Skip to main content

Zomaar een vraag die spontaan in mijn brein opborrelende. Stel je voor ik heb een oude NTU met een snelheid van 100 Mbit voor mijn verbinding en een modem met wan verbinding van 1 Gbit. In een rommeldoos ligt een NTU met een snelheid van 1 Gbit. Als ik deze uitwissel gaat mijn verbinding dan stabieler worden ? Ga ik problemen krijgen omdat elke NTU een eigen mac-adres heeft en daardoor niet geaccepteerd zou worden ?

Als die andere NT(U) ook 1 is die gebruikt kan worden bij WBA/KPN dan zou het geen probleem mogen zijn om deze te verwissellen (al zou ik hier wel erg voorzichtig mee zijn).

 

Dat gezegd te hebben, u heeft er geen extra profijt van, als uw huidige NT(U) maar 100/100 aankan, dan moet u dus op een EoF lijn zitten (dat type NT werkt niet op een GoF verbinding). Gezien uw verbinding maar maximaal 100/100 aankan, zal dat niet voor een verbetering/verhoging van de verbinding zorgen.

 

De NT's die KPN gebruikt kunnen gewisseld worden door een monteur zonder dat ze iets hoeven te registreren, dus voor zover ik weet doen ze niks met het MAC van de NT, als die al een MAC heeft (mogelijk zet deze alleen signaal om maar doet het er verder niks mee.), ik zie ook niks daarover in de specificaties staan die nodig zijn voor een KPN/WBA verbinding.


Zomaar een vraag die spontaan in mijn brein opborrelende. Stel je voor ik heb een oude NTU met een snelheid van 100 Mbit voor mijn verbinding en een modem met wan verbinding van 1 Gbit. In een rommeldoos ligt een NTU met een snelheid van 1 Gbit. Als ik deze uitwissel gaat mijn verbinding dan stabieler worden ? Ga ik problemen krijgen omdat elke NTU een eigen mac-adres heeft en daardoor niet geaccepteerd zou worden ?


Iedere NT kan je toepassen op je aansluiting. Alleen nu je een oudere NT hebt is de kans groot dat je aansluiting in de wijkcentrale (patch in het PoP) ook een 100 Mbps aansluiting is. Je verbinding wordt dus niet sneller dan die 100 Mbps. Ik weet even niet zeker of je 1 Gbps NT’s op een 100 Mbps patch kan gebruiken…….


Zomaar een vraag die spontaan in mijn brein opborrelende. Stel je voor ik heb een oude NTU met een snelheid van 100 Mbit voor mijn verbinding en een modem met wan verbinding van 1 Gbit. In een rommeldoos ligt een NTU met een snelheid van 1 Gbit. Als ik deze uitwissel gaat mijn verbinding dan stabieler worden ? Ga ik problemen krijgen omdat elke NTU een eigen mac-adres heeft en daardoor niet geaccepteerd zou worden ?


Iedere NT kan je toepassen op je aansluiting. Alleen nu je een oudere NT hebt is de kans groot dat je aansluiting in de wijkcentrale (patch in het PoP) ook een 100 Mbps aansluiting is. Je verbinding wordt dus niet sneller dan die 100 Mbps. Ik weet even niet zeker of je 1 Gbps NT’s op een 100 Mbps patch kan gebruiken…….



Niet elk type NT past op elk type FTU (ga niks forceren!)

NT's die GoF geschikt zijn (in ieder geval die KPN gebruikt) zijn compatible met zowel EoF als GoF verbindingen. Maar NT's die alleen EoF geschikt zijn, zijn alleen compatible met EoF verbindingen.

Een patch is trouwens alleen maar een vezel die 1 stuk van physieke netwerk met andere verbind, het gaat in dit geval om je port op de dslam en de SFP die erin zit die bepaald of je een EoF of GoF verbinding hebt.


goedbedoelde antwoorden iets te technisch voor mij helaas.

Mijn situatie:

Glas sinds maart 2012, zwarte NTU en v7 modem. 2 x motorola 1963

Augustus 2020, Modem vervangen door v12, en tuners door Arcadyan 2260( 1x v1 en 1 x v2 ). Wanpoort kan 1 Gbit aan maar ontvangt volgens log maar 100 Mbit. Modem stortte in eerste 2 weken steeds in en ging spontaan herstarten. Mijn voorzichtige conclusie: modem ziet te lage snelheid als verbroken verbinding en start opnieuw op na het zien van een nieuwe verbinding met NTU. Verbinding tussen NTU en modem is met cat 5e kabel.

