Skip to main content

Op 11 mei hebben we bij KPN een glasvezel abonnement afgesloten voor ons nieuwe huis (uit 1930). Door twee medewerkers is mij verzekerd dat er 4 of op z'n laatst 8 juni een glasvezel aansluiting zou liggen. Dus abonnement afgesloten en pakket voor glasvezel ontvangen. We zijn verhuisd op 18 mei, en hebben dus even zonder internet gezeten omdat er echt geen overbruggingspakketten meer beschikbaar waren bij KPN.  Jammer, maar dat hebben we maar geaccepteerd. 

In de straat waren er inderdaad mannen actief van KPN en het oranje glasvezelpunt ligt vlak naast de voordeur. Maar op 4, 7, 8, 9 juni kwam er niemand van KPN. Wij opnieuw bellen met KPN, via via blijkt dat KPN netwerk pas in september glasvezel installeert! Dit stond verkeerd in het systeem, dus zitten we nu zonder internet en zonder alternatief. 

In gesprek met KPN aangegeven dat we een COAX aansluiting hebben. Een medewerker bij KPN wil ons wel een pakket met DSL-kabels opsturen om te overbruggen, en dit is keurig vandaag aangekomen, maar nu zit er geen omvormer bij en hebben we hier niets aan. We zijn zeer ontevreden over de gang van zaken, we hebben onderhand vijf keer met KPN gebeld en geen enkele keer komen we een stap verder en zo zitten we een maand na eerste contact nog steeds zonder alternatief. KPN denkt niet mee met de klant en de mogelijkheden die er wel of niet zijn (en daarmee rekening houdend met dat de klant weinig verstand heeft van verschillen in aansluiting). 

Eerste vraag: als we een COAX punt hebben, kunnen we dan überhaupt nu een verbinding van KPN aansluiten? We vinden geen ISRA punt in de meterkast (waar we wel een slimme meter hebben) of bij de tv (daar zit het COAX punt, zie foto's). Het is een huis van 1930 - dus voor 1990 - waarvan het ISRA punt vaak te vinden is in de vorm van een ronde (koper)lasdoos waar een ISRA punt ingaat. Mogelijk is het ISRA punt weggewerkt?

Tweede vraag: de glasvezelkabel ligt voor de voordeur, waarom kan dit pas in september worden geïnstalleerd terwijl ons twee keer is verteld dat dit begin juni geregeld zou worden? 

 

Dank voor de reacties.

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Aan coax heb je niets bij KPN. 

Waarom laat je niet gewoon een gratis instalatiemonteur komen?


Een mogelijk antwoord op je tweede vraag?

Dit kan verschillende oorzaken hebben,

1 beschikbaar personeel.

2 beschikbare apperatuur in de PoP, is die niet beschikbaar is naar binnen leggen nog niet nodig.

3 beschikbaarheid verbinding naar de PoP,  als alles er staat maar dat ene lijntje mist naar het back end.

4 vergunning die de boel ophoud.

Al met al, een.planning is er om vanaf te wijken, en ik vind dat een aansluiting pas bij een.provider beschikbaar moet staan als die er ook daadwerkelijk kant en klaar getest aanwezig is om te kunnen gebruiken, kan zoveel mis gaan in het traject.


In woningen van voor de jaren 50 kan de invoerkabel van KPN overal in huis liggen maar meestal niet in de meterkast. Vaak ligt dit bij de voorgevel, in mijn jaren 20 bovenwoning komt het (heel onhandig) naast de voordeur binnen bijvoorbeeld. Ik heb ze hier in de regio vaker in de hal gezien in de buurt van de voorgevel. Heb je daar al gekeken? Als er geen invoerkabel te vinden is dan zou je een installatiemonteur kunnen aanvragen, als deze ook niets kan vinden dan kan de monteur VolkerWessels Telecom inschakelen worden om de invoerkabel op te sporen en eventueel opnieuw naar binnen te brengen en af te werken met een ISRA-punt. VWT kan alleen ingeschakeld worden als een monteur constateert dat er geen aansluiting mogelijk is in de woning. Afhankelijk van de situatie zullen zij dan in de voortuin de oorspronkelijke kabel opgraven en hier een nieuwe kabel op lassen die vervolgens naar binnen wordt gebracht.

