Skip to main content

Nadat half december bij mij het glasvezelaansluitpunt (FTU) in de meterkast is geplaatst, wordt dan eindelijk op 2 juli mijn verbinding overgezet naar glasvezel. Er wordt echter met geen woord gepraat over het feit dat er nog een glasvezelmodem (NTU) tussen de FTU en mijn Experiabox moet.

Komt de monteur die vooraf nog installeren of moet ik nog maar weer eens contact opnemen.

Wel krijg ik voor de 2e keer een rode ethernetkabel opgestuurd….. ?!

> Komt de monteur die vooraf nog installeren of moet ik nog maar weer eens contact opnemen.

Oef, ik heb exact zes maanden moeten wachten tot ik gebruik kon maken van glasvezel.

Wanneer de monteur komt om je “aan” te sluiten, plaatst hij dat ntu-kastje. De kpn noemt dit een glasvezelmodem maar is een omvormer van licht naar spanning. Het modem wordt op dit ntu-kastje aangesloten middels een oranje cat6-draad. In mijn geval zat die oranje cat6-draad bij de KPN box 12.


@avanderwagen

Nadat half december bij mij het glasvezelaansluitpunt (FTU) in de meterkast is geplaatst, wordt dan eindelijk op 2 juli mijn verbinding overgezet naar glasvezel. Er wordt echter met geen woord gepraat over het feit dat er nog een glasvezelmodem (NTU) tussen de FTU en mijn Experiabox moet.

Komt de monteur die vooraf nog installeren of moet ik nog maar weer eens contact opnemen.

Wel krijg ik voor de 2e keer een rode ethernetkabel opgestuurd….. ?!

Ik neem aan dat je 2 juni bedoelt? De rode kabel die je hebt ontvangen is voor de aansluiting van de NT naar je router ( Experiabox).


Nee… 2 juli. 

Eerst zou het 12 januari zijn, maar toen bleek KPN-Netwerk nog niet klaar te zijn.

Heb inmiddels zo'n acht keer contact gehad en drie weken geleden zou het binnen vijf werkdagen geregeld zijn….

Kreeg nu een mail dat de rode kabel onderweg is…. dat wordt dus de tweede,,,


Nee… 2 juli. 

Eerst zou het 12 januari zijn, maar toen bleek KPN-Netwerk nog niet klaar te zijn.

Heb inmiddels zo'n acht keer contact gehad en drie weken geleden zou het binnen vijf werkdagen geregeld zijn….

Kreeg nu een mail dat de rode kabel onderweg is…. dat wordt dus de tweede,,,

> Kreeg nu een mail dat de rode kabel onderweg is…. dat wordt dus de tweede,,,

Zo'n kabel kost je de kop ook niet als je die zelf zou kopen. Als je die zou kopen bij een computer zaak vraag dan naar 1 meter cat7-kabel. Ik maak beide kabels op maat zelf……...

Ik denk dat een monteur zo'n oranje kabel wel bij zich heeft. Ik kan me niet meer herinneren of die ook al bij de experia box v8 zat die ik in 2017 gekregen heb. Als die toen al bij een experia box v8 gezeten heeft, moet die nog in de doos zitten. Ik heb van de kpn een kpn box 12 gekregen waar die oranje kabel bij zat. De oranje kabel is afgeschermde cat6-kabel en met de afscherming ietsepiet anders omdat cat6-draad meestal niet afgeschermd is. In tegenstelling tot cat7-kabel.


…..omdat cat6-draad meestal niet afgeschermd is….

Dat ligt maar net aan de rest van de specificaties van die CAT 6 kabel.

https://www.redlink.nl/blog/overzicht-verschil-utp-ftp-kabels-netwerk1


@gensnet  "Ik heb van de kpn een kpn box 12 gekregen waar die oranje kabel bij zat."

Dat is dan zeker in het kader van de EK 2021 voetbal, die oranje kabel……. :soccer:


@gensnet  "Ik heb van de kpn een kpn box 12 gekregen waar die oranje kabel bij zat."

Dat is dan zeker in het kader van de EK 2021 voetbal, die oranje kabel……. :soccer:

…… oranje kabel……. Zou “zomaar” kunnen ;-)


…..omdat cat6-draad meestal niet afgeschermd is….

Dat ligt maar net aan de rest van de specificaties van die CAT 6 kabel.

https://www.redlink.nl/blog/overzicht-verschil-utp-ftp-kabels-netwerk1

Nog wat vergeten te vermelden bij de cat6- en cat7-draad. Beide zijn “100%” van koper. 100% van koper tussen haakjes, want 100% koper is veel te zacht in gebruik. Maar het grootste aandeel zal wel koper zijn met een legering om dat koper wat harder te maken voor gebruik in o.a. bekabeling.


