Skip to main content

Ik krijg het derde kwartaal van 2023 een glasvezel aansluiting via Open Dutch Fiber.

Maar ik ben klant van KPN en wil dat blijven.

Mijn vraag gaat KPN ook leveren via het netwerk van Open Dutch Fiber?

 

Alvast dank voor een antwoord.

KPN levert voor zover ik weet niet over het netwerk van ODF.

Je kan natuurlijk nog steeds klant blijven van KPN, maar je blijft dan op de koperlijn. Die zal actief blijven tot dat KPN bij jou op glas kan leveren.


Dat gaat KPN niet doen. In verband met hogere inkoopprijs t.o.v. eigen netwerken of waar ze mee samenwerken past het niet in het verdienmodel van kpn. In verband met de inkoop van ruimte op ODF. Die valt niet onder de prijsregulering van de overheid. 

Omdat KPN voor iedereen dezelfde prijs wil rekenen leveren ze alleen op eigen netwerken.

Odido rekent bijvoorbeeld op 'vreemde’ netwerken € 10 per maand meer dan de prijs die op de site staat. Dát gaat kpn op vreemde netwerken dus niet doen. En dus niet leveren.

De kans is groot dat er ook nog een glasvezelnet komt waar kpn en vele anderen wel op levert.

Met deze glasvezelaanbieders heeft kpn wel een goede doorgifte prijs waardoor de klant niet duurder uit is dan de prijs op de website.


Maar, wat als je dit afslaat? Bij mij komen ze ineens komende vrijdag “gratis glasvezel” aanleggen van Open Dutch Fiber, maar ik ben bij KPN en wacht tot KPN aan mijn huis glasvezel gaat leveren. Naar eigen zeggen doen ze dat binnen een jaar, maar dat zeiden ze een jaar geleden ook, maargoed.

De vraag is, wat gebeurt er als ik de aansluiting niet wil van ODF? Gaat KPN tegen de tijd dat ze eindelijk wél leveren zelf een andere glasvezel verbinding aanleggen?

 


Ik zou zeggen, gewoon laten aanleggen maar geen abo afnemen. Ik heb hier inmiddels een glasvezel van Delta die ik niet gebruik en krijg komende maanden een 2de glasvezel van Glaspoort waar kpn wel over levert.


En die tweede gaan ze zeker weten ook gewoon aanleggen?


En die tweede gaan ze zeker weten ook gewoon aanleggen?

ik ken plekken daar zijn 3 aparte vezels en ook nog coax 


Wow. Lekker duurzaam :-P 
Bedankt voor je antwoord!

Heb overigens net ff met KPN Netwerk gebeld (niet te verwarren met KPN) en die gaven inderdaad aan dat ik ervoor kan kiezen om te laten aanleggen, tegen de tijd dat KPN doorkomt leggen ze hun eigen netwerk gewoon aan. 


Ik heb begrepen dat KPN een convenant heeft gesloten met Open Dutch Fiber en de Gemeente Amsterdam. Betekent dit dat KPN nu glasvezel kan aanbieden op dit netwerk? Woon zelf in Weesp wat hedendaags ook tot de Gemeente Amsterdam behoort.


@KPN en Open Dutch Fiber Er is afgesproken dat beide bedrijven tegelijkertijd aanleggen om te voorkomen dat straten meerdere malen open moet. Meer dan dat is het niet. Kort gezegd er wordt één keer gegraven en er gaan twee kabels in. 


Dus dit zou betekenen dat zowel Open Dutch Fiber (o.a. Odido) en KPN glasvezel gaat aanbieden in de gemeente A'dam?


Dat klopt maar dat duurt echt nog wel een paar jaar.


Dat klopt maar dat duurt echt nog wel een paar jaar.

Yep, KPN zegt tegen mij (klant van KPN) al drie keer in de afgelopen twee jaar “dat het er nu echt heel snel gaat komen”. Laatste belletje eindigde ik bij KPN Netwerk, wat dus niet KPN is maar een ander bedrijf die de boel aanlegt. Die merkten droogjes op: “Nou, dat gaat zéker nog járen duren!” 😂😥


Vanaf het moment dat je de brief krijgt dat ze gaan beginnen duurt het gemiddeld twee jaar voordat de aansluiting in huis aktief is.


