Skip to main content

Zojuist is mijn lopende bestelling van Hussel Internet 50 Mbit/s (glasvezel) onterecht vanuit KPN geannuleerd. Deze bevestiging ontving ik via de mail. De startdatum van dit abonnement was afgelopen woensdag, 24 maart. Door omstandigheden, te wijten aan KPN, heb ik mijn modem nog niet aan kunnen sluiten. Na de reeds genoemde annuleringsmail, ontving ik een mail met een bevestiging van een nieuwe bestelling op hetzelfde product, waarbij de opleverdatum ineens op 23 april aanstaande is gezet. Tevens staat er bij deze laatste bestelbevestiging ineens een nieuw klantnummer. Erg vreemd, aangezien de annulering alsmede de nieuwe bestelling niet in opdracht van mij zijn uitgevoerd, maar vanuit KPN zelf komen.

 

Ter info, ik heb mijn abonnement afgesloten op 25 februari jl., waarbij de aansluitdatum op gemiddeld 13 dagen werd geschat, te weten rond 10 maart. De aansluitdatum van 24 maart, twee weken later, zoals in mijn originele bestelbevestiging genoemd werd, is al een vrij stevige overschrijding van dit gemiddelde, maar dat verder terzijde.

 

Daarnaast heb ik mijn glasvezelabonnement afgesloten in de wetenschap dat deze verbinding al aangelegd was, maar kwam ik er na talloze telefoontjes met zowel KPN, KPN Netwerk als diverse monteurs achter dat deze infrastructuur nog gerealiseerd moest worden. Nadat deze werkzaamheden na veel gesteggel en nalatigheid uiteindelijk zijn uitgevoerd, blijkt er in mijn meterkast, die zich buiten de voordeur van de woning bevindt, geen stopcontact te zitten. KPN Netwerk geeft aan dat de dienstdoende schouwer heeft bepaald dat de glasvezelaansluiting in de meterkast moest komen. Van deze bepaling heb ik de foto's met plaatsbepaling gezien.

Opmerkelijk dat deze schouwer dan niet heeft geregistreerd dat er zonder aanwezig stopcontact in de meterkast geen modem aangesloten kan worden. Nogmaals, de meterkast bevindt zich buiten de voordeur van de woning. Een verlengsnoer lost het probleem dus niet op. Dit zou namelijk betekenen dat de voordeur niet dicht kan.

 

Niet alleen ik kamp met dit probleem. Het leeuwendeel van de woningen in mijn straat heeft dezelfde constructie, en diverse buren lopen bij de aanleg van een glasvezelverbinding tegen hetzelfde probleem aan. Ik kan me daartoe niet voorstellen dat dit probleem niet bij KPN bekend is, en vind het kwalijk dat zulke belemmeringen aan nieuwe abonnees zoals ik niet worden doorgegeven.

In mijn geval kan het ontbreken van een stopcontact in mijn meterkast mijns inziens niet onder de noemer 'gedegen binnenhuisbekabeling’ worden geschoven, want er is buiten mij om bepaald dat de glasvezelaansluiting in de meterkast (nogmaals: buiten de voordeur) zou komen. Besluit een schouwer in opdracht van KPN daartoe, dan is het de verantwoordelijkheid van KPN om te zorgen dat er een gedegen verbinding tot stand gebracht kan worden, stopcontact incluis. Tevens is het zeer klantonvriendelijk om er vanuit te gaan dat iedere (nieuwe) abonnee de technische inzichten en vaardigheden heeft om genoemde gebreken zelf te signaleren.

 

Ik ervaar het als een grove fout dat KPN mij niet alleen van incorrecte informatie heeft voorzien bij het afsluiten van mijn abonnement, maar dat ik vervolgens al bijna 4 weken van het kastje naar de muur wordt gestuurd, zowel binnen als tussen de betrokken partijen, te weten KPN, KPN Netwerk en de dienstdoende monteurs, en continue van tegenstrijdige informatie wordt voorzien. Na rondvraag in de buurt kom ik erachter dat diverse buren dezelfde problematiek ervaren met KPN, en inmiddels met hun handen in het haar zitten. Ik kan deze frustratie volledig beamen.

 

Ik ben net verhuisd naar mijn huidige adres en ben voor zowel werk als studie ruim 50 uur per week afhankelijk van degelijk internet. Ik zit nog steeds zonder en door de huidige maatregelen rondom de coronacrisis zijn er voor mij geen uitwijkmogelijkheden.

Voor een kleine vertraging in de oplevering van een internetverbinding kan ik begrip opbrengen, maar de oplopende duur en het gebrek aan duidelijke communicatie/informatie rondom mijn momenteel fictieve internetabonnement hebben inmiddels de grenzen van de redelijkheid ruimschoots bereikt.

