Skip to main content

Eind vorig jaar kregen wij bericht van KPN dat er in onze wijk glasvezel uitgerold zou worden. Mooi, dachten wij. Alleen was het voor ons wel belangrijk dat wanneer de aansluiting geplaatst zou worden in onze woning, wij er nog niet meteen gebruik van kunnen maken aangezien de aansluiting in de meterkast zou komen en er nog geen mogelijkheid was om vanuit daar een kabel te trekken naar de woning en slaapkamer. 

Dit is wel uiteindelijk de bedoeling maar is pas mogelijk nadat wij de bovenverdieping gaan verbouwen in de loop van 2023. 

In dezelfde communicatie van KPN was vermeld dat het mogelijk is om wel alvast de aansluiting te realiseren in de woning en pas op een later moment hiervan gebruik te maken. Dit was voor ons dus perfect. Voorlopig nog gebruik blijven maken van onze DSL verbinding tot het moment daar is om kabels te trekken vanuit de meterkast naar overige ruimtes in de woning. 

 

Uiteindelijk is begin mei van dit jaar de aansluiting gerealiseerd in de meterkast. Kastje hangt. Vervolgens wordt er door het systeem van KPN automatisch een monteur ingepland omdat wij nog geen gebruik zouden maken van de glasvezel aansluiting. Telefonisch contact opgenomen en uitgelegd dat wij hiervan nog geen gebruik kunnen maken etc en hebben wij de afspraak voor de monteur geannuleerd. Want waarom zou er een monteur hiervoor langs moeten komen. Zonde van zijn tijd en onnodige kosten. 

 

Niet veel later word er weer een monteur ingepland door KPN. Weer niet om gevraagd, maar dit keer de monteur langs laten komen. Schijnbaar vind KPN het toch nodig. Vervolgens heeft mijn vrouw bovenstaande uitgelegd en is er door de monteur hiervan een notitie gemaakt. Dit was dus in mei j.l. 

 

Op 7 oktober heb ik contact opgenomen met de klantenservice van KPN om mijn lopende contract te verlengen. In het gesprek heb ik met de medewerker aangegeven dat wij het abonnement graag willen verlengen en dat er qua pakket weinig veranderd hoeft te worden. De enige wijziging betreft dat er een mediakastje retour gaat naar KPN. Er is geen woord gewisseld over overstappen naar glasvezel, aangezien wij dit ook nog niet willen. 

 

In het ontvangen contract staat wel glasvezel vermeld, maar wij hebben hier verder geen aandacht aan gegeven en alles deed het net zoals voorheen. 

Tot wij op 23 oktober ontdekte dat wij het opname pakket niet meer zouden hebben. Opzich ook logisch aangezien dit pakket, hoorde wij een dag later, gekoppeld is zodra je een 2e mediakastje hebt. Laat je dit 2emediakastje vervallen, vervalt ook het opname pakket tenzij je dit daarna los weer toevoegt aan je abonnement. 

 

Op 24 oktober contact opgenomen aangezien wij ons abonnement niet meer konden aanpassen. Vervolgens ontdekt de desbetreffende medewerker dat ook zij ons pakket niet kan aanpassen. Er was zelfs geen mogelijkheid om hiervan een ticket aan te maken. Nadat ze had overlegd met een andere afdeling kwam ze tot het volgende resultaat;

 

Er lopen op dit moment 2 orders tegelijk op ons adres. Namelijk het oude contract en het nieuwe contract voor de verlenging welke wij op 7 oktober hebben besproken. 

Beide contracten conflicteren met elkaar. Het nieuwe contract kan niet geactiveerd worden aangezien wij geen gebruik maken van… glasvezel. 

Ook gaf ze aan dat volgens het KPN systeem het niet mogelijk is om een pakket af te sluiten ZONDER glasvezel wanneer je een glasvezelaansluiting in je woning hebt. Dit telt ook bij het verlengen van je lopende contract. 

