Skip to main content

Onjuistheid nummer 1: https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm .

Scroll naar: Er wordt momenteel glasvezel aangelegd. Wat betekent dit voor mij?: 

Er staat: "Zodra jouw woning netjes is aangesloten, wordt je huidige abonnement omgezet naar een Glasvezel abonnement van KPN".

Let op het woordje “zodra”

Of scroll naar: Hoe kan ik het aanvragen. Ook hier staat “zodra”

Mijn woning werd op 10 november door KPNNetwerk aangesloten. Of ze NETJES aangesloten is kan ik niet beoordelen.

Na heel veel getelefoneer met KPN-medewerkers die er niks van snapten kwam er op 14 mei een monteur om de aansluiting te maken. Dat was dus een half jaar later. Dat noem ik niet “zodra”

===========================================================

Onjuistheid nummer 2:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm
Er staat: Er komt altijd een monteur van KPN NetwerkNL om je glasvezelaansluitpunt klaar te maken. De monteur sluit ook alvast het rode kabeltje en de stroomadapter aan.

KPNNetwerk heeft me al een tijd geleden gezegd dat dat niet juist is en dat ze in de slag gaan met KPN om die onjuistheid van de website verwijderd te krijgen. Maar dat wil kennelijk niet erg vlotten, want het staat er nog steeds.

Bij mij werd op 6 mei een rode kabel per post bezorgd. Ik probeerde hem aan te sluiten op het glasvezelaansluitpunt maar dat lukte niet. Op 14 mei kwam er een monteur van KPN die nog meer spullen bij zich had (onder andere een stroomadapter). Hij gebruikte de rode kabel. Waarom de rode kabel per post moest komen is me een raadsel.

===========================================================

Onjuistheid nummer 3: https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm

Er wordt ronkend gesproken over de snelheid van glasvezel. Goed, ik weet dat het sneller kan als je betaalt, Bij mij:

Telefoonkabel: 180 Mb/s

Glasvezelkabel: 118 Mb/s

Kortom, ik wil terug naar de telefoonkabel.

 

 

 

 

Hallo @Feikie , ik kan alleen een concreet antwoord geven inzake de internetsnelheid.

Wat is de oorspronkele abo-snelheid die je hebt via koper, is dat 50/5, 100/10 of 200/20Mbit/s?

Bij omzetting naar glasvezel behoort dit dsn ter worden 50/50, 100/100 of 200/200, daar de upload- en downloadselheden bij glas gelijk zijn.

In de praktijk haal je zelfs een hogere snelheid dan je abo-snelheid.

Zelf heb ik bijvoorbeeld via koper een 50/5Mbit/s abo, maar in de praktijk haal ik 70/30Mbit/s.

Bij glasvezel, wat ik binnenkort krijg, krijg je in de praktij netto ook meer, bekabeld gemeten.

Telefoonkabel: 180 Mb/s

Glasvezelkabel: 118 Mb/s

Is dat bekabeld gemeten met 1 computer rechtstreeks aan de modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit?

Draadloos meten is niet zinvol en nietrepresentatief voor een goed oordeel over de behaalde snelheid.

 

 


Bij glasvezel, wat ik binnenkort krijg, krijg je in de praktij netto ook meer, bekabeld gemeten.

Telefoonkabel: 180 Mb/s

Glasvezelkabel: 118 Mb/s

Is dat bekabeld gemeten met 1 computer rechtstreeks aan de modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit?

 

Dat is inderdaad bekabeld met 1 computer. Om precies te zijn:

Telefoon 189/61

Glas 118/144

Als ik je een advies mag geven: stap niet over naar glas.


Hallo @Feikie , graag nog antwoord op mijn vraag: wat is je contractuele abo snelheid?

Ik wil dolgraag op glasvezel, had dat al op 21 juli kunnen hebben, maar er zit te veel demping op de lijn en wordt na de vakanties in orde gemaakt en opgeleverd, zie mijn onderschrift.

 


Om precies te zijn:

Telefoon 189/61

Glas 118/144

Bij glas is de upload veel hoger. En de ping zal ook veel beter zijn. Dat zijn zeker argumenten zijn om over te stappen.

En u haalde dan misschien bij een 100 mbit abonnement 189 mbit. Dat is fijn voor u. Maar bij de meeste andere mensen is dat niet zo. U kunt niet op basis van wat u zelf haalde op koper aan andere mensen adviseren om geen glasvezel te nemen. 


