Skip to main content

Even glasvezel aanvragen via KPN Netwerk.

 

Dit staat in de brief: Beste meneer, mevrouw Wij danken u voor uw aanvraag voor de aanleg van een glasvezelaansluiting. Het is gebleken dat de aanlegroute zeer complex is en dat nader onderzoek vereist is om een nauwkeuriger kostenraming af te kunnen geven. Op basis van het huidige onderzoek kunnen wij u een indicatieprijs afgeven van € 10.666,25 excl. BTW (€ 12.906,16 incl. BTW). 

Dit is pure diefstal. Dit kan voor een bedrag onder de € 1.000,- wat al veel is. Maar € 13.000,- is schofterig en crimineel. 

Beste KPN, als jullie voor jullie klanten staan, dan wordt er afscheid genomen van KPN netwerk en wordt er een partij gezocht die wel klantvriendelijke prijzen aanbiedt. Dit doet jullie imago geen goed en ik vraag mij af wat jullie mening is met dit soort aanbiedingen.

 

Hallo @DriveS zo te lezen ben je een zakelijke klant, bel daarvoor 0800 0403.

Er zijn veel meer leveranciers voor zakelijk glasvezel, gewoon diverse offertes opvragen.

Ik en verder niemand binnen dit consumentenforum, kan van hieruit beoordelen of de prijs gerechtvaardigd is.

Succes.

 

 


Ik ben geen zakelijke klant en de aanvraag is privé. Ik heb alleen deze inlog, vandaar dat het zakelijk lijkt.


Waar baseert u uw prijs van onder de €1000,00 op?


Ik heb een offerte aangevraagd bij een grondwerkbedrijf en tevens stratenmaker. De bestrating openbreken, loze leiding aanleggen en weer dichten kost mij ca. € 400,-. De resterende € 600,- lijkt mij voldoende. Zou eventueel nog een 1000 euro extra nodig zijn, wat niet het geval is, dan zou ik dit nog begrijpen, maar € 13K is absurd.  Daarnaast loopt letterlijk de glasvezel voor mijn huis. Links en rechts zijn nieuwbouw en allen hebben al glasvezel. Wij zijn bestaande bouw en hierdoor niet gekoppeld. 


Hoi @DriveS 
Voor de aanleg van Glasvezel moet je bij KPNnetwerk zijn, dit is de provider KPN, die niets met de aanleg doet.
Kijk op kpnnetwerk.nl Telefoon: 0880 06 37 44.


I know en daar heb ik € 13K aan kosten gehad. Ik snap dit, alleen moet KPN zich afvragen of zij wel zaken willen laten behartigen door een bedrijf die absurde bedragen durft te vragen, wat overduidelijk diefstal is.  Ik spreek KPN hierop aan en ik hoop niet dat ze weglopen voor hun verantwoordelijkheid. 


Er loopt misschien wel een glasvezelkabel voor uw huis heen. Maar het is helemaal niet te zeggen dat u daar zomaar op aan kunt sluiten. Waarschijnlijk moet er gewoon een volledig aparte kabel naar de centrale gelegd worden.


Ik heb een offerte aangevraagd bij een grondwerkbedrijf en tevens stratenmaker. De bestrating openbreken, loze leiding aanleggen en weer dichten kost mij ca. € 400,-. De resterende € 600,- lijkt mij voldoende. Zou eventueel nog een 1000 euro extra nodig zijn, wat niet het geval is, dan zou ik dit nog begrijpen, maar € 13K is absurd.  Daarnaast loopt letterlijk de glasvezel voor mijn huis. Links en rechts zijn nieuwbouw en allen hebben al glasvezel. Wij zijn bestaande bouw en hierdoor niet gekoppeld. 

 

Misschien even wat uitleggen: De glasvezel die voor je huis langs loopt is niet voor jou maar voor andere woningen. Voor elke woning (die in dat nieuwbouwproject viel) ligt een eigen aansluitkabeltje. Om voor jouw woning alsnog ook een glasvezel in de stoep te leggen moet je eerst weten waar het dichtstbijzijnde ondergrondse verdeelpunt zit. Dat is de plek waar alle aansluitkabels beginnen.

Die offerte die jij aanvraagt is voor je eigen terrein zo te horen, maar gezien de hoogte van de offerte schat ik in dat er dus op gemeentelijke grond (de stoep en de weg) circa 350 meter gegraven moet worden naar dat ondergrondse verdeelpunt. En de kosten voor graven, leveren en leggen + aflassen van de kabel liggen tegen de 25 euro per meter (ex BTW) in telecomland. Dat heeft KPN niet zelf bedacht hoor. Dat vragen de aannemers momenteel.

Daar komen dan de kosten bovenop voor instemming/vergunning gemeente (ook al snel een paar honderd euro), kosten engineering, en het afmonteren in de woning.

 

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat KPN Netwerk hier geen winst op maakt. Helemaal niks zelfs. KPN Netwerk investeert alleen in aanleg en maakt überhaupt geen winsten. Dit soort aanvragen wordt aangeboden tegen kostprijs. Dat aannemers hier wel winst op maken moge duidelijk zijn maar de situatie op de markt is momenteel niet zo dat je maar even een andere aannemer gaat vragen.


Ok duidelijk, ik wordt niet geholpen als ik graag zou willen. Ik zoek wel een andere provider. 


Nvt


Ok duidelijk, ik wordt niet geholpen als ik graag zou willen. Ik zoek wel een andere provider. 

 

Je zou blijkbaar graag willen dat je voor heel weinig geld kan worden aangesloten. Dat zal ooit ook wel gebeuren (ergens tussen nu en 2027) want KPN wil tot 2027 graag zoveel mogelijk bestaande woningen aansluiten op glasvezel. Maar wanneer dat gepland staat is helaas niet openbaar.

De medewerker van KPN Netwerk die de offerte heeft gemaakt doet naar eer en geweten en momenteel kan het dus niet goedkoper dan wat je hebt gekregen. Een andere provider kan alleen als je de koperlijn wil gebruiken of naar de COAX provider gaat (Ziggo, Delta, Caiway e.d.).