Skip to main content

Vandaag kreeg ik een herinnering dat ik een factuur niet betaald had. Dat klopt ook, ik had deze geweigerd zoals ik al eens had aangegeven in een telefoongesprek met KPN.

Het is namelijk zo dat ik een factuur moet betalen van 19 mei tot en met 18 juni. Terwijl mijn abonnement wordt beëindigt per 30 mei. Dit is ook bevestigd door KPN per mail. Toch zegt klantenservice dat ik moet betalen tot en met 18 juni, en dat er dan later een teruggave volgt. Ik wil graag dat mijn factuur aangepast wordt, want ik wil niet betalen voor iets dat ik niet afneem.  Sterker nog, de modem gaat vandaag al retour. En ook al begrijpt de klantenservice mijn standpunt, toch wordt er gedreigd met incasso kosten als ik niet de volledige factuur betaal. Zelfs als ik het bedrag overmaak tot 30 mei komen er incassokosten volgens de medewerker.

Is de automatisering niet te ver doorgeschoten bij KPN? Kan een factuur van enkele euro's niet eens aangepast worden? Waarom dreigen met incasso? Waar is de klantvriendelijkheid gebleven? Neem nog steeds 3 mobiele abonnementen af, maar denk er hard over na om die ook maar te beëindigen. 

Graag een aanpassing in mijn factuur tot 30 mei, dan betaal ik deze direct. Er is echt geen sprake van onwil van mijn kant uit. Ik bied zelfs aan om het bedrag over te maken tot 30 mei.

Dus nogmaals de vraag om een aanpassing in de factuur. 


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

@Cxxxxxx Als medeklant van KPN geef ik u direct gelijk, echter is het facturatiesysteem bij KPN zo ingericht dat er eerst een gehele maand betaald dient te worden en de maand erop de correctie daarop komt. Dat is een keuze die KPN heeft gemaakt, bijv. bij Ziggo ( persoonlijk ondervonden) kan het namelijk wel direct geregeld worden per de einddatum. Weigeren om te betalen is in deze echter geen goede oplossing, omdat de factuur genoteerd blijft staan als niet te zijn geincasseerd, oftewel automatisch gaat er dan een vervolg op komen met voor u alleen maar nare gevolgen. Als u hier de diverse topics hierover naslaat zult u helaas voor u tot dezelfde conclusie komen.

En nee, ik werk niet bij KPN :wink:


Zoals u kunt lezen in de algemene voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan, betaalt u bij KPN vooraf. Dus als u opzegt hebt u wellicht de komende maand betaald en er is een maand opzegtermijn. KPN verrekent op de eindfactuur, dus na de opzegtermijn, keurig alle openstaande facturen en betaalt waar u recht op hebt dan terug.

Heel gebruikelijk. Bij motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld ook. Verkoopt u uw auto krijgt u teveel betaald weer terug.

U zegt zelf dat het om enkele euro’s gaat, waarom dan zo moeilijk doen?

U hebt nu uzelf in de nesten gewerkt, mogelijkerwijs ontstaan er nu extra kosten voor incasso e.d.


Duidelijke antwoorden mannen. Heb zojuist een betaalafspraak gemaakt (dat kan online, 40 dagen na factuurdatum). Dat geeft KPN ruim voldoende de tijd om hun tekortkoming in te zien en de factuur aan te passen. En tot die tijd hoef ik dus niets te betalen.

Voorlopig iedereen blij😉


Heel gebruikelijk. Bij motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld ook. Verkoopt u uw auto krijgt u teveel betaald weer terug.

 

 

Prima aangegeven hier Ernst-Jan, dat KPN nog steeds werkt als een overheidsdienst die wel het recht hiertoe heeft.

 

 


 

Heel gebruikelijk. Bij motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld ook. Verkoopt u uw auto krijgt u teveel betaald weer terug.

 

Groot verschil en niet onbelangrijk hierin is dat de belastingdienst niet op de hoogte is van de verkoop van mijn auto. KPN is wel op de hoogte van het stopzetten van mijn abonnement. Zie ook mijn eerste stuk, KPN bevestigt dit zelf.


Zoals eerder aangegeven heb ik uitstel van betaling gevraagd. En mijn voorspelling is uitgekomen; kpn heeft hierdoor de tijd gekregen om de factuur aan te passen, en deze heb ik dan ook direct betaald.

Ondanks deze onhandigheid van kpn, is dit dan toch nog goed afgelopen zonder incasso kosten.

Maar kpn, zou dit in de toekomst niet veel makkelijker en klantvriendelijkerkunnen?