 

De slimme meter werkt niet via het reguliere internet maar volgens mij via een netwerk voor IoT-apparatuur zoals bijvoorbeeld LoRa. Vandaar dat deze geen vaste aansluiting behoeft.

 

Dan om even antwoord te geven op de vraag waarom het soms maanden kan duren voor de glasvezel naar binnen wordt gebracht, dit gebeurd naar mijn weten meestal pas zodra het ook echt klaar is voor gebruik, waarschijnlijk moeten er nog werkzaamheden gebeuren zoals het plaatsen van een PoP (ik noem het maar even de glasvezel-centrale) of het plaatsen van de benodigde apparatuur hierin. Misschien kan @Ward_ hier iets meer over vertellen.


Dank voor de reacties en het meedenken.

Een installatiemonteur van KPN lijkt inderdaad de meest logische volgende stap, maar is nog niet door KPN aangeboden. We zien in de hal/in de buurt van de voordeur geen andere aansluitingen/invoerkabels. De meterkast zit ook vlakbij de voordeur. 

Wat betreft de glasvezelaansluiting, begrijpelijk dat er veel moet gebeuren voor zoiets licht, meer vervelend dat KPN zelf na dergelijke miscommunicatie niet meteen met een werkende oplossing komt. 


Een monteur wordt ook niet standaard aangeboden behalve als deze voor de verbinding verplicht is zoals bijvoorbeeld bij glasvezel leveringen of pairbonding installaties. Standaard is het eerst doe-het-zelf en als dat niet lukt dan kunt u vragen om een monteur. Het is mogelijk om direct bij bestelling een monteur te laten komen maar dan zijn er wel kosten aan verbonden, dat lijkt me hier niet het geval dus dan zou ik zelf gewoon via de klantenservice vragen om een installatiemonteur.

 

Jammer dat er ook geen kabel bij de voordeur of iets zit. Goede kans dat de kabel dan ooit achter het spreekwoordelijke behang terecht is gekomen en dat VolkerWessels er inderdaad aan te pas moet komen. De installatiemonteur kan deze actie uitzetten.


Toch een aansluiting gevonden die mogelijk van KPN is onder de vloer. Herkent iemand dit? Dit vraagt waarschijnlijk wel alsnog een installatiemonteur, klopt dat?

 


Ja, dat is de telefoonkabel van KPN. Helemaal goed 👍 kunt u volgen waar het grijze snoer wat naar rechts wegloopt heen gaat?


Die witte slangen is centrale verwarming? Nog wel ff isolatie omheen doen hoor. Net zoals links tegen de muur.


Ja, dat grijze snoer hadden we al gevolgd, maar die verdwijnt onder de vloer waar we er niet bij kunnen. Ik vermoed dat deze is omgezet naar COAX aansluiting en weer verderop boven komt (zie de eerste foto). 

 


Nee, de coax heeft niets met deze kabel te maken (de invoer je eerste foto is de standaard groene kabel) 

Nu kan ik niet goed zien of het boorgat waar hij nu in verdwijnd rechtdoor de muur geboort is of schuin omhoog (ik vermoed het eerste) en dus zou de kabel aan de andere kant er weer uit moeten komen


Het zou kunnen dat die grijze kabel ergens in een lasdoos in de muur verdwijnt die ooit is weggestuct. Het lijkt me wel slim om hier alsnog een installatiemonteur te laten komen, dat aansluitpunt is ook wel aan vervanging toe. De monteur zou er dan een gel-las op kunnen zetten met een mooi aansluitdoosje boven de vloer. Hiervoor moet er wel een klein gaatje door de vloer geboord worden.