 

Weer uitgelegd waarom wij nog geen gebruik maken van de glasvezelaansluiting. Hierop gaf ze 2 opties. 

  • Experiabox aansluiten op het glasvezelnetwerk zodat het nieuw contract geactiveerd zou worden in het systeem.
  • De verlenging/wijziging zoals gedaan op 7 oktober vervallen en terug draaien naar oude situatie.

 

Ze gaf hierbij aan dat ik wel moet beseffen dat wanneer wij de Experiabox aansluiten op het glasvezel punt er geen weg terug meer is naar de DSL-verbinding. Deze vervalt zodra je de overstap maakt. 

 

Aangezien wij echt wel gebruik willen maken van het glasvezel  ben ik maar van 29 t/m 31 oktober gaan verbouwen en er voor gezorgd dat er kabels liggen vanuit de meterkast naar de bovenverdieping en vanuit daar weer naar beneden zodat de TV in de woonkamer weer is aangesloten. Alles eerst getest via de DSL verbinding en nadat alles werkte aangesloten op het glasvezel. 

 

TV deed het, met uitzondering van de EPG en andere programma informatie. Internet deed het helemaal niet. 

 

Omdat tussentijds KPN voor de 3e keer een monteur had ingepland, weer niet om gevraagd maar dit keer wel gewenst, besloten om de Experiabox weer op het DSL aan te sluiten en de monteur af te wachten die op 2 november stond ingepland. DSL aansluiting deed het gelukkig nog wel…

 

Op 2 november is de monteur hier geweest en heeft naar de glasvezelaansluiting gekeken. De reeds gemonteerde kastje heeft hij vervangen en vervolgens contact opgenomen met de helpdesk. Waarom weet ik niet, maar daarna vertelde hij aan mijn vrouw dat er een landelijke storing zou zijn en hierdoor nu niet mogelijk was om de verbinding verder te testen. Het lampje van Connection op het glasvezelpunt moet stoppen met knipperen en continue groen worden. Dan zou alles werken. Vervolgens vertrekt de monteur weer. 

 

Nadat de monteur was vertrokken werd ik hiervan op de hoogte gebracht door mijn vrouw en vond ik het verhaal van een landelijke storing raar. Op de site van Allestoringen.nl gekeken en kon niks vinden over een storing bij KPN, niet landelijk, maar ook niet bij ons in Apeldoorn. 

 

3 november rond het middag hadden wij nog steeds een knipperend groen lampje van de Connection en geen internet. Maar weer eens contact opgenomen met een medewerker en voor de zoveelste keer alles uitgelegd. En ook deze medewerker loopt tegen hetzelfde probleem aan. Een inmiddels beste blokkade op ons account/contract. Maar ja, dat wisten wij al. Ook hij neemt contact op met een andere afdeling en doet zijn best om het probleem op te lossen maar komt geen stap verder. Aangezien ik niet meer thuis aanwezig was kon ik op dat moment niet met hem een stappenplan doorlopen m.b.t. status van de Experiabox. Op 3 en 4 november waren wij niet in de gelegenheid om samen met een medewerker de status van de Experiabox te doorlopen. 

 

7 november, we gaan weer vrolijk contact opnemen met KPN. En verrassend, ook deze medewerker loopt tegen een blokkade. Joh, je meent het. Deze medewerker ziet vervolgens dat er vanuit KPN een bepaalde mail m.b.t. de storing nooit naar ons is verzonden. Ook verhoogt hij meteen tijdelijk ons databundel op onze 06-nummers (KPN abbo’s) zodat wij dit kunnen gebruiken als hotspot. Ook lukt het hem nu wel een ticket aan te maken en geeft hij aan dat er inmiddels een speciaal team binnen KPN met dit soort problemen zou zijn ingericht. Dit team zou dezelfde dag, rond het middag uur mij terug bellen en het verder oppakken. 

