Skip to main content

Eind mei 2021 kreeg ik bericht van de KPN dat mijn glasvezel aansluiting naar een andere server zou verhuizen. Het begin van ellende. Alle vormen van communicatie vielen op 1 juni een voor een weg. Geen internet geen interactieve TV en geen vaste telefonie. Het glasvezelmodem was kennelijk stuk en gaf geen signaal meer door.

Na veel gebel en een aantal service monteurs verder had ik uiteindelijk: (1) een nieuwe glasvezelmodem (2) een nieuwe router (de zwarte ‘12’ ipv de Experia 10).

Alles werkte weer, behalve de nummerherkenning op mijn draadloze huistelefoon: Philips D405 (Dect). Die had de afgelopen jaren perfect gewerkt: alleen nu niet meer, dwz. een inkomend telefoonnummer wordt slechts aangeduid met het cijfer 0.

Met een stokoude andere handset van een ander merk (gigaset) werkt de nummerherkenning wel.

Hoe kan het dat de nummerherkenning - kennelijk door het overzetten naar en andere glasvezelserver - niet meer werkt op mijn vaste telefoon handset van Philips?

En belangrijker nog: hoe krijg ik dat weer aan de praat?

Dit is een probleem met het modem KPN BOX 12. KPN is bezig met een oplossing/herstel van dit probleem.

Er loopt op het forum ook een topic over.

Het is een lastig probleem. De nummerweergave werkt wel i.c.m. basisstation Gigaset, maar dan weer niet, inderdaad, met o.a. Panasonic en Philips.


Aha. Dan is de vervolgvraag of het vervangen van de KPN 12 Box voor een Experia 10 een optie is.


Aangezien er (waarschijnlijk) bij honderden klanten een probleem is denk ik niet dat ze dat doen. Het wordt i.i.g. niet gedaan. Verder wordt de V10 tegenwoordig in principe alleen nog verstrekt bij (bonded) VVDSL.

De basisfuncties werken: internet, tv en telefonie. Bij dat laatste is alleen nummerweergave een probleem (en niet eens met alle merken telefoon).

Het is naar ik vermoed een kwestie van geduld. Dit probleem zal zeker worden getackeld.

N.B. Zolang je nog binnen je mobiele bundel zit kun je beter daarmee bellen. Als je geen (dure) Belonbeperkt vast hebt. 
Mijn vaste nummer is al 9 jaar niet meer in gebruik. Wordt er zelden nog op gebeld; staat op doorschakelen naar mobiel na 2 x overgaan, dus ik kan zien wanneer er via die lijn een gesprek is gekomen. Voor mij geen dure vaste telefoon meer.


Hm, … ik ben dus de klos. Ik gebruik de vaste telefoon zeer regelmatig - ook bedrijfsmatig.

Als ik het goed begrijp dan moet ik dus op zoek naar een andere draadloze huistelefoon die wel goed met de Box 12 van KPN werkt. En dat mag dan bovendien niet Panasonic of Philips zijn.

Dan resteert (?) Gigaset dat geen makkelijke menustructuur heeft.


Dan resteert (?) Gigaset dat geen makkelijke menustructuur heeft.

Oh ja?

Voor mij is er maar één merk.


En dat is?


En dat is?

Dat lijkt me wel duidelijk. Maar voor de zekerheid: Gigaset.

Ik heb 15 jaar lang klanten van de lokale telefoonwinkel geholpen met DECT. En iedere keer weer was ik blij als het een Gigaset was. Juist Philips en Panasonic vond (en vind) ik lastig. En ook met die 2 merken heb ik regelmatig, toen al, problemen icm nummerweergave gehad (bij klanten). Vaak nooit opgelost. Behalve dan met een Gigaset.

Maar vaste is bij mij al héél lang uit de gratie. Als je een bedrijf hebt kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar anders...


Ik stel je uitgebreide antwoorden zeer op prijs. Welke Gigaset zou je me dan aanraden? Ik heb er slechte ervaringen mee, maar wellicht dat ik de pech had dat ik een van de mindere typen had (nl: A475H).

Ik wil er een hebben waarop (tenminste) 4 handsets kunnen werken, intern kan doorverbinden, een gedeeld telefoonboek plus - uiteraard zou ik haast zeggen - nummerherkenning.


Je noemt dingen die alle Gigasets kunnen. 

4 handsets (alle bases zijn uitbreidbaar tot 4 handsets). Er is één uitzondering en dat is het losse basisstation waarop geen oplader zit. Die kan tot 6 handsets.