 

Ik lees ‘onder de vloer’, wordt daarmee de kruipruimte bedoeld? In dat geval mag de monteur tot 2.5 meter gaan, anders moet er een tweede monteur bij komen. Het is in dat geval raadzaam dit gelijk bij de aanvraag voor een installatiemonteur aan te geven, anders komt er een monteur die vervolgens dezelfde conclusie trekt en dan moet ie herpland worden. Als dit gewoon een kelder is dan kan de monteur zonder tweede monteur direct aan de slag!


Het is gelukkig in de kelder. Volgens mij kan er vanuit de kelder relatief makkelijk in de meterkast een aansluitpunt gemaakt worden. Ik heb onderhand weer contact gehad met KPN en er is nu (op hun advies) een klacht ingediend om een installatiemonteur te laten komen. Dus ik hoop dat deze er snel is.

Dank voor de adviezen!


Ik wil nog even vermelden dat KPN het wat mij betreft het hier zeer laat afweten (na vandaag terug te zijn gebeld in reactie op de klacht die was ingediend door hun eigen organisatie). Ze schuiven de schuld naar KPN Netwerk, ondanks dat hun informatievoorziening niet op orde is en zij een contract met ons als klant zijn aangegaan (tweemaal door twee verschillende medewerkers en vervolgens door een derde medewerker kabels opgestuurd om te overbruggen op een KPN aansluitpunt wat er dus nog niet is). Ze willen geen installatiemonteur sturen, want sluiten geen nieuwe koperaansluitpunten meer aan (en als ze dit wel zouden doen dan zouden we zelf de kosten moeten betalen). Dus worden mij twee opties geschetst:

  • Afwachten tot september en tot die tijd zonder internet zitten (dit is natuurlijk geen reële optie, en onfatsoenlijk om aan te bieden als alternatief)
  • Abonnement annuleren en overstappen naar andere provider

Ik krijg geen excuses, geen vergoeding voor de gemaakte kosten omdat ik overbrug tot aan de glasvezel geleverd zou worden. KPN neemt hierin niet de verantwoordelijkheid die ieder zelfrespecterend bedrijf zou doen en schuift schuld en problemen af op klant en partners. Blijkbaar is er geen andere mogelijkheid dan dat KPN het abonnement annuleert.
 


Klinkt alsof er administratief iets niet helemaal klopt en glasvezel al op ‘beschikbaar’ staat in de administratie. Als dat zo is dan kan er ook niet op het kopernet geleverd worden, er zal dan het een en ander moeten gebeuren. Ik heb dit bij de aansluiting van mijn oma in het verzorgingstehuis ook gehad, glasvezel zou beschikbaar moeten zijn dus abonnement op glasvezel, echter was er nog niets naar binnen gebracht. Kostte best veel tijd om alles om te laten zetten en de uiteindelijke leverdatum was twee weken opgeschoven.

 

@Denise_ kun jij hier eens induiken? Om het teruglezen te besparen: Abonnement aangevraagd op glasvezel maar het netwerk is pas in september gereed, moet een DSL-aansluiting worden met monteur omdat er een nieuw ISRA geplaatst moet worden.

 

@Annemiek_JC46 kan jij jouw profiel invullen met alle gegevens indien dit nog niet is gebeurd? Adres en telefoonnummer en dergelijke. Dan kan er direct meegekeken worden.

 


Uiteraard kijk ik graag even mee, @NHendriks!

Allereerst wil ik @Annemiek_JC46 welkom heten op ons forum. Goed dat je ons gevonden hebt, al zijn de omstandigheden minder. Ik zie dat je jouw profiel hebt ingevuld, dat maakt het voor mij gemakkelijk om meteen even mee te kijken. In het systeem zie ik dat er op dit moment nog geen glasvezel beschikbaar is; dit staat wel gepland voor de toekomst. Vanuit KPN NetwerkNL hebben wij doorgekregen dat zij er naar streven om de aansluiting 4 juni 2021 gereed hebben, maar dat hebben ze overduidelijk niet gehaald. Wanneer de verbinding wel gereed zal zijn, durf ik niet te zeggen. Deze informatie heb ik niet tot mijn beschikking. Je zou hiervoor contact met KPN NetwerkNL kunnen opnemen. Hiermee wil ik de schuld niet afschuiven op onze partner, KPN NetwerkNL, laat dat duidelijk zijn. Ik geef je alleen door wat ik zie/weet.

