Skip to main content
Vraag

Onzekerheid haalbaarheid glasvezel door privé-eigendom buren

• February 2, 2026
  • 22 reacties
  • 244 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over de haalbaarheid van mijn glasvezelaansluiting en hoop dat een moderator mee kan kijken.

Het gaat om bestelling******** voor glasvezelinternet op het adres:

Volgens KPN is glasvezel op dit adres beschikbaar, maar in mijn woning is geen glasvezelaansluitpunt (FTU) aanwezig. Tijdens een recent bezoek gaf de monteur aan dat de aansluiting mogelijk via of langs twee andere appartementen zou moeten lopen. Deze appartementen zijn privé-eigendom van andere partijen (waarvan één een huurwoning).

De monteur gaf aan dat overleg met buren nodig zou zijn. Ik ben bereid mijn buren te informeren, maar ik heb uiteraard geen zeggenschap over hun eigendom en kan geen toestemming afdwingen of garanderen.

Mijn vragen zijn daarom:

1. Kan KPN NetwerkNL bevestigen of de aansluiting technisch én juridisch haalbaar is in deze situatie?

2. Regelt KPN zelf de benodigde toestemmingen van betrokken eigenaren/verhuurders?

3. Is er al een concreet kabeltracé bekend voor dit adres?

Ik wil mijn aanvraag niet annuleren, maar de wachttijd loopt inmiddels op en ik heb momenteel nog geen werkende internetverbinding. Daarom zoek ik duidelijkheid over de haalbaarheid en vervolgstappen.

Alvast dank voor het meekijken.

Met vriendelijke groet, 

4. P.S. Ik heb ook een modem per post ontvangen en ik zie op de website dat de aansluiting van de apparatuur gepland staat voor vandaag, 2 februari, wat me erg vreemd lijkt.

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

22 reacties

• February 2, 2026

Als vandaag de aansluitdatum is, dan kan je bellen voor een gratis installatiemonteur. Dat gewoon doen. En vertel zo weinig mogelijk tegen de telefonische medewerker. Zeg gewoon dat het niet lukt, dat je het aansluitpunt niet vinden kan. Dan komt er een monteur. Hiermee kun je de vervolgstappen bespreken. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 4, 2026

Goedemorgen ​@Oksana73 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en hier je vraag stelt! Ik begrijp de vragen die je hebt heel goed maar ik kan ze helaas niet allemaal beantwoorden, simpelweg omdat KPN netwerk verantwoordelijk is voor dit gedeelte en ik heb daar verder geen zicht op. Voor meer informatie over de aanleg van glasvezel kan ik je nog wel aanraden om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen, hier wordt ook uitgelegd wat de rol van KPN de provider is en welke rol KPN Netwerk speelt. En ik wil natuurlijk wel graag kijken wat ik wel voor je kan achterhalen; zou jij daarom je profiel nog in willen vullen en kun je hier een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Alvast bedankt!

Als vandaag de aansluitdatum is, dan kan je bellen voor een gratis installatiemonteur. Dat gewoon doen. En vertel zo weinig mogelijk tegen de telefonische medewerker. Zeg gewoon dat het niet lukt, dat je het aansluitpunt niet vinden kan. Dan komt er een monteur. Hiermee kun je de vervolgstappen bespreken. 

En heb je dit advies ook nog opgevolgd en zo ja, wat is hier precies uitgekomen? Hoor graag weer van je!

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 6, 2026

Hallo Jan,

Dank voor je reactie en uitleg. Ik heb mijn profielgegevens ingevuld zoals gevraagd.

Graag wil ik daarnaast mijn situatie iets concreter schetsen, omdat de onzekerheid inmiddels erg groot wordt en ik behoefte heb aan een realistisch en eerlijk perspectief.

Mijn bestelling voor glasvezelinternet loopt sinds 2 november 2025. Tot op heden is er geen werkende aansluiting en is er ook geen duidelijk plan of tijdlijn gecommuniceerd. Ik woon op de 10e verdieping en er is in mijn appartement geen glasvezelaansluitpunt aanwezig.