 

Nog geen half uur nadat ik de medewerker gesproken had werd ik al gebeld door het desbetreffende team. Voor de zoveelste keer uitleg gegeven van het probleem. Oplossing; de order welke de blokkade veroorzaakt zal worden verwijderd en dit zal waarschijnlijk gebeuren na 2 dagen. Daarna zou de blokkade verholpen zijn en alles weer moeten werken. 

 

9 november. Netjes met 2 dagen terug gebeld door KPN en werd er vermeld dat de order verwijderd zou zijn en dat de Experiabox aangesloten kan worden op het glasvezel. Dus mijn vrouw opgebeld die thuis was, en zij heeft netjes de Experiabox verplaatst van het DSL punt naar de meterkast en aangesloten. 

 

Na een uurtje of 2 werkte de aansluiting nog niet. En aangezien de desbetreffende mevrouw welke ik had gesproken aangaf ik meteen kon bellen mocht er iets zijn, heeft mijn vrouw contact met haar opgenomen. 

Schijnbaar waren ze iets te voorbarig en was het probleem hiermee nog niet opgelost. Nu ligt het probleem bij KPN Netwerk (zucht) en moet daar weer een ticket worden aangemaakt aangezien het andere tak van KPN is. En omdat dit een ander bedrijf van KPN is kon ze niet aangeven hoelang dit gaat duren. Wel gaf ze aan dit heel vervelend te vinden, ja wij nog erger, en dit te blijven monitoren. Ze is dan ook vanaf dit moment ons directe contactpersoon. Ben ik blij mee zodat ik niet continue alles hoeft uit te leggen…

 

11 november. Vlak voor het weekend nog niks vernomen. Kan je ongeduldig vinden. Was het niet dat wij al even bezig zijn met het probleem. Daarom maar ons contactpersoon gebeld maar bleek ze vandaag niet aanwezig te zijn. Prima, haar collega kan ons ook prima te woord staan en onze ticket doorlezen. En aan zijn stem kon ik wel horen dat hij verbaasd was dat dit probleem al speelt vanaf 7 oktober.

 

Maar op dit moment was er nog geen verdere status te ontdekken. Hij zou een notitie doorgeven aan ons contactpersoon dat ik gebeld heb en verwacht dat maandag 14 november de zaak weer word opgepakt. 

 

Is dit het dan? 

Nou nee. Vrijdag bij thuiskomst blijkt het dat we inmiddels ook geen TV meer kunnen kijken via DSL. Met andere woorden, totaal geen verbinding meer via DSL. Geen internet, geen TV. 

Dan is er iets veranderd en meteen gekeken of het lampje bij het glasvezel punt nu continue groen is… maar helaas deze knipper nog. Tegen beter weten in toch meer de Experiabox aangesloten op de glasvezel om te kijken wat er gebeurt.

En er gebeurt niks…

 

Nu hebben wij dus helemaal geen verbinding meer en moeten wij afwachten tot ik maandag weer kan gaan bellen. 

 

Het is inmiddels een heel lap tekst geworden zonder resultaat of zicht op een datum wanneer het probleem verholpen zal zijn. 

 

Het is ook geen relaas tegen de medewerkers van KPN. Iedereen die wij hebben gesproken was meehelpend en deden wat ze konden. Alleen liepen ze tegen een blokkade in het systeem van KPN. Nemen wij ze ook niet kwalijk. 

 

Wat ik wel kwalijk neem is om te beginnen de communicatie vanuit KPN bij het aansluiten van glasvezel op het adres. Er wordt met geen woord vermeld dat wanneer je een glasvezel aansluiting hebt of neemt, het DSL punt komt te vervallen. En hoe bestaat het dat KPN het systeem zo dicht zet zodat medewerkers dit probleem niet kunnen oplossen. 

 

We zijn een dik maand verder en geen stap verder. Sterker, achteruitgegaan aangezien wij nu helemaal geen verbinding meer hebben.

 

Ik heb veel geduld, heb begrip voor de medewerkers die het probleem simpelweg niet kunnen oplossen doordat het systeem van KPN dit niet toelaat. Maar mijn geduld raakt nu wel op. Schijnbaar ben ik niet de enige met dit probleem. Dus waarom moet dit dan zolang duren?

kleine update.

