Skip to main content

Sinds donderdag ben ik over van een 100Mb XS4ALL verbinding naar een 1GB KPN verbinding. Nu draait op mijn home server om de zoveel tijd een Ookla speedtest en die ziet er als volgt uit:

 

 

Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Meestal ruim onder de 900, drie keer helemaal niet gelukt. Grote uitschieters qua ping. Niet echt stabiel.

Is dit normaal? En zo niet, hoe kan ik dit het beste troubleshooten? 

Wat voor een glasvezel aansluiting heb je, AON, G.PON of XGS.PON?


@wjb AON volgens mij. De monteur heeft donderdag de Gbit Genexis NTU met een zwarte vervangen (want volgens hem kon de Genexis de Gbit snelheid niet aan... 🙄)


Tijdens deze speedtests word er verder geen internet gebruikt in huis? Alle andere apparaten staat uit of zijn losgekoppeld? Andere processen op die home server gebruiken ook geen (inter)netwerkverkeer?


Tijdens deze speedtests word er verder geen internet gebruikt in huis? Alle andere apparaten staat uit of zijn losgekoppeld? 

Sommige daarvan zijn 's nachts gedaan terwijl niks zoveel bandbreedte opslokt. 


Tijdens deze speedtests word er verder geen internet gebruikt in huis? 

Knappe jongen die regelmatig meer dan 300 Mbps gebruikt en soms zelfs ruim 900Mbps. Ander gebruik van de netwerk verbinding leidt normaliter alleen tot lichte rimpeltjes in de Speedtest meting.


Tijdens deze speedtests word er verder geen internet gebruikt in huis? 

Knappe jongen die regelmatig meer dan 300 Mbps gebruikt en soms zelfs ruim 900Mbps. Ander gebruik van de netwerk verbinding leidt normaliter alleen tot lichte rimpeltjes in de Speedtest meting.

De netwerkpoorten van de KPN Box kunnen maar maximaal 1000 mbit aan. Dus als je 2 systemen hebt die beide bekabeld op de KPN Box aangesloten zijn en je pompt data van systeem 1 naar systeem 2, dan heeft dat zeker wel gevolgen voor een speedtest die je op 1 van die 2 systemen doet.


Ik vermoed dat de switch er (deels) mee te maken heeft. STB en server zitten aan eenzelfde switch. Wanneer de TV aan staat gaat de download naar 750-850Mbit. Zonder TV 930Mbit stabiel (op dit moment). Aan de switch zitten STB, TV en server. Server is verder geen grote verbruiker van bandbreedte. TV alleen bij een sporadische Netflix stream.

Maar dat verklaart nog niet waarom er meerdere tests 's nachts in de 500-700 range zitten. En de mislukte tests ook niet (maar dat kan met meer zaken te hebben natuurlijk).


Ondersteunt die switch IGMP snooping?


Ondersteunt die switch IGMP snooping?

Yup!

 

Speedtests worden overigens hiermee gedaan: https://hub.docker.com/r/henrywhitaker3/speedtest-tracker


Hoi @barrymossel, welkom op ons forum!

Er is al goed met je meegedacht zie ik.
Had je hierover ook al contact gehad met de XS4all klantenservice? Die kunnen de lijn ook even voor je uitmeten en even met je meekijken.


Hoi @barrymossel, welkom op ons forum!

Er is al goed met je meegedacht zie ik.
Had je hierover ook al contact gehad met de XS4all klantenservice? Die kunnen de lijn ook even voor je uitmeten en even met je meekijken.

Hi Thomas, dit is vanaf dat ik over ben naar KPN (zie klantnummer in mijn profiel). Dus wellicht kun jij uitmeten en meekijken? 😉

(Overigens heeft de monteur in z'n werkbrief gemeld dat alles is doorgemeten, maar dat lijkt me stug aangezien hij alleen even snel een NTU heeft geplaatst. Ook internet/wifi en TV zou hij hebben aangesloten, maar ook dat is niet het geval, aangezien ik dat zelf al had gedaan...)


...dit is vanaf dat ik over ben naar KPN...

Uit jouw screenshot concludeer ik eigenlijk dat je hetzelfde fenomeen ook had bij xs4all aangezien je ook toen al dips in die speedtest metingen had.

De grote fluctuaties zie je alleen niet omdat je toen een 100Mbps verbinding had.


...dit is vanaf dat ik over ben naar KPN...

Uit jouw screenshot concludeer ik eigenlijk dat je hetzelfde fenomeen ook had bij xs4all aangezien je ook toen al dips in die speedtest metingen had.

De grote fluctuaties zie je alleen niet omdat je toen een 100Mbps verbinding had.

 

Dat zijn geen echte fluctuaties, maar geheel mislukte speedtests. Daar maak ik me in principe minder “zorgen” (alles is relatief, I know) over. Overigens had ik daar al de KPN Box aangesloten (op de XS4ALL verbinding). In principe haalde ik altijd 100+ bij XS4ALL. 


Dan kan je op basis van die metingen dus geen uitspraak doen of dit fenomeen niet ook al in de xs4all tijd speelde. Je hebt het alleen nooit opgemerkt omdat je toen een 100Mbps abonnement had en die fluctuaties daar ruim boven blijven.

Laat onverlet dat kpn hier naar zal moeten kijken want dit hoort uiteraard niet.


Dan kan je op basis van die metingen dus geen uitspraak doen of dit fenomeen niet ook al in de xs4all tijd speelde. Je hebt het alleen nooit opgemerkt omdat je toen een 100Mbps abonnement had en die fluctuaties daar ruim boven blijven.

Laat onverlet dat kpn hier naar zal moeten kijken want dit hoort uiteraard niet.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Het ligt in de bandbreedte (ruim) boven 100Mbps. 

Dus inderdaad zou het fijn zijn als @Thomas of een collega van @KPN Webcare hier naar kan kijken.


Goedemorgen! Ik zie dat je inderdaad overgestapt bent naar KPN en niet omgezet zoals in het XS4all topic. Alles loopt dan via ons!

Ik heb de lijn uitgelezen en zie daaraan vanaf hier geen problemen. Kun je het ook eens testen met een bekabelde PC direct op de experiabox, dus zonder switch ertussen en verder geen apparaten aangesloten?


Goedemorgen! Ik zie dat je inderdaad overgestapt bent naar KPN en niet omgezet zoals in het XS4all topic. Alles loopt dan via ons!

Ik heb de lijn uitgelezen en zie daaraan vanaf hier geen problemen. Kun je het ook eens testen met een bekabelde PC direct op de experiabox, dus zonder switch ertussen en verder geen apparaten aangesloten?

Zonder switch zijn de dips een stuk lager, maar zijn er nog wel. Ik ga er vanuit dat de switch toch (deels) verantwoordelijk is. Ik neem het dus maar voor lief.

Hoe vaak gebruik ik überhaupt die bandbreedte...


Wat is het merk en type van die switch?


Wat is het merk en type van die switch?

Volgens mij de Netgear GS105E v2 Gigabitswitch (van XS4ALL). Heb bewust op die plek een nieuwe met IGMP snooping geplaatst. (Ik ga er een zonder en die hangt niet meer in het netwerk.)


Daar zie je verschil met en zonder switch (links en rechts met switch). Het is geen tijdlijn overigens, maar y-as is op test-count.