Nu weet ik een witte NTU ( 1Gbit ) te hangen die aan een v10 hangt en door de huidige bewoner niet gebruikt wordt. Vandaar mijnhersenspinsel.

NTU heeft een mac-adres, staat keurig op het label vermeld.

 

 


Wat voor type NT hangt er op dit moment op de FU?
 

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je conclusie klopt dat de router (experiabox) te lage verbinding ziet en dan verbreekt, deze is immers compatible met 100 mbit en waarschijnlijk hier ook op ingetreden. Dit zijn redelijk standaard dingen in IT. De router herstart normaal gesproken ook niet als deze de verbinding met het NT kwijt raakt (zelf ook even getest door stroom van mijn NT af te halen, al heb ik geen V12).

 

Misschien een idee om in de router in te loggen om te kijken in de log om welke reden hij herstart?


Alleen een gecertificeerde KPN-medewerker of een door KPN ingehuurde gecertificeerde monteur kan en mag aan een glas aansluiting werken.

Zelf kan en mag je er niets aan doen om het netwerk niet te verstoren of stuk te maken.

 


Wat voor type NT hangt er op dit moment op de FU?
Misschien een idee om in de router in te loggen om te kijken in de log om welke reden hij herstart?

 

FU = ? afkorting zegt mij niets.

Modem is door zowel mij als door de KPN teruggezet naar fabrieksinstellingen, daardoor is het log helaas gewist.


Alleen een gecertificeerde KPN-medewerker of een door KPN ingehuurde gecertificeerde monteur kan en mag aan een glas aansluiting werken.

Zelf kan en mag je er niets aan doen om het netwerk niet te verstoren of stuk te maken.

 

Als KPN zijnde mag je er natuurlijk van uit gaan dat de klant met verkeerd gereedschap de NTU verwijdert, en daarna ook nog even met zijn vette klauwen de glasvezel betast. :thinking:


FU was spelfout, bedoelde FTU (= Fiber Termination Unit.)

 

@JanD wat je nu zegt is om eerlijk te zijn factueel incorrect. KPN (serviceprovider) kiest ervoor om de NT altijd door een monteur te laten vervangen. Gezien er dingen fout kunnen gaan, en de vezel fragiel is begrijp ik dit volledig en ben ik daar ook zeker voor. Dat gezegd te hebben, providers zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van de NT, nergens in de Wholesale documentatie (voor zover ik kan vinden) staat dat dit door een monteur of gecertificeerde monteur omgeruild/vervangen/geplaatst moet worden. En er zijn dan ook providers die klanten de NT laten plaatsen/vervangen.

 

@Hondekop De NT word over het algemeen vastgeklikt op de FTU, er zijn geen tools of iets dergelijks voor nodig om deze te verwijderen of plaatsen behalve dan 2 handen. Je hoeft de vezel niet eens aan te raken om een NT te verwijderen/plaatsen en in meeste gevallen is het zo opgebouwd dat je de NT erop schuift/klikt. Dat gezegd te hebben, gezien je huidige provider KPN is lijkt het me beter om dit niet zelf te doen.

Ik denk om eerlijk te zijn dat het misschien goed idee is om even af te wachten tot het weer gebeurd en dan in de log te kijken.

Je kan ook zelf proberen de UTP kabel uit de router te halen of de NT uit te zetten (stroomloos maken) om te kijken of dit ervoor zorgt dat de router herstart, of misschien voor zekerheid met andere UTP kabel te testen.


@Zeonz  ik weet heel goed hoe de NTU te verwijderen/ plaatsen. Ik heb destijds met de uiterst vriendelijke monteur mee mogen kijken. Ik ben niet van plan om zomaar apparatuur uit te wisselen om te kijken of het werkt. Mocht de huidige NTU aantoonbaar stuk raken en ik moet dagen op een monteur wachten voor een wissel zal ik dat voor de tussentijd overwegen. 

Ik stelde deze vraag omdat ik graag weet hoe dit in elkaar zit. Maar het regent gelijk afkortingen die mij niets zeggen helaas. Zal ongetwijfeld Engels wezen maar ik benoem de dingen gewoon liever in begrijpelijk Nederlands.