Ik begrijp heel goed dat je niet tot september zonder diensten wilt zitten, helemaal niet in deze tijd waar we grotendeels thuis werken. Logisch ook dat je op zoek bent naar een andere oplossing. Mijn collega heeft op 11 juni heel lief mee gedacht met jou door je een doos met aansluitmaterialen te sturen. Hoewel mijn collega hier de beste bedoelingen had, gaat dit natuurlijk niet helpen. Wanneer er een aanvraag voor glasvezel is ingediend, kunnen we niet ineens aansluiten op de koperverbinding. Mijn collega was hiervan mogelijk niet op de hoogte; excuses als dit voor extra verwarring heeft gezorgd.

Ik lees en zie dat je inmiddels contact met de klachtenafdeling hebt gehad en dat er is besproken om het abonnement bij KPN te annuleren. Ik kan geen beloftes doen, maar als jij er voor open staat, dan kijk ik graag of ik een nieuw abonnement op de koperverbinding kan afsluiten. In theorie zou dit namelijk mogelijk moeten zijn, daar er volgens onze gegevens nog geen glasvezelverbinding aanwezig is op jouw adres. Laat je mij weten of ik hiermee aan de slag kan gaan?


Dag Denise, 
Dank voor je (constructieve) reactie.

Gisteren is mij verteld dat dat hoogstwaarschijnlijk niet kon, ondanks meerdere vragen vanuit mij of we niet op één of andere manier konden overbruggen tot september (iemand heeft aangegeven dat KPN Netwerk dan glasvezel aansluit, exacte datum heb ik niet, maar is ook niet heel relevant).

Daarnaast gaf de KPN-medewerker die ik gister sprak aan dat we zelf zouden moeten betalen voor het maken/vinden van het aansluitpunt en dat de oude KPN-telefoonkabel hier niet voldoende voor is. Klopt dat? Want als ik eerst meer dan € 100,- moet betalen voor een aansluiting voor drie maanden dan voelt het wel wat overdreven, zeker na het beloop van het contact tot nu toe.

Ik sta dus zeker open voor een abonnement via koperverbinding voor komende periode (3-6 maanden), want we willen graag (uiteindelijk) glasvezel, maar wil wel weten wat de voorwaarden zijn. Nog één toevoeging, als hier weer 2 of meer weken overheen gaan is dit wel lang, en is het misschien praktischer dat we wel een ander abonnement afsluiten bij een andere provider. Kun je daar nog een indicatie van geven?


@Annemiek_JC46 Fijn dat je ervoor open staat dat ik ga kijken wat ik voor je kan betekenen. In zekere mate klopt het wat mijn collega heeft aangegeven. Er was al een abonnement op een glasvezelverbinding aangevraagd voor jou, waardoor aansluiten op de koperverbinding niet meer mogelijk was. Maar nu er geen abonnement meer in het systeem staat, kan dit de situatie veranderen. Dat ga ik dus voor je controleren.

Begrijpelijk dat je vragen hebt over de kosten. Volgens ons systeem is er een koperaansluiting aanwezig op jouw adres. Dat betekent dat wij in theorie een abonnement kunnen afsluiten op de koperverbinding. Als achteraf blijkt dat de ISRA sterk verouderd is en niet meer voldoet, dan zal een monteur van KPN deze onder handen nemen, zoals @NHendriks ook al heeft uitgelegd. Dit zou in principe gratis moeten zijn. Maar dan kijk ik ook even naar onze monteur, @NHendriks: Klopt dit?

Op dit moment durf ik je nog niet te zeggen wat de verwachte leverdatum zou zijn. Dit is namelijk sterk afhankelijk van allerlei factoren. Pas op het moment dat ik de bestelling zou plaatsen, komt er een verwachte leverdatum naar voren. Met jouw akkoord ga ik vandaag nog kijken of ik de bestelling kan plaatsen. Als het lukt, ontvang je een bevestiging met hierin een leverdatum. Ben je uiteindelijk toch niet blij met de keuze, dan kun je het abonnement altijd annuleren binnen zichttermijn. 