Krijg totaal geen antwoord vanuit KPN. Nadat mijn telefoontje met KPN en toezegging dat de medewerker die ik heb gesproken een mail zou sturen naar de persoon die mijn ticket in behandeling heeft, heb ik nog reactie gehad en besloten maandag 14-11 maar weer te bellen. Dit om zelf de initiatief te houden aangezien dit niet van KPN komt. 

Weer kreeg ik een ander te spreken en weer zou er een mail verzonden worden met het verzoek om met mij contact op te nemen. De persoon die met mijn ticket bezig is heeft niet eens gedocumenteerd wat ze sinds woensdag 9 november heeft gedaan! rond uit slecht.

Maar ook nu , nadat er dus 2x het verzoek is gedaan om mij te contacten, blijft het stil bij KPN!
Ik kan niet anders zeggen dan dit rond uit slecht is. 

Is dit de manier van KPN om met hun klanten om te gaan? 

Gewoon slecht!


Hi @Marcel.H.

Ik kan hier veel of weinig over zeggen. Maar dit is niet goed. En ik wil graag voor je kijken wat ik nog kan doen om je in deze situatie te helpen. 

Wil je je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan kan ik je vinden in onze systemen en kijken wat er mogelijk is. 

Ik hoor graag van je. 

 


update 2. 

Woensdag 16 november heb ik weer een poging gedaan om contact op te nemen met de persoon welke zich bezig moet houden met mijn ticket. Weer kreeg ik een andere medewerker te spreken en heb ik aangegeven dat ik, ondanks dat er tot 2 maal toe een terug bel verzoek is gedaan, er geen contact is opgenomen door desbetreffende KPN medewerker. De persoon die ik sprak gaf aan dat dit echt niet kan, zeker niet op de afdeling waar hij en mijn contactpersoon werkzaam zijn. Welke afdeling dit is, geen idee. Hier is dan ook meteen een melding van gemaakt bij de manager en mij verzekerd dat dezelfde dag nog contact word opgenomen.

1,5 uur later ben ik idd door de desbetreffende contactpersoon gebeld. Nadat eerst info werd gegeven over het probleem wat er speelde, heb ik ook bij haar mijn ongenoegen geuit over het feit dat ik maar niet werd terug gebeld en dat ik totaal niet te spreken ben over de gang van zaken. Heb veel geduld en begrip, maar na dik 6 weken, geen verbinding meer voor TV en internet en ook geen terug koppeling van KPN, raakt mijn geduld wel op. Of volgende week is het probleem opgelost, of ik krijg een datum te horen wanneer binnen redelijk termijn het probleem opgelost gaat worden. Anders ontbind ik per direct mijn contract bij KPN. 

Boodschap was wel duidelijk overgekomen hoop ik…

 

Hoe zit het nu met het probleem; dit schijnt nogal complex te zijn en het komt erop neer dat er meerdere orders (3 stuks) gekoppeld zijn aan ons adres/account. Waarvan 1 voor het opleveren van de glasvezel aansluiting die de overige 2 orders blokkeert. Deze order kunnen ze, tot nu toe, maar niet verwijderen uit het systeem. 

De oplossing is nu als volgt; de oude DSL (koper) aansluiting word weer geactiveerd zodat hij weer internet en TV kunnen ontvangen. Dit word gedaan op een nieuw tijdelijk contract tegen 0-prijs om dubbele kosten te voorkomen. Daarnaast gaan ze het probleem met de vastgelopen orders op de glasvezelaansluiting oplossen. Hoe is bij mij niet bekend. De verwachting is dat dit binnen 2 weken opgelost gaat worden. Daarna zal de migratie naar glasvezel worden omgezet. Weet alleen niet of dit dan een nieuw contract of mijn huidige contract zal zijn. 