Intern doorverbinden kan uiteraard; intern bellen ook.

Het telefoonboek gaat feitelijk per handset; maar kan naar de overige handsets gecopieerd. Bij wijzigingen moet je daar wel even aan denken. Dat is het énige (!) pluspunt van de Philips…. Die heeft een centrale opslag van de nummers via de basis.

Aangezien je nummerweergave wel werkt met die oude Gigaset zal dat met een nieuwe ook zeker het geval zijn.

Wat is er trouwens mis met die A475 (de H is de type-aanduiding van alleen de handsets)? Ik zocht er een voor je n.a.v. je wensen en kwam…. op die uit. Die is gelijk met 4 handsets beschikbaar namelijk.
Maar als je bezwaren kan aangeven (niet een "moeilijk” menu, want dat vind ik nou juist niet. En dat is bij alle Gigasets vrijwel gelijk) dan wil ik evt. wel even verder neuzen.

Maar HIER zijn alle modellen die Bol.com direct met 4 handsets (en vaak antwoordapparaat) levert.

https://www.bol.com/nl/nl/s/?page=1&searchtext=gigaset&view=list&filter_N=8108&rating=all

Gelijk met 4 handsets is wel het goedkoopst. Losse extra handsets zijn vaak al 35 tot 50 euro per stuk!

Waarom gebruik je die 475 niet totdat het probleem verholpen is? En je de Philips weer ten volle kan gebruiken.


Mijn ervaringen (lees bezwaren) tot nog toe met de Gigaset A475:

  • ik zie geen mogelijkheid om telefoonnummers van een handset naar alle andere handsets te kopiëren
  • de weergave van wie wanneer heeft gebeld loopt niet synchroon met de tijdsaanduiding op het toestel; datum en tijd zijn dan anders
  • ik zie geen mogelijkheid om zelf een beltoon (voor inkomende gesprekken) in te stellen, anders dan de standaard aanwezige tonen

Dan zijn toch mogelijkheden die ie m.i. heeft.

Op de handset met het tel.boek dat je wilt hebben op de anderen:

Open eerst het tel.boek op handset 1 (ik neem aan dat je daar je lijst op hebt gemaakt).
Ga naar menu.
Selecteer Lijst versturen.
Typ het interne nummer in van de (eerste) handset waar het heen moet (het moet per handset gecopieerd).
Druk op OK; het copiëren begint. Doe dit dus 3 x om dan handset 1 naar 2, 3 en 4 te copiëren.

  • de weergave van wie wanneer heeft gebeld loopt niet synchroon met de tijdsaanduiding op het toestel; datum en tijd zijn dan anders

Deze snap ik niet helemaal. Als ik een binnenkomend gesprek op de huistelefoon heb gehad klopt dat met de datum / tijd zoals ingesteld. Dat instellen moet je wel zelf doen; hij loopt bv niet automatisch op zomer/wintertijd enzo. Helemaal spot on (gelijk aan een dcf77 klok) krijg je het niet maar minder dan een minuut afwijking is mogelijk.

  • ik zie geen mogelijkheid om zelf een beltoon (voor inkomende gesprekken) in te stellen, anders dan de standaard aanwezige tonen

Je kunt inderdaad met die 475 niet zélf een ringtone downloaden ofzo. Maar hier zitten er al 14 verschillende in. Als het ding maar geluid geeft als je gebeld word, toch? Wat maakt het dan uit dat ie niet “Pipo de Clown” roept???? :rofl:
Zelf ringtones downloaden kan wel, maar dus niet met jouw Gigaset. Modellen die dat kunnen zijn wel flink aan de prijs.


Dank. Dan ga ik dat eens proberen - om de lijst op deze manier te kopiëren.

De datum/tijd weergave wijkt enorm af. Als ik nu bel naar mijn vaste telefoon dan krijg ik een afwijkende datum (paar dagen verschil) en ook een afwijkende tijd.

Terwijl de datum tijd weergave op de handset - normaal, in rust - wel correct is.

Alsof er een tweede - andere - datum/tijd registratie wordt gehanteerd.


Hmm,

Zet je de handset eens even enkele seconden uit en weer aan. Welke tijd komt er dan op? (zou tijd uit basis moeten over nemen)

…...en bij instellen neemt de basis op dat moment juist tijd/datum handset over.


ben ik weer. ik heb de basis opnieuw aangesloten (voeding)

vervolgens de handset van accu’s voorzien. dan moet ik zelf datum/tijd ingeven

als ik dan met mobiel naar vast bel  en dan verbinding verbreek, dan geeft de handset aan: gemiste oproep.

maar de details zijn raar:

Oproep 01+07

wat betekent dat?


