Skip to main content

Hi,

 

Sinds vorige week heb ik een nieuwe woning (uit 2014). En neem ook voor het eerst glasvezel (1Gbit/s). Ik heb voor aanstaande maandag een monteursafspraak staan voor de installatie van glasvezel internet en tv. Omdat tijdens het aanvragen er aangegeven werd dat er een monteur noodzakelijk was.

 

Nu heb ik al wel een NT in de meterkast hangen waar de stekker niet in het stopcontact zat. Nu dus wel 😉. Is dan een monteursafspraak nog nodig?

Een modem enzo kan ik zelf wel installeren.

edit: abonnement start vanaf  24-10-2022.

Alvast bedankt.

 

Het zou misschien kunnen zijn dat da kastje maar maximaal 100 mbit aan kan.


Je zou het inderdaad zelf kunnen aansluiten, de monteur zal echter voor de afspraak pas de aansluiting gereed maken in de wijkcentrale, kijkend naar het feit dat er nog geen signaal op het NT staat (te zien aan het lampje ‘glas’). Het NT zit wel op de goede positie.

De precieze redenen van een verplichte monteur zijn mij niet bekend maar ik gok dat dit ermee te maken heeft dat het al eventjes geleden is dat er op glasvezel geleverd is geweest en dat het systeem van daaruit niet weer of er een NT aanwezig is of dat deze mogelijkerwijs aan vervanging toe is. Mogelijk heeft het ook te maken met een controle van het signaal op de glasvezel. Dit is eerlijk gezegd iets wat ook niet na te gaan is. Bij sommige soorten installaties is de verplichte monteur duidelijk te verklaren maar op glasvezel helaas niet altijd. 

De monteur zal van te voren bellen, dit kan voor of na zijn bezoek aan de wijkcentrale zijn maar als hij belt kun je aangeven dat er al een NT hangt en alles al is aangesloten en het bezoek niet nodig is, de monteur kan zijn werkbon dan op de juiste manier afmelden zonder dat er een bezoek nodig is. Mogelijk kan een moderator ook even kijken naar het verwijderen van de monteursafspraak. Ik weet dat het kan maar of zij dat ook kunnen durf ik niet te zeggen.

 

 

Het zou misschien kunnen zijn dat da kastje maar maximaal 100 mbit aan kan.

Dit type NT kan prima 1Gbit aan. Eigenlijk zijn alle NT's op de TY-01 FTU die slechts één vezel benutten geschikt voor GoF maar de oude Packet Front NT's vervang ik altijd preventief omdat de voeding daarvan vaak wat minder wordt met de tijd 🙂


Bedankt voor de reactie.

Ik laat de monteur gewoon komen, dan weet ik zeker dat het goed komt.


Bedankt voor de reactie.

Ik laat de monteur gewoon komen, dan weet ik zeker dat het goed komt.

Dat is uiteraard ook een optie! Dan kan de monteur gelijk meekijken naar zaken als bijvoorbeeld wifi en eventueel adviseren over het inrichten van het thuisnetwerk 🙂