FU zal fiber unit zijn denk ik. NTU is omvormer maar afkorting kan ik niet plaatsen.

Voor mij onbekend is nog:

EoF

GoF

WBA


@Hondekop NTU bestaat wel maar is een universiteit in Taiwan, het is NT, “Network Termination”

FU moet FTU zijn, (Fiber Termination Unit), dit is de grondplaat waar die NT op aangesloten word.

De nog onbekende afkortingen voor de volledigheid,

EoF (Ethernet over Fiber)

Aansluitingen met een bandbreedte van maximaal 100Mb.

 

GoF (Gigabit over Fiber)

Aansluitingen met een bandbreedte van (momenteel) maximaal 500Mb. Houdt ook rekening met de apparatuur die u inzet op GoF-locaties. Deze dienen snelheden tot 1.000Mb te ondersteunen.

WBA (Wholesale Broadband Access) is een verkoopvorm van KPN aan de andere ISP's (Internet Service Providers) van NL, dus eigenlijk doorverkoop van de verbinding aan bijvoorbeeld T-Mobile.

 

En om de vraag nogmaals te beantwoorden, de NT is niet klantgebonden, ik heb hem zelfs een tijdje gebruikt icm met mijn T-Mobile verbinding, de NT van KPN is een stuk stabieler dan die losse draak van een Media Converter die TM levert bij de verbinding.

De 1Gb NT kan ook werken op de EoF verbinding zonder problemen, hij moet natuurlijk wel passen op de FTU.

 


Hallo @Zeonz 

 nergens in de Wholesale documentatie (voor zover ik kan vinden) staat dat dit door een monteur of gecertificeerde monteur omgeruild/vervangen/geplaatst moet worden. En er zijn dan ook providers die klanten de NT laten plaatsen/vervangen.

Met Wholesale heeft de doorsnee klant niets te maken en niets te zoeken en dat er providers zijn die klanten zelf de boel aan laten sluiten is hier ook niet relevant.

We zijn hier bij en hebben te maken met KPN, de provider, waar de klanten mee te maken hebben en KPN staat niet toe dat klanten zelf glasvezelapparatuur plaatsen/aanpassen/verwijderen etc.

 


Zomaar een vraag die spontaan in mijn brein opborrelende. Stel je voor ik heb een oude NTU met een snelheid van 100 Mbit voor mijn verbinding en een modem met wan verbinding van 1 Gbit. In een rommeldoos ligt een NTU met een snelheid van 1 Gbit. Als ik deze uitwissel gaat mijn verbinding dan stabieler worden ? Ga ik problemen krijgen omdat elke NTU een eigen mac-adres heeft en daardoor niet geaccepteerd zou worden ?


Iedere NT kan je toepassen op je aansluiting. Alleen nu je een oudere NT hebt is de kans groot dat je aansluiting in de wijkcentrale (patch in het PoP) ook een 100 Mbps aansluiting is. Je verbinding wordt dus niet sneller dan die 100 Mbps. Ik weet even niet zeker of je 1 Gbps NT’s op een 100 Mbps patch kan gebruiken…….



Niet elk type NT past op elk type FTU (ga niks forceren!)

NT's die GoF geschikt zijn (in ieder geval die KPN gebruikt) zijn compatible met zowel EoF als GoF verbindingen. Maar NT's die alleen EoF geschikt zijn, zijn alleen compatible met EoF verbindingen.

Een patch is trouwens alleen maar een vezel die 1 stuk van physieke netwerk met andere verbind, het gaat in dit geval om je port op de dslam en de SFP die erin zit die bepaald of je een EoF of GoF verbinding hebt.


Dat niet iedere NT past op iedere FTU dat klopt.

Dat van de patch in de PoP en de DSLAM dat weet ik al Zeonz, maar ik wilde het niet te technisch laten worden. Bij AON wordt je op GoF of op EoF gepatched. @Hondekop heeft er al moeite mee om te begrijpen wat wij schrijven. Aangezien hij bijna 100% zeker weten op EoF poort is gepatched, moet hij niet verwachten dat hij hogere snelheid gaat krijgen (zit ook niet in zijn contract). Discussie over wel of niet vervangen door de NT is al vaker gevoerd. KPN schrijft niet dat het verboden is de NT zelf te vervangen, maar raad het met klem af! Dat is feitelijk echt iets anders dan een verbod. En noem eens providers op waarbij het daadwerkelijk klanten zelf de NT plaatsen/vervangen (dus er geen monteur gepland wordt). Ik kan ze niet noemen….. Alle andere providers dan KPN plannen Guidion in om de NT’s te plaatsen/vervangen.


