Thuis heb ik geen bijzonder speciale netwerkinrichting. Een glasvezelverbinding naar de buitenwereld en een KPN box 12. Al enkele maanden heb ik problemen met de internetconnectie. Voor mijn werk gebruik ik Citrix Workspace. Regelmatig, maar willekeurig verschijnt er dan de melding ‘Verbinding verbroken’ in de Citrix app. Of soms nog erger, de app loopt vast en ik moet deze opnieuw opstarten (en vervolgens inloggen).
Ik heb nu al enige weken contact met de helpdesk van mijn werk, maar zij kunnen niets ontdekken aan de serverzijde in hun logging. Ik heb inmiddels getest met 2 verschillende pc’s (met Win11) en 1 Chromebook. Ook of er verschil is met bekabeld zijn of via wifi. Bij de pc’s is de willekeur en de impact het ernstigst. De problemen treden zowel bekabeld als via wifi op. Met de Chromebook is de storing het minst ernstig maar wel opmerkelijk. Het Citrix venster bevriest voor een enkele seconde (soms), en dan verschijnt een enkele seconde de foutmelding.
Het opmerkelijke is de regelmaat van de tijdstippen. Soms willekeurig, maar soms om de 10 minuten. Vandaag eens bijgehouden. De Chromebook was verbonden via wifi.
11:02, 11:10, 11:38, 11:41, 11:51, 12:01, 12:11. Maar 12:21 en 12:31 weer niet.
14:41, 14:45, 14:55, 15:05, 15:15, 15:36, 15:46.
Bij andere programma’s merk je hier niets van. En dat is wel te verklaren, denk ik. Met browsen merk je zo’n hikje niet. Bij streaming wordt er gebufferd.
Heeft iemand een verklaring voor deze eigenaardige storing?