Tijdens het monteurbezoek werd aangegeven dat de aansluiting mogelijk via balkons van andere appartementen zou moeten lopen. Mij werd gevraagd om zelf met de buren te overleggen. Het gaat hier echter om privé-eigendom van derden (waarvan één huurwoning), waar ik geen zeggenschap over heb. Ik vind het eerlijk gezegd niet realistisch of redelijk dat deze verantwoordelijkheid bij mij wordt gelegd. 

Daarom heb ik een aantal concrete vragen, waarbij ik hoop dat jij – eventueel via KPN NetwerkNL – kunt helpen om hier duidelijkheid over te krijgen:

1. Is het realistisch dat glasvezel op korte termijn (bijvoorbeeld binnen enkele weken/maand) nog fysiek in mijn appartement kan worden aangesloten?

2. Is er door KPN NetwerkNL inmiddels vastgesteld of de aansluiting technisch en juridisch haalbaar is, gezien de ligging van mijn woning en de noodzaak van toestemming van derden?

3. Regelt KPN NetwerkNL normaal gesproken zelf het contact en de toestemming met betrokken eigenaren/verhuurders, of wordt dit daadwerkelijk van de klant verwacht?

4. Indien aansluiting niet (of niet binnen redelijke termijn) mogelijk blijkt:

• welke alternatieven kan KPN bieden (bijvoorbeeld een andere verbinding of tijdelijke oplossing)?

• en wat is in dat geval de juiste procedure voor kosteloze ontbinding, aangezien de dienst feitelijk niet geleverd kan worden?

Tot slot wil ik aangeven dat het eerdere monteurbezoek voor mij weinig vertrouwen heeft gegeven. Ik zou, indien er opnieuw een afspraak nodig is, graag geholpen worden door een Nederlandstalige monteur, zodat eventuele communicatie met buren of betrokken partijen professioneel en rechtstreeks kan verlopen.

Ik hoop vooral op duidelijkheid:
      óf een concreet en realistisch vervolg,
      óf eerlijkheid dat dit adres praktisch niet (meer) aansluitbaar is.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet, Oksana

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

Mijn bestelling voor glasvezelinternet loopt sinds 2 november 2025. Tot op heden is er geen werkende aansluiting en is er ook geen duidelijk plan of tijdlijn gecommuniceerd. Ik woon op de 10e verdieping en er is in mijn appartement geen glasvezelaansluitpunt aanwezig.

Tijdens het monteurbezoek werd aangegeven dat de aansluiting mogelijk via balkons van andere appartementen zou moeten lopen. Mij werd gevraagd om zelf met de buren te overleggen. Het gaat hier echter om privé-eigendom van derden (waarvan één huurwoning), waar ik geen zeggenschap over heb. Ik vind het eerlijk gezegd niet realistisch of redelijk dat deze verantwoordelijkheid bij mij wordt gelegd. 

Over de balkons van de buren. YIKES. Ik zou als buur ook hier niet zomaar mee akkoord gaan als er een kabelgoot over de grond of muur loopt op mijn balkon (laat staan als verhuurder).

Is dit niet iets wat ze normaal, als het al over de buitenmuur gaat, gewoon van beneden, door een nette buitengoot over de muur tussen de appartementen naar boven laten lopen. (Ja daar moet een hoogwerker aan te pas komen).

@Oksana73 Weet je misschien hoe de aansluiting bij de buren gerealiseerd is? Misschien geeft dat wat meer zicht op de mogelijkheden.

Dit is natuurlijk hoe dat zou moeten (ook plaatje van KPN glasvezel):

(PS. Dit is nota-bene het plaatje op https://nl.wikipedia.org/wiki/KPN_Netwerk 😁)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 6, 2026

Ik heb een foto gemaakt van een aantal kabels in het gebouw. Ik weet niet zeker of dit internetkabels zijn, maar ik vermoed van wel. Deze kabels liggen er al sinds ik hier woon (ongeveer drie maanden), en mogelijk al langer.

Voor zover ik weet hebben de meeste buren Ziggo als provider. Ziggo kan op mijn adres geen glasvezel leveren, terwijl Odido en KPN aangeven dat dit wel mogelijk zou zijn. Op basis daarvan heb ik mijn bestelling geplaatst, maar inmiddels ervaar ik onduidelijkheid en problemen rondom de aansluiting.

