Skip to main content

Geachte KPN medewerker(s) en mede forum leden,

 

Ik ben al jarenlang naar volle tevredenheid klant bij KPN, en ik heb in al die jaren nooit problemen gekend, op een kleine storing hier en daar na. Maar sinds 3 januari jongstleden stapelen de problemen zich op en ik ben nu al meerdere keren in quarantaine geplaatst door het KPN Abuse team, en tot mijn grote ergernis en ontzetting kwam ik er vanochtend achter dat ik nu wéér in quarantaine ben geplaatst, wat het in totaal alweer de derde keer maakt sinds begin deze maand.

 

Ik heb letterlijk ALLES gedaan wat er van me gevraagd werd: het Malwarebytes programma om te scannen geïnstalleerd, meerdere scans gedaan, zowel in standaard modus als in veilige modus, alle verdachte items verwijderd, Windows ge-update, anti-virus programma volledig bijgewerkt, wachtwoord van mijn Experia box veranderd, enz. enz.

 

Ik ben de enige bewoner, ik heb maar één PC en mijn configuratie is als volgt:

 

Desktop PC, 2 harde schijven, allebei opgedeeld in 2 partities

Windows 10, meest recente versie

AVG Antivirus, volledige suite, inclusief hacker-, malware- en payment bescherming

(en Windows Defender draait ook nog op de achtergrond)

 

De enige andere apparaten in mijn huis die gebruik maken van een bekabelde of draadloze internet verbinding zijn mijn smart TV, een smartphone en een aantal game consoles. (Een Xbox 360, een Xbox One, een Wii U en een Nintendo Switch)

 

Meerdere Malwarebytes scans hebben al de vorige keer aangetoond, nog geen week geleden, dat mijn PC helemaal schoon is en er geen verdachte bestanden meer zijn, en ik heb nadat mijn aansluiting weer hersteld was afgelopen vrijdag geen rare dingen gedaan, of verdachte web sites bezocht waardoor er iets mis zou kunnen gaan. Ik open ook nooit rare mailtjes en ik klik dus ook niet op verdachte links, dus ook daar kan het niet aan liggen. Wat ik nog wel het meest vreemde vind is dat IK wordt geblokkeerd voor iets waar ik zelf geen hand in heb, want iets of iemand anders maakt ongezien gebruik van mijn internet verbinding en is de veroorzaker en dus daadwerkelijke schuldige van al deze ellende.

 

Daarnaast is het zo dat, doordat de eerste twee keer dat ik geblokkeerd/in quarantaine geplaatst was nogal veel tijd heb moeten steken in het scannen en updaten (ik heb gewoon een full time baan, en dus overdag geen tijd om hiermee bezig te zijn) ook omdat de scan in veilige modus meerdere malen vastliep, ik nu al door de trial periode heen ben van het gratis gebruik van Malwarebytes, en ik ben uiteraard niet van plan om voor iets wat mijn schuld niet is een duur abonnement te nemen op een programma wat ik anders toch nooit zou gaan gebruiken, want AVG voorziet al VOLLEDIG in al mijn beveiliging en behoeftes. Wel heb ik de Malwarebytes extensie aan mijn browser toegevoegd als extra, al heb ik ook al de AVG browser extensie.

 

Ik kan ook ab-so-luut niet begrijpen dat ik als trouwe klant gewoon zonder pardon binnen no time voor de zoveelste keer wordt geblokkeerd voor iets waar ik zelf geen ENKELE controle over heb. Ik heb in een eerder stadium nog een voorbeeld van dit misbruik vanaf mijn internet verbinding van jullie gekregen, en ik snap dat jullie dit soort zaken uitermate ongewenst vinden, en uiteraard ben ik volledig bereid om mee te werken, maar als ik al alles gedaan heb wat binnen mijn mogelijkheden ligt, dan snap ik niet waarom ik als consument blijkbaar continu wordt opgezadeld met het moeten oplossen van de problemen van KPN omtrent een product dat jullie aan mij leveren, terwijl met de middelen die jullie tot jullie beschikking hebben, jullie tot veel meer in staat zijn dan een consument die gebruik maakt van jullie diensten.