Ik heb ook niet geroepen dat ik de snelheid van mijn abo wil beïnvloeden hoor. Waar het mij om ging is de snelheid tussen NT en modem omdat het modem de eerste 14 dagen regelmatig op zijn bek ging. Daar wil ik graag de oorzaak van weten. 


Ik heb ook niet geroepen dat ik de snelheid van mijn abo wil beïnvloeden hoor. Waar het mij om ging is de snelheid tussen NT en modem omdat het modem de eerste 14 dagen regelmatig op zijn bek ging. Daar wil ik graag de oorzaak van weten. 


Dat kan meerdere oorzaken hebben, de NT of modem kan het probleem zijn maar soms ook de kabel die ertussen zit. Had je deze al eens vervangen?


Yep, is nieuwe cat 5e kabel. Modem is nieuw in doos geleverd ter vervanging v7. In doos alleen modem en voeding. Geen handleiding of info over waar patch kabel aan moet voldoen.

Draait overigens nu al 10 hele dagen zonder herstart. Straks maar even klein feestje vieren.

NT is van  maart 2012 en heeft sindsdien altijd aan gestaan. Met de nodige resets uiteraard.


Hallo @Zeonz 

 nergens in de Wholesale documentatie (voor zover ik kan vinden) staat dat dit door een monteur of gecertificeerde monteur omgeruild/vervangen/geplaatst moet worden. En er zijn dan ook providers die klanten de NT laten plaatsen/vervangen.

Met Wholesale heeft de doorsnee klant niets te maken en niets te zoeken en dat er providers zijn die klanten zelf de boel aan laten sluiten is hier ook niet relevant.

We zijn hier bij en hebben te maken met KPN, de provider, waar de klanten mee te maken hebben en KPN staat niet toe dat klanten zelf glasvezelapparatuur plaatsen/aanpassen/verwijderen etc.

Op dit forum zijn vele berichten aangaande KPN Wholesale en nog veel meer aangenaande nog een niveau lager (KPN NetwerkNL) te vinden. Dit forum staat ook niet bol van doorsnee klanten, maar van ‘reageerders’. Misschien moet je eerst eens lezen en vertellen waar je op deze pagina: 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

een verbod kan vinden bij de glasvezel uitklaptext.


@Doornekamp33 Bedankt voor de uitleg betreft afkortingen.


Discussie over wel of niet vervangen door de NT is al vaker gevoerd. KPN schrijft niet dat het verboden is de NT zelf te vervangen, maar raad het met klem af! Dat is feitelijk echt iets anders dan een verbod. En noem eens providers op waarbij het daadwerkelijk klanten zelf de NT plaatsen/vervangen (dus er geen monteur gepland wordt). Ik kan ze niet noemen….. Alle andere providers dan KPN plannen Guidion in om de NT’s te plaatsen/vervangen.

Bij ons in glasvezelbuitenaf gebied (RENDO/CAIWAY) kon ik de bestelling zonder router doen en kreeg ik alleen een wit doosje met daarin een Genexis glasvezelconvertor. Er zat een flyer/handleiding bij, maar je kan het eigenlijk maar op 1 manier aansluiten (vaste glasvezel kabel/stekker aan de Genexis).

Bij GPON wat KPN NetwerkNL nu aan het inzetten is voor nieuwe aansluitingen is er op de fysieke laag een authenticatie/kanaalscheiding nodig en dat heeft KPN niet DoeHetZelf, maar b.v. voor de FritxBox 5491 is dit wel mogelijk als KPN die IDs/credentials beschikbaar zou maken in b.v. een account omgeving.


Yep, is nieuwe cat 5e kabel. Modem is nieuw in doos geleverd ter vervanging v7. In doos alleen modem en voeding. Geen handleiding of info over waar patch kabel aan moet voldoen.

