Skip to main content

Ik snap er even helemaal niks meer van, en ik zoek uitleg!

Vorig jaar is er bij ons in de straat glasvezel aan gelegd. 

Iemand kwam langs aan de deur, en wij zijn overgestapt op KPN glasvezel.

3 februari komt iemand (aannemer?) De aansluiting maken in de meterkast. Ze zijn wezen kijken in de meterkast, en in de woonkamer, naar de coax aansluiting.

Met de KPN heb ik een afspraak gemaakt voor installatie op 16 februari.

Maar, de aansluiting zit in de meterkast. De tv staat  in de woonkamer. Daar komt het modem te staan. Dat modem word aangesloten op het glaszvezel kastje in de meterkast. Maar hoe gaat die kabel daarkomen? Dat zal door de kruipkelder moeten, en door de vloer omhoog.

(Mijn man denk dat het via de coaxaansluiting kan, maar dat lijkt mij van niet)

Maar moet ik dit al geregeld hebben als de 16e kpn monteur komt? Of komt die dat juist doen?Wie is daar verantwoordelijk voor.

Ik wil niet dat ze straks komen aansluiten en dat ze niks kunnen omdat wij zelf die kabel van glasvezel naar modem hadden moeten regelen.

KPN zorgt daar in principe voor. 

Bent over gestapt van een andere provider naar KPN? Of was u al klant van KPN, maar had u verbinding via de telefoonlijn? 

Ligt er een coax kabel van de meterkast naar de tv? Zo ja, dan zou die mogelijk gebruikt kunnen worden. Bij voorkeur word die dan vervangen door een ander type kabel. Dat kan de KPN monteur doen.

Een andere optie is door de kruipruimte. Ook dat kan KPN. Maar dan morten ze wel met z'n tweeën zijn. Dat schijnt verplicht te wezen bij werken in kruipruimtes. Is de kruipruimte droog? En toegankelijk? Heeft u geen parket ofzo over het luik liggen?


Hoi @Saros . Welkom op het forum.

Allemaal hele terechte en begrijpelijke vragen. @Nick83  geeft al flink wat uitleg.

Als jouw netwerk fysiek is opgeleverd dan zijn wij (KPN de provider) aan de beurt.  Een monteur kan in overleg met jou proberen om de bestaande kabel(goten) te gebruiken om daar de ethernetkabels doorheen te leggen. Kruipruimtes kunnen in principe ook maar dan moet het wel een veilige en droge omgeving zijn.

@NHendriks   Heb jij misschien nog aanvullingen?


Hoi @Saros . Welkom op het forum.

Allemaal hele terechte en begrijpelijke vragen. @Nick83  geeft al flink wat uitleg.

Als jouw netwerk fysiek is opgeleverd dan zijn wij (KPN de provider) aan de beurt.  Een monteur kan in overleg met jou proberen om de bestaande kabel(goten) te gebruiken om daar de ethernetkabels doorheen te leggen. Kruipruimtes kunnen in principe ook maar dan moet het wel een veilige en droge omgeving zijn.

@NHendriks   Heb jij misschien nog aanvullingen?

Ik zal hem even pakken..

Inderdaad de monteur zal in samenspraak met U kijken wat de opties zijn voor het doorleggen van kabels indien mogelijk en anders andere opties met u bespreken.

Meestal kan de Coax kabel vervangen worden voor een netwerkkabel zeker als ene zijde in meterkast zit en ander bij de locatie van de TV,  kwestie van aanknopen en doortrekken. Anders is er wellicht nog een telefoonlijn waarbij dit ook kan, Eventueel mits kruipruimte droog en vrij/veilig toegankelijk is en de monteur in kwestie hier geen bezwaar in ziet zou er nog hier een kabel aangelegd kunnen worden.

al met al genoeg opties, er is veel mogelijk in samenspraak, wees niet bang om uw wensen of ideeën met de monteur te bespreken, we zijn er juist om met deze wensen etc rekening te houden.


Bedankt voor de reacties.

Aanleggen verder doet de monteur dus wel, maar als er echt geboord moet worden dan moeten we dat zelf doen?


Als dat gat moet komen op een plek waar je potentieel grote schade kan aanrichten zal een monteur daar terughoudend in zijn. maar een gaatje in een systeemwandje of iets dergelijks is meestal geen probleem.  Er kan een hoop in overleg.  We willen alleen voorkomen dat er schade claims ontstaan.