Skip to main content

In juli dit jaar is er in onze woning glasvezel aangelegd. Omdat ik al klant ben bij KPN zou ik graag over willen stappen naar glasvezelinternet, maar volgens de website van KPN is er nog geen glasvezel in onze woning beschikbaar. Ook op de site van KPN Netwerk staat aangegeven dat er alleen een koperverbinding beschikbaar is. Dat is raar, omdat bij de adressen van onze buren wel glasvezel beschikbaar is en onze woningen op dezelfde dag en door dezelfde monteurs zijn aangesloten.

Ik heb inmiddels met verschillende medewerkers van zowel KPN als KPN Netwerk contact gehad, waarin werd bevestigd dat het raar is dat het omzetten zo lang duurt na aansluiting. In de gesprekken is me meermaals beloofd te worden teruggebeld door iemand die meer weet over de glasvezelaansluiting, maar ik ben vooralsnog niet teruggebeld. Erg matige service dus.

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik naar glasvezelinternet over kan stappen?

Als ik dit zo lees gok ik dat er administratief iets niet helemaal goed gegaan is met de verwerking door bijvoorbeeld de aannemer waardoor jouw woning wel fysiek is opgeleverd maar administratief niet. Dit valt onder het domein van KPN Netwerk.

 

@Ward_ weet jij wat het juiste pad is om te bewandelen om die gereedmelding alsnog voor elkaar te krijgen?


Alvorens KPN als diensten leverancier daadwerkelijk diensten kan leveren en het e.e.a regelen zou KPN Netwerk die de aanleg realiseert eerst een afmelding moeten geven van dat de aanleg is voltooid. 

Hierin staan wij als KPN provider gelijk aan iedere andere provider die diensten over de vezel van KPN Netwerk levert. 

Daarmee gezegd kunnen we wel samen wat dingen controleren. 

Heeft uw woning behalve een huisnummer ook een toevoeging, Gezien hierin nog wel eens wat langs elkaar loopt ( B.v  Huisnummer 9 met toevoeging 1 heeft geen glasvezel maar huisnummer 9 met toevoeging 01 wel ) Bij aanleg worden de gegevens uit gemeentelijke administratie gehaald betreffende adressen en als daar de toevoeging dus 01 is komt hij er zo te staan, Hieruit lijkt dan met postcodecheck dat uw woning geen glasvezel heeft gezien u checkt met toevoeging 1

en dan hebben we nog gevallen met kamernummers, die staan bij oude koperlijnen niet geregistreerd en krijg je vaak toevoeging K01  terwijl bij glasvezel er dan daadwerkelijk een kamernummer: 1  komt  
 

 


Ik gok ook dat dit een administratieve fout is. En het gaat idd om een appartement met een toevoeging achter het nummer. De woningen met hetzelfde nummer maar andere toevoegingen (waar op dezelfde dag glasvezel is geïnstalleerd) hebben volgens KPN Netwerk wél een glasvezelaansluiting.

Leest KPN Netwerk ook mee op dit forum?


Ik gok ook dat dit een administratieve fout is. En het gaat idd om een appartement met een toevoeging achter het nummer. De woningen met hetzelfde nummer maar andere toevoegingen (waar op dezelfde dag glasvezel is geïnstalleerd) hebben volgens KPN Netwerk wél een glasvezelaansluiting.

Leest KPN Netwerk ook mee op dit forum?

Ja, KPN Netwerk leest ook mee. Ik in ieder geval wel. Maar dit forum is officieel alleen van KPN als provider. Vandaar mijn handtekening hieronder.


@Gijs91 zoals je ziet worden alle zeilen bijgeschakeld.

ik zou zeggen kijk even na wat je exacte toevoeging is/zijn volgens gemeentelijke administratie en controleer of hierop glas aanwezig is.

 


Ha @Gijs91, welkom! Dit is flink balen 😞. Ik heb jouw adresgegevens opgehaald in ons systeem en zie dan dat de glasvezelkabel nog niet richting de woning aangelegd zou zijn en we we jou door kunnen verwijzen naar de netwerkbeheerder, in dit geval dus inderdaad KPN Netwerk. Zou jij eens foto's willen plaatsen van de aansluiting/kabels, alles wat met de glasvezelaansluiting te maken heeft? Dan ga ik het intern verder uitzoeken. Dat kan, vanwege de aankomende kerstdagen, wel even duren. 


Dag @Marcia_ , dank voor je reactie. Hierbij een foto van de glasvezelaansluiting in de meterkast. Heb je daarmee voldoende informatie?

 


Hallo @Gijs91 , aan de hand van de foto te zien hoeft KPNNetwerk de glasvezellijn alleen nog maar gereed te melden als het aan de centrale (wijkkast)-kant ook klaar is en kun je bij KPN de provider om een migratie vragen van koper naar glas, er wordt dan een monteur ingepland.

Bij www.kpnnetwerk.nl kun je onder opgave van je postcode ook zien wat de status van jouw glasvezel is.

 

 



Dag @JanD , dat lijkt mij ook. Probleem is alleen dat de registratie van de aansluiting niet goed lijkt te zijn gegaan, aangezien er bij mijn buren wel glasvezel beschikbaar is volgens www.kpnnetwerk.nl en bij ons niet. Zie ook mijn eerste bericht.


Dank voor de foto, @Gijs91 . Ik heb kortere lijntjes met KPNNetwerk en ga deze kwestie daar voorleggen en proberen een oplossing te vinden. Dit kan even duren. (ook vanwege de feestdagen)


Allen, dank voor de hulp. Ik heb inmiddels over kunnen stappen naar glasvezel, de monteur komt binnenkort langs voor de aansluiting.


Dat klinkt goed, @Gijs91 . Nog even voor mijn beeldvorming: Waarom kon het nu plotseling wel? Hoe is dit gegaan?


Selecta, de installateur, heeft de afgelopen weken nametingen verricht in mijn wijk, hierna was het blijkbaar pas mogelijk om over te stappen.


Ah! Duidelijk.  Fijn dat het balletje nu is gaan rollen. Mocht er toch nog een kink in de kabel komen, laat het mij weten.Â