Skip to main content

Ook bij mij in de wijk is er glasvezel aangelegd. Toen ik hiervoor benaderd ben heb ik expliciet gevraagd of dit betekend dat ik over moet op glasvezel, of dat mijn huidige abonnement op dsl kan doorlopen. De dsl abonnementen zijn namelijk een stuk goedkoper dan glasvezel abonnementen.

Hierop kreeg ik het antwoord dat mijn huidige abonnement gewoon door kon lopen, al zal er ooit in de toekomst DSL uitgefaseerd worden. In mijn geval was het het beste om de kabel aan te laten leggen zodat ik hiervoor in de toekomst niet zou hoeven te betalen. Tot mijn verbazing zie ik nu dat ik geen DSL meer kan afsluiten bij mijn huidige provider (Youfone) en ook niet bij andere providers.

Klopt dit? Zo ja dan voel ik mij zwaar benadeeld en voorgelogen. Als ik deze voorwaarden had geweten was ik nooit overgestapt. Naast de hogere kosten zal ik ook nieuwe kabels moeten gaan trekken door heel het huis. Nu heeft KPN dubbel voordeel, ze hebben in 1 keer mij kunnen aansluiten met de hele wijk, en ze verdienen een stuk meer aan mij.

Er is helemaal geen prijsverschil tussen dsl en glasvezel.  Althans niet bij kpn. Bij andere providers ook niet zover ik weet. Normaal gesproken zit zowel de dsl als de glasvezelaansluiting in de meterkast en hoef je niets te veranderen. Is dat bij jou anders?


Ik zit bij Youfone. Hier is er daadwerkelijk verschil. Goedkoopste glasvezel abonnement is 40 euro basisprijs, op dsl was 32 euro. Daar komt dan nog elk jaar bij verlenging korting bij, die voor dsl hoger is dan voor glasvezel. Op jaarbasis ga ik van 309 naar 400 euro. Een verhoging van 30%.

 

Daarnaast hangt mijn modem niet in de meterkast maar centraal in mijn huis o.a. vanwege ontvangst door heel het huis. Daarom loopt er nu vanaf de meterkast een dsl kabel naar het modem. Daar heb ik bij glasvezel een andere kabel voor nodig. Vanaf dit punt vertrekken er ethernet kabels naar heel het huis dus het modem in de meterkast hangen is geen optie.

 

Kortom extra inkomsten voor KPN, en een hoop tijd/eenmalige kosten voor mij om het werkend te krijgen. Plus jaarlijks 30% hogere kosten. Als ik goed geïnformeerd was was ik daar natuurlijk nooit akkoord mee gegaan.

 

 


Dat u akkoord gegaan bent met glasvezel heeft denk ik niets te maken met het feit dat u geen abonnement meer kunt afsluiten op dsl.

KPN stopt over 3 jaar sowieso bij u met de telefoonlijn. Misschien nog wel eerder. Of u er nu wel of niet mee accoord gaat: die telefoonlijn word buiten gebruik gesteld. Daarom worden er nu al geen nieuwe aansluitingen geaccepteerd. 


Ik zit bij Youfone. Hier is er daadwerkelijk verschil. Goedkoopste glasvezel abonnement is 40 euro basisprijs, op dsl was 32 euro. Daar komt dan nog elk jaar bij verlenging korting bij, die voor dsl hoger is dan voor glasvezel. Op jaarbasis ga ik van 309 naar 400 euro. Een verhoging van 30%.

 

Daarnaast hangt mijn modem niet in de meterkast maar centraal in mijn huis o.a. vanwege ontvangst door heel het huis. Daarom loopt er nu vanaf de meterkast een dsl kabel naar het modem. Daar heb ik bij glasvezel een andere kabel voor nodig. Vanaf dit punt vertrekken er ethernet kabels naar heel het huis dus het modem in de meterkast hangen is geen optie.

 

Kortom extra inkomsten voor KPN, en een hoop tijd/eenmalige kosten voor mij om het werkend te krijgen. Plus jaarlijks 30% hogere kosten. Als ik goed geïnformeerd was was ik daar natuurlijk nooit akkoord mee gegaan.