Ja mensen… die kabel is het probleem niet… heb ik er zelf genoeg van liggen.

het gaat om het glasvezelmodem dat ontbreekt, terwijl op 6 juli de zaak wordt omgezet van koper naar glas..


Ja mensen… die kabel is het probleem niet… heb ik er zelf genoeg van liggen.

het gaat om het glasvezelmodem dat ontbreekt, terwijl op 6 juli de zaak wordt omgezet van koper naar glas..

Daarom moet er per se een monteur komen om dat “glasvezelmodem” te plaatsen. Dat “glasvezelmodem” heeft de monteur bij zich en je moet je daar niet druk om maken. Een monteur gaat pas weer weg als alles weer werkt……...


Bericht kan ik schijnbaar zelf niet verwijderen :-(


Hi @avanderwagen, fijn om te zien dat er al met je mee gedacht wordt. Jouw overgang naar glasvezel loopt al even, lees ik. Er komt zelfs een tweede rode kabel jouw kant op, maar dat is niet waar het om gaat. 

Wat Gensnet aangeeft klopt, gewoonlijk installeert een monteur de uiteindelijke glasvezelaansluiting: de NT. Hij zet dus een soort van modem op de glasvezelaansluiting om 'm af te maken. Wat staat er in de bevestigingen van je overgang naar glasvezel? Als je wilt dat ik even met je mee kijk, vul je dan je forumprofiel zo volledig mogelijk in en geef je me hier een seintje? 

 


Een deel van de communicatie met KPN (daarnaast nog menig telefoontje gepleegd)

24-11-2020
Bedankt voor het bevestigen van uw afspraak voor de huisaansluiting. 
Uw afspraak staat gepland op: maandag 14 december 2020 van 08:00 tot 13:00

------ Keurig op tijd in de meterkast afgewerkt op het glasvezelaansluitpunt ------

17-01-2021
Uw woning is bijna aangesloten op glasvezel 
Nog een paar meter en dan is uw eigen glasvezelaansluiting een feit. We komen binnenkort langs om uw woning aan te sluiten.

------ Was dus al gebeurd -----

29-01-2021
Uw glasvezelverbinding op ..... in …. is bijna klaar! 
U krijgt een brief over de afspraak met de glasvezelmonteur van KPN NetwerkNL. 
Deze monteur maakt uw glasvezelaansluitpunt in orde. Tot die tijd hoeft u niets te doen.
De aanpassing van uw verbinding wordt op 16 februari 2021 opgeleverd. 
Daarna kunt u zelf uw apparatuur aansluiten. 

29-01-2021
De datum waarop wij uw bestelling gereedmaken is gewijzigd in 12 februari 2021.

04-02-2021
Uw apparatuur is verstuurd. U kunt de bezorging volgen via....
------ De rode kabel -----
------ Hierna grote stilte -------

Dus:
Begin mei gebeld met de vraag hoe het er onderhand voor staat.
Na een uur uitwisselen van informatie en ruggespraak door KPN-medewerker met collega,
werd beloofd dat het binnen 5 werkdagen geregeld zou zijn.

Twee en een halve week later, maar weer gebeld.
Nu wordt de hele procedure kennelijk opnieuw opgestart, gezien de mail van een dag later:

25-05-2021
Ingangsdatum van uw wijziging 
U hebt ons gevraagd om een extra dienst toe te voegen aan uw abonnement op 6 juli 2021. 
We controleren nu of dit mogelijk is. U ontvangt nog een e-mail van ons met extra informatie over uw wijziging. 
Hierin staat ook de definitieve datum waarop u uw extra dienst krijgt.

27-05-2021
We moeten extra onderzoek doen om de aanpassing van uw extra dienst(en) in orde te maken. 
De e-mail met extra informatie over deze aanpassing en de startdatum ervan ontvangt u daarom iets later.

Als het inderdaad lukt op 6 juli zijn we dus ruim een half jaar verder.
Op de sticker boven het glasvezelaansluitpunt staat "Hier wordt straks het glasvezelmodem geïnstalleerd."
KPN heeft een ruim begrip bij 'straks'.
 


@avanderwagen Dank voor alle informatie en het invullen van je profiel. Ik heb je gegevens erbij gepakt. Het hangt van veel verschillende factoren af hoe snel glasvezel klaar voor gebruik gemaakt kan worden, waaronder het netwerk in je buurt. Ik zie dat de glasvezelverbinding vanaf 2 juli te installeren is. Vanaf dat moment is het ook mogelijk om de monteur in te plannen om de aansluiting af te maken. Je kunt in de tussentijd de status van deze order hier in de gaten houden.