger zou worden… Had ik dus ook niks aan.

Daar zou ik zeker niet van uit gaan. Hier is echt een monteur voor nodig die line 2 moet gaan fixen. Dat wordt dus dinsdag of woensdag bellen met de klantenservice en zeg dan dat je pairbonding hebt en er 1 line uitgevallen is. Uiteraard dinsdag wel eerst even checken. Wat sib betreft kan het wel zo zijn dat het dinsdag aktief wordt.


Beste @McMurdyy, wat rot dit! Ik zie dat er een nieuw modem jouw kant op komt. Mocht het nog niet opgelost zijn, laat je het weten?


Wel bijzonder eigenlijk dat bij een VDSL bonding aansluiting ook SIB mogelijk is. Dat was toch alleen bij hele lage VDSL snelheid (zoals hier: 12 Mbps).

 


@Ernst-Jan tegenwoordig is die grens opgetrokken naar 29. 


Snelheid zonder bonding is hier 16mbps, met bonding +-28 (niet helemaal het dubbele ivm toegenomen interferentie tussen de aderparen)

SIB voegt daar vervolgens nog 30mbps aan toe en hopelijk is het dan een redelijk werkbare verbinding


Als de bekabeling na het modem in orde is heb je een prima snelheid. Dus zo min mogelijk via wifi en draadloze verbindingssets zijn natuurlijk helemaal uit den boze.


Inmiddels een nieuw modem ontvangen, wat zoals verwacht geen verschil maakt.

Telefonische klantenservice gebeld, die ik moest overtuigen dat niet de Y-kabel stuk is maar waarschijnlijk het ISRA oid…

Nu wordt ik waarschijnlijk teruggebeld voor een monteursafspraak..

Is dat tegenwoordig standaard dat je niet direct meer een monteur kan inplannen? @Marcia_ 


Ja dat is standaard gewoon omdat er veel te weinig monteurs zijn. Krapte op de arbeidsmarkt dus ze gaan eerst kijken of het niet anders kan en dan zo praktisch mogelijk indelen/plannen. 


Klopt! We zagen dat er veel monteursafspraken eigenlijk niet nodig waren: het had op afstand opgelost kunnen worden. Daarom worden klanten nu vaak eerst gebeld, dat scheelt capaciteit in de monteursplanning, maar belangrijker nog: het probleem van de klant is sneller opgelost. 


Monteur is geweest en het aansluitpunt bleek kapot (Lasdop + aansluitdoos met losse kabeltjes).

Nu vervangen door een mooi ISRA2-doosje en beide lijnen doen het weer. SIB begon ook te werken na alles gereset te hebben naar fabrieksinstellingen.

In combinatie met SIB haal ik nu nette snelheden:

Â