Skip to main content

Beste deelnemers en vooral KPN.

 

Ik overweg over te stappen van Ziggo naar KPN vanwege de glasvezel die gelegd gaat worden en Ziggo duurder gaat worden. Rare inflatie correctie. slaat nergens op.

Laat ik zo zeggen, ik ben handig met IT spullen.

 

  • Ik lees dat er een glasvezel kabel geschoten gaat worden van de straat naar de meterkast , dus geen tuin die open gaat. Eens? En ik heb kabels in de grond voor verlichting en een boom met wortels. Hoe goed gaat dit?
  • Er komt een kastje te hangen in de meterkast waar glasvezel ingaat en en de uitgang zou dan een UTP verbinding zijn die dan gaat naar een KPN ‘router’  oid. Ik wil graag mijn eigen router gebruiken tenzij KPN een router heeft met minimaal 2.5GB type verbinding. Klopt dit en wat is mogelijk?
  • Dan TV, ik lees dat je max 6 Tv’s kan aansluiten. is de TV puur via Wifi en dus UTP?  Dan is mijn aanname dat alle TV’s aan worden gesloten via Wifi of UTP max 6 gewoon gaan werken. Eens?  Geen smart kaarten zoals Ziggo ooit gebruikte.
  • TV streaming diensten neem je gewoon af via je internet diensten/ zoals Flix / HBO / Prime etc…. lijkt mij niet te veranderen. Eens?
  • Ben ik nog iets vergeten? Oja ik heb geen vaste telefonie….

 

Hoor graag .

 

 

  • Leuk dat je kpn overweegt 
  •  
  • Die kabelschieters weten wel wat ze doen 
  • Geen idee wat je bedoelt met 2,5 GB, mijn mobiele bundel is al 10 GB. (Gigabyte). Je bedoelt denk ik 1 Gb/s. Ofwel 1000 Mb/s. Dat zijn alle modems van kpn. Uiteraard krijg je de nieuwste Box12. Niet alle eigen modems zijn geschikt voor KPN TV. Ze moeten IGMP proxy ondersteunen. Onder andere UDM doet dat niet. 
  • Volgens mijn kpn account kan ik tot 9 ontvangers aansluiten. De nieuwe ontvanger werkt via utp het best. Wifi kan ook mits de wifi multicast (IGMP snooping) ondersteunt. Bij kpn losse ontvangers!
  • Sommige streaming diensten kun je betalen via de kpn factuur maar hoeft niet. Indien wel krijg je op één dienst 5 euro korting. De bos is Android-TV, dus apps die kpn niet aanbiedt in de installatie kun je zelf uit de Play Store halen. 
  • Mooi. Vaste telefoon is sowieso nogal duur. Heb je een mobiel abonnement bij kpn dan krijg je het pluspakket voor tv gratis. En korting op het mobiele abonnement. 

Ha PeterG,

 

Dank voor je snelle antwoord. Hierbij nog wat aanvullingen.

Mobiele bundel is alleen het verbruik in GB per maand.

Haha ik ga er wel vanuit dat KPN geen limiet heeft op GB die je verbruikt thuis….

Gaan we terug naar de 80/90 jaren.

 

Mijn huis kabel UTP aansluiting is op LAN met 2,5 Gbit/s de snelheid dus , ik gebruik ook switches.

Deze lopen van ISRA ziggo kastje in meterkast naar een eigen Router die 2.5 Gbit/s een switch op 2,5 Gbit/s aanstuurt. Die verzorgt dan weer het hele huis.

 

Dus met wat voor snelheid oopt de aansluiting van het Glasvezel kastje naar de Box12 of eigen modem de 7590 bijv? Is dat op 1 Gb/s ? Zonde om daar ook wat snelheid te verliezen.

Ik mis toch wat details over alles en op de KPN site.

 

Dus je moet een ontvanger gebruiken tussen de Lan en TV? Nee toch hopelijk? Ik hoop rechtstreeks een TV te verbinden met een LAN kabel die gewoon via internet verbonden is.


Er is geen provider die 2,5 Gb/s levert. Heb je thuis dus niks aan. Er zijn ook nog geen modems voor consumenten boven de 1 Gb/s. 

Kpn levert maximaal 1 Gb/s.

 

Dus je moet een ontvanger gebruiken tussen de Lan en TV? Nee toch hopelijk? Ik hoop rechtstreeks een TV te verbinden met een LAN kabel die gewoon via internet verbonden is.

Nee. Voor alle mogelijkheden en beste kwaliteit de ontvanger. Die heeft straks 14 Mb/s streams ( nu nog 7,2). 

De ontvanger is heel klein en kan achter de tv verstopt. 

De app voor smart-tv's van Samsung, LG, en tv's met Android-TV kan ook. Maar die gaat nooit meer leveren dan 6 Mb/s en ook niet alle zenders en mogelijkheden. Dat moet je, zeker in de woonkamer (grote tv en audiosysteem voor radio luisteren) niet willen. De smart-tv app heeft geen radiozenders bijvoorbeeld. 

Ook bij Ziggo is gebruik van een module erg beperkt. Geen opnames bijvoorbeeld. 

Met de smart-tv app kun je overigens wel opnames kijken. Al adviseer ik dan geen Samsung. 

 


Neem pas een abonnement als de glasvezelaansluiting is opgeleverd en u ook echt een bericht daarvan hebt gehad. De planning veranderd namelijk heel vaak en een pre-order levert nogal eens problemen op. Tussen de aanleg en oplevering kan zomaar een paar maanden tot een jaar zitten. 


Alle apparatuur van KPN kan 1 Gbit. Niet sneller.

Dus met wat voor snelheid oopt de aansluiting van het Glasvezel kastje naar de Box12 of eigen modem de 7590 bijv? Is dat op 1 Gb/s ? Zonde om daar ook wat snelheid te verliezen.

Ook het glasvezelkastje kan "maar" maximaal 1gbit aan. Ik vraag me af of er een Fritzbox is met poorten die sneller kunnen dan 1 gbit. Ik heb er nog nooit van gehoord. Als ik ff Google op 7590: 1 gbit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke router u gebruikt / denkt te gaan gebruiken. 

Dus je moet een ontvanger gebruiken tussen de Lan en TV? Nee toch hopelijk? Ik hoop rechtstreeks een TV te verbinden met een LAN kabel die gewoon via internet verbonden is.

U kunt tv kijken via de app op de smarttv. Maar dan heeft u een lagere beeld en geluidskwaliteit dan via de ontvanger. 


Er is geen provider die 2,5 Gb/s levert. Heb je thuis dus niks aan. Er zijn ook nog geen modems voor consumenten boven de 1 Gb/s. 

Kpn levert maximaal 1 Gb/s.

 

Dus je moet een ontvanger gebruiken tussen de Lan en TV? Nee toch hopelijk? Ik hoop rechtstreeks een TV te verbinden met een LAN kabel die gewoon via internet verbonden is.

Nee. Voor alle mogelijkheden en beste kwaliteit de ontvanger. Die heeft straks 14 Mb/s streams ( nu nog 7,2). 

De ontvanger is heel klein en kan achter de tv verstopt. 

De app voor smart-tv's van Samsung, LG, en tv's met Android-TV kan ook. Maar die gaat nooit meer leveren dan 6 Mb/s en ook niet alle zenders en mogelijkheden. Dat moet je, zeker in de woonkamer (grote tv en audiosysteem voor radio luisteren) niet willen. De smart-tv app heeft geen radiozenders bijvoorbeeld. 

Ook bij Ziggo is gebruik van een module erg beperkt. Geen opnames bijvoorbeeld. 

Met de smart-tv app kun je overigens wel opnames kijken. Al adviseer ik dan geen Samsung. 

 

er zijn zeker wel modems voor boven de 1Gbps kijk maar naar Ziggo


de NTU die je krijgt is als het goed is een XGS-PON en kan in theorie dus 10G aan. nu kun je bij KPN max een 1G verbinding afsluiten dus dat is prima dus 

Zo uit mijn hoofd heeft de box 12 aan de lan kant 4x1GB poort dus ik vermoed (aanname) dat hij aan de lan kant ook een 1 gb poort heeft. Aangezien je aan de WAN kant maar 1 poort hebt en de max verbinding die je kan afsluiten nu 1GB is verlies je daar op zich niet heel veel snelheid mee maar ik vermoed dat de LAN kant je wel parten kan spelen. 

Wettelijk is geregeld dat je je eigen hardware moet kunnen gebruiken dus ook bij KPN kan dat mits je hardware natuurlijk de specs van KPN ondersteund. (een lang en veel informatie bevattend topic daarover van de hand van @wjb Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community)

Je kunt op je smart tv gebruik maken van de tv app van kpn maar die heeft in principe iets mindere kwaliteit streams dan de ontvanger. Daarnaast heeft niet elk merk tv de kpn tv app in de eigen store. Voor de niet-smart-tv’s en de tv’s waar de app niet op bestaat zul je gebruik moeten maken van de ontvanger. Dat is tegenwoordig een AndroidTV gebaseerde box met een bluetooth afstandsbediening zodat je die prima kan wegwerken.KPN introduceert KPN TV+ | KPN Community


Hallo @Nick83 en @CasDD 

LAN interface Compliant with IEEE 802.3 (100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T) 1x RJ-45 Connector Wire speed performance LED indicators for speed and activity

De glaskast kan dus 10Gigabit aan aan LAN-zijde, maar KPN geeft tot op heden maximaal 1Gigabit door.