Het activeren van de DSL verbinding verliep niet echt soepel aangezien deze per direct geactiveerd moest worden. Kon aan mijn ontvangen mailtjes zien dat hiervoor meerdere pogingen zijn gedaan, maar dit is uiteindelijk gelukt op donderdagochtend. 

Donderdagochtend werd ik gebeld dat het eindelijk gelukt is om de DSL verbinding te activeren en dat alleen de Experiabox een harde reset moest hebben. Dit hebben wij gedaan en eindelijk hebben wij weer een werkende maar tijdelijke verbinding. 

Over uiterlijk 2 weken neem ik weer contact op met de desbetreffende persoon voor de status. Hopelijk word ik eerder gebeld en is het probleem met de glasvezelaansluiting verholpen.

@Bram_ bedankt voor je reactie. zoals hierboven te lezen zijn ze er nu mee bezig en ga ik er vanuit dat dit serieus word genomen. 

Ik zal iig mijn profiel invullen.


Het is een zeer lang verhaal. Ik denk dat maar weinig mensen dat helemaal gaan lezen...


@Nick83 heb je helemaal gelijk in. Het is ook meer gericht aan KPN en wou wel graag een compleet beeld geven. Alleen werd dat een wel erg lang stuk tekst 😶


@Nick83 lang verhaal inderdaad. Maar ik ben @Marcel.H. wel dankbaar voor de uitgebreide informatie. 

Als er meer mensen hetzelfde probleem hebben is het handiger dat andere forumgebruikers het sneller kunnen lezen. In dit geval hoop ik dat het echt gaat om een uitzondering waarbij er gewoon verschillende dingen samen fout zijn gegaan.

@Marcel.H. blij te horen dat er in ieder geval contact is opgenomen. En het klinkt alsof het nu de goede kant op gaat. Ik ga het topic voor nu op beantwoord drukken. Want als het nu goed gaat is mijn hulp niet nodig. 

Mocht er toch iets zijn waarbij ik kan helpen, laat het hier weten. Dan help ik je gelijk verder.


ik hou van zulke lange verhalen dan mis je tenminste niks van waar iemand allemaal meezit 


Update 3. 

 

We zijn er nog niet… afgelopen week is het KPN eindelijk gelukt om de order welke alles blokkeerde te verwijderen. Dit ging pas nadat ze dit hebben laten escaleren. Woensdag kreeg ik het bericht dat dit eindelijk was gelukt en dat er een nieuw opdracht geplaatst kan worden voor de omzetting naar glasvezel. De verbinding zou diezelfde dag al actief zijn. Maar tot op heden is dit nog niet het geval. Vrijdag aan het eind van de dag maar weer contact opgenomen en kreeg ik te horen dat dit word gedaan op 1 december. Dan staat er ook een monteur ingepland. 

Beetje overdreven om een monteur langs te sturen aangezien er alleen maar een UTP kabeltje verbonden hoeft te worden tussen de glasvezel aansluiting en de Experiabox. Maar goed, mocht het dan nog steeds niet werken dan heeft hij wat te doen. Dit keer laten wij hem/haar niet eerder weg dan dat het is opgelost.

We moeten dus nog afwachten. Hopelijk hebben wij eind volgende week eindelijk glasvezel. Mag dan ook wel na 8 weken. Maar eerlijk gezegd is het vertrouwen in KPN behoorlijk afgenomen en kijk ik er niet meer vanop als het nog langer duurt.


Update 4.

The final chapter. Gisteren contact gehad met KPN en besproken dat glasvezel nog niet actief is. Meteen is er gekeken of de afspraak van 1 december eerder uitgevoerd kan worden. Dit bleek vanochtend te kunnen en is dan ook uitgevoerd. 

Monteurs is hier geweest en heeft ervoor gezorgd dat de glasvezel aansluiting werkt. Was snel geregeld. Eindelijk werkt het 😁 

Aankomend weekend maar vrij plannen en kabels netjes weg aansluiten etc.

Blij dat het nu allemaal werkt. Alleen jammer dat KPN door het hele gebeuren flink heeft ingeleverd bij mij qua vertrouwen.