Skip to main content

Nadat glasvezel in onze straat was aangelegd nam ik contact op met KPN over onze aansluiting. Het contact liep via de chat, het contact van de KPN-kant was nogal kortaf en werd snel verbroken. Er werd mij gezegd dat ik een email zou krijgen. En inderdaad: in de mail stond dat er een monteur langs zou komen. Deze kwam, keek even en kon meteen weer vertrekken omdat er geen stopcontact in de meterkast zit. Dit moeten wij dus eerst laten aanleggen.

Twee vragen/opmerkingen:

  1. Waarom vragen jullie niet voordat er een afspraak wordt gemaakt of er een stopcontact in de meterkast zit? Dit kan de monteur heel wat onnodige bezoekjes besparen. Bij ons in de straat bijvoorbeeld al een stuk of 20.
  2. U kunt zich misschien voorstellen dat het even duurt voordat dat stopcontact is aangelegd. Toch krijg ik sinds het bezoek van de monteur elke dag een email van KPN waarin er op aangedrongen wordt dat ik weer een afspraak moet maken. Erg irritant!

Twee suggesties ter verbetering van jullie service, hopelijk doen jullie er wat mee.

KPN monteurs  kunnen zelf een stopcontact plaatsen. Normaal gesproken tenminste. Kennelijk had die monteur bij u er geen zin in, geen tijd voor of hij had geen stopcontact in zn bus liggen. Of misschien zitten de stroomleidingen in uw meterkast zodanig dat een stopcontact aanleggen niet gemakkelijk is?

Waarom niet even tijdelijk even een verlengsnoer uitleggen naar een plek is de hal of woonkamer waar wel een stopcontact zit? Dan kan die  KPN monteur gewoon zn werk afmaken. En u regelt later een elektricien voor een stopcontact. 

Er is vooraf toch iemand geweest om te "schouwen"? Die had moeten vertellen dat er een stopcontact moest wezen...


Je hoort en leest ook steeds andere versies van dat stopcontact gedoe. De ene monteur vind het geen probleem, want hij is er toch en de ander zegt er geen tijd voor te hebben, want de volgende klant wacht al weer.  Zolang KPN niet de mogelijkheid heeft om van te voren al aan te geven of er extra werkzaamheden verricht moeten worden en welke dat zijn, zal dit een probleem blijven. Als je het vraagt aan de klantenservice kan er van alles tijdens zo'n aansluitmoment, maar in de praktijk doet men maar wat, of juist niks dus. 

Zoals Nick al aangeeft had er prima tijdelijk een verlengsnoer gebruikt kunnen worden, dus als ik @NieuwKos was, zou ik die bij een volgende installatiemonteur al klaarleggen.

 


Nee, er is niemand geweest om te “ schouwen”. Een verlengsnoer is in onze situatie helaas geen optie: de meterkast is in de hal op de begane grond, het eerste stopcontact is twee verdiepingen hoger, op onze woonverdieping. Ik vind het helemaal geen probleem om een stopcontact aan te laten leggen, maar het was handiger geweest als ik van te voren geweten had dat dat nodig was. De KPN-monteur zei dat hij geen stopcontact mocht aanleggen.


Ok ... euh.... ligt er wel al een utp kabel naar boven toe? Behalve een stopcontact heb je dat namelijk ook nodig.


De monteur zei dat hij een nieuwe kabel kan trekken naar het modem, op de derde verdieping. Even ter toelichting: ons huis bestaat uit: hal (begane grond), overloop (1e etage), woonverdieping (2e etage, hier bevindt zich overigens ook de stoppenkast met stopcontact), en zolder (3e etage).


De meeste KPN monteurs zijn inderdaad gecertificeerd om in de meterkast een wandcontactdoos te plaatsen volgens de NEN3140 richtlijnen. Er zijn echter verschillende situaties waar de monteur geen wandcontactdoos plaatst;

  • De meterkast is asbestverdacht, dan mag de monteur hier geen werkzaamheden verrichten zoals schroeven of boren
  • Er is geen mogelijkheid om tussen een bestaande buis een wandcontactdoos te plaatsen. WCD's mogen namelijk niet zomaar in een schakelautomaat bijgeprikt worden.
  • De bestaande schakelautomaten of groepen voldoen niet aan de eisen waarbij een monteur iets mag bijplaatsen, bijvoorbeeld als er geen 16 ampère groepen zijn of geen groepen met van het type B.
  • De gehele installatie kan niet spanningsloos gemaakt worden (bijvoorbeeld bij zonnepanelen nog wel eens het geval).
  • En natuurlijk de belangrijkste: de monteur is van mening dat hij/zij niet veilig zijn werk kan doen, er zijn bijvoorbeeld loshangende draden in de groepenkast.

Nu weet ik niet wat de situatie is in uw meterkast maar een van bovenstaande redenen kan een reden zijn dat de monteur geen wandcontactdoos plaatst.

 

De reden dat er niet van te voren gevraagd wordt of er een wandcontactdoos aanwezig is in de meterkast heeft te maken met de plaatsing van het glasvezelkastje, die is in ieder huis anders en lang niet overal komt deze in de meterkast te hangen. De standaard werkwijze is ook dat deze geplaatst wordt in de buurt van een wandcontactdoos of een plek waar deze gemakkelijk bij te plaatsen is.

 

De medewerker van de chat kan trouwens goed de chatbot geweest zijn, maar zelden dat er ook echt een medewerker achter de chat zit volgens mij.


@NHendriks  Dus als ik het goed begrijp als er dan een monteur komt die niet gecertificeerd is om dat stopkontakt aan te leggen, gaat het feest niet door ( op dat moment ) ?


Naar mijn weten is dat correct. Maar wat een belangrijk ding is om in het achterhoofd te houden, het plaatsen van een wandcontactdoos is ook niet iets wat de monteur verplicht is om te doen, ookal zouden ze wel gecertificeerd zijn. Het is een service die KPN aanbiedt maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het voorzien van een stroomvoorziening ligt bij de klant en niet bij KPN. Tevens als er al een wandcontactdoos is dan moet er een stekkerblokje aan en dan plaatst de monteur sowieso geen wandcontactdoos.


De monteur zei dat hij een nieuwe kabel kan trekken naar het modem, op de derde verdieping. Even ter toelichting: ons huis bestaat uit: hal (begane grond), overloop (1e etage), woonverdieping (2e etage, hier bevindt zich overigens ook de stoppenkast met stopcontact), en zolder (3e etage).

Ow ... de stoppenkast zit boven? Onder zit überhaupt helemaal geen stroom? Geen stroomleidingen ook? Dan had eigenlijk beter de glasvezelkabel naar boven toe door getrokken kunnen worden... had je onder geen stopcontact nodig gehad.


Mijn opmerkingen waren vooral bedoeld om het de KPN makkelijker te maken (immers: waarom niet van te voren gevraagd: is er een stopcontact bij de voordeur?), niet om een discussie te voeren over de situatie in mijn huis.  Dank voor alle reacties, het is zinloos om de situatie in mijn woning steeds te blijven uitleggen. Binnenkort komt een bevriende electricien het stopcontact aanleggen.