Onjuistheid nummer 1: https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm .

Scroll naar: Er wordt momenteel glasvezel aangelegd. Wat betekent dit voor mij?: 

Mijn woning werd op 10 november door KPNNetwerk aangesloten. Of ze NETJES aangesloten is kan ik niet beoordelen.

Na heel veel getelefoneer met KPN-medewerkers die er niks van snapten kwam er op 14 mei een monteur om de aansluiting te maken. Dat was dus een half jaar later. Dat noem ik niet “zodra”

Het kan zo zijn dat de kabel bij u in huis op 10 november afgemonteerd is. Dat wil nog niet zeggen dat uw adres daarmee aangesloten is. Als de kabel in de centrale nog gewoon los hangt, dan is er van een aansluiting nog geen sprake.


 

Mijn woning werd op 10 november door KPNNetwerk aangesloten. Of ze NETJES aangesloten is kan ik niet beoordelen.

Na heel veel getelefoneer met KPN-medewerkers die er niks van snapten kwam er op 14 mei een monteur om de aansluiting te maken. Dat was dus een half jaar later. Dat noem ik niet “zodra”

Het kan zo zijn dat de kabel bij u in huis op 10 november afgemonteerd is. Dat wil nog niet zeggen dat uw adres daarmee aangesloten is. Als de kabel in de centrale nog gewoon los hangt, dan is er van een aansluiting nog geen sprake.

Dat zou kunnen. Dan is het dus niet NETJES aangesloten - een woord van de website. Maar daar krijg je geen informatie over.


Hallo @Feikie , nogmaals de vraag:wat is je contractuele internetsnelheid?

 


 nogmaals de vraag:wat is je contractuele internetsnelheid?

 

Dat doet er eigenlijk niet toe, waar het om ging is dat er onjuistheden staan op de website van KPN. Dat is voor iedereen het geval, ongeacht de contractuele snelheid.

De contractuele downloadsnelheid is 100 Mbit/s. Daar is ruimschoots aan voldaan, sterker nog, de werkelijke snelheid is hoger. Vooral bij de telefoonkabel. De werkelijke snelheid is bij de telefoonkabel hoger dan bij de glasvezel. Een goede reden om niet over te stappen naar glas.


Dat laatste is onzin. Blijkbaar krijg je de snelheid conform je abonnement.  Dat het met koper wat ruimer afgesteld stond is een meevaller maar recht heb je er niet op. Nu is het opnieuw ingesteld en krijg je waar je voor betaald. Als je een nieuw abonnement over koper had genomen was de snelheid ook anders geweest. 


 nogmaals de vraag:wat is je contractuele internetsnelheid?

 

Dat doet er eigenlijk niet toe, waar het om ging is dat er onjuistheden staan op de website van KPN. Dat is voor iedereen het geval, ongeacht de contractuele snelheid.

De contractuele downloadsnelheid is 100 Mbit/s. Daar is ruimschoots aan voldaan, sterker nog, de werkelijke snelheid is hoger. Vooral bij de telefoonkabel. De werkelijke snelheid is bij de telefoonkabel hoger dan bij de glasvezel. Een goede reden om niet over te stappen naar glas.

 

Dat is zeer zeldzaam en vaker andersom. De meeste mensen halen minder dan de contractuele snelheid door het snelheidsverlies op koper. Hoe langer de kabel, hoe minder snelheid.

Jouw kopersignaal komt blijkbaar van heel dichtbij (wijkkast in de straat)

Daar heb je mazzel mee. Al die tijd zelfs bijna het dubbele gekregen.

Je hebt altijd voor 100mb betaald, en ook altijd gekregen. Nu op glasvezel ook, alleen wat minder marge eroverheen.

De oude kopertechniek is op z'n einde. Glasvezel is de vervanger. Dus op koper blijven is geen optie.


Hallo @Feikie , je krijgt waar je voor betaalt, ik zie dus geen probleem.

 


Was de 189/61 geen pairbonding aansluiting bij een 200/20 abonnement?
De 61 Mbps up duidt daarop, het is hoger dan op een enkel aderpaar bij VVDSL mogelijk is.

De glasvezel 118/144 lijkt op een 100/100 abonnement.


Hallo @Feikie , je krijgt waar je voor betaalt, ik zie dus geen probleem.

