Skip to main content

Ik woon in de kop van N-H, bevolkt gebied, prima bereik KPN, meer dan voldoende data binnen mijn bundel beschikbaar. WiFi, dataverbruik en roaming staan standaard aan, ik ben afgelopen 4 maanden niet in het buitenland geweest, en al jaren niet buiten de EU. Toch kreeg ik vanmorgen een sms van KPN: 

‘beste klant, u hebt 80% van uw limiet van € 60,50 voor internet buiten de EU gebruikt. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet buiten de EU voor de rest van de maand af. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet KPN’ 

Bijzonder, want ik bevind mij in Nederland. Binnen 1 minuut volgt een 2e sms van KPN: 

‘Beste klant, u hebt 100% van uw limiet van € 60,50 voor internet buiten de EU gebruikt. Wij hebben ter bescherming uw internet buiten de EU afgesloten. Wilt u doorgaan met internet, SMS dan ‘JA’ naar 1330. Als u doorgaat met internet betaalt u het standaard buitenbundel tarief voor data van het land waar u bent. Bevindt u zich in een vliegtuig of op zee, dan kunnen deze kosten zeer hoog oplopen. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet KPN” 

 

Als ik inlog op ‘MIJN KPN” zie ik op het beginscherm inderdaad een rood vlak met daarin de melding dat ik een datalimiet heb overschreden voor gebruik mobiel internet in het buitenland, kosten € 60,50 

Geen van de medewerkers bij KPN Klantenservice kan mij verder helpen. Zij zien in het systeem geen enkele melding over het versturen van sms-jes, over een geblokkeerd internet, over de extra kosten die ik gemaakt zou hebben. Ondertussen zie ik wel dat er kosten doorberekend gaan worden en is mijn mobiel door KPN geblokkeerd voor al het internetverkeer. Advies; wacht de factuur maar af en start je mobiel opnieuw op. Dan zijn er geen problemen meer. 

 

Hoe kan het mogelijk zijn dat ik in Nederland, met een goede provider, in goed bevolkt gebied, en meer dan genoeg data in mijn bundel beschikbaar, tóch deze vreemde kosten voor internet BUITEN DE EU voor mijn rekening krijg? En is het gerechtvaardigd dat ik deze kosten dan straks moet betalen? KPN heeft vooralsnog geen oplossing voor mijn probleem. Maar mijn vertrouwen in het gebruik netwerk KPN is wel geheel weg. 

Hallo @Truus1970 

Het lijkt erop dat jij ook slachtoffer bent geworden van “Tampnet”, een offshore zakelijk antennenetwerk op de Noordzee bedoeld voor mensen die werken op boorplatforms en windmolenparken, maar ook vissers en defensiepersoneel. Tampnet kent hogere tarieven en het valt daarom buiten de standaard abonnementsbundels.

Dat zou alleen op de Noordzee moeten zijn, maar er zijn eerder klachten vanaf Texel en Terschelling op het forum gemeld. Kennelijk is dit netwerk niet goed ingesteld en uitgericht, waardoor het signaal onder bepaalde (weers)omstandigheden aan land komt. Als het signaal dan sterker is zal jouw telefoon daar voor kiezen i.p.v. KPN “aan land”.

Ik ben benieuwd welke oplossing KPN jou biedt voor deze onterechte kosten.

Meer info: KPN en Tampnet werken samen aan mobiele dekking voor zakelijke klanten op Noordzee


Hoi @Truus1970, welkom op ons forum! Dat is wel schrikken ineens zeg!
Dit gaat inderdaad om het maritieme netwerk zoals RBxx al noemt. Vanaf het vaste land zou je daar in principe ook niet mee moeten verbinden tenzij je op zee bent.

Allereerst wil ik je adviseren (als je dat nog niet gedaan had) om roaming op je toestel uit te zetten tot je het daadwerkelijk wilt gebruiken.
Dat gezegd hebbende kijk ik graag even met je mee.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Hallo Thomas 

Uiteraard heb ik gelijk roaming uitgezet en durf ik het ook niet meer aan te zetten. Dank je voor de tip.

Ik had deze trouwens liever op voorhand gehad, dan achteraf. Als je de website van KPN goed doorleest, kom je tips en adviezen tegen om voor het gemak juist roaming aan te laten staan omdat je bundel in zowel NL als het buitenland (binnen EU) te gebruiken is zonder extra kosten. Ook bij gebruik internet buiten de EU staat er om roaming aan te houden maar dan moet je wel een extra bundel kopen.

Misschien de teksten op de website aanpassen? 

De benodigde gegevens heb ik ingevuld, ik kijk uit naar je reactie. 


@Thomas, Hoe staat het hiermee?

Werkt KPN al aan een optie om dataverbruik buiten de EU te kunnen blokkeren zodat dergelijke onvoorziene kosten vermeden kunnen worden.


@wjb nog niks nieuws aan de horizon, zodra hier iets aan verandert zullen jullie hier wel van op de hoogte gesteld worden.