Skip to main content
Vraag

Overstapservice gekozen, maar nog geen internet op de dag van overstappen

• February 27, 2026
  • 15 reacties
  • 136 keer bekeken

Vandaag zijn wij overgestapt van Odido naar KPN. Ons Odido-contract liep tot de 26e, daarom hebben we gebruikgemaakt van de overstapservice om zonder onderbreking over te gaan.

Vanochtend ontving ik een sms dat de Experia Box V10 aangesloten kon worden. Na aansluiten blijven echter de lampjes bij Services en Internet rood branden.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Modem correct aangesloten volgens handleiding

• Reset uitgevoerd met paperclip (factory reset)

Helaas zonder resultaat.

Na contact met de klantenservice kreeg ik te horen dat de verbinding pas ergens tussen 08:00 en 20:00 actief wordt. Klopt dit? Ik was juist in de veronderstelling dat de overstapservice ervoor zorgt dat je niet zonder internet komt te zitten.

Is dit normaal bij een overstap, of gaat hier iets mis met de activatie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 27, 2026

Dag ​@martikiller die veronderstelling is juist maar het lijkt er op dat er een technisch probleem is. Dat kan bijvoorbeeld een kabelbreuk zijn. In theorie wordt de verbinding actief tussen de opgegeven tijden maar meestal gebeurt het al eerder. Als de verbinding om 20.00u niet werkt bel dan de klantenservice 0800-0402. Voor storingen is de klantenservice 24/7 open. Spreek in ik heb een storing.  Laat je nog even weten hoe het afloopt?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 27, 2026

Sluit het Odido modem nog maar even aan. 🤗

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2026

Zojuist opnieuw telefonisch contact gehad met de klantenservice.

Volgens de medewerker is er op dit moment geen actieve storing of foutmelding zichtbaar op de lijn. Wel staat er nog een openstaande order in het systeem.

De lampjes bij Services en Internet blijven echter rood branden.

Het blijkt op dit moment nog niet mogelijk om een ticket voor de backoffice aan te maken. Ik moet daarom morgen opnieuw contact opnemen als de verbinding dan nog steeds niet actief is.

Dat betekent helaas dat we voorlopig nog zonder internet zitten.

Het Odido modem aansluiten kan maar bied helaas ook geen internet. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 27, 2026

O dat is wel heel zuur. Hopelijk kunnen ze morgen wat meer vertellen. 

• Auteur
  • Topper
  • February 28, 2026

Ik heb inmiddels opnieuw contact gehad met de klantenservice.

De medewerker gaf aan dat het modem niet uit te peilen is. Daarnaast gaf hij aan dat het internet abonnement nog niet actief is. 

Er is nu een monteur ingepland voor dinsdag, die ook in de wijkkast kan kijken.

Dat betekent helaas dat we vanaf zaterdag tot waarschijnlijk dinsdag zonder internet zitten. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht bij een overstap naar KPN...

In ieder geval bedankt voor alle reacties en het meedenken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 28, 2026

Beste ​@martikiller als je een mobiel abo hebt van KPN kun je aan de helpdesk een gratis databundel vragen ter overbrugging.

• Auteur
  • Topper
  • February 28, 2026

Beste ​@martikiller als je een mobiel abo hebt van KPN kun je aan de helpdesk een gratis databundel vragen ter overbrugging.

Dank voor de tip! Helaas hebben we geen KPN mobiel abonnement, dus daar kan ik geen gebruik van maken. Maar bedankt voor het meedenken!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 2, 2026

Hoi ​@martikiller , bedankt voor jouw bericht en leuk om je na zo'n lange tijd weer eens terug te zien hier op onze Community 👌🏻

Dat is inderdaad geen beste binnenkomer en ik begrijp ook volledig dat dit teleurstellend is! Ik durf niet te zeggen wat hier precies fout is gegaan maar ben blij dat er morgen een monteur komt, ik ga er vanuit dat deze de problemen op locatie kan verhelpen en dat je morgen gebruik kunt maken van je verbinding zoals je dat mag verwachten 🙏🏻 Neemt natuurlijk niet weg dat het enorm zuur is dat je straks zo'n beetje een week lang zonder internet hebt gezeten, dat is vandaag de dag erg onhandig. Ik kan je vanaf hier adviseren om daar eventueel een klacht over in te dienen zodat er nog naar een compensatie kan worden gekeken. Hopelijk wil je ons hier nog laten weten hoe het morgen is afgelopen! Voor nu in ieder geval alvast een fijne avond toegewenst :) 

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2026

Hoi ​@martikiller , bedankt voor jouw bericht en leuk om je na zo'n lange tijd weer eens terug te zien hier op onze Community 👌🏻

Dat is inderdaad geen beste binnenkomer en ik begrijp ook volledig dat dit teleurstellend is! Ik durf niet te zeggen wat hier precies fout is gegaan maar ben blij dat er morgen een monteur komt, ik ga er vanuit dat deze de problemen op locatie kan verhelpen en dat je morgen gebruik kunt maken van je verbinding zoals je dat mag verwachten 🙏🏻 Neemt natuurlijk niet weg dat het enorm zuur is dat je straks zo'n beetje een week lang zonder internet hebt gezeten, dat is vandaag de dag erg onhandig. Ik kan je vanaf hier adviseren om daar eventueel een klacht over in te dienen zodat er nog naar een compensatie kan worden gekeken. Hopelijk wil je ons hier nog laten weten hoe het morgen is afgelopen! Voor nu in ieder geval alvast een fijne avond toegewenst :) 

Dank voor je reactie 😌
Helaas kon ik mijn username niet meer aanpassen.
Ik hoopte vooral dat er wellicht nog iets was wat ik zelf kon proberen om het probleem te verhelpen.

De monteur is inmiddels geweest (van 08:30 tot 12:30), maar helaas is het probleem nog niet opgelost. Het blijkt mogelijk om een las te gaan waardoor er geen verbinding opgebouwd kan worden. Er is een nieuwe afspraak ingepland voor vrijdag; dan gaan ze graven. Hopelijk kan het dan definitief worden opgelost.

Wel erg jammer, dus voorlopig nog geen internet 😥
Ik heb de monteur gevraagd naar een dongel en die wordt als het goed is morgen geleverd.

Aangezien er toch een monteur over de vloer was, heb ik meteen even geïnformeerd naar de situatie rondom Kabeltex. Hij heeft dit nagekeken, maar voor Wieringerwaard zijn er helaas nog geen concrete plannen. Zijn verwachting is dat dit na de zomer of begin volgend jaar wordt, voordat we weer een abonnement via het glasvezelnetwerk kunnen afnemen.

(Zou zeggen sluit lekker via glas aan. De huisaansluiting zit er tenslotte al.  Dan hoef je ook geen kosten meer te maken om problemen op die oude PTT-lijn op te lossen 😄)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2026

Oh. Je hebt (krijgt) kpn nu via koperlijn, DSL, begrijp ik. Was dat met Odido ook het geval?

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2026

Oh. Je hebt kpn nu via koperlijn, DSL, begrijp ik. Was dat met Odido ook het geval?

Dat klopt, bij Odido is het dezelfde situatie.

In huis hebben we drie aansluitingen:

• Ziggo (coax), maar die komt binnen in de woonkamer en is daarom geen optie. 

• Kabeltex (glasvezel), maar deze is inmiddels overgenomen door KPN. Hierdoor kunnen er op dit moment bij geen van beide partijen nieuwe abonnementen worden afgesloten.

• Het kopernetwerk van KPN met pair bonding. Volgens de gegevens zou hier een snelheid van ongeveer 200/61 Mbps mogelijk moeten zijn. (Dit heb ik ongeveer wel gehaald in 2022 voordat KabelTex beschikbaar was)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 3, 2026

Grappig. Ik wil de aansluiting juist in de woonkamer aangezien ik daar (ook) het modem wil hebben. Internet en wifi gebruik ik voornamelijk daar. 

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2026

Ieder zijn voorkeur, in de woonkamer komt hij onhandig binnen. Maar juist in de meterruimte heb ik de vrijheid om ethernetkabels te trekken naar boven. Dus vandaar, tv etc gaat dan juist op WiFi. En  boven werk ik vanuit huis, staat de pc en heb ik het een en ander aan Raspberries en een Truenas server.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

Bij mij komt het glasvezel in de woonkamer binnen. Gelukkig op dezelfde plek als waar een oude telefoonkabel-aansluiting met buis naar de meterkast loopt. Die oude kabel dus vervangen door een UTP kabel zodat ik met het netwerk naar de meterkast kon om vandaar naar boven (door de oude coax buizen) te gaan 😁

Hopelijk gaat bij jou de planning voor heraansluiting van glasvezel voorspoedig.

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2026

Gelukkig toch nog even een aanvulling.

Ik maak al langere tijd gebruik van een eigen modem, namelijk de Zyxel VMG4005-B50A (in bridge mode). Deze is niet getest door de monteur wat niet gek is, provider-modems moeten natuurlijk gewoon werken.

Omdat de Experiabox (ook een vervangend exemplaar) exact hetzelfde gedrag bleef vertonen DSL knipperend, Internet/Services rood heb ik na het bezoek toch mijn eigen Zyxel weer aangesloten.

Tot mijn verbazing krijg ik via de Zyxel wél DSL-sync en kan ik via PPPoE (VLAN 6) gewoon een IP-adres verkrijgen 🤯. Er is dus over één lijn een werkende verbinding. 

Gelukkig toch een werkende internet verbinding vandaag 😎