We hebben inmiddels wel de brief van Open Dutch Fiber ontvangen dat ze binnenkort in Weesp zullen gaan beginnen. Ook al mensen van Odido aan de deur gehad om vooral over te stappen. Blijf liever bij KPN. We wachten maar af.


Als je nu tevreden bent over kpn hoef je natuurlijk niet naar een andere aanbieder te gaan. De koperaansluiting blijft gewoon werken. Ik adviseer het wel aan te laten leggen als het gratis. Laat je vooral niet gek maken door andere aanbieders.  Ze doen alsof je niet zonder glasvezel kan maar dat is natuurlijk niet zo. De meeste mensen merken het verschil niet eens.


KPN en ODF leggen glasvezel aan in Amsterdam. Ze hebben alleen wel afgesproken dit met gezamenlijk graven te gaan doen zodat de straten voor de TWEE netten maar één keer open moeten.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-en-odf-gaan-samenwerken-bij-aanleg-glasvezel-in-amsterdam-ziggo-gaat-concurrentie-in-hoofdstad-echt-voelen/

ODF: Odido, Freedom, Trinet, FiberNL

Glasvezel KPN: KPN de provider, BudgetThuis, EDP net, Heldenvannu.nl , Online.nl , Youfone , en nog een heleboel 'kleintjes’. Nota bene: als ODF beschikbaar is leveren Odido en Freedom niet over KPN glasvezel.


Dat klopt maar dat duurt echt nog wel een paar jaar.

Yep, KPN zegt tegen mij (klant van KPN) al drie keer in de afgelopen twee jaar “dat het er nu echt heel snel gaat komen”. Laatste belletje eindigde ik bij KPN Netwerk, wat dus niet KPN is maar een ander bedrijf die de boel aanlegt. Die merkten droogjes op: “Nou, dat gaat zéker nog járen duren!” 😂😥

KPN Netwerk is geen andere bedrijf maar zeker wel KPN maar zoals de naam al zegt: Het is de netwerkafdeling van KPN. Die het netwerk aanleggen en niet de diensten/abonnementen leveren.

Het is meer een ander bedrijfsonderdeel van KPN. Zoals er ook KPN Wholesale is, en KPN de provider (voor consumenten en voor zakelijk).

Uiteindelijk is het 1 KPN BV en hebben we allemaal een arbeidscontract met KPN als werkgever.

 

Verder kan ik de vorige reacties bevestigen. het convenant gaat over de aanleg. Deels gezamenlijk (zoals bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam) en deels apart van elkaar maar dan wel gecoördineerd zodat niet de straat binnen een jaar twee keer open gaat. Dan zit er een langere tijd tussen. Het is vooral een initiatief van de gemeente Amsterdam wiens plicht het ook is om dit te coördineren (de werkzaamheden van alle netbeheerders in Amsterdam).


Ook in Warmond (gemeente Teylingen) wordt momenteel gelijktijdig glasvezel aangelegd door Delta en Glaspoort. De gemeente heeft dit bedongen nadat het er aanvankelijk op leek dat de straten twee keer vlak achter elkaar open zouden moeten voor de aanleg, met de daarbij behorende overlast voor de bewoners. In het grootste deel van het dorp legt een aannemer nu in opdracht van Delta (groene glasvezelkabel) en Glaspoort (oranje glasvezelkabel) gelijktijdig beide glasvezelnetwerken aan. In een klein deel van het dorp kan dit niet omdat de infrastructuur van beide glasvezelnetwerken verschilt. Denk daarbij aan de andere plaatsing van de POP's (Point-of-Presence).

Piet.


Bij mij liggen er inmiddels 2 verschillende kabels in de grond, Ziggo en OpenDutchFiber, en nog geen Glaspoort.

 

Waarom al die verschillende kabels, en als Glaspoort hier gaat aanleggen gooien ze dan weer overal de hele straat open? 

Echt niet te vatten dit.