Skip to main content

Beste, 

 

ik heb pas glasvezel besteld en zie dat ik geen adapter op mijn glasvezel aansluiting heb. De vorige bewoners hebben deze ook niet (meer).

ik heb op het forum hier gelezen dat daar een afspraak voor gepland moet worden.

 

zou u dit met mij willen organiseren? 
 

Hartelijk dank!

Bij een installatie op glasvezel wordt standaard ook een monteur ingepland, deze heeft de adapter of desnoods een nieuwe NT met voedingsadapter bij zich. Je kunt hiervoor niet apart een monteur van te voren inplannen.

(of er moet onlangs iets verandert zijn en je hebt een doe het zelf order op glasvezel?)


er komt een monteur van guidon langs inderdaad, deze zou de adapter dan bij zich hebben?


Bij KPN komt er na mijn weten geen guidion monteur langs, zit je misschien bij een andere provider dan KPN? Dan moet je het met hun regelen, geen idee of guidion monteurs NTs en stekkers bij zich hebben.


Ik zit inderdaad bij een andere provider maar kpn is eigenaar van de glasaansluiting (er zit een reggefiber doos in de meterkast)


Ik zit inderdaad bij een andere provider maar kpn is eigenaar van de glasaansluiting (er zit een reggefiber doos in de meterkast)

Hallo @Eeken , je kunt je het beste bij je eigen provider melden, KPN als provider kan hier niets mee.

KPNNetwerk, wat dus iets anders is dan de provider KPN, is verantwoordelijk voor de infrastructuur. Daar huurt jouw provider capaciteit van en dat is dus de reden dat je je bij je eigen provider moet melden.


Bij glasvezel werkt het iets anders, hoewel de fysieke glasvezel eigendom is van KPN NetwerkNL regelt de provider hier zelf de spullen voor om aan te sluiten, dit kan apparatuur zijn in de centrale maar ook bij de klantaansluiting. In tegenstelling tot koper waar de kabel gehuurd wordt van KPN. De namen zijn misschien wat verwarrend maar KPN NetwerkNL en KPN zijn twee losse organisaties, ook KPN huurt de glasvezel van KPN NetwerkNL.

 

Indien de voeding mist van het NT dan dient de provider zelf zorg te dragen dat dit vervangen wordt, indien nodig met een monteur. Sommige providers gebruiken immers ook weer andere NT's dan KPN doet. Bijvoorbeeld T-Mobile, deze gebruikt een heel ander type die met een glasvezelkabel wordt aangesloten op het aansluitpunt, in steeds meer gebieden is T-Mobile nu ook zelf apparatuur in de centrales aan het plaatsen waarmee zij een eigen GPON-netwerk opzetten vanaf de centrale, deze heeft weer andere NT's nodig dan het ‘traditionele’ point-to-point AON-netwerk.

 

Het lijkt mij dan ook vrij evident dat Guidion-monteurs ook de spullen hiervoor bij hebben, ik kan hier echter niets over beloven aangezien ik totaal geen ervaring heb met Guidion en hun dienstverlening.


Ok dank voor de reacties, helder verhaal! 
 

grt!