Skip to main content
Beantwoord

Onbruikbaar traag internet en hoge ping, ook bij de buren

• April 7, 2026
  • 30 reacties
  • 133 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

ik ben vooral benieuwd naar een antwoord van een moderator een 4k stream vereust al bijna de volledige 15mbps

• Auteur
  • Topper
  • April 11, 2026

Ja. En dat zou het verschil tussen mijn meting en die van ​@Erwin van KPN kunnen verklaren als er op dat moment een 4k stream liep. De tv stond uit, maar misschien de tv-box niet.

Ik ga er alleen (misschien ten onrechte) vanuit dat die stream überhaupt niet beschikbaar is op deze aansluiting.

Ik ga sowieso even met en zonder tv testen.

• April 11, 2026

Ja. En dat zou het verschil tussen mijn meting en die van ​@Erwin van KPN kunnen verklaren als er op dat moment een 4k stream liep. De tv stond uit, maar misschien de tv-box niet.

Ik ga er alleen (misschien ten onrechte) vanuit dat die stream überhaupt niet beschikbaar is op deze aansluiting.

Ik ga sowieso even met en zonder tv testen.

Geen enkele streamdienst laat een 4K stream zien als de verbinding niet geschikt is en bij de meeste streamdiensten is daar een specifiek abonnement voor nodig, als deze er niet zijn kunnen we dat al bijna uitsluiten. 

Erwin van KPN
Moderator
@KeesYagi  Ik heb de vraag zelf op 'beantwoord' gezet, omdat ik naar mijn mening het doel van dit topic heb bereikt: duidelijkheid krijgen over wat ik volgende week kan doen om de situatie te verbeteren.
  1. Bekabelde speedtest uitvoeren.
  2. In de accountomgeving zoeken naar de optie om een 4G-router aan te vragen.
  3. Bellen met de klantenservice als bovenstaande geen oplossing biedt.
  4. Als er geen verbetering mogelijk blijkt, onderzoeken of bijvoorbeeld Klik&Klaar (met Canal+) een betere optie is.
    (Als iemand nog een aanvulling heeft, hoor ik het graag)
​Een downloadsnelheid van 18 Mbps is naar mijn idee zowel niet meer van deze tijd, als nog net bruikbaar. Het is de vraag waarom mijn meting vorige week zoveel slechter was én wat de resultaten volgende week zijn.

@MR_CHIP. Of het 'beschamend' is, hangt er volgens mij vanaf hoeveel huishoudens in Nederland nog zo’n trage verbinding hebben en of er een passende oplossing wordt geboden wanneer je erom vraagt.

Ik kan me helemaal vinden in jouw aanpak, ​@Tom87932 .     Als jij daar -ter plekke en bekabeld- snelheden meet die lager liggen dan wat ik aan mijn kant heb gemeten (met een lichte marge natuurlijk) dan kan het ook best zijn dat er even een monteur die kant op moet om dat koper (en de aansluitingen in zowel de wijkcentrale als bij jouw moeder thuis langs te lopen).  Om daar al vast op te anticiperen: Stel dat die snelheid ondermaats is, zou je dan een foto kunnen maken van het is/ra punt?  Of het misschien beschrijven. Ik wil graag weten of het een ‘oude’ lasdop is. Of een relatief nieuw plastic kastje. 

• Auteur
  • Topper
  • April 16, 2026
Vanochtend heb ik het netwerk en de fysieke opstelling getest. Hoewel de snelheid en latency veel beter waren dan bij de laatste meting, blijft de verbinding voor 2026 ondermaats (15/0,8 Mbps, ping ~100 ms). Bovendien laden bepaalde websites en downloads nog steeds niet. Ik kan nu dus niet meer achterhalen waarom de verbinding zó slecht is geweest. Bekabeld testen met wifi in de router uitgeschakeld geeft dezelfde resultaten. De TV-ontvanger op een zender zetten kost 6 Mbps, ongeacht of de TV aan staat. (Hier was het handig geweest als de stream pauzeerde als de TV uit staat, maar ik snap dat dat het risico bij andere gebruikers niet waard is.)

De fysieke infrastructuur is een verouderde lasdop gevolgd door meerdere stekkerverbindingen en ca. 4,5 meter weggestucte kabel, maar het verplaatsen van de router direct naar het eerste aansluitpunt gaf geen verbetering in speedtests of de signaalkwaliteit in de routerinterface. 

Het probleem lijkt dieper te liggen: bepaalde verbindingen blijven in Firefox hangen op de TLS-handshake, terwijl andere mirrors wel werken. Chrome doet het beter, maar lijkt terug te vallen op IPv4. Opvallend is dat alles direct functioneert zodra ik IPv6 uitschakel, of een Wireguard-tunnel naar mijn thuisnetwerk gebruik.
Voorbeelden van probleemgevallen zijn de lokale kapper en Linux Mint ISO, terwijl bijvoorbeeld Deze mirror downloadt met 1,5 tot 1,8 MB/s wat naar verwachting is.
Ook op de telefoon openen die pagina's niet als zowel wifi als 5G aan staat. Met alleen 5G lukt het wel.

Daar loop ik tegen de grenzen van mijn beperkte netwerkkennis aan. Volgens AI is de MTU te groot en mag IPV6 deze niet onderverdelen, maar in de router kan in de MTU niet verlagen (is 1492) en per device verlagen is geen werkbare oplossing. 

De buren blijken het extra 4G modem te hebben, maar zijn niet zo tevreden over het resultaat. Een snelheidstest over een matige wifiverbinding doet typisch 40/20 Mbps met uitschieters naar boven, maar blijft ook regelmatig enkele seconden hangen op ~4 Mbps down. Eerder genoemde websites zijn wel bereikbaar.

Meer kan ik hier denk ik niet doen, dus ik ga de klantenservice bellen.