Ik hoop daarom op meer duidelijkheid over de daadwerkelijke haalbaarheid van glasvezel op mijn adres. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

Oei. Die rode glasvezelkabels (ik neem in ieder geval even aan dat dat glas is) zitten vrij in de lucht. Volgens mij niet zoals het hoort want ik dacht dat ze bij veel zon (en andere weersomstandigheden) wel kunnen verslechteren.

Maar goed... dat lijkt mij inderdaad het pad om de kabels te leggen. Het is daarna even de vraag hoe ze in het appartement komen. Maar dat is niet iets wat jij zelf zou moeten 'onderhandelen' met e.v. buren. Hier moet KPN Netwerk gewoon naar kijken. Hopelijk kan ​@Jan van KPN namens KPN Internet de KPN Netwerk kant een zetje geven. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Ik woon op de 10e verdieping en er is in mijn appartement geen glasvezelaansluitpunt aanwezig.

Dan zijn alle woningen onderdeel van een VVE, en alle eigenaren verplicht lid van die VVE. In de standaard splitsingsaktes staat dan ook dat je dit soort dingen moet toestaan. In theorie zou bij de notaris vastgelegd kunnen zijn dat het bij jullie anders is, maar dat zou echt raar zijn. Dus: je buren moeten gewoon meewerken.

Uit modelreglement 2017 (als de VVE ouder is, dan geldt een andere versie, en onderstaande kan in de hypotheekakte bij de notaris ook veranderd zijn):

30.3 Indien voor het verrichten van een handeling met betrekking tot een ander Privé-gedeelte of met betrekking tot een Gemeenschappelijk Gedeelte, de toegang tot of het gebruik van een Privé-gedeelte naar het oordeel van het Bestuur noodzakelijk is, is iedere desbetreffende Eigenaar en Gebruiker verplicht de toegang te verlenen respectievelijk het gebruik toe te staan. 

En in ieder geval gaat de eerste schouw altijd via de VVE. (Contactgegevens moeten bekend zijn via de Kamer van Koophandel.) Die kabels aan de buitenkant zijn daarna in overleg met je VVE aangelegd. Dus: wat heeft je VVE hierover te melden? Die VVE, dat ben je uiteindelijk zelf (of je eventuele huisbaas). Toegang regelen is niet het probleem van KPN.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 6, 2026

Als het mogelijk is, legt men de kabels onder de balkon met een hoogtewerker. Toestemming van gebouwbeheerder is nodig, de huurder/woningeigenaar heeft weinig te zeggen (gedoogplicht). Een glaswasser heeft ook geen toestemming nodig om voor de ramen te hangen. Wel moeten de bewoner over de werkzaamheden op de hoogte gebracht worden

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 8, 2026

Ik woon op de 10e verdieping en er is in mijn appartement geen glasvezelaansluitpunt aanwezig.

Dan zijn alle woningen onderdeel van een VVE, en alle eigenaren verplicht lid van die VVE. In de standaard splitsingsaktes staat dan ook dat je dit soort dingen moet toestaan. In theorie zou bij de notaris vastgelegd kunnen zijn dat het bij jullie anders is, maar dat zou echt raar zijn. Dus: je buren moeten gewoon meewerken.

Uit modelreglement 2017 (als de VVE ouder is, dan geldt een andere versie, en onderstaande kan in de hypotheekakte bij de notaris ook veranderd zijn):

30.3 Indien voor het verrichten van een handeling met betrekking tot een ander Privé-gedeelte of met betrekking tot een Gemeenschappelijk Gedeelte, de toegang tot of het gebruik van een Privé-gedeelte naar het oordeel van het Bestuur noodzakelijk is, is iedere desbetreffende Eigenaar en Gebruiker verplicht de toegang te verlenen respectievelijk het gebruik toe te staan. 

En in ieder geval gaat de eerste schouw altijd via de VVE. (Contactgegevens moeten bekend zijn via de Kamer van Koophandel.) Die kabels aan de buitenkant zijn daarna in overleg met je VVE aangelegd. Dus: wat heeft je VVE hierover te melden? Die VVE, dat ben je uiteindelijk zelf (of je eventuele huisbaas). Toegang regelen is niet het probleem van KPN.