Draait overigens nu al 10 hele dagen zonder herstart. Straks maar even klein feestje vieren.

NT is van  maart 2012 en heeft sindsdien altijd aan gestaan. Met de nodige resets uiteraard.

Ik heb bij de NT die ik heb (Genexis-P1090), ontdekt dat ie onder bepaalde omstandigheden niet adhoc onder controle te krijgen is. Het is een simpel ding zonder reset ofzo, even een power cycle werkt wel. Waarschijnlijk ook als ik de aangesloten ethernet verbinding omlaag haal en dan weer ‘up’ breng, maar er zit een managed switch tussen de P1090 en mijn router, daardoor weet ik zo niet hoe ik dat zonder powercycle voor elkaar moet krijgen.


Jullie vergeten allemaal 1 belangrijk ding.

De glasvezel connector geeft al veel narigheid als er 1 klein stofje op de connector komt tijdens het plaatsen/ wisselen. En er moet door de monteur ook altijd gepoetst worden. Dus zelf plaatsen is vragen om een slechte verbinding.


Jullie vergeten allemaal 1 belangrijk ding.

Hoe weet je zo stellig dat ik dit vergeet?

Misschien heb jij 2 linkerhanden en ben je niet in staat om de klussen die monteurs uitvoeren zelf te doen. Maar die kennis en kunde van monteurs is echt niet uniek. Er zijn natuurlijk altijd mensen die zichzelf overschatten, maar er zijn er ook voor wie het effect van microscopisch vuil echt wel gesneden koek is en die zorgen er wel voor dat ze de juiste spullen/gereedschappen in huis halen. Zelfs een glasvezel lassen is geen rocket science. 1 van de monteurs die bij mij langs kwam zei dat iedereen dit wel kon. Feit is alleen dat die lasapparaten nogal prijzig zijn (2 kEuro), factor 100 tot 1000 meer dan een soldeerpistool of schroevendraaier t.b.v. DSL.


Hallo @tmoesel , die DHZ-pagina voor de nerds ken ik.

Vraag maar eens aan een willekeurige KPN/TFT-moderator of je zelf aan het glasvezelpunt mag sleutelen en je krijgt altijd als antwoord, dat kan en mag alleen een gecertificeerde KPN-monteur of een door KPN aangewezen derde gecertificeerd persoon die namens KPN die werkzaamheden uit mag voeren.

Daarom krijg je het glasvezelpunt ook nooit bij je installatiepakket meegestuurd als je nieuwe klant wordt of als bestaande klant glasvezelklant wordt. De technicus neemt de benodigde apparatuur altijd mee om aan te sluiten.

Die reacties over het niet zelf aan mogen sluiten zie je ook overal binnen dit forum.

 


@JanD, tussen iets wat gezegd word en wat er staat geschreven kan een verschil in zitten, net als het ISRA punt, je mag er niet aankomen zeggen ze maar als het nodig is mag je hem open maken, maar schade veroorzaakt door eigen toedoen kan je een rekening opleveren als het hersteld moet worden.

 

Het gaat eigenlijk hierom, je moet volgens de telecomwet als een goede huisvader met de aansluiting omgaan, en dat is voor allerlei uitleg mogelijk.


Vraag maar eens aan een willekeurige KPN/TFT-moderator of je zelf aan het glasvezelpunt mag sleutelen en je krijgt altijd als antwoord, dat kan en mag alleen een gecertificeerde KPN-monteur of een door KPN aangewezen derde gecertificeerd persoon die namens KPN die werkzaamheden uit mag voeren.

Aan een ‘glasvezelpunt’ sleutelen is wat anders dan een fiber patchkabel uit een FTU halen en er weer een andere instoppen.

Moderators geven antwoord op vragen. Van b.v. mensen die vragen hebben m.b.t. een eigen netwerkapparaat met fiber connector. Dat geeft al aan dat die mensen niet op de hoogte zijn van allerhande zaken rondom glasvezel en al z’n facetten, dus is het logisch dat een moderator het dan voor die vragenstellers afraadt. Makkelijkste argument is dat het niet mag, om meerdere redenen, en als aantal dergelijke berichten groot is, wordt het vanzelf jouw waarheid.

Degenen die wel zelf succesvol een fiber connector hebben gewisseld, komen kennelijk niet onder jouw ogen.


Reageer