 

Iets dat ik overigens al vele jaren doe, en tot voor kort nog naar volle tevredenheid, getuige ook de vele diensten die ik van jullie afneem. Maar gezien het feit dat mijn jaar, mede door jullie, zo slecht is begonnen, begin ik enorm te twijfelen aan jullie klantvriendelijkheid of vermogen om mee te denken met jullie klanten om daadwerkelijk tot een oplossing te komen, want in plaats daarvan kiezen jullie voor de weg van de minste weerstand, of in ieder geval de makkelijkste weg voor jullie, en dat is de klant in quarantaine plaatsen, en die moet het dan maar zelf op zien te lossen…

 

Gezien het feit dat ik ècht alles gedaan heb wat ik kan, heb ik letterlijk geen enkel idee hoe ik nu van jullie ellendige quarantaine af kan komen, dus ik ben zéér teleurgesteld en LETTERLIJK ten einde raad.

 

Ik kan wel weer exact dezelfde scan opsturen, maar die zal andermaal aantonen dat er niets mis is op mijn PC zelf, en zo blijf ik dan waarschijnlijk in een oneindig cirkeltje draaien waarbij ik continu aangesloten en weer afgesloten wordt, zonder dat er daadwerkelijk een concrete oplossing voor dit probleem komt, omdat jullie blijkbaar zelf niet in staat zijn om deze onzichtbare crimineel, die misbruik maakt van mijn, oftewel JULLIE internet verbinding, onschadelijk te maken.

 

Ik wil eigenlijk helemaal niet weg bij KPN, want los van dit frustrerende probleem ben ik zeer tevreden over jullie diensten, maar ik zie zo langzamerhand geen andere oplossing meer, dus als dit voort blijft duren zonder dat jullie op zijn MINST met aanvullende suggesties komen, waarmee er wellicht EINDELIJK een permanente oplossing komt, in plaats van steeds dezelfde standaard “scan uw PC met Malwarebytes” opdracht, dan kan ik weinig anders dan mijn abonnement bij jullie beëindigen, want zo ga je gewoon niet om met klanten die al zo lang abonnee zijn.

 

Ook heb ik nu, omdat mijn ITV dienst nu ook beperkt is, noodgedwongen mijn mobiele data bundel bij Vodafone moeten verhogen, zodat ik in ieder geval nog een deel van mijn opgenomen programma's kan bekijken. Een actie die ook nooit nodig was geweest als jullie me niet hadden benadeeld.

 

Wellicht ga ik, als er nu op zéér korte termijn geen permanente oplossing komt, dit ook nog aankaarten bij de Consumentenbond, de Ombudsman, het Juridisch Loket en het programma Kassa, want ik ben er nu echt wel zo goed als helemaal klaar mee. Ik voel mij behandeld als de dader, terwijl ik feitelijk zelf het slachtoffer ben van één of andere klojo die misbruik maakt van mijn internet verbinding, waardoor ik uiteindelijk voor de ellende op mag draaien en geen gebruik meer kan maken van uw diensten.

 

Voor de KPN medewerker die dit leest: mijn zaak is (of was in ieder geval) bij jullie in behandeling onder ticket nummer #38975867, en daaronder is te vinden wat ik allemaal al gedaan heb om aan jullie wensen/eisen tegemoet te komen. Helaas tot nu toe zonder permanente oplossing...

 

Met (vooralsnog) vriendelijke groet,

 

Dhr. R. Rottschäfer

 

 

Kan je overigens een voorbeeld noemen van "de belangrijkste inlogsites” bij KPN? Ik heb maar één account bij KPN, dus ik weet niet helemaal zeker wat je bedoelt. Mijn wachtwoord van mijn modem en mijn voornaamste mail account (Gmail) zijn al gewijzigd.

