Skip to main content

Afgelopen maand hebben wij bij de monteur die ons aansloot op de nieuwe glasvezel verbinding meteen twee Super Wifi punten à €149,00 afgenomen, maar wij zijn niet tevreden. Het internet is wel iets sneller, maar dat kan ook aan de glasvezel verbinding liggen en ik voel me bekocht omdat nieuwe klanten de 2 Super Wifipunten gratis krijgen en ik daar achteraf achter moest komen. Wij zijn afgelopen jaar vanuit Telfort automatisch omgezet naar KPN en er is nergens sprake van enig nieuwkomersvoordeel. Een telefoontje met de klantenservice leverde hierin ook niets op. “Wij kunnen helaas niets voor u doen” was het enige dat ik te horen kreeg. Op mijn melding dat ik dan de twee Super Wifipunten wilde retourneren, kreeg ik te horen dat dit alleen bij een KPN winkel kan omdat ze via de monteur zijn aangeschaft.
Die winkels zijn nu grotendeels dicht. Gelukkig is er een XL winkel niet al te ver hiervandaan. Maar… de monteur heeft de verpakkingen meegenomen, en voordat we nu geen teruggave van het aankoopbedrag krijgen omdat de verpakking ontbreekt, wil ik van KPN de schriftelijke toezegging dat dit geen gevolgen heeft voor de creditering hiervan.
Overigens vinden wij het ook niet erg netjes dat ik pas na veel googelen erachter kom dat de bewuste Super Wifi punten uitsluitend bij een abonnement met KPN werken. Met andere woorden: stappen wij over, dan kun je de Wifi punten wel in de vuilnisbak gooien. Een onafhankelijke router heeft dit probleem niet.

Jaren geleden zijn wij bewust overgestapt van KPN naar Telfort vanwege steeds slechtere service. En de geschiedenis begint zich weer te herhalen. Erg jammer en ik denk er dan ook hard over na om over te stappen.

Hallo @LindyH , even 2 misverstanden uit de weg ruimen, de wifipunten werken op ieder netwerk, of het nu provider a, b,c, of d is.

Ten 2e: Als je als TFT-klant eind vorig jaar automatisch gemigreerd bent naar KPN ben je een bestaande klant.

Was je vóór de migratie zelf naar KPN overgestapt werd je als nieuwe klant beschouwd.

 

 


Dag JanD,
 

Op ieder netwerk? Niet volgens onderstaand artikel van Techzine,nl https://www.techzine.nl/reviews/workplace/447744/de-voordelen-en-nadelen-van-kpn-superwifi/dat kennelijk mede mogelijk gemaakt is door KPN. 
Laat de klantenservice van KPN er maar zelf op reageren naar mij, dan heb ik het zwart op wit.

 

Conclusie

Of je voor KPN SuperWifi moet kiezen is uiteindelijk je eigen keuze. Het voornaamste pluspunt is de eenvoudige installatie. Er zijn echter ook een aantal kritische punten die we even willen benoemen. AC1300 is een gedateerde Wifi-technologie, op dit moment komt AX6000 op de markt, die is vele malen sneller. Verder is het zo, dat als je kiest voor KPN SuperWifi, je ook kiest voor een lock-in. Mocht je in de toekomst een andere provider willen, dan kan je SuperWifi niet meenemen. SuperWifi werkt alleen met KPN.

Tot slot vinden we de adviesprijs van 199 euro aan de forse kant. Zeker gezien de beperkte snelheidswinst en de lock-in situatie. We zijn wel enthousiast over mesh-netwerken, die gebruiken we immers zelf ook. Je zou dus ook kunnen kiezen voor een onafhankelijke leverancier met nieuwere technologie, dan heb je die lock-in situatie niet. Die zal je echter elders moeten aanschaffen, wat waarschijnlijk prijziger is. Zeker gezien KPN ook geregeld acties doet met KPN SuperWifi, waarbij het nog veel voordeliger wordt. De makkelijke en goedkope keuze is wat dat betreft KPN SuperWifi.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door KPN en natuurlijk KPN SuperWifi.


Hallo @LindyH ,  de melding van verouderde AC1300 techniek klopt niet, want het is 17XX-techniek volgens onderstaand voorbeeld van mijn eigen super wifi punt:

21KPN_GPON83    E4:75:DC:66:72:52    -8    36+40+44+48    1733.4 Mbps            PSK-CCMP            17:12:08    now    Infrastructure    
 

Ik ga de super wifi wel eens aansluiten bij een familielid die Ziggo heeft.

 

 


Ik ben heel benieuwd of hij het daar inderdaad ook doet. Ik hoor het graag.


Ik ben heel benieuwd of hij het daar inderdaad ook doet. Ik hoor het graag.

Hallo @LindyH kan even duren i.v.m. de corona bezoek beperkingen, maar ik heb jouw topic op volgen gezet, dus wordt vervolgd.


De SuperWiFi's doen het ook gewoon bij een andere provider. Waarom in dat artikel gezegt word dat de SuperWiFi's het alleen bij KPN zouden doen weet ik niet, maar het is nergens op gebaseerd. 


 

https://forum.kpn.com/internet-9/superwifi-en-andere-provider-502626?postid=1024259#post1024259 

 


De SuperWiFi's doen het ook gewoon bij een andere provider. Waarom in dat artikel gezegt word dat de SuperWiFi's het alleen bij KPN zouden doen weet ik niet, maar het is nergens op gebaseerd. 

Hallo @Nick83 , bedankt voor je reactie, dan hoef ik het niet te proberen. Ik vond het ook al vreemd dat ze niet anders dan bij KPN te gebruiken zijn .

 


Dank voor jullie beider reacties. Het is fijn om te horen dat de superWifi punten hey ook doen bij een andere provider. 

Door de lockdown en 20 andere omstandigheden die ons van de straat houden, vonden we het al een gedoe om de apparaten weer terug te brengen. We houden ze nu dus en het antwoord van Nick83 gaf hierin de doorslag. 

Dus nogmaals dank.


https://www.techzine.nl/reviews/devices/447744/de-voordelen-en-nadelen-van-kpn-superwifi/

 

Verder is het zo, dat als je kiest voor KPN SuperWifi, je ook kiest voor een lock-in. Mocht je in de toekomst een andere provider willen, dan kan je SuperWifi niet meenemen. SuperWifi werkt alleen met KPN.


@patrickr2021 super wifi's werken bij iedere provider. Alleen niet samen met het modem.  Dat doen ze ook niet met de experiaboxen v8, v9 en v10. De WiFi van het modem moet dan dus uit.


@patrickr2021 Nee hoor, superwifi werkt ook met andere providers, alleen moet je dan zelf er wel een beetje sjoeger van hebben om het spul werkend te krijgen.

Maar voor het geld blijven ze te uitgekleed en te duur, zal dus nooit van mij de prijs voor aanrader krijgen.

PS, wel.een snelle reactie na ruim een jaar met een artikel van 2 jaar oud.🙀🙀


Die SuperWifi punten zitten hier achter een 2e Cisco router van pakweg 12 jaar oud.
(Waar de WiFi van is uitgezet). Die Cisco router hangt achter mijn eigen (Synology) 1e router.

Geeft hier een prima internet connectie met de overkant van de straat pakweg 20 meter ertussen.