Skip to main content

Op mijn KPN box 12 heb ik op poort 1 een Netgear GS316EP aangesloten.

Aan de KPN Box 12 zijde zie ik oplopende packet drops. Aan de Netgear zijde zie ik geen CRC errors.

Het lijkt dat de poorten 1Gbps full duplex hebben onderhandeld.

 

Ik heb al verschillende kabels geprobeerd en wat basale settings verandert aan de Netgear zijde, maar de drops blijven. De netgear heeft geen QoS enabled.

Hoe kan ik dit verhelpen?

In verhouding met het aantal geslaagde packets is het aantal packet drops vrij laag.
Ook zeggen die tellers niet zoveel want je kan niet zien wat er gedropped wordt.

 

Ondervind je een probleem door die packet drops?

 

 


Er zijn diverse redenen waarom packet dropping voorkomt. het aantal van 1321 is niet zo hoog, maar blijft het continue oplopen?

om er een paar mogelijke te noemen:

  • overflow door broadcast, dit kan veelal worden opgelost door IMGP snooping aan te zetten op alle switches in het netwerk als dat mogelijk is.
  • overload door te veel traffic van de clients, zet twee switches neer op twee poorten
  • verkeerde of niet matchende jumbo frame setting of MTU op een of meer clients. Zet alles standaard mtu op 1500
  • Hardware, kabels of poortjes. Andere poort en kabel.
  • MAC adres niet meer bekend, een apparaat afgeschakeld terwijl de router niet weet waar het afgeleverd moet worden.

Dus even puzzelen en zoeken, er zijn nog wel meer oorzaken.

het zijn packets die door de router gedropt worden, dus die komen binnen vanaf de switch neem ik aan. Dan weet de router niet waar ze afgeleverd moeten worden.


Hi @EAZ1964 

 

Bedankt voor de suggesties. De drops blijven gestaag oplopen. Bij mijn vorige ISP leek dit probleem niet voor te doen. Kan het ook zijn dat de Sagem gewoon een hele kleine input buffer heeft of nog steeds brakke software?

Heb al gespeeld met Energy Efficient Ethernet, flow control op de poort en IGMP aan/uit en kabel vervangen maar dit lijkt allemaal niks uit te maken.

AAn de Netgear zijde ziet alles er goed uit, dus het lijkt dat de Sagem gewoon pakketjes weg gooit.


Dat lees ik ook uit de data het zijn binnenkomende pakketten op poort 1, de sagem is misschien gevoeliger voor een van de variabelen.

Je zou een tweede switch kunnen plaatsen op poort 2 van de sagem, en een voor een een kabel buiten de netgear om naar de router kunnen brengen. De gedropte packets komen dan een keer op poort 2 binnen.

Dan kun je uitzoeken uit welk deel van je lan of welk device de gedropte packets komen. Misschien zit daar een ethernet instelling niet ok.


Hoi @EenKPNklant welkom op het forum. Ik zie dat je al heel wat tips hebt gekregen voor traceren van de bron van de packet-loss. Al wil ook benadrukken dat het aantal gedropte packets op het totaal relatief laag is. Ik hoop dat je de oorzaak snel weet te vinden en mocht je nog assistentie nodig hebben laat het dan weten! 


Heb het opgelost door de KPN box te vervangen door een ASUS RT-AC1900 met AsusWRT Merlin. Wat een verademing, mijn snelheden zijn nu prima, ook heb ik niet meer de problemen van voorheen (bijv. Google Home die steeds zegt dat er een fout opgetreden is).


Fijn dat je daar dan een oplossing voor hebt weten te vinden! Ik maak zelf ook gebruik van een Asus Router en in combinatie met die firmware geeft dat zeker extra mogelijkheden 🙂 . Als ik nog iets voor je kan doen laat het dan weten! Bedankt voor het delen!