Skip to main content
Vraag

Nu sinds een maand slechts 22Mbit/s max op mijn adres?

• December 7, 2025
  • 10 reacties
  • 80 keer bekeken

Beste KPN,

Toen jullie Telfort overnamen had ik een 100 Mbit abonnement. Op mijn adres was 80 Mbit technisch haalbaar, en dat voldeed prima.

Vorig jaar hebben jullie dat abonnement zonder enige kennisgeving eenzijdig verlaagd naar 50 Mbit. Ik heb dat destijds laten lopen, omdat 50 Mbit voor mijn gebruik nog acceptabel was.

Nu blijkt dat mijn adres sinds een maand nog maar maximaal 22 Mbit aankan, zie screenshot. Wederom zonder bericht, uitleg of alternatief aanbod. Dat vind ik onacceptabel.

Ik ben een gebruiker die bewust kiest, ik investeer zelf in hoogwaardige apparatuur (zoals een Fritz!Box) en weet wat ik afneem. Het structureel verlagen van mijn snelheid zonder transparantie of communicatie bevestigt dat klantbelang hier geen rol speelt.

Mijn vraag is eenvoudig: hoe gaan jullie dit oplossen? Want met deze behandeling is mijn vertrouwen vrijwel verdwenen, en de kans groot dat ik overstap en definitief niet terugkeer.

Ik verwacht een concreet antwoord.

10 reacties

• December 7, 2025

Dan is denk ik de kabel slechter geworden. Ik vermoed zomaar dat KPN daar niet zo snel wat aan gaat doen. Tenzij het echt helemaal niet meer werkt. Ligt er nog geen glasvezel? Hoor je daar ook nog niets over?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 7, 2025

Beste ​@JeepNL zo te lezen heb je een xDSL-abo, daarbij worden snelheden opgegeven TOT,

in jouw geval TOT 50Mbit/s, hoe verder je van de centrale woont, hoe lager je snelheid, in jouw geval is 22/4Mbits het maximaal haalbare op het moment, totdat je een keer over kunt gaan naar glasvezel.

Is er al bekend wanneer jouw straat voor glasvezel in aanmerking komt?

Dat KPN Netwerk het toentertijd aangepast heeft naar 50Mbit/s heeft dus een technische reden omdat TOT 100Mbit/s op jouw adres niet (meer) leverbaar is en je betaalt uiteraard ook voor TOT 50 en niet voor TOT 100.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Dat KPN Netwerk het toentertijd aangepast heeft naar 50Mbit/s heeft dus een technische reden omdat TOT 100Mbit/s op jouw adres niet (meer) leverbaar is en je betaalt uiteraard ook voor TOT 50 en niet voor TOT 100.

Op mijn adres was een maximum van 100 Mb/s altijd haalbaar, met een effectieve throughput van 80 Mb/s. Vorige maand is dat veranderd naar 22 Mb/s. Dat ze vorig jaar mijn abonnement eenzijdig hebben ‘gehalveerd’, zonder enige kennisgeving, heeft hier niets mee te maken. En het is al helemaal niet zeker dat er een technische reden achter zit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Dan is denk ik de kabel slechter geworden. Ik vermoed zomaar dat KPN daar niet zo snel wat aan gaat 

Als het maximum van 100Mbs naar 22Mbs gaat, verwacht ik daar bericht over. 

En ik betaal, sinds een jaar, voor 50Mbs. Ik krijg nu minder dan de helft.

En nul communicatie.

Bij hoeveel mensen doen ze dit?

• December 7, 2025

Als het maximum van 100Mbs naar 22Mbs gaat, verwacht ik daar bericht over. 

Dat is iets wat in de systemen van KPN automatisch gaat. Daar word nooit een bericht over gestuurd.

Normaal gesproken gaat het ook nooit zoveel naar beneden. 

Hoe zit het met glasvezel? 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Hier gelukkig niet ​@JeepNL , ik heb glasvezel. Maar als jij ooit 100 Mb. heb gehad moet dat technisch mogelijk zijn. Ik heb het ook gehad in mijn DSzl tijd. Hier bleek een kabel te 'verzuipen' , nat te worden dus. Voor mij is KPN netwerk op zoek gegaan naar een ander aderpaar én pairbonding. Dat is toen gelukt waarmee ik weer de overeengekomen snelheid had. Informeren naar de technische staat van jou lijn zou ik zeker doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Dat is iets wat in de systemen van KPN automatisch gaat. Daar word nooit een bericht over gestuurd.

Normaal gesproken gaat het ook nooit zoveel naar beneden. 

Oh, dat vind ik wel grappig, gezien de omstandigheden. Ik betaal (sinds een jaar) voor 50Mb/s, dat kreeg ik ook, en sinds vorige maand krijg ik nog maar 22Mb/s

En daar wordt nooit een bericht over gestuurd? Nou, dan is dat het eerste dat moet worden veranderd. Wellicht biedt de ACM uitkomst. Daar gaat morgen ook een mail heen.

En de reden dat ik hier nu melding van maak is:

• Ja, ik denk dat ‘normaal gesproken het nooit zoveel naar beneden gaat’
  • Het allerminste wat KPN kan doen is dat naar klanten communiceren

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Ook ik was ooit abonnee met een DSL TOT 50 Mbit/s. Jaren lang een snelheid van rond de 32, ook weleens gezakt naar 12, dan weer 24… laatste tijd, nog vóór de verglazing van ons complex rond de 40 Mbit/s. Zelf heb ik het vermoeden dat de kabel ‘leeg’ was, m.a.w. de overige nog op de kabel aangesloten woningen zitten op dat moment op glas, echter wij nog niet. Daardoor geen of minimale ‘overspraak’. Nu we op glas staan is nu een snelheid van 200/200 gerealiseerd. Binnenkort op te schroeven naar 1000/1000. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

Mbit/s. Zelf heb ik het vermoeden dat de kabel ‘leeg’ was, m.a.w. de overige nog op de kabel aangesloten woningen zitten op dat moment op glas, echter wij nog niet. Daardoor geen of minimale ‘overspraak’. Nu

Ja, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Ook hier hebben ze in de straat glasvezel aangelegd. En ze zouden dat bij mij in mijn huis ook al voor de zomer aansluiten, maar de dag dat de afspraak gepland was kwam de monteur aan de deur en zei dat door ‘omstandigheden’ dat nog niet mogelijk was.

Sindsdien niks van KPN gehoord, Helemaal niets.

En als het maximum van 100MBs naar 22Mbs gaat, en ze laten weer niets horen. Dan vind ik dat wel een probleem.

Daarbij gaven ze mij vorig jaar een ‘aanbieding’ dat als ik mijn abonnement voor 2 jaar zou verlengen ik 1 jaar lang een leuke korting kreeg.

Wat ze er niet bij vertelden is dat mijn 100Mbs-abonnement omgezet werd naar een 50Mbs-abonnement.

Ik heb er eigenlijk geen woorden voor, voor deze werkwijze. Vandaar dat ik morgen ook de ACM ga mailen.

Wat een bende 😉

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

Vaak is de ‘teruggang’ in snelheid een technisch gegeven. DSL apparatuur in de centrale ‘voelt’ dat er een storing op de lijn zit en voor de stabiliteit schroeft deze automaat de snelheid terug naar een stabiele situatie. Hopelijk is de aanleg ook snel geregeld. Bij ons heeft het ook meer dan twee jaar geduurd!