Skip to main content

Als geek vind ik het leuk om bij te houden wat de snelheid van m'n modem is, zowel up als down, attainable en actual. Grafiek beslaat 2 dagen. De verbinding viel halverwege een paar keer weg en daarna fluctueerde alles heel erg, met heel veel packet-loss tot gevolg.

Contact met KPN gehad, die niets aan de lijn kunnen zien en voorstellen om het modem (een Experiabox v8) te vervangen. Die krijg ik als het goed is morgen.

Bij de dip op het eind was de verbinding weer weg, maar daarna lijkt het opeens weer een stuk stabieler.

Ik betwijfel of dit iets met het modem te maken heeft. Het lijkt me meer een storing verderop. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 

Kan onderhoud geweest zijn, Peter. Maar zolang dit niet regelmatig of langdurig(er) voorkomt is het niet direct een reden tot zorg. Denk wel dat het een goed idee is geweest om de Experia Box te vervangen :)


Ik heb dus eenzelfde probleem waar ik mijn vinger (nog) niet helemaal achter kan krijgen. Het geval is dat af en toe mijn internet verbinding 1 of 2 seconden helemaal weg valt.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de router lag die achter de experia  box hangt, maar het probleem blijft zich nog steeds voordoen nadat de router is vervangen. 

Het is ook volledig onvoorspelbaar wanneer dit wegvallen optreed. Over het geheel is de lijn redelijk stabiel, maar die dipjes zijn wel frustrerend


Een monteur gaat hier niet wakker van liggen, hooguit dat de modem wordt vervangen maar er is geen reden tot zorgen (hooguit dat de contact punten bij de isra wordt schoongemaakt/isra vervanging bij koper aansluiting).

Zou pas eerder zorgen gaan maken als de verbinding meerdere keren op een dag eruit zou vallen (bij wijze van spreken).


Jij hebt glasvezel, @Hans.vd.Zwet. Het zou nog kunnen dat er wat vuiligheid aan het eindpunt van de vezel zit. Als het blijft aanhouden is het een idee om toch een monteur een kijkje te laten nemen. Die kan de vezel schoonblazen. Ik zie hier alleen niet direct gekkigheden, dus van ons uit een monteur plannen is dan niet echt haalbaar. In dat geval zou ik je aanraden om eens via kpn.com/monteur de probleemoplosse te volgen om te kijken of dat op een monteur uitkomt. Andere optie is een (betaalde) servicemonteur. Als daarbij het probleem toch aan ons blijkt te liggen kan deze als het goed is ook gewoon de kosten wegstrepen.


Dank voor de reacties. Ik heb een v12 gekregen en dat heeft het probleem opgelost. Ik haal nu een iets hogere snelheid en de verbinding is nu ook stabiel. Het blijft gissen wat het was. Onderhoud, of problemen bij de centrale, lijkt me een goede verklaring, maar jammer dat KPN daar niets over kon zeggen.

Die v12 is helaas volledig dichtgespijkerd, ik kan het ip-adres niet aanpassen, zelfs de netmask, dhcp niet uizetten en een aanpassing aan de dns (ik draai een lokale dns) wordt na een tijdje automatisch gereset. Ben er niet echt blij mee. Ik heb nu maar een router besteld voor tussen het modem en het netwerk. Dan kan ik weer doen wat ik wil.


Fijn dat de verbinding weer stabiel is, @Peter398731.

Wat betreft je feedbackpunten van de Box 12: De DNS zou dat niet moeten doen, maar we zien het vaker gebeuren. Is doorgegeven aan de ontwikkelaars. 

Het kunnen aanpassen van LAN IP adres en het kunnen uitzetten van de DHCP is inderdaad niet mogelijk. Staat wel op de planning om dit mogelijk te gaan maken, maar wanneer dit dan beschikbaar komt is nu nog niet te zeggen.


Ik kon niet echt duiden wanneer die DNS gereset werd. Ik heb er nu een MikroTik router tussen zitten, dus voor mij zijn nu alle problemen opgelost en ik heb (veel) meer controle dan ik ooit gehad heb. :-)