Hallo @RRottschafer dan bedoel ik de inlog voor dit forum, de inlog voor MijnKPN en de (web)mail-inlog, je modem-inlog en de wifi-inlog.


Zoals gezegt heb ik de verbinding vrij gegeven.

 

Daar u op de mails reageert kunt u de velden simpelweg leeg laten, op de verplichte velden na.


Als je de Windows 10 eenmaal hebt geactiveerd activeert die wel weer opnieuw als digitale licentie. tenzij je intussen aangrijpende wijzigingen doet aan de computer. Stuurprogramma's komen vaak automatisch, al is het vaak wel een goed idee de nieuwste versies van de fabrikant te installeren tenzij die heel oud zijn.

Als je het wachtwoord ergens anders gebruikt zou ik de wachtwoorden aanpassen van de wifi en het kpn account/mail.

haveibeenpwned kan meer informatie bieden of er ergens gegevens gestolen zijn.

 

Een aantal merken routers heeft ook beveiligingslekken gehad de laatste periode, dus als er naast de experiabox nog meer routers aanwezig zijn zou ik die ook bijwerken, vooral als er ook portforwarding naar die router wordt gedaan. Het is wel ver gezocht…

 

Technisch gezien kunnen aangepaste consoles ook spam versturen, ook heel ver gezocht, maar niet onmogelijk.

Een malafide app op een telefoon kan het ook zijn, ook ver gezocht maar gebeurt wel.

Vooral buiten de app store van Android om.

 

Ik heb zelf wel eens malware gehad op mijn pc die bijna niet te vinden/verwijderen was. Dat moest ik met TDSSKiller of iets dergelijks verwijderen.

Met een NirSoft CurrPorts applicatie kan worden gekeken welke applicaties welke verbindingen maken, maar dan moet je wel snappen wat je aan het doen bent.

 

 

 

 


@wjb Maar dat is dus het punt: ik heb geen betaalde licentie. Ooit een PC gekocht met Vista erop, wat doorgaans vaak OEM is, en ik heb deze tot twee keer toe gratis kunnen upgraden, eerst naar Windows 7, en uiteindelijk naar Windows 10, gewoon via een online update vanuit de settings op mijn PC. Ik krijg nu daarin bijvoorbeeld ook steeds de melding van Windows 11, dus blijkbaar kan ik daar ook weer naar upgraden, al weet ik dat niet zeker.

 

Maar een clean install zou dus wel even iets heel anders zijn, want ik weet niet zeker of ik van Vista een geregistreerde licentie had, en gezien dat ALLANG niet meer ondersteund wordt, is het nog maar de vraag in hoeverre die verlopen licentie mij rechten geeft.


Hallo @RRottschafer als je pc geschikt is kun je ook gratis upgraden naar Windows 11.

 


Ik krijg nu daarin bijvoorbeeld ook steeds de melding van Windows 11, dus blijkbaar kan ik daar ook weer naar upgraden, al weet ik dat niet zeker.

Blijkbaar praten we over een wat oudere PC en dan is de kans dat die geschikt is voor Windows 11 nagenoeg nihil.

 

Elke (OEM) Windows licentie van een afgeschreven PC zet ik altijd over op een virtuele machine (Hyper-V) als de PC uit gebruik genomen wordt. Ook ik heb daar oude Windows 7 OEM licenties ondertussen als Windows 11 VM's draaien.


@JanD  @wjb  Nou, ik weet niet of er nu zo heel veel verschil is tussen Windows 10 en 11, maar zo op het eerste gezicht vrij weinig, dus ik zou niet weten waarom mijn PC, als hij prima draait op 10, niet over zou kunnen naar 11, al zie ik er vooralsnog nu niet bepaald de directe voordelen van in.

 

In ieder geval hoop ik dat ik met wat aanpassingen van wachtwoorden er ben, want eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op een clean install, maar als uiterste redmiddel zal ik er uiteindelijk waarschijnlijk wel rekening mee moeten gaan houden...


Hallo @RRottschafer als je goede back-ups van je data hebt gemaakt, moet het geen probleem zijn.

Bij een schone installatie vraagt Windows ook altijd of de bestaande data behouden moet worden of dat er een echte schone installatie plaats moet vinden.

 


Nou, ik weet niet of er nu zo heel veel verschil is tussen Windows 10 en 11, maar zo op het eerste gezicht vrij weinig, dus ik zou niet weten waarom mijn PC, als hij prima draait op 10, niet over zou kunnen naar 11, al zie ik er vooralsnog nu niet bepaald de directe voordelen van in.

Windows 11 stelt twee eisen die zeer beperkend zijn in de apparaten die ondersteund worden.

1) TPM 2.0 moet actief zijn

2) De CPU moet ondersteund worden en hier zit hem de echte bottleneck.


Als de Computer een UEFI heeft ipv Bios staat je OS key ook hierin opgeslagen en zal er bij installatie niet om een key worden gevrasgd gezien deze hierin staat.


Als je die Windows 7 hebt geupdate naar Windows 10 vanuit Windows 7 zelf gaat die gewoon die activering pakken. Die update was gratis.


Je kunt ook nog steeds met een Windows 7 key Windows 10 installeren. Windows Vista key werkt niet.

Je kunt ook nog steeds voor €2,18 een Windows 10 Pro retail key kopen, al is dat grijs gebied.

Er staat op hardware info een mooi artikel over geschreven.


Hallo @RRottschafer als je goede back-ups van je data hebt gemaakt, moet het geen probleem zijn.

Bij een schone installatie vraagt Windows ook altijd of de bestaande data behouden moet worden of dat er een echte schone installatie plaats moet vinden.

 

Als er geen schone installatie plaatsvind kan het in dergelijke gevallen net zo goed niet gebeuren. Virus blijft dan in bijna alle gevallen gewoon actief.

 


Nou, ik weet niet of er nu zo heel veel verschil is tussen Windows 10 en 11, maar zo op het eerste gezicht vrij weinig, dus ik zou niet weten waarom mijn PC, als hij prima draait op 10, niet over zou kunnen naar 11, al zie ik er vooralsnog nu niet bepaald de directe voordelen van in.

Windows 11 stelt twee eisen die zeer beperkend zijn in de apparaten die ondersteund worden.

1) TPM 2.0 moet actief zijn

2) De CPU moet ondersteund worden en hier zit hem de echte bottleneck.

Hallo @wjb , ik heb een Lenovo Laptop van 2018 met een Intel i3-processor. Je zou denken, die kan met gemak W11 aan, maar nee, de MS-test gaf jouw genoemde punten aan.

Maar het is me toch gelukt met behulp van advies, dat ik las bij Tweakers, een aantal register-aanpassingen gedaan en de laptop draait weer als een tierelier en krijgt ook alle upgrades.:relaxed:


Hallo @RRottschafer als je goede back-ups van je data hebt gemaakt, moet het geen probleem zijn.

Bij een schone installatie vraagt Windows ook altijd of de bestaande data behouden moet worden of dat er een echte schone installatie plaats moet vinden.

 

Als er geen schone installatie plaatsvind kan het in dergelijke gevallen net zo goed niet gebeuren. Virus blijft dan in bijna alle gevallen gewoon actief.

 

Daar heb je ook weer gelijk in, in dit geval is een schone installatie een voorwaarde.


Nou, ik weet niet of er nu zo heel veel verschil is tussen Windows 10 en 11, maar zo op het eerste gezicht vrij weinig, dus ik zou niet weten waarom mijn PC, als hij prima draait op 10, niet over zou kunnen naar 11, al zie ik er vooralsnog nu niet bepaald de directe voordelen van in.

Windows 11 stelt twee eisen die zeer beperkend zijn in de apparaten die ondersteund worden.

1) TPM 2.0 moet actief zijn

2) De CPU moet ondersteund worden en hier zit hem de echte bottleneck.