Dag @Denise_ ,

Wij gaan akkoord met jouw voorstel. Kunnen we dan alsnog over op glasvezel zodra dit wordt aangelegd of zitten hier voorwaarden / beperkingen aan?  KPN geeft namelijk aan: “De maximaal haalbare snelheid op je adres is ↓ 54 Mbit/s ↑ 10 Mbit/s". En deze snelheid is voor de langere termijn niet voldoende.


Als achteraf blijkt dat de ISRA sterk verouderd is en niet meer voldoet, dan zal een monteur van KPN deze onder handen nemen, zoals @NHendriks ook al heeft uitgelegd. Dit zou in principe gratis moeten zijn. Maar dan kijk ik ook even naar onze monteur, @NHendriks: Klopt dit?

ISRA vervangen is inderdaad kosteloos. Ik kan op voorhand al zeggen dat hier een monteur moet komen om het ISRA te vervangen aangezien er nu een lasdop zit waar nog maar weinig van over is, de kabel die hier uit komt is zoals ik in eerdere berichten vernomen heb onvindbaar. Een lasdop moet vrijwel altijd vervangen worden door een nieuw ISRA punt.  Als ik zo kijk zie ik ook nog eens een GPLK invoerkabel, iets waarvan we absoluut niet moeten willen dat @Annemiek_JC46 hier zelf mee aan de slag gaat. No offence, dergelijke kabels vergen wat handigheid omdat deze kabels erg oud zijn.

 

Dag @Denise_ ,

Wij gaan akkoord met jouw voorstel. Kunnen we dan alsnog over op glasvezel zodra dit wordt aangelegd of zitten hier voorwaarden / beperkingen aan?  KPN geeft namelijk aan: “De maximaal haalbare snelheid op je adres is ↓ 54 Mbit/s ↑ 10 Mbit/s". En deze snelheid is voor de langere termijn niet voldoende.

Zodra de werkzaamheden voor de glasvezel zijn afgerond kun je inderdaad gewoon over! Hoe dit traject er precies uit ziet weet ik niet maar het kan zeker!


@NHendriks , no offence taken :wink: , het lijkt mij zeker niet verstandig dat we zelf met de kabels gaan knoeien, alle goeie bedoelingen ten spijt. Dank voor het meedenken.


@Annemiek_JC46 Het is gelukt! :smiley:  Ik heb een abonnement aangevraagd voor op de koperverbinding. Hierbij heb ik ook meteen een monteur ingepland. De monteur komt op woensdag 23 juni tussen 8.00 en 10.00 uur. Nog een weekje afwachten, dus.

Voor nu heb je een maximale snelheid van 50 Mbit/s, omdat er op jouw adres simpelweg niet meer mogelijk is met koper. Zodra glasvezel beschikbaar is, kan je uiteraard kosteloos overstappen naar glasvezel. Je kunt dit te zijner tijd zelf regelen via MijnKPN of je kunt telefonisch contact met ons opnemen via 0800 0402.

@NHendriks Bedankt voor de bevestiging en jouw toelichting! Via de koperverbinding is pairbonding mogelijk, waardoor ik meteen een monteur kon inplannen. Dat scheelt weer. :blush:


@NHendriks Bedankt voor de bevestiging en jouw toelichting! Via de koperverbinding is pairbonding mogelijk, waardoor ik meteen een monteur kon inplannen. Dat scheelt weer. :blush:

Kijk dat scheelt! Als er een verplichte monteur moet komen dan gaat het toch altijd een stuk sneller!


Dank @Denise_ en ook @NHendriks  voor de hulp. 
Heel wat wijzer ook geworden over de verschillende verbindingen. 


Heel graag gedaan! Ik ben blij te horen dat het allemaal wat duidelijker is geworden en dat we er toch voor hebben kunnen zorgen dat je bij KPN blijft ♥️


Graag gedaan @Annemiek_JC46:green_heart: