Skip to main content

Hallo,

Ik heb op dit moment tv en internet van Oxxio. Deze worden geleverd door KPN en naar ik begrepen heb stoot Oxxio deze tak binnenkort helemaal af en neemt KPN alles over.

Op zich prima, maar ik begreep dat je bij een nieuw abonnement bij KPN (voor internet en tv) een 4k tvbox krijgt, daarbij lopen de combivoordeel opties die ik nu nog bij Oxxio heb binnenkort af (dan zit mijn abonnement van een jaar er op). Dus ik ben denk ik een dief van mijn eigen portemonnee als ik dit abonnement stilzwijgend laat overnemen.

Nou had ik bedacht om Oxxio dus op te zeggen en over te gaan naar KPN. Mijn vraag is alleen, kan dat eigenlijk wel? Ik stap immers over van KPN naar KPN en wil gebruik maken van de kortingen die nieuwe klanten bij KPN krijgen. Zien ze me wel zo bij KPN of betaal ik straks alsnog het volle pond?

En nog wel een belangrijke, het privacy statement, reden om gratis er vanaf te kunnen.

Dat klopt inderdaad ook nog @Doornekamp33:joy:

@Doornekamp33

Dit staat er bij de veelgestelde vragen rondom deze situatie bij Oxxio:

 

Kan ik nu kosteloos opzeggen?

Je huidige contractvoorwaarden blijven ongewijzigd. Als je een lopende jaarovereenkomst hebt met Oxxio voor Internet, TV & Bellen, kan je deze niet kosteloos opzeggen.

 

Ik moet mijn contract dus uitzitten?

Lijkt mij van wel 


En nog wel een belangrijke, het privacy statement, reden om gratis er vanaf te kunnen.

Volgens mij kun je dan opzeggen, @Doornekamp33 dat is dan toch mogelijk?

i.p.v. dit:

@Doornekamp33

Dit staat er bij de veelgestelde vragen rondom deze situatie bij Oxxio:

 

Kan ik nu kosteloos opzeggen?

Je huidige contractvoorwaarden blijven ongewijzigd. Als je een lopende jaarovereenkomst hebt met Oxxio voor Internet, TV & Bellen, kan je deze niet kosteloos opzeggen.

 

Ik moet mijn contract dus uitzitten?

 


Kan ik nu kosteloos opzeggen?

Je huidige contractvoorwaarden blijven ongewijzigd. Als je een lopende jaarovereenkomst hebt met Oxxio voor Internet, TV & Bellen, kan je deze niet kosteloos opzeggen.

Juridisch gezien klopt er iets niet met wat Oxxio voorstelt.

Oxxio en KPN zijn twee verschillende bedrijven / partijen (Oxxio is geen onderdeel van KPN).
Er zitten in het geheel geen verplichtingen tot overname van je abonnement naar een andere partij.
“Het mag”, maar je bent er niet toe verplicht. Je hebt een overeenkomst met Oxxio en niet met KPN.

Of met andere woorden als Oxxio haar services beëindigt in “juni (?)”,
nog voordat het jaar-abonnement is afgelopen, mogen zij de kosten van het abonnement ook niet langer doortrekken, dan tot de tijd dat zij die services kunnen leveren.

Oxxio is in principe degene die stopt met het leveren van services.
Daarmee mogen zij de verplichtingen voor een “jaar”-abonnement erna niet laten doorlopen.

Aan de andere kant is het echter wel zo, dat als je de services ”automatisch” wel laat overnemen door "KPN” (als andere partij), KPN juridisch gezien dezelfde voorwaarden moet hanteren die Oxxio met je als overeenkomst met hen eerder bent overeengekomen. (Dezelfde kosten en leveringen).

En daar zitten juridisch gezien “eigenlijk” ook nog steeds wel wat haken en ogen aan.
In de praktijk wordt deze constructie “praktisch gezien” wel vaker toegepast, maar in wezen heb je nooit een contract met KPN afgesloten. Zolang “KPN” erna dan verder wel de services levert, maar je betaalt er vanaf het begin verder al niet meer voor, mag KPN je geen deurwaarder op de stoep sturen tot betaling ervan. Want je hebt met hen niet eerder een overeenkomst daarover afgesloten.
Men mag hooguit de geleverde services stop zetten als je niet betaalt.

Echter betaal je na overname erna wel automatisch het geldende maandbedrag, zit er juridisch gezien weer wel een soort van “overeenstemming” aan vast tot overname van het contract.
(Misschien een periode van 3 maanden of zo ??).  Een complex gegeven wat je heel goed zou moeten bestuderen door een jurist / advocaat welke rechten je hebt als je daar vanaf wilt wijken.


Juridisch is dit niet zo moeilijk, Oxxio word niet overgenomen, de diensten worden overgedragen.

Bij een overname kan je er wel aan vastzitten als het bedrijf 1 op 1 word overgenomen, er komt alleen een andere eigenaar, regels, voorwaarden blijven hetzelfde.

Nu worden alleen de diensten over gedaan naar KPN, voorwaarden worden gewijzigd, als jij daar geen akkoord op geeft, wat juridisch moet, heb je geen contract met die partij en kan je weg zonder kosten, daarom moet je ook voor die tijd je contract ontbinden.

Zodra jij betaald voor die diensten, al is het maar 1 keer stem je er mee in, tenzij je onder protest betaald n.a.v. de gewijzigde voorwaarden.

Toen Telfort opging binnen KPN werd er ook netjes gezegd, De prijzen en voorwaarden blijven hetzelfde, bleek achteraf ook niet helemaal, er werd gewerkt met andere prijzen en extra aangepaste kortingen wat eigenlijk ook al niet kan, hetzelfde is hetzelfde en niet passend gemaakt.


Ik ga vandaag maar eens contact opnemen met de klantenservice


Juridisch is dit niet zo moeilijk, Oxxio word niet overgenomen, de diensten worden overgedragen.

Ik schrijf toch ook niet dat Oxxio wordt overgenomen?
Alleen een internet abonnement wat als dienst wordt overgedragen.

Zodra jij betaald voor die diensten, al is het maar 1 keer stem je er mee in, tenzij je onder protest betaald n.a.v. de gewijzigde voorwaarden.

Alleen heeft KPN geen mandaat om een automatische incasso van Oxxio over te nemen, als je daar als gebruiker met KPN niet expliciet daar een overeenkomst / machtiging voor hebt afgegeven.

Dat wordt “praktisch” gezien voor de “handigheid” misschien echter wel op die manier gedaan?
Met het “stilzwijgend” de diensten voor internet overnemen van Oxxio, ook de incasso overnemen?
Maar juridisch gezien kan het eigenlijk niet. Betekent dat twee "derden” partijen iets zouden kunnen beslissen zonder jou als gebruiker daarin zelf te betrekken.

Of je “met één keer” wel betalen (per “niet geautoriseerde” automatische incasso),
daar dan wel aan vast zou zitten, betwijfel ik?


Ik ga vandaag maar eens contact opnemen met de klantenservice

Met de klantenservice van KPN 0800-0402 ? die kunnen je aangeven of je een nieuwe klant wordt na de overstap vanuit OXIO en je dan ook de voordeeltjes kunt krijgen of dat je OXIO zelf eerst moet opzeggen om als nieuwe klant door KPN wordt gezien.


Ik heb even contact gehad met de klantenservice afdeling van KPN en oxxio.

Ja ik word een nieuwe klant.

Ja ik moet mijn contract uitzitten want de voorwaarden veranderen feitelijk niet, Oxxio factureert namens KPN dus wat dat betreft verandert er niks qua voorwaarden. 

 

 


Op dit moment wordt er maar één 4k ontvanger per abonnement uitgeleverd. Er is nog maar een kleine voorraad die ook voor omruil aangehouden wordt voor klanten die het 4k zenderpakket al hebben. Want het 4k zender pakket wordt momenteel niet beschikbaar gesteld voor nieuwe klanten of klanten die hun bestaande abo naar Hussel omzetten.

Info v.d. bestelpagina bij kpn:
 

Tv-ontvanger

Je ontvangt 1 4K tv-ontvanger met een bluetooth afstandsbediening. Bij elke extra TV ontvang je een HD tv-ontvanger met een infrarood afstandsbediening. Op beide tv-ontvangers geniet je optimaal van jouw favoriete content.

4K tv-kijken

Helaas kun je op dit moment geen zenders in 4K bekijken. Wel kun je 4K-content van bijvoorbeeld Netflix of YouTube kijken op jouw 4K tv-ontvanger.

 

Als je nú een kpn abonnement neemt ben je een nieuwe klant van kpn! Je oude zaken, als opgenomen programma's vervallen dan. Verder krijg je als nieuwe klant momenteel dus niet de 4k ontvanger danwel het 4k zenderpakket (dat kan je momenteel niet kiezen).