Hallo @wjb , ik heb een Lenovo Laptop van 2018 met een Intel i3-processor. Je zou denken, die kan met gemak W11 aan, maar nee, de MS-test gaf jouw genoemde punten aan.

Maar het is me toch gelukt met behulp van advies, dat ik las bij Tweakers, een aantal register-aanpassingen gedaan en de laptop draait weer als een tierelier en krijgt ook alle upgrades.:relaxed:

Klopt, maar Microsoft kan dan elk moment de stekker er uit trekken en geen updates meer verzorgen. Wees hier voorzichtig mee.

Overigens verwacht ik dat Microsoft zich nog wel gaat bezinnen en er nog wel voor zal zorgen dat het aantal ondersteunde CPU's uitgebreid gaat worden.

Zelf heb ik een Surface Pro i5 en een Surface Book i7 en zelfs die vallen (nog) buiten de boot. Met name die Surface book van bijna 3000 euro stemt mij natuurlijk niet vrolijk.


Als je die Windows 7 hebt geupdate naar Windows 10 vanuit Windows 7 zelf gaat die gewoon die activering pakken. Die update was gratis.


Je kunt ook nog steeds met een Windows 7 key Windows 10 installeren. Windows Vista key werkt niet.

Je kunt ook nog steeds voor €2,18 een Windows 10 Pro retail key kopen, al is dat grijs gebied.

Er staat op hardware info een mooi artikel over geschreven.

Ik had een PC met Vista gekocht met een upgrade naar windows 7, netjes op DVD nageleverd door Microsoft, die ging prima naar Win 10, mijn huidige kan gelukkig win 11 aan, voldoet aan alle eisen.


mmm als ik zo lees, niet pc het probleem, maar telefoon, gezien alle apps die erop draaien.en mocht  het mensen nog niet duidelijk, jouw gemak is hun winst, hetzij algoritme of door verkopen.

ben ik werklik zo ouderwets met krijt op bord een formule te schrijven, ja klopt a goedkoper b kan niet gejat worden, tenzij ik een telefoon zie afgaan.

ach ik denk altijd einstein had geen digibord  smart verbonden met de laptops nodig. een kladblok en pen, probleem is, vebinding leggen, via smartfoon oid lukt studenten prima, maar de natuurkunde, die er er aan te grondslag ligt, dat wordt stukken minder begrepen.

of ik ben een slechte docent, kan zijn, mijn hoofdvak s psychiatrie of mensen worden per jaar dommer gewilliger op ja IK ACCEPTEER, want moeten bericht lezen.

zijwegje, iemand heeft ooit vuurmaken ontdekt of het wiel, standbeelden genoeg van goede of foute mensen, gelang de tijd  de idelogie blijven of niet, maar niet daarvoor, was men anders.

waarom vuur toe schrijven als van de goden gekregen gejat, omdat men, een mens kan dat niet.

dus je denkt  al deze onzin, het is hetzelfde, dat een ander denkt wachtwoord onthoudt ie niet of 10 keer dezelfde, zo simpel isie wel. dus komen we op

die es naar fabriek, in stellen, wel pen en papier, om wachtwoorden accounts op te schrijven nadat je veranderd hebt.

hint voor iedereen, nooit opslaan op apperaat, simpel elke keer in voeren,  later ook geen max geheugetrainer nodig nadien:grin:

en de beste gesprekken zijn, zijn bij een kampvuur, niet via a sociale media, de vraag rijst dan, wat is meer milieu belastend.

maar om kort te zijn, reset alles ook memo kaarten van spelding, jammer dan van je level

hopelijk heb je er wat aan, niet zo zeer tech, maar denkwijze, hoe ga ik met dingen om privecy enz

groetjes uit de grotjes


gehe mijne zou windows 11 niet aan kunnen, vanwege tm, die niet aanstaat in moederbord en waarom voor wat windos aps, pfft je mag nu al blj zjin dat ie allle soorten audio bestanden speelt, zijnandre tijden geweest.

en als ik eerlijk ben, er wordt alleen steeds meer verborgen, maar nu een wezelijk verschil op gemerkt tussen 10f10.2, nope.

mocht wel een 11 previuw zien, testen ooo apss die weg draaien, kruisje gewoon sluiten niet genoeg. waarom druk je op sluiten, om die reden ofvast gelopen wacht je toch niet op een smart afgang.

mensen veiligheid, begint bij jezelf, niet bij provider  al worden die ook in onthoubare rol gedrukt of  besturingsysteem:rolling_eyes:


@JanD  @wjb  Nou, ik weet niet of er nu zo heel veel verschil is tussen Windows 10 en 11, maar zo op het eerste gezicht vrij weinig, dus ik zou niet weten waarom mijn PC, als hij prima draait op 10, niet over zou kunnen naar 11, al zie ik er vooralsnog nu niet bepaald de directe voordelen van in.

 

In ieder geval hoop ik dat ik met wat aanpassingen van wachtwoorden er ben, want eerlijk gezegd zit ik niet echt te wachten op een clean install, maar als uiterste redmiddel zal ik er uiteindelijk waarschijnlijk wel rekening mee moeten gaan houden...

Log in met je Microsoft account op die Windows 10 pc en zo koppel je je licentie van dat pc aan je account. Zo hoef je je niet meer druk te maken over je licentie issue. Zelfs zonder in te loggen na een herinstall kan Windows 10 al zien dat je pc een geldig licentie heeft en zet het remote op geldig en active. Maak niet uit dat je vanaf Vista naar 7 naar 10 ben gegaan. Ik weet het. Ik heb deze weg ook bewandeld 7 jaar terug.


@LinuxPinguin Hoi, ik had dit inmiddels al uitgevogeld, maar alsnog bedankt voor de tip. Ik heb nu de DVD iso voor een clean install van Windows 10 gedownload. Ga er eind v/d week even mee aan de slag.

 

@Dennis ABD Hallo, zoals hierboven vermeldt, heb ik de installatie bestanden om een schone installatie van Windows 10 te kunnen doen gedownload en op een DVD gebrand. Ik hoop wel dat dit dan uiteindelijk een permanente oplossing biedt. Ik moet wel nog even uitzoeken van welke dingen ik backups moet maken, voordat ik mijn C-schijf ga wissen en Windows 10 opnieuw ga installeren, maar ik ga er in ieder geval deze week nog mee aan de slag.


Het kan prima zijn dat je nogmaals geblokkeerd word, als de spam doorgaat. Dit is een automatisch proces waarbij we doorgaans geen kunstgrepen uithalen om dit aan te passen.

 

Mocht dat het geval zijn, vul het contact formulier in met enkel de verplichte velden. Dat is totaal geen probleem en de verbinding word meteen vrij gegeven.


@Dennis ABD Oh… maar als dat het geval is, wat is voor mij dan de meerwaarde om de moeite te doen van een schone installatie, als jullie mij daarna nog steeds niet kunnen garanderen dat het probleem niet opgelost is, of begrijp ik je nu verkeerd?

 

Ik zie er nu niet bepaald naar uit om Windows weer helemaal opnieuw te moeten installeren en alles weer opnieuw in te moeten stellen, maar als het helpt, dan wil ik dat uiteraard best doen, maar ik mag toch wel hopen dat dit niet betekent dat ik nog steeds dezelfde problemen blijf houden, anders is alle moeite mijns inziens wel voor niets geweest...


Ik doelde op een blokkade voor de herinstallatie.

 

Garanties dat het opgelost is kan ik echter nooit geven, op basis van de verstrekte informatie lijkt dit echter de meest waarschijnlijke optie.


@Dennis ABD Ah, sorry, dan had ik je verkeerd begrepen. Nou, dan ga ik er voorlopig maar vanuit dat het met de nieuwe installatie goed komt. :)


Ik vooralsnog ook en ik betwijfel ten zeerste dat dit niet het geval is. Hoewel hoogst uitzonderlijk heb ik het echter wel zien gebeuren.