Dank voor de toelichting. Als eigenaar ben ik lid van de VvE, maar ik kan niet zelfstandig besluiten nemen namens de VvE of over privé-eigendom van andere eigenaren. Ik heb inmiddels met de buren gesproken en er is geen draagvlak voor een kabel die over privébalkons loopt.

Daarom hoor ik graag of KPN NetwerkNL kan beoordelen of de aansluiting via gemeenschappelijke delen haalbaar is, of dat deze in de praktijk niet realiseerbaar is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 8, 2026

Als het mogelijk is, legt men de kabels onder de balkon met een hoogtewerker. Toestemming van gebouwbeheerder is nodig, de huurder/woningeigenaar heeft weinig te zeggen (gedoogplicht). Een glaswasser heeft ook geen toestemming nodig om voor de ramen te hangen. Wel moeten de bewoner over de werkzaamheden op de hoogte gebracht worden

Dank voor de toelichting. In dit gebouw zijn de balkons vergelijkbaar met een galerij en slechts door schotten gescheiden. Als aanleg langs de buitengevel en onder de balkons mogelijk is met een hoogwerker, zou dat eenvoudiger zijn.

Ik heb inmiddels met de buren gesproken en er is geen draagvlak voor kabels die over privébalkons lopen. Daarom hoor ik graag of KPN NetwerkNL kan beoordelen of aanleg via de buitengevel en gemeenschappelijke delen, in overleg met de VvE, haalbaar is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Ik heb inmiddels met de buren gesproken en er is geen draagvlak voor kabels die over privébalkons lopen. 

Kabelaanlegger heeft ook de laatste dwangmiddel (gedoogplicht) en kan iedereen dwingen toestemming van zijn privé-gedeelte voor aanleggen van kabels te geven. Maar dat doen ze zeker niet voor één klant. Deze toestemming moet via een rechtbank (als de bewoner weigert) met kosten voor beoordeling van deskundige dat het anders niet kan en risico dat de rechtbank de dwangmiddelen buitenproportioneel oordeelt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 8, 2026

Je vraagt hier constant antwoord van KPN Netwerk. Die ga meniet krijgen, diesel community is van de provider KPN en niet van de glasvezel aanleg partij. Je communiceert hier met klanten en af en toe met een moderator welke namens de provider KPN hier alles in goede banen begeleid. Niemand hier gaat jou kunnen vertellen wat de trace gaat zijn, of welke afspraken de VVE met KPNNetwerk heeft gemaakt. Hiervoor zal je moeten aankloppen bij KPNNetwerk en niet deze community. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Ik heb inmiddels met de buren gesproken en er is geen draagvlak voor een kabel die over privébalkons loopt.

Fijne buren zijn dat. Maar dan moet je het hogerop spelen en met de rest van je VVE in overleg. En als de leden van je VVE dit soort keuzes afschuiven op een bestuur (soms in de vorm van een administratiekantoor), dan kan dat bestuur ook gewoon zeggen dat mensen toegang moeten verlenen. Zo staat het in je akte van splitsing, en dat is geen vrijblijvend iets. Die kabels aan de buitenkant zijn er ook niet gekomen zonder overleg met de VVE.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 8, 2026

Trouwens, als het volgens planning langs de balkons moet, dan hangt er op elke verdieping al extra glasvezelkabel ergens bij die balkons? Met daarin een eigen stuk kabel voor elk appartement. Ik denk dat ik dat bijvoorbeeld hier zie:

Extra glasvezelkabels voor afstand vanaf de verticale kabelgoot

De aannemer heeft een plan met plattegrond gemaakt (en de VVE heeft dat goedgekeurd) en daarin de benodigde lengtes voor iedere woning uitgerekend. De stukken naar de woningen vanaf de verticale kabelgoot op je foto moeten dus ergens te zien. (Er wordt bijvoorbeeld niet zomaar een las gemaakt om de kabels te verlengen.)