Ook ik zit inmiddels met mijn handen in het haar en weet niet meer waar ik op kan rekenen. Ik heb in het verleden de klantenservice van KPN altijd als uitstekend ervaren en was zeer te spreken over de bereikbaarheid en snelheid. Ik vraag me dan ook oprecht af waar het nu toch steeds mis gaat.

Graag hoor ik vanuit KPN hoe we dit op kunnen lossen. Alvast dank.

 

Beste @JR-9, welkom! Na het lezen van jouw bericht, kan ik me heel goed voorstellen dat de frustratie hoog zit. Dat je een keer een aantal dagen langer moet wachten, is rot, maar kan gebeuren. Dat je nu nóg een maand langer zou moeten wachten is, helemaal in deze tijden, niet te doen. Begrijpelijk! Ik kijk graag mee naar wat er precies speelt en naar wat wij voor je kunnen betekenen. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, klantnummer en 06-nummer? Kom je over van een andere provider of ben je recent verhuisd? 


Glasvezel aanleggers kijken niet naar een stopcontact wel of niet aanwezig, die bal kun je niet naar hun toespelen omdat zij alleen het kabeltje met de grondplaat aanleggen waar de rest op aangesloten kan worden, alleen had netwerk zijn werk nog niet klaar terwijl provider wel wil aansluiten, en daar ga je dus de bietenbrug op, netwerk heeft vertraging waardoor alles opschuift en dan is geduld een schone zaak en zal je zelf iets anders moeten regelen om je behoefte op dat gebied te vervullen, je zegt dat je de wetenschap had dat het al was aangelegd, verkeerde wetenschap dus.

Bij afsluiten van een abonnement word vermeld dat er een stopcontact aanwezig behoort te zijn, die is altijd je eigen verantwoording, deze zal KPN ook nooit aanleggen, alleen veel mensen lezen dat niet, die lezen dat op die datum het internet gaat werken, terwijl dat er ook geeneens staat, het is een planning waar van af kan worden geweken zoals je nu zelf hebt gemerkt en dan houd men op-, lees die kleine lettertjes en voorwaarden, je gaat er mee de mist in.

Alleen nu het lastige, waarom zit die meterkast buitenshuis, ik weet even niet hoe ik dit moet zien en wat de afstand is tot in de woning, linksom of rechtsom zal er een mogelijkheid moeten zijn om een kabel naar binnen te leggen, al is het maar 1 UTP kabel om vanaf het glaspunt het modem naar binnen te kunnen krijgen, en ook dat staat in de kleine lettertjes is je eigen verantwoordelijkheid, een installatie-monteur sluit alleen aan met de geleverde kabels in de doos, alles wat je extra wil moet vooraf met de monteur overlegt worden en mits mogelijk zonder boren en breken tegen meerkosten worden uitgevoerd, te bepalen door de monteur ter plaatse.

 


Beste @JR-9, welkom! Na het lezen van jouw bericht, kan ik me heel goed voorstellen dat de frustratie hoog zit. Dat je een keer een aantal dagen langer moet wachten, is rot, maar kan gebeuren. Dat je nu nóg een maand langer zou moeten wachten is, helemaal in deze tijden, niet te doen. Begrijpelijk! Ik kijk graag mee naar wat er precies speelt en naar wat wij voor je kunnen betekenen. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, klantnummer en 06-nummer? Kom je over van een andere provider of ben je recent verhuisd? 


Beste Marcia,

Dank voor je snelle reactie. Mijn forumprofiel is inmiddels aangevuld met de door jou gevraagde gegevens. Het klantnummer is mijn originele klantnummer. Als je het klantnummer nodig hebt die mij vannacht bij de nieuwe bestelling is toebedeeld, dan hoor ik het graag.

Ik ben verhuisd, maar was op mijn vorige adres geen KPN-klant. Ik heb ook geen gebruik gemaakt van een overstapservice vanaf mijn vorige provider, omdat dat abonnement op mijn vorige adres nog steeds actief is.

 


Geen probleem! Ik zie inderdaad dat de bestelling geannuleerd is en dat er een nieuwe geplaatst is. Wat hier de reden van is, durf ik niet te zeggen. Mijn collega heeft er niet duidelijk bij vermeld waarom dit gebeurd is en ik heb wel even navraag gedaan. Daar heb jij niet zoveel aan 😞. Ik kan het ook niet bespoedigen verder, ben ik bang. Omdat de oude bestelling geannuleerd is, kan deze niet met dezelfde datum weer nieuw leven in geblazen worden. Lang verhaal kort: ik kan momenteel erg weinig anders dan afwachten.. Excuses hiervoor! 

 

Trouwens: zodra je mobiele nummer ingaat, kan ik daar wel een gratis weekbundel van 100 GB op zetten. Mocht je daar gebruik van willen maken, laat je het nog even weten?