Verder ben je op dit moment nog Oxxio klant. Je kunt beter wachten totdat je abonnement daadwerkelijk helemaal, ook administratief, bij KPN is onder gebracht.

Vanaf 1 juni zijn de klanten van KPN. Dus tot en met 31 mei kun je nog als nieuwe klant naar kpn i.c.m. de “nieuweklanten-korting” of gratis wifi punten.
ECHTER, administratief en technisch is het abonnement dan nog wel via de klantenservice van Oxxio.
Pas in Q4 van dit jaar ben je ook technisch overgezet naar KPN.

Lees vooral dit door!

https://www.oxxio.nl/klantenservice/internettvbellen


@Babylonia Als de incasso niet geautoriseerd is, dus gewijzigd van rekeningnummer en/of begunstigde dan moet je deze direct laten terug boeken en blokkeren, zodra jij de betaling laat doorgaan en van de diensten blijft gebruik maken word het automatisch geautoriseerd na 30 dagen(Uit mijn hoofd, kan ook 3 maanden zijn)

Verjaringstermijn onterechte incasso’s is langer, maar dan moet je gaan bewijzen dat je de geleverde diensten waarvoor de betalingen zijn gedaan ook daadwerkelijk niet geleverd zijn en het teveel betaalde bedrag terughalen bij de ontvanger.

Maar ik lees nu het addertje, zeg maar adder onder het gras,

Oxxio draagt de diensten over aan KPN maar blijft zelf factureren, nu word het inderdaad een beetje lastiger, ik zou zwart op wit willen hebben dat de voorwaarden 0.0 wijzigen en alles precies hetzelfde blijft, doe dit op "papier” en maak er voor jezelf een dossier van, zelfs bij de kleinste wijziging in voorwaarden kun je namelijk opzeggen, en Oxxio zegt in de voor aankondiging, je moet akkoord gaan met de privacy statement van KPN, en laat KPN deze nu net gaan aanpassen voor bestaande klanten per 1 Juli tegelijk met de verplichte extra verhoging van de abonnementsgelden buiten die voorwaarden om, 2 vliegen in 1 klap, en de prijsverhoging verbloemd die voorwaarde wijziging.   


Oxxio draagt de diensten over aan KPN maar blijft zelf factureren,

Dat is naar ik denk de juridisch correcte wijze van zowel het abonnement (wat Oxxio aangeeft tot een jaar door te laten lopen), wat dan nog steeds onder Oxxio vlag / verantwoording gebeurt, en het mandaat m.b.t. de incasso zelf wat eraan is gekoppeld.
 

Oxxio zegt in de voor aankondiging, je moet akkoord gaan met de privacy statement van KPN,

Dat heeft naar ik denk meer te maken met overdracht van diensten en administratie m.b.t. persoonsgegevens gekoppeld aan die diensten.

Jaarlijkse prijsverhoging zal in de voorwaarden van Oxxio naar ik vermoed ook wel vernoemd zijn.
Een prijsverhoging heeft op zichzelf weer niks te maken met persoonsgegevens.

Oxxio incasseert vooralsnog (tot een jaar) en niet KPN.
Gaat daarin iets mis zul je nog steeds bij Oxio moeten zijn.
 

Verjaringstermijn onterechte incasso’s is langer, maar dan moet je gaan bewijzen dat je de geleverde diensten waarvoor de betalingen zijn gedaan ook daadwerkelijk niet geleverd zijn.

Nee, het enige wat telt is een geldige overeenkomst afgesloten met de daadwerkelijke gebruiker.
Of een daadwerkelijke verificatie van de gebruiker dat de overeenkomst als zodanig mag worden overgenomen door een andere partij.  Automatisch “zonder verificatie” zaken overnemen, of zonder toestemming, kan juridisch gezien helemaal niet. Ook al wordt dat “praktisch” voor de “handigheid” misschien wel zo gedaan. Dat is een soort van “omgekeerde” bewijslast die wordt gehanteerd.

Zonder tegenbericht wordt dan iets “automatisch” overgenomen. De meeste gebruikers zullen het ook best gewoon aanvaarden en door blijven betalen. Maar er hoeft er maar eentje tussen te zitten die wat anders voorstaat, dan kan die gewoon met de wetgeving in de hand dat terug draaien.

De enige uitzondering daarop is m.b.t. bijv. de donorregistratie. Daar is de wetgeving speciaal voor aangepast, dat zonder verklaring / registratie (zeg maar zonder “overeenkomst”), na overlijden organen kunnen worden afgenomen van die persoon.