Als je die extra kabels niet al ziet hangen: ik neem aan dat niet alle appartementen een ruimte hebben naast de verticale kabelgoot die op je foto te zien is?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2026

Je vraagt hier constant antwoord van KPN Netwerk. Die ga meniet krijgen, diesel community is van de provider KPN en niet van de glasvezel aanleg partij. Je communiceert hier met klanten en af en toe met een moderator welke namens de provider KPN hier alles in goede banen begeleid. Niemand hier gaat jou kunnen vertellen wat de trace gaat zijn, of welke afspraken de VVE met KPNNetwerk heeft gemaakt. Hiervoor zal je moeten aankloppen bij KPNNetwerk en niet deze community. 

Dank voor u toelichting. Ik begrijp dat dit een community van KPN als provider is en niet van KPN Netwerk. Mijn reden om hier te schrijven is dat een monteur van KPN (een collega van u) mij tijdens een huisbezoek heeft gevraagd om zelf met de buren te overleggen, waardoor ik nu probeer te begrijpen wat in deze situatie realistisch is.

Via chat en klantenservice heb ik meerdere keren geprobeerd duidelijkheid te krijgen over de planning en haalbaarheid, maar ik word telkens doorverwezen zonder concreet antwoord. Daarom is mijn vraag vooral of het realistisch is om op korte termijn een aansluiting te verwachten, of dat ik er beter rekening mee kan houden dat dit traject niet haalbaar is.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

misschien dat ​@Ward_ iets kan betekenen 

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • February 9, 2026

Ik kan zeker wel even meekijken aangezien ik wel bij KPN Netwerk werk. Uit privacy overwegingen heb ik afgesproken met de collega's van dit KPN forum dat ik geen adresgegevens uitwissel met een klant (zoals Oksana73) en ik heb ook geen toegang tot het afgesloten deel van het profiel waar dit instaat, dus: 

@Jan van KPN Zou jij de adresgegevens van de topicstarter naar mij kunnen sturen per DM/mail/Teams-chat?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 11, 2026

Inmiddels heb ik je een PB gestuurd met daarin de benodigde gegevens ​@Ward_ ! Ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw bevindingen! 

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • February 11, 2026

Ik heb met het adres erbij meegekeken. Er ligt nu een opdracht naar de aannemer op basis van een bestelling bij de provider van KPN. Die bestelling kwam op 20 januari binnen.

In onze administratie staat niets over afhankelijkheid van onderburen. Ook niet ten tijde van de aanlegfase (vorig jaar). Inmiddels is het project opgeleverd en worden aansluitingen gedaan door een andere aannemer.
Ik lees ook dat de aannemer eerst nog een hoogwerker moest regelen voordat ze een afspraak met de klant konden maken. En dat er nu een afspraak is voor 3 maart aanstaande (dat is er gisterenmiddag in gezet).
Een hoogwerker wordt normaliter ingezet om langs de buitenzijde een kabel te trekken en dat sluit dus uit dat er onderburen nodig zijn.

Al met al: Het lijkt van mijn kant gezien nu wel de goede kant op te gaan.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 11, 2026

Heel erg bedankt voor je altijd waardevolle input ​@Ward_ 💪🏻

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

wat fijn dat je mee kon kijken 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Ik heb met het adres erbij meegekeken. Er ligt nu een opdracht naar de aannemer op basis van een bestelling bij de provider van KPN. Die bestelling kwam op 20 januari binnen.

In onze administratie staat niets over afhankelijkheid van onderburen. Ook niet ten tijde van de aanlegfase (vorig jaar). Inmiddels is het project opgeleverd en worden aansluitingen gedaan door een andere aannemer.
Ik lees ook dat de aannemer eerst nog een hoogwerker moest regelen voordat ze een afspraak met de klant konden maken. En dat er nu een afspraak is voor 3 maart aanstaande (dat is er gisterenmiddag in gezet).
Een hoogwerker wordt normaliter ingezet om langs de buitenzijde een kabel te trekken en dat sluit dus uit dat er onderburen nodig zijn.

Al met al: Het lijkt van mijn kant gezien nu wel de goede kant op te gaan.

Hartelijk dank voor uw informatieve reactie. Ik hoop dat de glasvezelaansluiting op 3 maart gerealiseerd wordt. De kracht van de community! 💪