 

 

Dus het FTU ( Glasvezel kastje ) zit wel op de zelfde plek als het ISRA, Alleen heb je er ooit zelf voor gekozen om dit door te leggen naar locatie van het modem met een Cat3/Telefoon/DSL kabel wat nu effectief een Cat5e minimaal moet worden..

Krijg je bij Youfone dan ook een hogere snelheid ? 

Want je ziet nog wel eens dat wholesale klanten een Basis pakket bieden die alleen op DSL gaat en dan gaat het inderdaad naar een hoger abonement met een hogere snelheid.


Klopt, zit op dezelfde plek. En ik heb er zelf voor gekozen om dit door te leggen. Vandaar dat ik ook alleen akkoord gegaan ben met de glasvezelaansluiting na belofte dat ik DSL kon blijven gebruiken.

Verder heeft het Glasvezel abonnement wat hogere uploadsnelheid. Maar ik heb hier geen behoefte aan.

Mijn hele issue is dat er beloofd is dat aanleg van glasvezel geen invloed had op DSL aansluiting. Hier ben ik vals mee voorgelicht, en hierdoor wordt ik op kosten gejaagd.

En dan heb ik het trouwens nog niet over het opnieuw bestraten van een gedeelte van de voortuin omdat de Bulgaarse aannemer het schijnbaar niet storend vond dat er een rij tegels opeens niet meer in patroon lag met de rest, en schots en scheef lag. En dat de beste man ook schijnbaar geen schroeven bij zich had die minder lang waren dan de dikte van het kastje waar de aansluiting in gemonteerd is, waardoor er nu een schroef dwars door de houten lambrisering heen komt in de woonkamer. Maar goed daar verander ik nu niets meer aan.


Mijn hele issue is dat er beloofd is dat aanleg van glasvezel geen invloed had op DSL aansluiting. Hier ben ik vals mee voorgelicht, en hierdoor wordt ik op kosten gejaagd.

Ik denk dat u niet vals bent voorgelicht. Ook als u glasvezel had geweigerd had u nu waarschijnlijk geen nieuw abonnement meer af kunnen sluiten op dsl. Dus in die zin heeft de aanleg van glasvezel geen invloed op de dsl aansluiting.


Ik heb zojuist gebeld met KPN en daar gaven ze inderdaad aan dat het glasvezel hier geen invloed op had Nick83.

Als ik bij Youfone mijn contract laat verlopen en stilzwijgend verlengen zou ik het nog vol moeten kunnen houden tot het koper echt helemaal uitgefaseerd is. Mis ik de korting maar nog wel goedkoper dan overstappen op glasvezel.

 

Dat gaan we dus maar doen.


De aanleg van glasvezel heeft geen invloed op bestaande DSL diensten, Deze blijven tot nadere order ( 2 a 3 jaar ) wel gewoon doordraaien, Dus bent u daarin niet vals voorgelicht want het heeft geen invloed op bestaande DSL.

Als daarintegen het glasvezel actief is in een gebied word dit de voorkeursdrager dat zegt zoveel als, "Alle nieuwe bestellingen vanaf datum X Kunnen alleen nog geleverd worden over de glasvezel"

Bij u is alleen de melding "Het heeft geen invloed op bestaande dsl verbindingen" anders geïnterpreteerd dan aanvankelijk bedoelt was.

Als iemand vraagt " Blijft mijn dsl dan wel gewoon beschikbaar en werkend" is het antwoord ja…

Maar je kan er niks nieuws meer op aanvragen gezien dit de eerste stap van uitfasering is.. dit heeft onder andere te maken met als ze uiteindelijk koper echt uitfasering Dat niemand op dat moment nog binnen eventueele contractperiode zit.. en dus een ieder op dat moment de vrijheid heeft om te gaan of staan waar ze willen.

Als dit niet zou gebeuren kan het koper nooit uit want dan zouden er steeds nieuwe contracten bijkomen....