 


Ik zie wel een probleem maar men dwaalt van het onderwerp af. Lees het oorspronkelijke bericht. Er staan dingen op de website van KPN die niet kloppen.


Onjuistheid nummer 1: https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm .

Scroll naar: Er wordt momenteel glasvezel aangelegd. Wat betekent dit voor mij?: 

Er staat: "Zodra jouw woning netjes is aangesloten, wordt je huidige abonnement omgezet naar een Glasvezel abonnement van KPN".

Let op het woordje “zodra”

Of scroll naar: Hoe kan ik het aanvragen. Ook hier staat “zodra”

Mijn woning werd op 10 november door KPNNetwerk aangesloten. Of ze NETJES aangesloten is kan ik niet beoordelen.

Na heel veel getelefoneer met KPN-medewerkers die er niks van snapten kwam er op 14 mei een monteur om de aansluiting te maken. Dat was dus een half jaar later. Dat noem ik niet “zodra”

===========================================================

 

 

Lag er troep? Is er schade?

 

Onjuistheid nummer 2:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm
Er staat: Er komt altijd een monteur van KPN NetwerkNL om je glasvezelaansluitpunt klaar te maken. De monteur sluit ook alvast het rode kabeltje en de stroomadapter aan.

KPNNetwerk heeft me al een tijd geleden gezegd dat dat niet juist is en dat ze in de slag gaan met KPN om die onjuistheid van de website verwijderd te krijgen. Maar dat wil kennelijk niet erg vlotten, want het staat er nog steeds.

Bij mij werd op 6 mei een rode kabel per post bezorgd. Ik probeerde hem aan te sluiten op het glasvezelaansluitpunt maar dat lukte niet. Op 14 mei kwam er een monteur van KPN die nog meer spullen bij zich had (onder andere een stroomadapter). Hij gebruikte de rode kabel. Waarom de rode kabel per post moest komen is me een raadsel.

===========================================================

 

 

Dit zal om een GPON gebied gaan. Daar krijgt iedereen een rode kabel toegestuurd, waar je zelf nog niks mee kan totdat het zwarte vierkante (ONT) kastje erbij krijgt, die je glasvezel (licht) signaal omzet naar een leesbaar signaal voor je modem. Dit kastje moet ook nog geactiveerd worden voordat hij werkt.

Dit doet een KPN monteur, maar kan sinds kort ook door een KPNnetwerk monteur direct al gedaan worden. Moet natuurlijk wel beide kanten van de glasvezelkabel zijn aangesloten en gereed zijn voor je verbinding.

 

 

 

Je moet wel heel gefrustreerd zijn om zo'n uitgebreid verhaal te gaan typen.

Je wou niet eens op glasvezel, en je had al zo'n superverbinding. Dan is 6 maanden wachten ook geen probleem geweest.


Hallo @Feikie , je krijgt waar je voor betaalt, ik zie dus geen probleem.

 


Ik zie wel een probleem maar men dwaalt van het onderwerp af. Lees het oorspronkelijke bericht. Er staan dingen op de website van KPN die niet kloppen.

De eerste twee zaken lijken heel specifiek voor jouw adres te zijn dus daar kan ik ook niet op ingaan. Het derde is volgens mij iets dat verkeerd begrepen wordt.

Bij de DSL aansluiting was je theoretische techisch haalbare snelheid 189 Mbit. Dat is iets wat alleen met DSL wordt getoond op postcodechecker omdat het van belang is (aangezien de snelheid afstandsafhankelijk is) en in je Experiabox als je naar de lijninformatie gaat (attainable rate).

Je kreeg niet werkelijk 189 Mbit binnen om te gebruiken aangezien je een 100 Mbit abonnement had. Was dat wel het geval dan was dat een heel groot geluk aan jouw zijde en een flinke fout aan de kant van KPN  maar absoluut niet gebruikelijk

Bij glasvezel is je technisch haalbare snelheid 1000 Mbit maar dat wordt nergens getoond op de manier zoals dat bij DSL gebeurt. Is ook niet nodig want het is niet afstandsafhankelijk. 

Je hebt een 100 Mbit abonnement dus dat krijg je ook. Plus een beetje om te zorgen dat je er niet onder komt door de techniek van omzetten e.d. (overheadverlies).

Dus glasvezel is sneller dan DSL. Altijd en overal.