Skip to main content

Beste KPN,

 

Er is vorig jaar glasvezel in onze meterkast gelegd.

Deze week hebben jullie pro-actief een e-mail gestuurd dat ik kan/moet overstappen en zelfs de apparatuur is al toegestuurd. In de e-mail geven jullie aan dat er zelfs een cadeau bij zit in de vorm van gratis dubbele snelheid.

Echter de modem is aangesloten op de telefoonaansluiting. En vanuit daar zijn de andere apparaten op de modem aangesloten.

Hoe komt de glasvezelaansluiting op dat punt, zodat de modem hier op aangesloten kan worden? Sturen jullie hiervoor een gratis monteur, die de kabels legt naar dat punt?

Als ik de modem niet kan aansluiten heb ik niets aan glasvezel. 

Als de glasvezelaansluiting niet in de buurt van je huidige modem zit, dan kan je het volgende doen:

Een UTP kabel (CAT5E of hoger) leggen/trekken vanaf de glasaansluiting in de meterkast naar de plek van je huidige modem. Die kabel sluit je aan de ene kant aan op het zwarte glasvezelkastje dat je hebt ontvangen en dat je op de aansluiting moet schuiven (zie handleiding), en de andere kant van die UTP kabel kan in je modem, in de RODE poort. Het kabeltje dat nu in je modem in de grijze DSL poort zit mag er uit. Dat is de oude verbinding met je telefoonlijn.

En dan maar aanzetten en wachten tot alles weer werkt.

 

Op deze manier hoef je dus maar met 1 kabel aan de slag en kan je alle kabels die van je TV/computer/telefoons naar je modem lopen, laten zitten 


Beste Ward,

Bedankt voor je zeer snelle reactie, maar die kabel ga ik zelf niet trekken. 

Als jullie willen dat ik overstap verwacht ik dat jullie de huidige telefoonaansluitingen in huis (twee in totaal) vervangen door de nieuwe aansluiting.


Beste Ward,

Bedankt voor je zeer snelle reactie, maar die kabel ga ik zelf niet trekken. 

Als jullie willen dat ik overstap verwacht ik dat jullie de huidige telefoonaansluitingen in huis (twee in totaal) vervangen door de nieuwe aansluiting.

Zoals mijn handtekening aangeeft reageer ik op persoonlijke titel en niet per se namens KPN. En zeker niet namens KPN de provider (en daar gaat dit forum over) dus ik kan hier verder geen actie op ondernemen.

Als je zelf niet kan aansluiten, dan kan je een gratis service monteur aanvragen die dit wel zou moeten kunnen.


Hoi @PBosch . Welkom op het forum.

Ik denk dat een monteur hier de meest handige optie is.  Bespreek van tevoren goed wat je wensen zijn.  In principe is het bezoek gratis maar als er speciale wensen zijn kunnen er kosten gerekend worden voor meerwerk.  Als er alleen een netwerkkabel naar een praktische plek getrokken moet worden en de afstand blijft beperkt tot 10 meter dan hoef je geen extra kosten te verwachten maar maak wel goede afspraken. 

Een monteur kun je zelf inplannen via MijnKPN: https://inloggen.kpn.com/

Mocht dat niet lukken wil ik je daar ook wel bij helpen. 

 


Hoi @PBosch . Welkom op het forum.

Ik denk dat een monteur hier de meest handige optie is.  Bespreek van tevoren goed wat je wensen zijn.  In principe is het bezoek gratis maar als er speciale wensen zijn kunnen er kosten gerekend worden voor meerwerk.  Als er alleen een netwerkkabel naar een praktische plek getrokken moet worden en de afstand blijft beperkt tot 10 meter dan hoef je geen extra kosten te verwachten maar maak wel goede afspraken. 

Een monteur kun je zelf inplannen via MijnKPN: https://inloggen.kpn.com/

Mocht dat niet lukken wil ik je daar ook wel bij helpen. 

 

Een KPN klant welke van koper naar glasvezel gaat krijgt een CUF order bij ons. CUF staat dan voor complimentary upgrade fiber, met het Complimentary gedeelte bedoelen we dat het geheel gratis is om de diensten die de klant nu heeft te laten werken op de huidige plek* zonder hiervoor kosten in rekening te brengen.
Een monteur zal dus gewoon een telefoondraad kosteloos vervangen, ook als deze langer is dan 10 meter. Ook het werken in kruipruimte’s behoort tot de mogelijkheden.

Uiteraard zitten er altijd wat uitzonderingen, de aansluiting moet wel mogelijk zijn. Als je hebt besloten om een telefoonkabel te trekken door je tuin heen naar je schuur en hier het modem staat kunnen we echt niks. En zo zijn er wel meer bijzonderheden te denken. Maar in principe zou een KPN klant nooit verplicht zijn om kosten te maken voor de overzetting naar glas. Enkel als hij extra (cosmetische-)wensen heeft.