 


Robinjoo1 schrijft: er zijn zeker wel modems voor boven de 1Gbps kijk maar naar Ziggo

We zijn hier niet bij Ziggo hè. Zou je er even een voorbeeltje van willen geven? Het komt nu niet overtuigend over en zoeken gaan we toch echt niet om jouw uitspraak te staven.

En kpn levert voor bedrijven glasvezel tot 10 Gb/s. Inclusief daarvoor geschikt modem. Maar voor consumenten is het er gewoon niet. En zo'n modem is vele malen duurder dan die voor consumenten.

Mogelijk levert Ziggo ook sneller dan 1 Gb/s aan bedrijven. Maar ook niet aan consumenten.

En waar heb je als consument zulke enorme snelheden voor nodig?? 


speedtest vanuit eigen router aangesloten op de 2,5Gbps van de sagemcom en ben gewoon consument

 

ziggo levert een 1Gbps abbo in werkelijkheid heeft het modem een bootfile die een overhead tot 1070Mbps heeft

 

en waarvoor heb ik het nodig 

game update die al gauw 60Gb per stuk zijn waarbij ik zsm weer door wilt

film download van films die 80Gb per stuk zijn meestal 4k blu ray

of series die zijn soms zelfs 300-400Gb 

 


Waarom iemand een bepaalde snelheid nodig heeft is een totaal  irrelevante vraag @PeterG , @robinjoo1 en welke andere klant dan ook moet geheel zelf weten waar hij/zij het geld aan besteedt, of jij dat nou nuttig vindt of niet.

 

 


beste PeterG,

 

Je hebt me niet begrepen of ik heb het niet goed uitgelegd.

Als ik het heb over 2.5Gb dan is dat LAN binnenhuis. En mijn vraag was dus eigenlijk of de KPN Box 12 een LAN poort heeft van bijv 2.5Gb . 

Zou een stukje snelheid schelen ipv 1Gb.

Maar ik heb gelezen dat hij dat niet heeft.

 

Ik heb dus inderdaad binnenshuis overal UTP met 2.5Gb .

Fritzbox 6690 heeft 1 x Lan 2.5Gb. En is op een 8 x 2.5Gb switch aangesloten.. Die gebruik ik bij Ziggo en ben ik heel tevreden over. Veel beter dan de Ziggo router box.

Natuurlijk weet ik en snap ik dat er nog geen consument providers zijn met 2.5 of hoger dan 1Gb.

 

Ik moet dus even kijken wat handig is. 

Maar alvast dank voor de eerste antwoorden. 


...


Natuurlijk weet ik en snap ik dat er nog geen consument providers zijn met 2.5 of hoger dan 1Gb.

 

grote onzin je hebt delta en ziggo bieden boven de 1Gbps aan


Alle KPN-hardware heeft een 1Gb WAN/LAN-poort. En max voor glasvezel is 1Gb up/down.

Je kunt een Fritz-modem (type, zie KPN) met een Fiberpoort (WAN) aan de glasvezel hangen, maar ook die hebben nog 1Gb LAN, zover ik weet. Dus de vraag is of je jouw Fritz met een fiber aan de glasvezel (WAN) kunt hangen en ik denk dat het antwoord "nee" is (geen zin om te checken wat die Fritz van jou kan).

En cool, je 2,5Gb intern thuis, maar de input voor consumenten is nog heeeeel (?) lang 1Gb. Dus je download is ...., je transfersnelheid van PC1 naar PC2 is 2,499999995Gb. Cool.

Het nieuwste KPN TV+-abbo is met een doos met Wifi/UTP optie. Werkte bij mij beide in de test beide zeer goed (netwerk!)

CI+-cards heeft KPN niet.

Streaming zijn gewoon diensten van KPN. Let op, zelf afgesloten, dan log gewoon in via de desbetreffende app, soms heb je dan betere abbo's. Bv ik had Netflix en Amazon Prime zelf, niet via KPN. Ook kan ik via Amazon Prime een goedkoper Film1 abbo krijgen, dan via KPN.