De eerst 01 is: er is 1 oproep (nummer) in de lijst die nog niet is bekeken.

en er zijn er nog 7 die dat wel zijn. 

In totaal kan de som 25 zijn.

Staat er dus tzt 03+22 dan zijn er 3 nog niet bekeken (dat zijn de meestal recente oproepen) en 22 wel. In totaal 25. Bij 25 valt steeds de oudste af om plaats te maken voor de nieuwste.

bij 00+25 zijn ze allemaal bekeken en is het maximum bereikt. Maar verwijderen of wissen is niet nodig dus.

Als je die éne bekeken hebt, door de lijst door te lopen, zal 01+07 veranderen in 00+08.

Voor de opslag in de Bellerslijst heb ik “alle oproepen” aangevinkt staan. Dan heb je na een gesprek ook nog het nummer van de beller. 
De instelling “gemiste oproepen” vind ik dan wat minder handig.


Beste Peter,

hartelijk dank voor deze feedback. Zoals een wijze ooit zei: je gaat het pas zien als je het begrijpt.

 


Moderator @Maja_  schrijft in ander topic m.b.t. nummerweergave via BOX 12.

Hi allen, ik heb weer een update vanuit de modem-mensen: oorzaak is gevonden en gaat gefixt worden met een firmware update, het is echter nog onduidelijk wanneer die firmware update precies uitgerold gaat worden. Vermoeden is rond oktober pas, maar ze durven hier geen harde datum voor te geven. De oplossing komt er dus aan!


Dat is mooi om te weten, Peter.

Dank voor deze update. Nu maar hopen dat deze update daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Ik heb de Gigaset weliswaar ‘in gebruik’ maar ik vind het gebruikersgemak van m’n oude Philips set beter - maar dat zal wel gewenning zijn.


Goeden avond,

Peter, heb je al enig idee wanneer KPN de update van het modem gaat doorvoeren?

Ik heb het echt helemaal gehad met de gigaset. Geef mij maar … nou ja dat is bekend.

mvrgr,

Karolus


Peter, heb je al enig idee wanneer KPN de update van het modem gaat doorvoeren?

Het antwoord staat in dit topic, maar 2 berichten eerder.

Ik heb het echt helemaal gehad met de gigaset. 

Apart. Ik vind het gebruik van een Gigaset veel prettiger dan een Philips. Heb heel even een Philips gehad, alweer jaar of 10 geleden, maar die was snel weer weg. Heeft maandje geduurd ofzo. Ieder z'n meug.

Gebruik nu al dik 8 jaar geen vaste lijn meer. Mobiel veel handiger en bel in en naar heel E.U. voor € 0.


Peter, dat had ik gezien: “vermoeden is rond oktober”.

Aangezien jij dichter bij de bron zit dan ik, vroeg ik me af of er iets meer duidelijkheid is.

Want “rond oktober” is al over 2,5 week. Vandaar mijn vraag. Zo’n update zal niet zo maar uit de lucht komen vallen.

Als je - zoals jij - al 8 jaar geen vaste lijn gebruikt, is het slecht vergelijken.

Ik heb juist wel een vaste lijn maar die heb ik voor zakelijke doeleinden.


Want “rond oktober” is al over 2,5 week.

Maar die aankondiging is al van 12 juli. En mijn berichtje met die quote ook.

Zo’n update zal niet zo maar uit de lucht komen vallen.

Dat doet ie dan ook niet.

 

Ik heb meer dan 20 jaar DECT telefoons intensief gebruikt. En help er nog steeds af en toe mensen in mijn omgeving mee.

Zelf vind in Gigaset fijn in de menu's en bediening. Voor zakelijk gebruik kan ik me voorstellen dat je het beheer van de namenlijst lastiger vind. Bij Philips is die centraal in de basis. Bij Gigaset per handset, waarbij je wel een volledige lijst naar een andere handset kan kopiëren.


Dag Peter,

Enig idee wanneer die update zal worden gerealiseerd?

Karolus


Nee, helaas niet. Het is al (of pas?) half oktober…

Misschien dat een moderator wat kan navragen. @Bart_ bijvoorbeeld?


Dag @PeterG  en @Karolus In dit topic geeft collega Maja aan dat ze navraag doet. Ik heb haar om een update gevraagd. Hou ondertussen dat topic ook in de gaten!