Skip to main content

Vraagje, we zouden weer terug-overstappen van Ziggo naar KPN mede om de SuperWifi punten en omdat ze stoppen met F1.
Had al eerder gelezen dat men een Box 12 krijgt als je nieuwe klant word en dat die binnenkort ook in het mesh netwerk mee gaat doen. Een hele verbetering dus tov het huidigge netwerk hier met alleen goede wifi op 1 etage. Dan hebben we straks  een echt mesh netwerk met 1 wifi punt voor beneden en de schuur, 1 punt voor de bovenverdieping en het dakterras, en het modem's wifi voor de woon & slaapkamer op de middelste etage. (Heb dit ook gemeld bij het telefonish afsluiten van 't abonnement.)

Maar ik maak gister het aansluitpakket open en wat blijkt .. er zit een experia box v10 in.  De doos is duidelijk al eerder open geweest en weer dichtgeplakt, heeft men het modem omgeruild? Als ik het goed begrijp word die  v10 niet ge-update, komt er geen echte mesh uit de 10, en heb je netto dus maar 1 WifiExtender? 
3 dec. zou een monteur het zaakje komen aansluiten maar denk er over om het maar bij't oude te laten. Scheelt weer een boel tijd, moeite, en instellen. 

Die V10 is een betere modem/router dan die V12, dus daar zou je het niet voor hoeven te laten.
En of je blij moet zijn met de door KPN geleverde WiFi punten is maar de vraag.
Lees de vele problemen die gebruikers er vaak mee hebben in berichten hier op het forum.

Zeker met nogal wat wensen op WiFi-gebied op verschillende plekken, schuur, tuin, verschillende verdiepingen, dakterras, zou ik ik me eerst maar eens heel goed verdiepen of en wat er mogelijk is.

Staar je niet blind op “mesh”.  Als het een modern huis betreft met nogal wat (gewapend) beton, heb je er niet zoveel aan. Leg dan beter door lege leidingen netwerkkabels aan naar verschillende verdiepingen. En van daaruit je WiFi-punten, van een gerenommeerd merk.
Zodat je wat zaken beter naar eigen hand kunt instellen, mochten er onverhoopt toch wat apparaatjes moeite hebben om bijv. met gecombineerde 2.4 - 5 GHz banden te kunnen connecten.


Valt mee hoor, het is een 3 kamer apartement met op de bovenverdieping het (dak) terras en een slaapkamer. Vond het al erg raar dat er persee een monteur moest komen maar nu ik er overnadenk …  die gaat waarschijnlijk de aansluiting in de woonkamer verplaatsen naar de meterkast (waar over een maand of 3 a 4 ook glasvezel binnenkomt) Vandaaruit netwerkkabels trekken en deze 2 WiFi punten op marktplaats zetten is inderdaad een betere oplossing .. Thanks


Valt mee hoor, het is een 3 kamer apartement met op de bovenverdieping het (dak) terras en een slaapkamer. Vond het al erg raar dat er persee een monteur moest komen maar nu ik er overnadenk …  die gaat waarschijnlijk de aansluiting in de woonkamer verplaatsen naar de meterkast (waar over een maand of 3 a 4 ook glasvezel binnenkomt) Vandaaruit netwerkkabels trekken en deze 2 WiFi punten op maktplaats zetten is inderdaad een betere oplossing .. Thanks

Het aansluitpunt verplaatsen zal een monteur niet zo snel doen. De kans is aanwezig dat er al dusdanig lang niet op dat adres geleverd is geweest dat er een monteur bij moet komen om de lijn voor de zekerheid door te meten. Wat me echter eerder lijkt is dat er op één aderpaar niet de abonnementssnelheid gehaald kan worden en er daarom pairbonding ingezet gaat worden. Daar is altijd een monteur bij nodig en de Experiabox V10 is het enige modem in het KPN-aanbod die pairbonding ondersteunt.


Hallo @verfkwast 

Je stapt over op DSL?

Vanwege de laatste update voor de V12 ervaren veel mensen problemen met het modem, foutje in de firmware oid.

Dit zou een reden kunnen zijn dat je geen V12 hebt gekregen.


Het aansluitpunt verplaatsen zal een monteur niet zo snel doen. De kans is aanwezig dat er al dusdanig lang niet op dat adres geleverd is geweest dat er een monteur bij moet komen om de lijn voor de zekerheid door te meten. Wat me echter eerder lijkt is dat er op één aderpaar niet de abonnementssnelheid gehaald kan worden en er daarom pairbonding ingezet gaat worden. Daar is altijd een monteur bij nodig en de Experiabox V10 is het enige modem in het KPN-aanbod die pairbonding ondersteunt.

 

Dat zou goed kunnen, maar heb tot precies een jaar geleden ook al een soortgelijk ADSL internet & TV pakket van KPN op dit adres gehad en dat werkte prima.


Dan gok ik dat het pairbonding wordt. Een jaar geleden werd dat volgens mij niet aangelegd om monteursbezoeken te beperken in verband met corona.


Dan gok ik dat het pairbonding wordt. Een jaar geleden werd dat volgens mij niet aangelegd om monteursbezoeken te beperken in verband met corona.

 

Even een update: Je had gelijk.
De monteur is inmiddels geweest en we zijn weer terug bij de KPN
Hij had inderdaad de lijn geschikt gemaakt voor Peer Bonding en de boel getest.
De verbinding is een stuk sneller geworden wat vooral te merken is bij het up/downloaden van torrents. Vorig jaar ging dat nog met zo'n 2,5 MB/sec en nu gaat het vaak sneller als 6 MB/sec
Achteraf was het uitstapje van een jaar toch de moeite waard, ook financieel.


6 MB? Daar bedoelt u megabyte mee mag ik hopen? 40 mbit dus? 🙄


6 MB? Daar bedoelt u megabyte mee mag ik hopen? 40 mbit dus? 🙄

6MB is 48Mb volgens mijn berekening:relaxed: factor 8


6 MB? Daar bedoelt u megabyte mee mag ik hopen? 40 mbit dus? 🙄

6MB is 48Mb volgens mijn berekening:relaxed: factor 8

Het was nog vroeg, m'n rekenmachine was nog niet goed wakker.